פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מעט תבלין על ''צדיקי צרפת''
יורם המזרחי (יום שני, 29/04/2002 שעה 2:35)


מעט על צרפת האנטישמית


באמצע שנות השמונים של המאה הי''ט התפרסמו בצרפת כמה עיתונים וכתבי עת שעיקרם שנאת יהודים, למשל l'anti-juif וכן l'antisemitiqiue.

העיתונים הנ''ל זכו לציבור קוראים לא מבוטל (גם בלי רקע עיי החרבות של ג'נין...) בעיקר על רקע סכסוך כלכלי בנקאי, בין בנק קתולי- ממסדי לבנק בבעלות משפחת רוטשילד.

הוגה דעות צרפתי (רנאאן) אף יצא בדרישה ציבורית שפורסמה בשנת 1883 להכריז על ''יהודים כגזע ויהודים כדת'' שמטרתה היתה ללמד שהגולה אינה מייצגת עוד את היהודים הקדמונים.

ההכרזות סחפו תלמידים רבים,כולל משכילים יהודים, שהאמינו בתום לב ''שמחקרו'' של המלומד פותח צוהר לשיתופם המלא בחברה הצרפתית,שהתהדרה ''כליבראלית''
אחר כך באה ''אגודת הפטריוטים'' של המונרכיסטים שדוברם היה אדוארד דרימון, שבשנת 1886 פרסם את ספרו הגזעני l'france juive (''צרפת היהודית''), ובו האשמות גזעניות, המהדהדות היום לא רק בצרפת, אלא גם בין הגזענים של ארצות הברית ש''היהודים כבשו את צרפת'' (בארה''ב נעשה שימוש במונח ''ז.ו.ג -זיוניסט אוקיופאיד גברנמנט'' (ממשלת הכיבוש הציוני-הכוונה לממשל).

הדברים הגיעו עד כדי כך שבשנת 1891 התאגדה בפריס חבורת פרלמנטרים מכמה מפלגות שתבעה לחוקק חוק לגירוש היהודים. החבורה התמקדה בעיקר בהפצת האשמות שווא נגד קצינים ממוצא יהודי.

באחד המקרים,נערך דו קרב בין הקצין היהודי ז'אן מאיר למקורבו האנטישמי של דרימון, המרקיז מוראס,דו קרב שהביא למות הקצין היהודי.

כל אלה ועוד סללו את הדרך למעצרו ומשפטו של קפיטן אלפרד דרייפוס שרק בעקבותיו (ולא מיד!) השתפר מצב היהודים והתעמולה הארסית ירדה למחתרת.

כזכור הביא משפטו של דרייפוס לחשבון נפש אצל תיאודור הרצל וכך תרם ליסוד התנועה הציונית.

נראה שבצרפת של 2002 מתגשם פתגם ישן, ש''ההיסטוריה חוזרת על עצמה''... מה עוד שיסודות מסוג זה, של דרימון וחבריהם, נותרו במדינה, כולל ''התפרצויות'' כמו זו המתרחש בעצם ימים אלה...

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


שים לב שהיית צריך לחזור למאה ה- 19...
יוסי גורביץ (יום שלישי, 30/04/2002 שעה 19:49) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שכחת, למשל, את ליאון בלום, מנדס-פרנס, ועוד כמה יהודים שהוכיחו שצרפת לא מייצגת רק אנטישמיות.

אני האחרון לסנגר על הצפרדעונים, אבל לגרור את דרימון לדיון פוליטי עכשווי - נו, באמת.
_new_ הוספת תגובה



ליוסי-תבלין פרושו תבלין, לא המזון המרכזי
יורם המזרחי (יום רביעי, 01/05/2002 שעה 2:35)
בתשובה ליוסי גורביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קרא שוב את כותרת הדברים שעסקו באנטישמיות הצרפתית. בסה''כ הדגשת ''תבלין''.

אם בבלום ומנדס פראנס עסקינן - הרי שגם מהם אפשר ללמוד הרבה על שורשי האנטישמיות הצרפתית. גם בימים אלה פועלת בצרפת קבוצה לא מבוטלת של אנטישמים מסוג דרימון. לא שמעתי או קראתי (בתקשורת הצרפתית) שמישהוא מניף את שמו של לאון בלום או אפילו אלפרד דרייפוס כ''אמצעי נגד'' גל האנטישמיות... לעומת זאת שמעתי כמה וכמה פעמים על ''הוגי דעות'' מסוג דרימון ושות'.

שורשי אנטישמיות מעוגנים בתודעת עמים רבים, ואצל הצרפתים מחוברים לא רק לשורש היחיד אלא המדינה... האם אתה מודע לסיפורה של משפחת בלוך, מפתחת התעשיה האוירית של צרפת? בניה פועלים עד היום כמי שקפאם שד, רק שלא יזכירו את מוצאם הבלוכי (דאסו נמכר טוב בעולם...) שורשי התנהגותם נעוצים בראשית המאה העשרים ובין מלחמות העולם, אך העץ שצימח מעליהם מטיל צל כבד עד היום!
_new_ הוספת תגובה



אמת, אבל...
יוסי גורביץ (יום חמישי, 02/05/2002 שעה 9:10)
בתשובה ליורם המזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דוגמא יעילה יותר היתה תנועת אקסיון פרנסז, האנטישמית לעילא, שזכתה לכוח רב בשנות השלושים והיתה לה השפעה על ממשל וישי. גם הזרם האנטי דרייפוסארי, שרק בשנות השבעים של המאה העשרים (!) החל להודות שאולי בעצם דרייפוס היה חף מפשע, הוא דוגמא מוצלחת הרבה יותר מדרימון.
_new_ הוספת תגובה



הערה תוספת במקומה!
יורם המזרחי (שבת, 04/05/2002 שעה 9:08)
בתשובה ליוסי גורביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי