פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
כתר הקוצים
אורי אבנרי (שבת, 31/01/2004 שעה 19:00)


כתר הקוצים


אורי אבנרי




שני טקסים, ואיזה הבדל!

בבסיס חיל-האוויר התקיים טקס לרגל השבתם הביתה של גופות שלושת החיילים, שנהרגו לפני שלוש שנים ליד הגבול הלבנוני. הגופות הוחזקו בידי החיזבאללה, יחד עם איש-עסקים מפוקפק שנסע לביירות והוחזק בשבי הארגון. תמורתם שיחררה ממשלת-שרון 429 אסירים פלסטיניים, לבנוניים ואחרים, והחזירה 60 גופות של לוחמים לבנוניים שהוחזקו בישראל.

האסירים הלבנוניים ששוחררו על-ידי ישראל הגיעו לביירות בדיוק בזמן שגופות שלושת החיילים הגיעו לישראל. הטלוויזיה יצרה מציאות וירטואלית: הצופה היה יכול להיות נוכח בוזמנית בשני הטכסים. לחיצה בשלט העבירה את הצופה בשבריר של שניה מלוד לביירות ובחזרה.

בישראל אמרו על העיסקה שהיא בלתי-מאוזנת. שזה עידוד לחטיפת ישראלים נוספים, כדי לשחרר עוד ועוד אסירים פלסטיניים. שזה מעלה לשחקים את יוקרתו של מנהיג החיזבאללה, חסן נסראללה. ששרון עשה זאת כדי להסיח את דעת הקהל מפרשות-השוחד, שבהן מעורבים הוא ושני בניו.

כמעט הכל נכון, אך מחטיא את העיקר.

העניין אינו בשלוש גופות. העניין הוא בחוויה לאומית. ההבדל העצום בין שני הטקסים – בביירות ובלוד – מראה זאת היטב. הוא לא נבע רק מהבדל הנסיבות – החזרת שבויים מכאן, החזרת גופות מכאן.

בביירות הייתה זאת צהלה של ניצחון. כל צמרת המדינה הלבנונית הייתה שם, יחד עם צמרת החיזבאללה – תנועה שהאמריקאים הגדירו אותה רשמית כארגון-טרור. לצלילי המארשים של תזמורת צבאית, התחבקו והתנשקו כולם עם הגיבורים השבים הביתה. תחנת אל-ג'זירה העבירה זאת בשידור חי למאות מיליוני צופים ברחבי העולם הערבי.

הטקס הישראלי היה שונה לחלוטין. מעמד של אבל ודמעות. השבוי החי, שחזר עם הגופות, נעלם כלא היה. שלושת הארונות, מכוסים בדגל הלאומי, הונחו בקדמת האולם. מולם ישבה שורת ראשי המדינה בפנים מיוסרות, כנאה למעמד של אבל מכובד. מאחוריהם ישבו מאות פוליטיקאים, קצינים ובני-המשפחות. הנשיא, ראש-הממשלה, שר-הביטחון והרמטכ''ל נשאו את נאומיהם, שדמו זה לזה להפליא, כאילו איש אחד כתב את ארבעתם. דיברו על המוסר היהודי והנפש היהודית. דיקלמו ש''כל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם ומלואו,'' כשהכוונה לאיש-העסקים שהוחזר גם הוא. (נפש מישראל, לא סתם נפש). החיילים שנפלו הגנו על חיינו. אויב אכזר מאיים על חיי כולנו.

באותו בוקר נהרגו עשרה ונפצעו יותר מחמישים בפיגוע-התאבדות בלב ירושלים, במרחק של כמה עשרות מטרים ממעון ראש-הממשלה. במשך כל היום שידרה הטלוויזיה הישראלית את המראות, יחד עם הדיווחים על חילופי השבויים. הכל הפך למסכת אחת: הגופות בירושלים והגופות החוזרות מלבנון, זעקות-השבר של הפצועים ודמעות המשפחות מול הארונות.

בבוקר למחרת הייתה הכותרת הראשית ב''ידיעות אחרונות'', באותיות של קידוש לבנה: ''יום הדמעות''. בראש ''מעריב'' הופיעה, באותן האותיות, הכותרת: ''עצוב ומכאיב''.
המסר היה מובן מאליו: עם ישראל סובל. אבל עם ישראל חי. הורגים בנו, אבל אנחנו ממשיכים בדרכנו. אנחנו עם מוסרי, ואין כמונו. אנחנו פודים את שבויינו בכל מחיר (429 אויבים חיים תמורת שלוש גופות והרפתקן אחד). כל ישראל ערבים זה לזה. כך מתנהג עם למוד-סבל, עם של קורבנות.

הפיגוע בירושלים הזכיר לנו שוב שהאויב האכזר מבקש להשמידנו, וכך היה תמיד. הוא רוצח אותנו מפני שאנחנו יהודים. (הצבא הכריז שלא היה כל קשר בין הפיגוע לבין פעולת צה''ל בעזה, יום לפני כן, שבה נהרגו שמונה פלסטינים, ביניהם נער בן 11 ושלושה אזרחים.) הפלסטינים רוצחים יהודים, ואין הבדל ביניהם לבין הצלבנים שטבחו את היהודים בדרכם לארץ, האינקוויזיציה הספרדית, הפוגרומים והשואה. אנחנו קורבנות, כך היינו, כך נהיה.

ציניקאים יגידו שזהו ''ספין'' תעמולתי, שנועד לשרת את מדיניות שרון. לאמור: לא הפלסטינים הם הקורבנות, אלא אנחנו. כשאנחנו הורגים פלסטינים, בונים את הגדר בתוך השטחים הכבושים, הורסים בתים ועוקרים מטעים, זה רק למען הביטחון שלנו, כי עם של קורבנות חייב להתגונן מפני הקמים עליו להרגו.

זהו אכן ''ספין'', אך מאחורי התעמולה מתחבא צורך נפשי אמיתי. פולחן השכול, טכסי היגון ותחושת הקורבן, שסביבם מסתובב חלק כה רב של חיינו, טבועים עמוק-עמוק בנפש הלאומית. הטכס בנמל-התעופה ביטא זאת היטב. הוא איחד את ''העם בישראל'' וחיבר אותו מחדש עם יסודות הקיום היהודי.

לכל האלה הייתה הציונות אמורה לשים קץ. היא הייתה אמורה להפוך אותנו מעם סביל ועם פעיל, מעם סובל ומיסכן לעם שהפך אדון לגורלו. לכאורה הצלחנו. הקמנו מדינה חזקה, יש לנו עוצמה צבאית אדירה, אך המציאות לא שינתה את התודעה. זו נשארה תודעה של עם מיסכן וסובל, שהקוזאקים עלולים להתנפל עליו בכל רגע.

פסיכולוגים יוכלו בוודאי להסביר זאת כך: היהודים התרגלו להיות קורבנות. זוהי מציאות מוכרת. היא מועברת לילדי ישראל באלף צורת שונות, החל בחגים הלאומיים ועד לביקורים באושוויץ.

מציאות מוכרת מעניקה לבעליה תחושה של אוריינטציה. הוא יודע היכן הוא נמצא, מי האויב, כיצד להתגונן, למה לצפות. המעבר ממציאות אחת למציאות אחרת מערער את הביטחון הזה, הוא יוצר תחושה של אי-ביטחון, אי-ודאות, כמו אצל אדם שתעה והגיע לארץ לא-מוכרת, בלי מפה ובלי סימנים מוכרים. זה מפחיד.

מי שמדבר אצלנו על מדינה ''יהודית'' ולא, חלילה, על מדינה ישראלית, מתכוון גם לזה. אלוף מזדהה כבן של ניצולי-שואה, אך ממשיך להפעיל את משטר הכיבוש. בטקס של החזרת גופות חיילים שנפלו בפעולה צבאית מדברים על הנפש היהודית. וכולם מרגישים הרגשה מרגיעה של שבת-אחים-גם-יחד, מאוחדים בסבל ובאבל, מחוברים לדורות שהיו.

יוצאי-דופן עלולים לטעון שהפכנו מזמן לעם של כובשים, שתפקיד עם-הקורבנות כבר עבר מזמן לעם השכן. טענה כזאת פוגעת בנפש האומה, מקוממת ומרגיזה. היא מקלקלת את הרגשת-השותפות.

עם-קורבנות יש רק אחד, וזה אנחנו. אם מישהו אחר תובע לעצמו את כתר-הקוצים הזה, צריכים לשבור לו את הראש.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


פה מלא קוצים.
יהודה-אודי דוכן (שבת, 31/01/2004 שעה 20:45) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מסתבר שהיו,יש ויהיו תמיד כסילים שלא לומדים דבר מן ההסטוריה. אטומי מוח ההולכים בדרכיהם הנלוזות ולא אובים לשמוע ולראות את הברור והגלוי לכל בר דעת. במשך אלפיים שנות גלותנו מעולם לא הקימה בארץ ישראל אף אומה את ביתה. מדוע? כי כך קבע בורא עולם! הפלשתינים אינם עם. הם מעולם לא היו עם עד... שהכריזה עליהם ממשלת ישראל! מדינה פלשתינית לא תקום לעולם! יתכן שבמצב כזה או אחר,באילוצים כאלו או אחרים,יקום משהו וירטואלי ולא טבעי אשר לא יחזיק מעמד לאורך זמן. האיסלם לא יקבל לעולם מדינה יהודית בארץ ישראל משום שזו תהיה הוכחה לכך שהקב'ה נתן את ארץ הקודש ליצחק ולא לישמעאל וישמט השטיח מתחת לטיעון של המוסלמים על היות ארץ הקודש אדמת וואקף מוסלמית קדושה. הצרות של עם ישראל לא יפסקו עד שישכיל להבין כי הוא העם הנבחר והוא מחוייב לברית שכרתו אבותיו עם בורא עולם. הצרות האמיתיות עדיין לא החלו.
_new_ הוספת תגובה



פה מלא קוצים.
דוד סיון (שבת, 31/01/2004 שעה 20:50)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מעניין מי הוא בעל הפה הזה.

שוב אתה מערבב מין בשאינו מינו ''משהו טבעי'' ואלוהים הוא הקובע. עליך להחליט. אם האלוהים הוא הקובע אז אין משהו טבעי ולהיפך.

ובכלל אתה טוב בלפזר קוצים - גם ללא צורך.
_new_ הוספת תגובה



פה מלא קוצים.
יהודה-אודי דוכן (שבת, 31/01/2004 שעה 22:07)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מר סיון היקר, הקב'ה ברא את הטבע. הטבעי והלא הטבעי הם שני צדדים של אותה המטבע ואת המטבע ברא...נכון -בורא עולם. זהירות מהקוצים. שיהיה לך שבוע טוב.
_new_ הוספת תגובה



פה מלא קוצים.
יובל רבינוביץ (שבת, 31/01/2004 שעה 22:48)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה זה ''לא טבעי''?
_new_ הוספת תגובה



פה מלא קוצים.
יהודה-אודי דוכן (יום שני, 02/02/2004 שעה 21:36)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''לא טבעי'' היא צורת ביטוי שנוהגים לומר כמו - ''זה לא טבעי שהורים ירצחו את ילדיהם''. לעומת זאת אפשר שיחשב ל'טבעי' שהורים לא שפויים ירצחו את ילדיהם. בשורה התחתונה,אם נרצה לדקדק- הכל נוהג על פי הטבע -חוץ מבורא הטבע.
_new_ הוספת תגובה



שחצנות וקוצים
דוד סיון (יום ראשון, 01/02/2004 שעה 7:26)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למרות שהמעטת בקוצים נשארת שחצן ללא בסיס רציני ורציונלי. שיבוסם לך!!!
_new_ הוספת תגובה



שחצנות וקוצים
יהודה-אודי דוכן (יום שני, 02/02/2004 שעה 21:43)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דוד, מה שנראה לאחד כשחצנות ואי רציונליות יכול להחשב אצל השני כאמת וכשיא הרציונליות. כל אחד ופרושיו.
_new_ הוספת תגובה



קוצים ושו.....
דוד סיון (יום שני, 02/02/2004 שעה 21:59)
בתשובה ליהודה-אודי דוכן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עדין למרות המילים לא אמרת כלום, .... אבל לך מותר להמשיך.
_new_ הוספת תגובה



הצבת שאלה בראשית מאמרך
סוחר נדל''ן (שבת, 31/01/2004 שעה 21:48) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''שני טקסים, ואיזה הבדל''!

והינה משום מה, ואולי מתוך הרגל, לא ענית עליה.
אתה רק ניסית לבקר את ''הציונים, היהודים, הישראלים'' שמתעקשים להישאר גם יהודים. וזה מרגיז אותך.

אז מה?
_new_ הוספת תגובה



אבנרי, אני מתחיל אפילו להסכים עמכה
חזי (יום ראשון, 01/02/2004 שעה 6:49) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כתבתה:
''מאחורי התעמולה מתחבא צורך נפשי אמיתי. פולחן השכול, טכסי היגון ותחושת הקורבן, שסביבם מסתובב חלק כה רב של חיינו, טבועים עמוק-עמוק בנפש הלאומית''

קלעתה פה בול.
חוסר הפרופורציה בין תשומת הלב המוקדשת אצלינו לנרצחים בפעולות הטרור הפלסטיניות,
לבין ההתעסקות בחטופים, בנעדרים ובאיש ''עסעים'' שתאוות הבצע עוורה אותו להכנס למלכודת, הוא טיפשות לאומית ממדרגה ראשונה.

''עסקת'' חיזבאללה הינו שיאה של הטיפשות, שהיא תוצאה של פולחן השכול, כפי שקראתה לו, בצדק.

מייד ביום שחרור הערבים, נפקחו עיניהם של אנשי החמס, והצהירו כי גם הם יתחילו לחטוף ישראליים כדי להמירם בעצורים שלהם.

פולחן השכול הזה, מוזן ומלובה ע''י אמצעי התקשורת, אשר מנצלות אותו לסחיפת צופים וקוראים, אשר מתאווים לדעת
כל אשר ניתן על אותם ''קורבנות''.

אני מאשים בזה, יותר את אמצעי התקשורת, ופחות את העם.
_new_ הוספת תגובה



אורי יום אחד בטאקסס או באידאהו באר''הב, כיהודי גאה
סוריא (יום שני, 02/02/2004 שעה 16:36) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ליד '' הרד נקס '' נראה איך תכתוב לאחר מכן אודות -תסמונת היהודי הרדוף- הידעת כי ''באידהו אין יהודים?'' כי פשוט שונאים אותם ואף סכנה לשלומם שם ולו גם תחצה את המחוז הס מלהזכיר כי יהודי אתה, קארת את דברי ההסתה של ראש הארגון '' גמעת אל איסלמיה ''מגאקראטה, אודות היהודים, הידעת על עורך דין מטאקסס חבר קלן המנגב רגליו על דגל ישראל המשמש כשטיח בכניסה לביתו, וקורא נגד היהודים דרך אגב אר''הב שללה את רישיונו כעורך דין, עקב דברי ההסתה והשיטנה שלו נגד יהודים ,הידעתה כי בקנדה ובאנגליה יש מכחשי השואה ויתרה טוענים שהיהודים נשלחו למחנות נופש מרצון. ולא למחנות השמדה, וכשנישאלו היכן הנופשים דאז נעלמו נישארו בטענתם, וזה מקרוב אחר רעידת האדמה שחיסלה רבים באירן בתקופה קשה של שכל ואבל בארץ הפרסים הגדיל השקרן המקומי ראפגני לאמר בפרהסיה שלא יקבל עזרה מהיהודים מישראל הנחשבים בעיניו נחשים ומארצות אחרות ואמריקה ביניהם כן יקבל עזרה...ואפשר עוד המון דוגמאות, אפילו בחי יום יום בעת נסיעתי באוטובוס הצבורי היכן שאני גרה מהאדם הפשוט שיושב לידי, -כגון מצידי שיקברו חיים הישראלים/היהודים והפלשתנאים/המוסלמים -אילו נבלות והאחרים טריפות,
_new_ הוספת תגובה



את צודקת סוריא. אני מדפדף לפעמים
בננה ספליט (יום שני, 02/02/2004 שעה 23:23)
בתשובה לסוריא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בפורומים זרים ורואה את השטנה הזאתי שוב ושוב. לאחרונה נזדמן לי להיות בפורום פראבדה באנגלית ושם כל השנאה הזאת באה לידי ביטוי בולט.

ושמה תלחצי על ה-: Main Forum
סביר שכבר בדף הראשון תראי התלהמות וירטואלית על ישראל, יהודים, ציונים, יהודים הם לא עם ישראל, יהודים אשכנזים הם כוזרים, יהודים אשמים במהפיכה הקומוניסטית שהרגה עשרות מיליונים, ציונים שיתפו פעולה עם הנאצים נגד היהודים, בני ישראל האמיתיים הם האנגלים, האירים והנורדים ועוד שאר שטויות מדהימות.
_new_ הוספת תגובה



את צודקת סוריא. אני מדפדף לפעמים
סוריא (יום רביעי, 04/02/2004 שעה 17:06)
בתשובה לבננה ספליט
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בננה ספליט תודה על הקישור, אחפש עבורך את אתר הקלן, ואידהו ...
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי