פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מלכודת העבודה הזרה
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 13/01/2004 שעה 15:00)


מלכודת העבודה הזרה


ד''ר דוד סיון




מאד פופולרי בזמן האחרון להגיד שנוכחות העובדים הזרים נובעת ממוסר עבודה ירוד בקבוצות אוכלוסייה מסוימות. אותם אנשים, בעלי מוסר עבודה ירוד, מוצאים את עצמם בסופו של דבר מובטלים או בלתי כשרים לעבודה. זה מזכיר מאד את מנהגו של השומר אברהם שפירא האגדי שנהג לומר: אתם נוער אתם - אתם בררה. ומיד עורכים השוואה בין אז להיום.

על פי הגישה הזאת התאילנדים (העובדים הזרים) מובאים לארץ ישראל כי לבני עם ישראל עדיף להיות מובטלים מאשר לעשות עבודות מסויימות או ''לא מכובדות.'' האמת היא, כרגיל, יותר מורכבת.

החלוצים של פעם לא היו מוכנים או יכולים לעבוד בכל מחיר וכאשר זה הוביל לאבטלה ולבעיות פרנסה הם פעלו באלימות לגירוש הפועל הערבי החזק והזול משוק העבודה. המובטלים של היום לא מנסים לקחת בכוח כי המדינה מבטיחה את קיומם וגם שומרת על החוק. הישראלים לא עובדים ''בעבודות לא מכובדות'' כי:
  1. יצוא העבודה נובע משיקולי רווחיות (תחרות חופשית) ולא מבעיות עם מוסר העבודה. תהליכי הייצור והעובדים בירדן, סין, תאילנד, מקסיקו וכאלו הרבה יותר זולים ולכן בעלי ההון מעבירים פעילויות ייצור מישראל ומארה''ב לאותן ארצות. בנוסף חברות שרותי מיחשוב מארצות העולם השלישי הללו מקבלות הזמנות על ''חשבון'' חברות הפעילות בארה''ב. ומדובר פה על אספקת שרותים לחברות הבינלאומיות הגדולות (U.S. Companies Moving More Jobs Overseas ). בישראל ספקים רבים של צעצועים ומוצרי צריכה אחרים מעבירים פעולות ייצור למזרח הרחוק. או בישראל.
  2. בעבודות שאי אפשר לייצא מביאים את העובדים מארצות אלו. יתרונם הוא המחיר הזול שלהם ויכולתם העדיפה בגלל כישורים פיזיים (בזמנו, לפני כשנה בדקתי את הנושא). קבלן בניין יעדיף עובד ישראלי על פני העובד הזר אם:


    • כישוריו הפיזיים טובים לפחות כמו אלו של העובד הזר,
    • עלותו למעביד לא יקרה יותר.

  3. הקשר בין בעלי ההון לפוליטיקאים. בארץ זורם הרבה כסף לכיסיהם של מייבאי העובדים הזרים והם לא מוותרים בקלות. לכן כל מיני נסיונות לשינוי המציאות בחקיקה נחסמו. הלובי של קבלני העבודה הזרה הוא חזק למדי. השבוע אפילו נמסר על כוונה להלבין עובדים זרים (רותי סיני, משרד התמ''ת יערוך יריד תעסוקה לזרים לא חוקיים).
  4. העיסוק ביבוא עובדים הוא עסק רווחי מאד ושווה ל''יבואנים'' הרבה כסף עוד לפני שהעובד הזר לבש את בגדי העבודה.
  5. ראה איזה פלא: כאשר סידרו לחד-הוריות, השכנות, של ויקי כנפו ממצפה רמון עבודה במקום התאילנדים בחקלאות הן ממשיכות לעשות זאת בהנאה ובהצלחה.
הטיעון על מוסר העבודה הירוד של שכבות מסויימות בחברה הוא כנראה רק הסבר חלקי למדי לשיעור ההשתתפות הנמוך בכוח העבודה אותו מציגה ישראל. שיעור השתתפות של כ-‏54% הוא בין הנמוכים ביותר בעולם המפותח אליו אנחנו רצים להידמות (בארה''ב, למשל המדד הוא 66.0%).

ההסבר העיקרי הוא כלכלי: לקבלני כוח אדם כדאי ורווחי לייבא עובדים זרים ולמעסיקים כדאי להעסיק אותם1. גם המערכת הפוליטית מסייעת בכך שהיא ממשיכה לטפח את מנגנוני הרווחה. למרות הטיפוח, כפי שכבר כתבנו בעבר, בעשורים האחרונים התרחבה תופעת העוני באופן ניכר, למרות גידול ניכר בתקציבי הרווחה (על האשליה שבמדיניות הרווחה). זהו תהליך שמייצר ומטפח עוני ופוגע ביכולת הצמיחה של המשק.



ברור למדי, שתהליך הפוך שיגרום לגידול בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה ישפר את מצבם הכלכלי של המצטרפים. גידול כזה יהווה גם תרומה משמעותית לצמיחה בת קיימא. במקביל ניתן יהיה לצמצם את תקציבי הרווחה מבלי לפגוע במקבלי הקצבאות שכעת משתכרים בכוחות עצמם. את המיליארדים שיתפנו ניתן כמובן לנתב להשקעות בתשתיות ובמפעלים יצרניים מהלך שיניע צמיחה ארוכת טווח.


  1. תיאור מפורט יותר של הדברים, כמו גם של אי-ההשתתפות של החרדים, אפשר למצוא בספרו של משה פרל, בעיניים פקוחות, הוצאת כתר, 2003, עמודים 85 – 164.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


התהליך הוא כזה - מושחת ומשחית
רמי נוידרפר (יום שלישי, 13/01/2004 שעה 16:07) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העובד הזר מכניס כסף רב לקבלן המביא אותו - אלפים רבים של דולרים אותם הוא משלשל לכיסו.
לכן קבלני העובדים הזרים מתנגדים ל''הלבנת'' העובדים הנוכחים במדינת ישראל מאחר ומאלה לא יראו גרוש.

שנית - העובדים הזרים מועסקים בתנאים של בהמות.
לפני מספר חודשים ביקרתי ביישוב יהודי (התנחלות בסדר בסדר..) בבקעת הירדן.
רוב תושביו היהודים אינם מתגוררים בו מזה שנים.
במקום נמצאים עשרות רבות של תאילנדים שבנוסף לפלשתינים בני המקום עובדים כעבדים בשדות יהודי בקעת הירדן.

התאילנדים מתגוררים - עשרה במספר - בקרוון מוזנח , ביישוב שאין בו אפילו צרכניה.

אף ישראלי - יהודי ערבי לא יהיה מוכן לעבוד בתנאים כאלה .

ולדוגמה נוספת - בשכונתי מסתובבים מדי סוף שבוע עשרות רבות של עובדים סינים. הם מתגוררים באתרי הבניה במין צריפים כאלה ועובדים 12 שעות ביממה בשכר רעב.
בשבתות הם מציעים את שירותיהם בעבודות מזדמנות בכ 100 שקל ליום.

במצב הנוכחי , גם יש עובדים זרים וגם , למשל , אבטלה בקרב פועלי בנין ערבים ישראלים ( שלא לדבר על פלשתינים אבל זוהי כבר אופרה אחרת עם שקולי בטחון סגרים וכיוצא בזה שלא אדון בה עכשיו)

לקבלן משתלם להעסיק עובד זר... בו בזמן המדינה משלמת דמי הבטחת הכנסה לעמיתו הישראלי ( נאמר ערבי ממזרח ירושליים או חייל משוחרר)

לו היו אוסרים הבאת עובדים זרים , היו כוחות השןק מביאים את השכר לרמה כזו , שבנ לשיראלים היה כדאי לעבוד .
לחלופין , היתה התעשיה הישראלית הרלבנטית משתנה כך שהיתה פחות עתירת עבודה.
קחו למשל את תעשיית הבנייה. בארף הבניה איינה מתועשת יחסית והיא עתירת ידיים עובדות יחסית לאירופה או ארצות הברית. גם זמן הבנייה ארוך. הסיבה - עלות העובדים הזולה לעומת עלות ההון היקרה.

האמירה שהישראלים עצלנים היא חצופה ושקרית. ראו למשל את ''נפולת הנמושות'' - הצעירים הישראלים היורדים , העובדים בנכר בעבודות פיזיות קשות ומפרכות כגון סבלות,
אולם מקבלים עבור עבודתם שכר ראוי.
_new_ הוספת תגובה



התהליך הוא כזה - מושחת ומשחית
גילאון שהם (יום רביעי, 14/01/2004 שעה 21:14)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לאנשי השמאל מאז ומעולם התה יכולת ''שפיונית'' יוצאת דופן ,אני מעריך את שמירת סוד שמו של ה''ישוב '' בו אין כמעט ישראלים בבקעת הירדן...עדינות וטאקט מבורכים.
אי הידיעה גם משאירה טעם של אנשי שלומנו- אנחנו יודעים אתם לא.
האמירה שהישראלים עצלנים היא אמת מוחלטת. פריון העבודה של הישראלי הוא הנמוך ביותר בעולם, הר רמי. וכפי שציין דוד במאמרו כמעט חצי מהישראלים אינם מפרנסים! לעומת שליש בלבד במדינות מערביות אחרות.
עדיף שתמולל שטויות בענינים מדיניים ופוסט ציוניים, כי בכלכלה, העובדות מדברות בעד עצמן.
יתרה מזאת אם תמצא ישראליות העובדות במקום תיאלנדים בחקלאות, היום. אני מבטיח לך מעל במה זו תרומה נכבדה לאתר ''ספרטאקוס'', אבקש מספר טלפון של החקלאי המעסיק מאז ויקי את הישראליות הגאות,גיבורות תגובתך, במקום תאילנדים. ועל חוצפה ושקרים...אפשר גם לבקש סליחה.
_new_ הוספת תגובה



הכותרת שלך נכונה - התהליך משחית
דוד סיון (יום רביעי, 14/01/2004 שעה 21:34)
בתשובה לגילאון שהם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''וכפי שציין דוד במאמרו כמעט חצי מהישראלים אינם מפרנסים! לעומת שליש בלבד במדינות מערביות אחרות.'' אכן מעטים הם המפרנסים אבל לא כל אלו שלא הם עצלנים - רובם לא.

''פריון העבודה של הישראלי הוא הנמוך ביותר בעולם,....'' היא אמירה לא בדוקה.
_new_ הוספת תגובה



אתה דוד אשף האינטרנט-תבדוק
גילאון שהם (יום רביעי, 14/01/2004 שעה 22:41)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש לי כמדומני קטע עיתון שגזרתי בענין. העובדה בדוקה ובהחלט מעליבה. ועם היית רואה מדינות שפריון העבודה שלהן גבוה משלנו היית ''נישתל ברצפה''
הישראלי ''עצל'' רק לכאורה. בגלל שנים של חשיפה לאי עבודה כערך ראשון במעלה. שיא פירמידת ההצלחה שלנו זה ''ג'וב'' ממרכז הליכוד -ואתה מלך...
למשל ניהול המוזאון של נמל אשדוד...
_new_ הוספת תגובה



אכן תבקש סליחה ומייד גילאון
רמי נוידרפר (יום חמישי, 15/01/2004 שעה 15:52)
בתשובה לגילאון שהם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בשום מקום לא הזכרתי ישראליות העובדות מאז ויקי כנפו במקום תאילנדים. לא מכיר כאלה ותתנצל בבקשה על שאתה שם מילים בפי ואחר כך טוען ששקרתי.

ביישוב בקעת הירדן הגעתי משום שבני בן ה19 נשלח לשם לאבטח את הבודדים שנשארו בו. אינני רוצה לכתוב את שמו משום שנראה לי שהבעיה היא כללית ולאו דווקא במושב המסכן הזה.

יתרה מזו אני אפילו לא יודע מהו אתר ספרטאקוס שאתה מתנדב לתרום אליו בשמי..

אני מחכה להתנצלות פומבית
_new_ הוספת תגובה



החד הוריות שעובדות במקום תאילנדים
דוד סיון (יום חמישי, 15/01/2004 שעה 19:33)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רמי האמירה היא שלי במאמר המקורי - סעיף 5.

גיל אין לי עניין למסור טלפונים אבל הסיפור הוא תוצאה של מדיניות שהנהיג ביבי בעקבות קיצוץ הקיצבאות ושביתות השבת של החד הוריות (הוזכר בעתונות).
_new_ הוספת תגובה



החד הוריות שעובדות במקום תאילנדים
גילאון שהם (יום חמישי, 15/01/2004 שעה 23:04)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קודם לכל התנצלות עבור רמי על ה''הדבקה'' של ספור החד הוריות, אך אני עומד על דעתי והתרומה בוא תבוא עם דוד ימצא כעת-חיה חד הורית אחת שעובדת היום במקום תאילנדים!
אין כאלה.
לרמי על העצלות של הישראלי שיאן העולם אין צורך להכביר מילים, אלו עובדות.
התפתחות גרף פריון העבודה שלנו, החלה לטפס למעלה בשנה האחרונה לראשונה מזה עשורים !
_new_ הוספת תגובה



גיל, כרגיל אתה מגזים
דוד סיון (יום שישי, 16/01/2004 שעה 7:21)
בתשובה לגילאון שהם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. מאז הופעתך בפורום אתה מפקפק באמינות דברי. הפעם בקשר לשכנות של ויקי כנפו.
2. בפעמים קודמות שהפרכתי את הפיקפוקים שלך אפילו לא טרחת לתקן את עמדתך - ניחא.
3. אני לא אפרסם על גבי הפורום טלפונים עבורך - זה לא מקובל. אתה יכול להשאיר את מספר הטלפון שלך או לצלצל אלי ואז אתן לך מספר טלפון או מקום בו עובדות הנשים עליהן דיברתי במקום תאילנדים.
4. לגבי ההשקפה האישית שלך (כי הרי אין לך נתונים מספקים לקבוע זאת ...) על עצלנות הישראלים לא אנסה לשכנע אותך. אני חושב ומשוכנע שהעובדים וחסרי העבודה הישראלים (כקבוצה) לא יותר עצלנים מבעלי העסקים, המפעלים וההון. ההשקפה האישית שלי יותר אמינה מהשקפתך האישית.
5. לגבי פריון העבודה הנתונים שבידי מראים שאתה שוב טועה. משנת 1961 מגמת פריון העבודה היא בעליה חוץ מאשר בשנים 1966, 1975, 1980, 1984, 1989, 1999-1996, ו-‏2001 בהן ירד. אין כאן מגמת ירידה של עשרות שנים (עד השנה האחרונה). יתכן, וזאת אינני יודע בביטחון, ש''התפתחות גרף פריון העבודה שלנו,'' היתה איטית יותר מאשר בארצות אחרות להן אנחנו רוצים להשתוות. אבל זה כבר סיפור אחר לגמרי.
_new_ הוספת תגובה



גיל, אינני מגזים אני שם , וחם פה..
גילאון שהם (יום שישי, 16/01/2004 שעה 18:33)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לצערי מורגש בתגובתך חוסר אמונה שורשי, עד כמה המצב גרוע,וכמה מעט יודעים את האמת.
המשך התגובה נ''ט .
_new_ הוספת תגובה



זה שהעובד הישראלי מפונק, אין ויכוח
חזי (יום רביעי, 14/01/2004 שעה 1:27) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זכורים לי הימים של יצחק רבין ז''ל, כאשר עשרות אלפי עובדים ערבים הסתובבו חופשי ועבדו בכל העבודות השחורות.

בעקבות התרבות מעשי הטרור אז, החליט רבין על ''הפרדה בין העמים'' ואסר על כניסה חופשית של עובדים ערבים לגבול הקו הירוק.
זכורים לי התבטאויות לעג של ערבים, אשר טענו כי האיסור הזה לא יחזיק מעמד, כיון שיהודים לא יעשו את העבודות שהערבים עושים.
הסתבר, למרבה ההפתעה, כי יהודים כן עשו את כל אותם העבודות, כמו עבודות זבל.

בביקור בגרמניה, לפני שהוצפה במהגרים זרים, היה ניתן לראות מנקי רחובות גרמניים, אשר לבושים בחלוקים לבנים, ומתיחסים לעבודתם בהדרת קודש, כאילו היו רופאים.

קיצורו של דבר, זה הרבה ענין של חינוך, מוסכמות, והעמדה בפני עודות.

הייתי שמח אם אמרתו של נתניהו ''נשות גוש דן תצטרכנה להתרגל ללא העובדות הפיליפיניות''.

אין ספק שזה בזבוז משאבים, כאשר מיבאים ''עבודה זרה'', ונותנים תמריץ שלילי, בצורת דמי אבטלה, לישראלים אשר לא מוכנים לעבוד בעבודות ''נחותות''.
_new_ הוספת תגובה



גבי בחן (יום רביעי, 14/01/2004 שעה 21:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הפעם אני מסכים איתך, דוד. זה לא שאלה של אידאולוגיה. זו כלכלה פשוטה. בחירה פשוטה בין אלטרנטיבות. אם המדינה בגלל שיקולים פוליטיים מסויימים, יוצרת מצב בו הכדאיות לצאת לעבודה היא משכורת של 5000 ש''ח, אז אין סיבה לעבוד בפחות מזה. מבחינה זו חלק מצעדי נתניהו הם אמיצים ומוצדקים. אי אפשר לצפות במדינה, בודאי מדינה במלחמה, לרמת חיים כמו באמריקה כאשר התפוקה לנפש היא כ 17 אלף דולר לעומת כ 24-26 במדינות המערב. אכן צריך להפסיק את יבוא הזרים, ולו רק בגלל שערביי עירנו ושכנינו קודמים (זה גם כדאי לביטחון, ורבין פשוט ברגע אחד טעה כאשר פתח את השער ליבוא עובדים מהמזרח הרחוק). כל אדם יעבוד כל עבודה שתשתלם לו בהתחשב באלטרנטיבות העומדות מולו. המדינה צריכה לתמוך רק בחלשים באמת, נכים וכו'. אגב, דוד, את הרעיון של מס הכנסה שלילי (והשתנותו הרציפה) שמעתי כבר בשנת 1977 מיקיר פלסנר שהיה אחר כך מראשי המערכת הכלכלית, ולא הצליח לעשות דבר, בלשון המעטה.
כניראה שכל עוד האמריקאים ימשיכו לתמוך בשיגיונותינו באמצעות מענקים וערבויות, נמשיך ב''חגיגה''. וכאשר הם יפסיקו, תהיה לכך תמורה מדינית כבדה. והיום לא רחוק, כי כאשר הם שולטים בעירק ושומרים בעצמם על מרבית עתודות הנפט בעולם, מי צריך אותנו כמוצב חוץ בעייתי?
_new_ הוספת תגובה



בכל זאת מילטון פרידמן
דוד סיון (יום רביעי, 14/01/2004 שעה 21:41)
בתשובה לגבי בחן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אולי אליך זה הגיע מפלסנר אבל הרעיון כנראה צמח אצל פרידמן. הוא לשם שינוי, כך נראה לי, הצליח קצת יותר מפלסנר, בלשון המעטה.

נסה להעריך את השפעת תלמידיו והוא עצמו על התפתחות הכלכלות בעולם.
_new_ הוספת תגובה



עובדים זרים = צמיחה
גילאון שהם (יום רביעי, 14/01/2004 שעה 21:41) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במפעלי מועסקת עובדת זרה אחת. היא בעלת תואר שני במתמתיקה, ובמחלקתה מועסקים עקב יכולותיה בין שנים לארבעה ישראלים, בהתאם לדרישת השוק. אם תפוטר יאבדו הם את מקום עבודתם.
לצורך קבלת אשור על העובדת הבודדת, נצרכתי להגיע לוועדת חריגים בירושליים המתכנסת לעיתים במשרד העבודה.
באופן חריג הגעתי שעה לפני הזמן, ופגשתי בחוץ שש קבוצות ותעשיניים שבאו לבקש עשרות עובדים זרים כל אחד בתחומו.
מאשדוד,אשקלון,מגדל העמק, וחיפה.
על אף מודעות ,ומשכורות מפתות שהוצעו ל''שלוחי'' לשכות העבודה, הם לא הצליחו למצוא רתכים,מסגרים,ועובדי יצור בענף תחזוקת שטאנצים לתעשיית הפלאסטיק.
המשכורות המשולמות לעובדים הזרים גבוהות מהממוצע הארצי ! אין כאן שום ''גליק''. פשוט אין ישראלים היום המבינים במתכת, תחזוקה, חריטה, כרסום, ועוד משלוחי יד , שמערכת החינוך הישראלית שככה מקיומם כבר שלשה עשורים.
אבל אין ספק שעל כל עובד זר העובד בחברת בניה העומדת בפני קריסה (עובד אפור) יש שני ישראלים המתפרנסים יחד איתו בכבוד (עובדים לבנים)מפעילי ציוד כבד מהנדסים וכו' .
כך שגם אני מצטרף בפעם הבודדת הזו לדעתו של גבי, העלאת רף אי העבודה הוא הקטליזטור היחיד כמעט לעצלותו, וחוסר ענין מקצועי אישי של מאות אלפי ''נדחפים'' לעבר השלמות ההכנסה למיניהן.
_new_ הוספת תגובה



צר לי על ההפרעה
גילאון שהם (יום שישי, 16/01/2004 שעה 18:19) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אללי, אגלי זעה קרה כיסו את מצחי המג'ונגן. נחשפתי !
פריון העבודה הוא ערך מוחלט והנתונים שהנך נ ד ר ש להביא מצנורות המידע אליהם אתה מחובר כה יפה .אינם מדעתכך האישית.
זו כמו דעתי אינה נחשבת. אין לה משמעות בכל שקשור לתופעות מוחלטות הניתנות לכימות ונמצאות על המדף.
הפרמטר שהנך נדרש להביא :פריון העבודה של העובד הישראלי יחסית לעמים .דמוקרטיות,בעלות רמת השכלה דומה לשלנו. נתוני דלותנו מפחידים ולא תעזור דעתך האישית על בעלי ההון, הם לצערי דוקא מצליחים ועובדים בפרך אצלנו בלנצל את חלוקת משאבי המדינה בצורה הכי לא צודקת בעולם
(לפחות בענין מקדם הג'יני הסכמנו)
וכל פעם שתכתוב שטויות כמו גרעון=עודף ,אהיה שם כדי לתקן. אין זה מוריד מהערכתי והמבט כלפי מעלה על כתיבתך ונסיונותיך לזכך את התופעות הכלכליות של ''קאותייה'' שלנו.
את הזכר באמצע הים שלי אתה מכיר, והנך מוזמן להעביר את האנפורמציה על השכנות באופן דסקרטי לשם. אני אטפל בתרומה... שבת שלום
_new_ הוספת תגובה



דעתך נחשבת אם אבל היא רק נתון חלקי כמו דעתי
דוד סיון (יום שישי, 16/01/2004 שעה 19:15)
בתשובה לגילאון שהם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השפה וצורת ההתבטאות שלך כלפי וכלפי החומרים שאני מציג כאן היא קודם כל לא מכבדת אותך.

אני לא מחובר לשום צנורות מידע שאתה לא יכול להתחבר, אם רק היית רוצה. אז אולי תתחבר לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ''ס), משרד האוצר, בנק ישראל ועוד מקורות שתמצא לנחוץ. אם אז תציג נתון שמפריך את עמדתי המקצועית אשמח לתקנה.

דעתך האישית לגבי נתוני המציאות, כמו של כל אדם, היא רק נקודה ברצף שמתאסף למציאות בנושא מסויים. היא עדין לא עובדה מוכחת מדעית. ההתרשמות האישית שלך שהעובדים הישראלים הם עצלנים היא אחת כזאת. כדי להדגים שיש גם דעות אישיות אחרות הצגתי עמדה ממש מנוגדת.

את הערתך לגבי טעותי קיבלתי וגם הסברתי את מקורה. אתה כנראה מעדיף להשתמש בכך כדי להעליב אותי, כי נפגעת מהערותי. זו כנראה דרך מאד מכובדת בעינך. עדין זה לא נימוק טוב לגרום לך להתעקש על טעויות-שטויות שלך (הגם שהערות היו הוגנות, סבלניות ומנומקות) מבלי להציג נימוקים לעניין.

הבנתי אותך אתה יודע יותר טוב - ולכן אסור להעיר לטעויותיך - שטויותיך (כאשר הן חוזרות לאחר שמישהו מציע לך תיקון מנומק).

אם תמשיך להוביל את הדיונים להתכתשויות, לא יהיה לי מנוס אלא להשתדל להימנע מדיונים איתך.
_new_ הוספת תגובה



הבדלי המציאות שלנו
גילאון שהם (יום שישי, 16/01/2004 שעה 21:47)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ראשית צר לי באם נפגעת באופן אישי מתגובותי.
לעניות דעתי אין צורך לקחת את הדברים כך מכיון שבכל ''סיעור מוחות'' עפים שבבים וטוב שכך.
לעצם הענין במציאות בה אני חי אין מקום לחפש ,להתעמק ,להכנס לספריות, וללבן סוגיות בכובד ראש עד הפסקת הצהריים. אין לי את המחצב הזה לצערי וכאשר אני פונה אליך, זו תופעה של חוסר אונים פשוט.
על העצלות וחוסר הרצון הישראלי כעובד אני מדבר ומשווה משתי נקודות מבט:
1.כמפקד מילואים שנים רבות, וכמעסיק עובדים מזה 25 שנה.
הישראלי ייצר סיבות רבות לא להתעניין בקידומו המקצועי- קריאטוי וזה בהחלט סיבה למאמר נפרד. אך די לציין את מוסר העבודה של העולים החדשים מרוסיה, שהעמיד בצל ,וגרם לעדות מסויימות אצלנו ממש לצאת מדעתן ,עד לרצח. היום מליון העולים האלה מחזיק את המדינה על כתפיו. אם בדרך היפוטטית תוציא אותם מכאן המדינה תקרוס תוך 48 שעות.
פשוט אין ישראלים שיחליפו את העמדות אותם הם ממלאים ברצון, כמו מאות אלפי העובדים הזרים.
2.כפי שראית בשאלתך על 800000 עובדי המדינה הידע הנצבר אצלי אינו מבוסס אינטרנט. אך עד היום לא סתרת עובדה אחת שהעלתי על אף שחלקן הכעיסו אותך באופן אישי: כמו האמפוטנציה וחוסר הידע של יועצי משרד האוצר, הבאים מרקע אוניברסיטאי, ואין להם מושג על התנהלותו האמיתית של המשק הישראלי.
את ה''תכונה ''הזו מנצלים משפחות העושר הישראלי ,הבנקים הישראלים המצליחים במשק מצטמצם! והמגזר הצבורי האימתני שגדלנו בעשור האחרון.

כדי לזכך אפשר לאמר שהעצלות הישראלית נובעת בעקר מניתוק הרווחה האישית מההשגים האישיים של רוב הציבור.
כולם רוצים בשל כך ללמוד עריכת דין, להצטרף כבנים ממשיכים לנמלים, לגזור קופונים במועצות מקומיות ועוד תופעות כל כך יום יומיות שלפעמים נראה שגם במקומות אחרים בעולם, אנשים חושבים ומנהלים את מתווה חייהם כך, ולא היא.
המצחיקה ביותר היא התופעה של עולים המנסים להגשים את החלום האמריקני -ישראלי (בתום לב מעורר חמלה) ,כאן אצלנו.
ע''י פתיחת עסקים קטנים בכל ענפי היצור מהם הדירו רגליהם הישראלים מזה שנים.
אני חייב להוסיף שבהכרותי עם הגזע הזה, שניצח את 4000 הגנראלים של היטלר תוך גריסה ,ובנית עוצמות מדהימות מתחת לעשרים מליון הרוגים. אני מקווה שהם יצליחו היכן שאנחנו נכשלנו ,ומהם תצא הרוח להשיט את הצמיחה החדשה אליה אנו מייחלים כל כך.
_new_ הוספת תגובה



העצלנות ?
דוד סיון (יום שישי, 16/01/2004 שעה 22:36)
בתשובה לגילאון שהם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הישראלים לא הדירו את רגליהם מרצון (מעצלנות) אלא הוצאו משוק העבודה מנימוקים כלכליים: הפועל הזר הוא בכושר גופני טוב יותר וגם זול יותר ואני לא מדבר במקצועות מיוחדים (כפי שהזכרת). וכמו שאתה ציינת כי הרווחה האישית לא קשורה בהשגים אישיים: אנחנו בחרנו מרצון באמצעות נבחרינו לשלם להם שלא יעבדו - אנחנו, המשלמים, אשמים. בקיצור זוהי תוצאה של חישובי כדאיות כלכליים קרים של המעבידים והעובדים הפוטנציאליים ולא עצלנות. העובדה ששינוי קל בתנאים הללו גרם להחלפה של תאילנדים על ידי השכנות של ויקי כנפו - גם לזה לא האמנת.

אמרת: ''... במציאות בה אני חי אין מקום לחפש ,להתעמק ,להכנס לספריות, וללבן סוגיות בכובד ראש עד הפסקת הצהריים. אין לי את המחצב הזה לצערי וכאשר אני פונה אליך, זו תופעה של חוסר אונים פשוט.'' מצד אחד ''...אין מקום לחפש, להתעמק, ...'' ובכל זאת אינך מאמין לאלו שטורחים, לא בעצלנות, כן לעשות זאת. מצד שני אתה נחפז לצעוק המלך הוא עירום. דבר אחרון לא רק זמנך מוגבל.....

הבטחתי לחפש תשובות לנושאים שונים אבל זה לוקח זמן. אני יכול לבשר לך שהמספר שאתה נוקב, 800 אלף הוא לא מדוייק. המספר היותר נכון הוא כ- 713 אלף. על הנושא הזה ונוספים הכנתי תשובה שתועלה לפורום, כך אני מקווה, היום או מחר.
_new_ הוספת תגובה



אתה לא אשם!
גילאון שהם (שבת, 17/01/2004 שעה 10:12)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה דוד אינך אשם בכלום .
לא נכנסת למכרז עם אבני דרך מול חברות ענק. אתה לא יודע כיצד נראית יציקת בטון ענקית כשהסעת עובדי הבנין הערבים הישראלים מגיעה בשתיים ושלושים,והיא עדיין לא שלמה.
מעולם לא חווית את הפחד המשתק שלא לעמוד בזמנים כשהפקדת מליוני שקלים לפני תחילת עבודה בפרויקט, שאנשים כמוך שולפים ממנו את עובדיו כי הם חושבים שהישראלי אינו עצלן !
אתה אומר: הנה ראה אותי למשל ,אני טורח בספריות ואם יבקשו ממני יפה לעמוד על פגומים באחת בלילה לאחר 20 שעות יציקה מתמשכת אני אעשה זאת תוך כדי כתיבה לאתרי האינטרנט.
אין כאן שאלה של אמונה ,אלא של הכרת המציאות.
בחלק הפירמידה שאני חי בו רואים אותכם בברור כשמסתכלים כלפי מעלה ,אבל אנחנו יודעים שאתם פשוט לא מסוגלים לראות כלפי מטה, בעיה של צידוד מנטאלי.
או איך כתבת בארסיות ''דבר אחרון לא רק זמנך מוגבל''... (מספיקות שלוש נקודות ע''פ תנאי התחביר)
את מספר עובדי המדינה הוצאתי מהעתון ומספרם הנקוב לסוף שנת 2003 היה 813,000 .מספרם גדל בכל אחת מהשנים האחרונות, שנות השפע של כולנו.
אין לי נציגים בבית המחוקקים. אין אדם בכנסת שי י צ ר שקל בחייו, ונכנס כנציג התעשייה.
אין לי נציגים במשפחות העושר הישראליות שטופחו בשקדנות כה מרובה בעשרים שנה האחרונות.
אני מלא אמונה בעשייה הציונית שלנו הקטנה כאן בנגב, ועקב בצד אגודל נתקדם עם מערכות התאורה שלנו כדי שהחלק בו אנו נמצאים יחשף, ויהפוך שוב לחשוב ונחשב כפי שהוא היה בעבר, וכפי שהוא נראה ביפאן,גרמניה,איטליה ומדינות נחשלות אחרות.
_new_ הוספת תגובה



אתה לא אשם בכלום
דוד סיון (שבת, 17/01/2004 שעה 12:14)
בתשובה לגילאון שהם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני אשם, כי ניסיתי לשוחח עם הבלתי אפשרי.

רק אתה יודע הכל, רק אתה אדם בעל אחריות, רק אתה אדם יצירתי, רק אתה יודע מי אני ומה אני מוכן לעשות ואתה מתעקש להשמיץ בלי בסיס את החולקים על עמדתך. אחר כך שוב תכתוב שלא התכוונת כמו אתמול.

כל השאר חבל על הזמן.
_new_ הוספת תגובה



לא ניסית לשוחח
גילאון שהם (שבת, 17/01/2004 שעה 14:21)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני משוכנע שאתה כפרט אדם חיובי מאין כמותו ואיש רעים להתרועע, זו בכלל לא הבעיה, מעולם לא טענתי לחוסר אחריות שלך ,ואף על פי כן נזעקת כמו קוזק נגזל ליצרתיות. היכן כתבתי על יכולותיך האישיות להד''ם?
כן כתבתי על השרלטנות של המאמר עצמו , הנכתב על ידי אדם שאין לו מושג כיצד נראה אתר בניה !
כן נזעקתי לקלות הראש בה נחתכים אצלנו החלטות בידי דומיך ,לצערי .
לנו לפלבים הרי אין בכלל יצוג, לא סופרים אותנו לא ברור?
אם בקשת תגובה ענינית:
1.לא התייחסת לאובדן ''הכסף השחור'' שפגע בכלכלה הישראלית.
2.לא הבנת את משמעות אבדן הדור השני של העליה הרוסית ההורים מחשיבים עצמם כ''דור המדבר'' ואת הצלחתם היחסית הם מתרגמים למשלוח בניהם ובנותיהם אל מעבר לים קנדה גרמניה וארה''ב. הם לא מחכים לשכמותך לראות את המציאות .הם הבינו ומיישמים בזמן אמת.
3.מכל 1000 עסקים בנגב יש ל 220 צ'קים חוזרים( אחד מארבעה!) באזור כפר שמריהו יש ל85 בלבד(אחד משנים עשר)! אתה קולט? זו אותה מדינה .
פריפריה מוזנחת עד לטרוף מצד אחד מול משפחות עושר שנצלו את מבנה השלטון הכלכלי המבוסס על יוצאי אוניברסיטאות לגנוב לעם שלם את עתידו.

בהחלט אתה ''חוטף'' במרכאות את עוצמת התסכול של חלק מהעם שאינך מכיר.(ושוב מתוך העולה מכתיבתך בלבד!)

אם תוכל להראות לי אחרים בארץ שמעלים את הנקודות הרותחות הכתובות למעלה ודנים בהן, אעלם לעד.
אם תקח ממני את הדברים שאתה לא מכיר ויודע אודותם, כמו שאני לוקח בשקיקה את הדברים שאיני יודע מהאתר נוכל אולי להתקדם יחד ולהוציא משהוא חדש שאולי יהיה שווה יותר מסכום חלקיו.
_new_ הוספת תגובה



עזות המצח שלך עולה מתגובה לתגובה
דוד סיון (שבת, 17/01/2004 שעה 15:10)
בתשובה לגילאון שהם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כתבת: ''... לקלות הראש בה נחתכים אצלנו החלטות בידי דומיך, ...'' עוד השמצה חסרת שחר, אחת מרבות, שכתבת בפתיל הזה.

התגובות שלך בפתיל הזה כולן שרלטנות ועזות מצח של אדם של רואה מעבר לפופיק הפרטי שלו. אז אל תספר שאתה מכיר את העם.... חבל כי אתה יכול גם אחרת!!!

לא רק העליה הרוסית לא מחכה לשכמותך ...... היה שלום, נוח על מקומך או בביתך בשלום !!!
_new_ הוספת תגובה



אני מעסיק 15 עולים בשמחה
גילאון שהם (שבת, 17/01/2004 שעה 15:41)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ועזות מצח אני רואה ביכולת לכתוב מאמר על העסקת עובדים באתרי בניה ותעשיה מבלי לשמוע תעשיין או קבלן אחד.
די לי במה שקראתי במאמר לכרוך אותך יחדיו עם כאלו שעושים את אותם מעשים ביום יום.
העובדה הבלתי נתנת לערעור היא שרוב החברות הקבלניות בארץ במצב רעוע, החזקות יותר העבירו את כובד המשקל לארצות אחרות .והענף כולו נמצא על סף קריסה.
כל הענף מחכה לך ולמאמריך כדי להתמוטט באופן מוחלט.
צר לי שבאתר נפקד מקומם של אלו שמעסיקים עובדים זרים ואני לבדי בענין הזה אך לא קשה לי הדרך...
_new_ הוספת תגובה



די לי במה שקראתי היום
דוד סיון (שבת, 17/01/2004 שעה 16:22)
בתשובה לגילאון שהם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הבנתי הטענות שלך מופרכות ומגלות חוסר הבנה רציני מאד של המציאות בארץ הגם שאתה ''... מעסיק 15 עולים בשמחה.'' זה שאתה מעסיק 15 עולים לא מוכיח כלום מטענותיך עד היום.

גם השפה הבוטה שלך כאן לא יכולה לשנות זאת...... חבל שאתה מתעקש לא ללמוד ולא להבין זאת.
_new_ הוספת תגובה



פשוט קח את המאמר חזרה
גילאון שהם (שבת, 17/01/2004 שעה 16:41)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1.מחירהעסקתם של עובדים הזרים. אינו זול יותר בחישוב כולל מערביי הארץ או ישראלים.
2.רוב העבודה הנעשית על ידי עובדים זרים לא תעשה ע''י ישראלים. אם מחוסר יכולת (חקלאות) ואם מחוסר מיומנות (אתרי הבניה).
3. העובדים הזרים המובאים למטרות ספציפיות (לא לצורך תחזוקת בית בכפר שמריהו)מוסיפים משרות לישראלים ומאיצים את הצמיחה בניגוד גמור לכתוב למעלה.
4. תופעת העובדים הזרים קיימת בכל המשקים החזקים באירופה והיא תנאי מובן בכל כלכלה בה רף ההכנסה עולה.
5. היום באירלנד בונים אנגלים את המבנים בארץ שרק לפני שני עשורים עובדיה התפרסו על כל האי הבריטי בחיפוש עבודות בניה. כך התהפך לו הגלגל!
6. נהניתי מכל רגע.
שבוע טוב גילי
_new_ הוספת תגובה



אתה שוב משנה טיעונים וממשיך לטעות באחרים
דוד סיון (שבת, 17/01/2004 שעה 19:34)
בתשובה לגילאון שהם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עברת להיות יותר ענייני, זה שיפור בהופעה שלך, אבל אתה עדין לא מוותר על כל הטעויות שהעלית במהלך הפתיל.

1. אתה שוב טועה בגדול: השיקול הכלכלי של המעסיק כולל מחיר זול יותר, כישורים פיזיים וכישורים מקצועיים. זה מכלול שלם לשיקולו של המעסיק. השיקול הכלכלי של המעסיק כולל גם מחיר זול (עלות מעביד) של העובד הזר.
2. פתאום נימוק ''העצלנות'' של העובדים הישראלים נעלם ובמקומו מופיעים הסברים אחרים: חוסר יכולת וחוסר מיומנות. בעצם אותה העמדה שאני נקטתי במאמר.
3. אתה מתעלם מנוכחות הגורם המייבא של העובדים הזרים שמרוויח כסף, והרבה, עוד לפני שהם מתחילים לעבוד. כפי שידוע רבים מן העובדים הללו לא מגיעים ליעדם המקורי, שבעצם יצר את אישור היבוא (''המטרות הספציפיות'' שכוללות גם תחזוקת בית ...). הם מופיעים בשוק המשני (''הלא חוקי'') ושם הם בודאי יותר זולים.
4. אכן התופעה של העובדים הזרים קיימת בהרבה ארצות, ובהרבה מהן היא נראית כמו אצלנו. אני לא אוהב איך שזה נראה אבל בגדול זו לא תופעה פסולה. איך אוכל לפסול את התופעה אם בעצמי הייתי עובד זר. לגופו של עניין, היא חלק נורמלי של כלכלה בה יש תחרות חופשית באמת.

אף אחד מהפרטים שהעלית בתגובה הקודמת (תגובה 39824) לא סותר את הנאמר במאמר חוץ מהטענה המופרכת שלך לגבי השיקול הכלכלי (שכולל מחיר יותר זול). אמירתך ''פשוט קח את המאמר חזרה,'' גם היא מופרכת כי הרי גם אתה, בדרכך העקומה, תומך בנאמר שם.

האמירה שלך, ''נהניתי מכל רגע,'' רק מוכיחה את עמדתי שאתה בעצם מתכתש כפייתי שלא ממש משתדל להיות ענייני.
_new_ הוספת תגובה



מי מתכתש כפייתי
גילאון שהם (שבת, 17/01/2004 שעה 22:02) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1.בתשובתך הראשונה החלטת כי''ההשקפה האישית שלי יותר אמינה מהשקפתך האישית'' מכח מה?
2.בתשובה השניה כתבת''לכן אסור להעיר לטעויותיך שטויותך'' טיעון חזק ומנומק
3.בשלישית קבעת כי ''אתה מתעקש להשמיץ בלי בסיס את החולקים...'' היכן השמצתי ומתי לאורך הכתיבה המשותפת ירדתי לאזור הבטויים הנראים כאן?
4.ברביעית קבעת '' התגובות שלך כולן שרלטנות ועזות מצח של אדם של(א) רואה מעבר לפופיק הפרטי שלו''...לך יש חזקה צבורית כלשהיא דוד על מעייני הידיעה?
5.בחמישית נחלצת והודעת כי''לא רק העליה מרוסיה לא מחכה לשכמותך''...וקינחת ביהלום שבכתר ''היה שלום ונוח על מקומך בשלום!!!'' (סמני הקריאה במקור)
6.ובשישית התרצת וכתבת ''גם השפה הבוטה שלך כאן ודרכך העקומה'' וסיימת במסקנה כי''אתה מתכתש כפייתי שלא ממש משתדל''...

אני מקווה למחשבה שניה על הסגנון ,אמת כתיבתי קורצה מחומרים בלתי שגרתיים,
אך המידע שאספתי לאורך מסלול חיי הן האקדמי והן התעשייתי, מאפשר זוית ראיה (למי שרוצה בכך)אחרת,
פראית אולי, אבל אמיתית מהחיים, ובטח לא ראויה לשורת גדופים כפי שהשארת מאחוריך
שא ברכה
_new_ הוספת תגובה



לגופו של עניין
דוד סיון (יום ראשון, 18/01/2004 שעה 7:18)
בתשובה לגילאון שהם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. השקפה אישית:
הציטוט המלא (תגובה 39790):
''לגבי ההשקפה האישית שלך (כי הרי אין לך נתונים מספקים לקבוע זאת ...) על עצלנות הישראלים לא אנסה לשכנע אותך. אני חושב ומשוכנע שהעובדים וחסרי העבודה הישראלים (כקבוצה) לא יותר עצלנים מבעלי העסקים, המפעלים וההון. ההשקפה האישית שלי יותר אמינה מהשקפתך האישית.''

והנה עוד פעם: ''דעתך נחשבת אם אבל היא רק נתון חלקי כמו דעתי''(תגובה 39797).

אם מה שקובע את המציאות זה השקפה אישית שלי תהיה יותר אמינה תמיד. מאחר ואתה לא טורח מספיק לסמוך את ''העובדות'' שלך אין סיכוי שאשנה את דעתי עליהן.

2. השמצות:
שאלת היכן השמצת ואביא כאן רק קמצוץ מהמקום בוזה התחיל.
טרחת להזכיר כאן טעות שלי מדיון אחר, לאחר שבדיון המקור הודיתי והסברתי: ''וכל פעם שתכתוב שטויות כמו גרעון=עודף ,אהיה שם כדי לתקן'' (תגובה 39795). מה זה אם לא השמצה. עד לאותו רגע אני דיברתי על ''טעויות'' או שגיאות שלך. שם התחלת את הסגנון הבוטה ואני החזרתי עם הסברים אבל גם החזרתי לך בשפתך (תגובה 39797):'' הבנתי אותך אתה יודע יותר טוב - ולכן אסור להעיר לטעויותיך - שטויותיך (כאשר הן חוזרות לאחר שמישהו מציע לך תיקון מנומק).'' מי שחוטב עצים שלא יבכה אם עפים שבבים לעיניו.

די לחכימא ברמיזא.

לגופו של עניין על נתונים ועל המציאות:
3. על פריון:
טענתי: ''''פריון העבודה של הישראלי הוא הנמוך ביותר בעולם,....'' היא אמירה לא בדוקה'' (תגובה 39759).

התשובה שלך: ''יש לי כמדומני קטע עיתון שגזרתי בענין'' (תגובה 39768), לא מספקת ולא אמינה אם האסמכתא לא מגיעה אפילו יותר מאוחר. ראה גם פירוט על נתוני השינויים ברמת הפריון שהבאתי בהמשך ההודעה הבאה (תגובה 39790).

4. הספקות שלך לגבי טענה שלי שהשכנות של ויקי קנפו החליפו תאילנדים:
גיל: ''אבקש מספר טלפון של החקלאי המעסיק מאז ויקי את הישראליות הגאות,גיבורות תגובתך, במקום תאילנדים'' (תגובה 39757).
אני: ''... לא אפרסם על גבי הפורום טלפונים עבורך - זה לא מקובל. אתה יכול להשאיר את מספר הטלפון שלך או לצלצל אלי ואז אתן לך מספר טלפון או מקום בו עובדות הנשים עליהן דיברתי במקום תאילנדים'' (תגובה 39790).

הפניה שלך עדין לא באה כמו גם ההודעה שלך שאתה מקבל טענתי כעובדה.

5. אני מציע שבזאת נסיים את הקטע הלא ענייני בויכוח. לגופו של עניין: אבקש שתביא קצת אסמכתאות מעבר לאמירות הפרטיות שלך על המציאות כדי, שאולי, גם אני אשתכנע שהאמת שלך היא מציאות.
********
הבטחתי תשובות בנושאים שהעלית במקום אחר. הנה:
בירור היסטורי - המגזר הציבורי והשפעתו של שוחט (תגובה 39828).
_new_ הוספת תגובה



לגופו של עניין
ישראל (יום רביעי, 10/05/2006 שעה 22:50)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל הכבוד לגילאון.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי