פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שו''ת וירטואלי - הרבנים המפד''לניקים
נעמה (יום שלישי, 30/04/2002 שעה 7:29)


קשה להאמין שמשיהו בפורום הזה לא נחשף לשו''ת הוירטואלי במורשת (www.moreshet.co.il ממש בעמוד השער) ובכיפה (www.kipa.co.il וללחוץ על שו''ת). זו תופעה מדהימה.
באתר של מורשת עונה בקצב לא ישוער בעיקר הרב שרלו לשאלות על כל הנושאים בעולם ובאתר של כיפה כמה רבנים, שהבולטים בהם הם הרב שמואל אליהו - הרב של צפת ובנו של; הרב שי פירון מאורנית ולאחרונה התחיל להפציץ הרב בני לאו.
הנושא ממש מרתק: קודם כל בגלל התופעה (הרב שרלו לבד ענה על כ 2400 תשובות והשאר בסדרי גדול גם עצומים) וגם בגלל התוכן.
יש הבדל נורא גדול בין הרב שרלו לרב אליהו. הרב אליהו מופיע שם כחרד''ל אמיתי (לא לאוניברסיטה אלא אם כן יש צורך; לזרוק את הטלוויזיה; תמיכה מוחלטת בטרנספר; נישואין מומלצים בגיל 19; לא לדבר יותר עם בנות ועוד ועוד) ואילו הרב שרלו הוא ממש מדהים ולא ניתן לקטלג אותו: הוא מחמיר מאוד בדיני ממונות, מקל מאוד בתחומים מסוימים אחרים, מקורי ומנומק, ותמיד מעניין.
הייתי רוצה להעלות שני נושאים לדיון:
א. זה טוב או רע, השו''ת הוירטואלי ?
ב. ההבדלים בין הפסיקות השונות - אני טועה או שהם ממש מלמדים על שני זרמים במפד''ל (לא הפוליטית אלא הציבורית, אולי יותר טוב להגיד הדתיים הלאומיים).

מה דעתכם ?

קישורים:
אתר מורשת
אתר כיפה


חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


לנעמה - כל השו''ת הזה - דומה לעתים להשתטות
גדעון ספירו (יום שלישי, 30/04/2002 שעה 15:25) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את שואלת, האם השו''ת הויטואלי, בו עונים רבנים על קושיות ושאלות, ''הוא טוב או רע''? זה בוודאי טוב לרבנים, כי זה מאדיר את מעמדם, אבל לא טוב למי שרוצה בחברה של אנשים תבוניים, עצמאיים, שאינם מוכנים לאבד את הסוברניות שלהם ולהתבטל בפני מי שמוגדרים ''מורי הלכה''. הדת, כמוסד וכארגון (אבל לא כל הדתיים), מושתתת ומיוסדת על היררכיה קשוחה של בעלי סמכות מובילה הנהנים מברכת האל (מדוע? שאלה שהפתי הדתי לא שואל בדרך כלל), מול המון המאמינים המובלים.
נכנסתי לאתרי השו''ת ומה שמצאתי לא הפתיע אותי: הרבה שטיפת מוח בחסות האלוהים וכלי קודשו, בלי שיג ושיח בין אנשים חופשיים.
את מתפעלת מהרב שרלו, שמספר תשובותיו עולות על אלפיים, ואני דווקא רואה כאן את הסכנה. האיש מתעסק בכל דבר, כרב ו''מורה רוחני'' אינו יכול להרשות לעצמו להופיע כמי שלא על כל דבר יש לו תשובה. תבדקי בין אלפיים ומעלה תשובותיו, כמה פעמים אמר: ''בענין זה אינני יודע'' ו''ופה אינני מתמצא'' וכדאי ''שתחזור אלי פעם נוספת כי אני חייב להיוועץ בבעלי מקצוע'', ו''בסוגייה זו יש דעות לכאו ולכאן, ויש מחלוקת בין החשיבה החילונית לדתית''. בקיצור, אנשים שואלים אותו על כל נושא, ותפקידו להוכיח להם שבדת ''שלו'' יש תשובה בכל ענין ולכל אחד, גם כאשר היא עומדת למעשה חסרת אונים (מבלי שיודה בכך). הרב לא רוצה להפסיד מאמינים, כי הם מעין בעלי מניות שאסור להביאם לידי סימני שאלה שמא זו מניית נפל, ועל כן יש לנהוג לפי הסיסמא ''במרכול שלנו יש את כל הסחורה, לא צריך ללכת לשכן''. ואכן, יש שכנים ''מסוכנים'', השכנים החילונים, שמעודדים את הגישה ביקורתית, שמוכנים לרעות בהרבה שדות ולהפרות את המחשבה ממקורות רבים של העושר האנושי לדורותיו, שהעולם הדתי מסתגר מפניו. האם ראית אצל הרבנים שרלו או אליהו, איזו הפנייה כלשהי לאיזה פילוסוף או איש הגות שאינו נימנה עם אנשי ההלכה היהודית? לא. כי אסור לפתוח לפני המאמינים את האשנב של רעיונות אחרים, שלא לדבר על אמונה אחרת.
בקיצור, מנקודת מבטו של האדם החושב, מוסד השו''ת כפי שבא לידי ביטוי באתרים אלה, בנוי על חברה השקועה בבורות באשר לעושר התרבותי והרוחני שמחוץ לעולם התורה, ועל מערכת יחסים לא דמוקרטית בין הסמכות הרבנית למאמין.
_new_ הוספת תגובה



אתה סתם שונא
נעם (יום חמישי, 02/05/2002 שעה 7:36)
בתשובה לגדעון ספירו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ספירו - נפלת
כדאי שתבדוק בדיוק את הדברים שאמרת שצריך לבדוק. אני בדקתי, ויש אין ספור פעמים שהוא אומר צריך ללכת לייעוץ, אני לא בקיא בתחום ועוד כל מיני ביטויים. חוצמזה הלכת שולל אחרי הסגנון - אם תבדוק תשובה אחת אחרי השניה, תראה כי (כמעט) באף אחת הוא לא מכריע, ומעביר את חובת ההכרעה לזה שמייעץ אתו.
דווקא הוא - זה משהו ממש מ ד ה י ם איך רב כזה כותב בהתחשבות וברגישות.
לכלכת
_new_ הוספת תגובה



שו''ת אינטרנטי - תגובה עניינית
יובל רבינוביץ (יום שישי, 03/05/2002 שעה 1:22)
בתשובה לנעם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דומני שתגובתו של מר ספירו היתה צפויה למדי, אך לדעתי הוא מחמיץ נקודה חשובה.

דתיים מתייעצים עם רבנים. זהו נתון, ולא עליו נסובה ההודעה של נעמה. נראה לי שקיום שו''ת באינטרנט הוא שונה מהותית מהשו''ת שמחוץ לאינטרנט, משום שהפעם באמת מדובר על משהו אינטראקטיבי. גולשים יכולים להעיר הערות על איכות התשובה ותוכנה, דבר שלא היה אפשרי עד כה.

הדבר פותח פתח גם לויכוח, וגם להחלטתו של פלוני ש''עשה לך רב'' אינו כולל בהכרח את הרב הזה.

בשורה התחתונה - שו''ת אינטרנטי/אינטראקטיבי הוא, ככל הנראה, הצורה הטובה ביותר האפשרית.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי