|
מדוע אינני צופה באירוויזיון? | |||||
חֲמוֹר כָּחֹל לָבָן / אריה פרלמן (יום חמישי, 12/02/2004 שעה 12:48) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
אני תמיד צודק | |||
|
|||
_new_ |
הבעיה יותר בסיסית, נעוצה בריקנות התרבות | |||
|
|||
מי שמכתיב היום את התרבות המערבית, הם אמצעי התקשורת. הבעיה, שאמצעי התקשורת אינם מתענינים בתרבות או במוזיקה, הם מתענינים אך ורק בהגברת ההאזנה והצפיה. הם פונים ''לקהל הרחב'' שיש לו המכנה המשותף הנמוך ביותר. אותו ''קהל רחב'', הוא שקובע כי: א- מי שמנגן צריך גם לרקוד בזמן הנגינה, אחרת זה לא ''מושך''. ב- אותו קהל רחב, אינו מבחין בין מוזיקה לבין רעש. מה שחשוב לו, זה קצב מונוטוני, וצרחות אימה. ג- אותו קהל רחב, אינו מבין כי קצב מונוטוני, המנוגן ע''י מכשירים אלקטרוניים, אינו הקצב האינושי הפנימי שיש לנגן בו מוזיקה אמיתית. מי האשם ? לא האירוויזיון, אלא מוסדות החינוך בכל העולם המערבי, אשר אינם מחנכים את התלמידים להבין ולהקשיב למוזיקה אמיתית. | |||
_new_ |
הבעיה יותר בסיסית, נעוצה בריקנות התרבות | |||
|
|||
אתה מומחה למוזיקה? מי אתה שתקבע מהי מוזיקה אמיתית כדבריך? תן לכל אחד לאהוב איזו מוזיקה שהוא רוצה ותודה לאמצעי התקשורת ומוסדות החינוך בעולם המערבי שנותנים לנו לטעום מכל העולמות. | |||
_new_ |
הבעיה יותר בסיסית, נעוצה בריקנות התרבות | |||
|
|||
''המחפש, אתה שוב מנופף בבורות שלך ומתגאה בה. המאפינים של מוזיקה הם: א- הרמוניה. ב- ריתמיקה (אינושית, רגשית, ולא מונוטונית מאוטומט). ג- כללים בסיסיים של סולמות ומעבר בין סולמות. ד- שילוב בין האלמנטים הנ''ל. אני לא מתימר להיות מוזיקולוג, אבל אני בודאי מתימר להבין מה היא ''לא מוזיקה''. זה שאתה נהנה לשמוע צרצר, וחושב שזו מוזיקה, יבושם לך. | |||
_new_ |
''אנושי'' ולא ''אינושי''. תלמד כבר לכתוב. | |||
|
|||
אין לך מושג איזו מוזיקה אני מכיר. אבל אני יכול להבטיח לך שאני מכיר יותר מוזיקה ממך. אם תפתח קצת את הראש, תשמע שאפשר לעשות מוזיקה מדהימה בעזרת מחשבים. תאמין לי שיש בה את כל האלמנטים שציינת. | |||
_new_ |
הפיזיקאי המזמר | |||
|
|||
_new_ |
לפעמים אני מתפלא עליך אריה | |||
|
|||
למה צריך להסביר את המובן מאליו... | |||
_new_ |
מה הבעיה בדיוק? | |||
|
|||
זה כמו המאמר שלך לגבי האחוריים.... | |||
_new_ |
מהי מוסיקה? | |||
|
|||
לכל המנסים להגדיר מוסיקה מהי: ובכן ראשית מוסיקה היא תוצר אנושי, של בני אדם. מעצם טיבה היא תלוית תרבות, זמן ומקום. המוסיקה היא במידה רבה ארגון של צלילים. אנו מכירים שיטות רבות לארגון צלילים, השונות מאד זו מזו: השיטה המודאלית, שעברה אלינו בירושה מיוון העתיקה. המקמות של השיטה הערבית. המוסיקה הסינית המבוססת על הסולם הפנטטוני, ההודית והבורמזית, ועוד ועוד. לכן לא ניתן למתוח את הביקורת שנמתחה כאן והניסיון להגדיר מהי כן מוסיקה ומהי לא. ובעניין מחשב - מרגע שהצליחו להגיע לרמת דגימת צליל הכוללת מערכות מפותחות של צלילים עיליים לא ניתן יותר לשלול את המוסיקה הממוחשבת. ויחד עם זאת הדברים שנאמרו כאן על רדידות מול עומק נכונים וצודקים. אנסה לבטא אותם במילותי שלי: החברה המודרנית שאנו חיים בה מודדת הכל בכסף. אין ערך אחר מאשר כספי לשום דבר. מרגע שהאמנות הפכה להיות משהו שהצלחתו נמדדדת בכסף, משהו שחייב להימכר, מרגע שהמוטיבציה של אמן ליצור היא רק להרוויח כסף - קצרה הדרך בה מגיעים למוצר הפונה אל המכנה המשותף הנמוך ביותר.ואכן כפי שנאמר פה, התוצר רדוד. לא בגלל המרכיבים המוסיקליים. ניתן למצוא מוסיקה פשוטה ובלתי מורכבת ביותר, כמו למשל הפולקלור הארגנטינאי (צפון ארגנטינה-טוקומן) שהוא מוסיקה מלאת הבעה ומדהימה למרות פשטותה. הרדידות נובעת מכך שזהו מוצר מסחרי. כמו מעדן חלב המלא בסוכר וצבע מאכל...מין תרמית שכזו - רק תקנו. הוא לא נכתב מתוך ליבו ונפשו של האמן. זהו גוף ללא נשמה. | |||
_new_ |
מהי מוסיקה? | |||
|
|||
איציק, העלת כאן מספר נקודות נכונות, המשקפות את המצב. לדעתי, ''הנשמה'' היא תמציתה של המוזיקה. האם יש מי שחושב שמוזיקה המנוגנת ע''י מחשב היא מוזיקה ? הרי היום ניתן לעשות כל מה שמנגן עושה, ע''י תחליף מחשב. ניתן לחקות כל צליל, ולתקן ככל שנגרש, כדי להגיע לדרגת שלימות (ללא זיוף של הנגן). אם כך, מדוע לא להחליף את כל הנגנים ע''י מחשבים זולים, ללא הצורך לשלם להם עבור כל הופעה ? התשובה פשוטה: למחשבים אין ''נשמה'' שהיא חיונית למוזיקה. | |||
_new_ |
מעניין שתהליך דומה קרה לי | |||
|
|||
ביחס למשחקי הכדורסל של מכבי ת''א. אז בשחור לבן, עם קבוצה מגובשת ואידיאליסטית, עם ערוץ אחד, כל המדינה היתה עוצרת... היום בין עשרות הערוצים, בין הפרסומות, בין 3 -4 הקבוצות הנוספות שמשחקות באירופה - הכל נראה אחרת. וברכות לנצחונה של מכבי ת''א הערב על צ.ס.ק.א מוסקבה. | |||
_new_ |
אריה יש הסבר אחר | |||
|
|||
אולי פשוט גדלת קצת??? האירוויזיון היה תמיד אוסף שממוני של שירים מסוג בית, עם זמרים מסוג גימל , המנסים לקלוע למכנה המשותף הנמוך ביותר. בעיני דווקא עדיף לשמוע שיר באנגלית מאשר , נאמר , בליטאית מתאנגלזת. החלק המרתק היחידי בו היה טקס ספירת הנקודות הפומפוזי כך שהיו שנים בהם הייתי מתבונן רק בחלק הזה , בלי לבזבז זמן על השירים. יש לי הצעה אליך אריה : שמא תכתוב מאמר על הנושא : ''מדוע אינני אוסף מדבקות של המורדים?'' מצד שני - אולי כדאי שאנשים יכתבוכאן פחות על פוליטיקה ויותר על נושאים אחרים? | |||
_new_ |
אריה יש הסבר אחר | |||
|
|||
רמי, נראה לי שאתה ''יורד'' על אריה מתוך הרגל... לגופו של עניין, גם אני לא רואה החמרה ברמה של האירוויזיון כיון שרמה ירודה זאת ברירת המחדל שלו. מכל תחרויות האירוויזיון ניתן לספור על האצבעות שירים זוכים שעמדו במבחן הזמן והפכו לקלסיקה. ווטרלו של אבבא היא דוגמא נדירה כזאת ויש עוד כמה מקרים (Non Ho L'eta האיטלקי של ג'יגליולה צ'ינקווטי ואולי עוד שניים שלושה שירים). מבחינת אופן הביצוע של השירים גם חלה החמרה אבולוציונית. לא סתם אומרים שהארוויזיון זה המונדיאל של ההומואים. | |||
_new_ |
אני יורד על אריה? נהפוך הוא!! | |||
|
|||
סימן טוב הוא שאינו צופה עוד באירוויזיון!! עןד חמישים שישים שנה גם יתמוך בעצמאות פלשתין... | |||
_new_ |
לא ניתן היה לשיר | |||
|
|||
ב''ליטאית מתאנגלזת'' - מכיוון שהשיר היה נפסל. לכל היותר היה מותר לשלב כמה מלים בודדות. הרצון לשיר באנגלית היה עז - והתפרץ בחדווה עם הסרת המגבלה. מעולם לא נעלם מעיניי ששירי האירוויזיון הם פופוליסטיים שמנסים לקלוע למכנה המשותף הנמוך ביותר. אבל זה מה שנקרא ''בידור''... להצחיק, לבדר ולשעשע כמה שיותר אנשים. אבל הייחוד שמגוון השפות והסגנונות שבה את לבי. גדלתי כמובן, אבל החלטתי להפסיק לצפות באירוויזיון לא באה בהדרגה, עקב איבוד עניין - אלא בבת-אחת, לאחר שחזיתי במו-עיניי בקריסה הגדולה. * * * לא אכתוב מאמר על ''מדוע אינני אוסף מדבקות של המורדים'' - כי מעולם לא אספתי... | |||
_new_ |
ובאירוויזיון כן צפית..... | |||
|
|||
גם אני , אני מודה לבושתי.... | |||
_new_ |
לא ניתן היה לשיר | |||
|
|||
אולי תכתוב מדוע אתה אוסף מדבקות של גנדי | |||
_new_ |
למה עמיש? מה מדבקות של גנדי | |||
|
|||
עושות לך? | |||
_new_ |
אני לא אוסף מדבקות של גנדי | |||
|
|||
ומדוע אתה אוסף חלוקי נחל? | |||
_new_ |
אריה, תיקון | |||
|
|||
''חזי'' אוסף רק חלולי נחל. לכן האקוסטיקה שלו מהדהדת ודועכת. | |||
_new_ |
למה אתה רע אל חזי | |||
|
|||
אם אני אוסף מדבקות של גנדי - הוא ודאי אוסף חלוקי נחל... רק רציתי לדעת מדוע הוא מתעניין דווקא בחלוקי נחל. | |||
_new_ |
תגובה למאמר | |||
|
|||
האירוויזיון מת. מת מזמן. ה''דברים'' האלה כבר לא תופסים, ומקסימום ידיעה כזו ששיר של ד'אור (למרות שיש לו קול יפה) זכה ליצוג ישראל בתחרות, תתפוס את העמוד האחרון בעיתון שמכבד את עצמו. זה לא מעניין אף אחד יותר ויש מספיק נושאים אחרים שמעניינים את הציבור כרגע - עם כל הכבוד. מה גם... שדבר ראשון השיר לא ייצג את המדינה, אלא הפוליטיקה היא זו שתייצג אותנו ''שמה''. התחרות מזמן מכרה את עצמה לפוליטיקה, כל חלקה טובה נהרסה בה, האותנטיות והטוהר שבתחרות מסוג אלה כבר לא מוכרות, לבחירה של של השיר כמקום ראשון יתווספו דבר ראשון הלבטים הפוליטיים, מבחינת תמיכה או חוסר תמיכה במדינה המיוצגת. מה גם שחבל מאוד שהשיר מכיל בתוכו תכנים בשפה האנגלית (כרגיל - שוב שיר על שלום/אהבה/אחווה?) הרעיון הזה אולי (או בעצם מובן מאליו?) מכוון למיליוני הצופים ששונאים אותנו ברחבי העולם - שידעו שאנחנו בעצם רוצים שלום ואוהבים וכו וכו. שוב פ'ם פוליטיקה. אבל כמובן שלאף אחד זה כבר לא מזיז יותר, אחרי שני שירים ישכחו המילים, ושוב נבחר במקום האחרון (אולי הפעם ניתן אותה בקצת יותר ייצוג בעשרים הגדולים כי לד'אור באמת יש קול מיוחד - למרות שאין לי אף אלבום שלו) אני אישית אראה את האירוויזון רק אם באמת לא יהיה לי מה לעשות. | |||
_new_ |
|
|||
נ.ב עד כמה שזה קשור למאמר, אם כבר מדברים על גאווה - לא ראיתי גם את כוכב נולד. שם גם שום חומר לא מקורי... מצד שני גם לא ראיתי את כל תוכניות הריאליטי (20 דקות מקחי אותי שרון ופרק אחד מפרוייקט ווי- כי היתי במקום שיש בו יס, זה נחשב?) כל התוכניות האלה קצת מנוונות אבל זו דעתי האישית. | |||
_new_ |
מוסיקה ומחשבים | |||
|
|||
חזיל'ה, גם אני החזקתי בדעה שמחשבים ומוסיקה הם חברים טובים כמו שאריק ויאסר הם חברים טובים. גם אני אמרתי שבמחשבים אין נשמה ואין ''לעשות'' בהם בכלל משהו טהור כמו מוסיקה. אז לקח לי קצת זמן, אבל הגעתי להבנה שמחשבים יכולים להיות רק כלי מוסיקלי בתוך יצירה ולא ''היצירה''. אני חושב שהלהקה הראשונה שעשתה ''מוסיקה אלקטרונית'' ברמה של יצירת מופת היא להקת פינק פלויד האגדית. שילובים מדהימים שמחשב עם כלים אקוסטים. אם תחפש גם היום אז תמצא להקות כמו Portishead ו-Lamb שעושות דברים מדהימים עם מחשב בנוסף לכינורות ולקונטרה בס. אם אתה רוצה לקחת דוגמה רעה אז יש לנו שלל טרנסים בעולם, יש לנו גם את הלהיטים האחרונים של רוני והאחיות פיק. פשוט זיהום לאוזניים. אני מפחד שבפעם הבאה שאתיישב מול הפסנתר לכתוב משהו, הזיהום הפאסיבי מהרדיו יחדור אליי. אלו שירים מונוטוניים. לקחו סינטיסייזר ומחשב, הקליטו ''ליין'' תופים של שתי תיבות והעתיקו אותן לכל אורך השיר.כך גם הבאס והגיטרה. אני גם עובד עם סינטיסייזר ומחשב. זה לוקח מקסימום עשרים דקות להקליט הכל ועוד חצי שעה לעשות את המיקס הסופי. בקשר לאירוביזיון-גם אני הייתי בילדותי צופה נלהב. אני עוד זוכר את ''דרך המלך''. השירים תמיד היו נחמדים. הם גם היו דביקים וחנפניים אבל כל עוד יש גבול וזה בא פעם בשנה, הייתי מוכן לסבול את זה. כיום, השירים קיצ'יים וחנפנים יותר ויותר משנה לשנה. אני כבר מתגעגע לחברות הליצנים ששרו את ''שמייח''... כל השירים הם מערביים, סגנון ''האקדמיה למוסיקה''-כוכב נולד הבריטי המקורי שיר של שלוש וחצי דקות, פתיחה מרגשת, שני בתים שקטים, פזמון מרגש, עוד בית רוגש, פזמון אורגזמטי וסיום מפוצץ. כולם שרים באנגלית, סגנון השירה תמיד זהה-סגנון הסולן בלהקות בנים/בנות. בקיצור, אין סיבה רבה לצפות באירוביזיון כי הוא מה שהוא-אירו וביזיון. דרך אגב, יש לי לחן ממש נחמד שכבר שנים אני מייעד אותו לארוויזיון, מישהו רוצה לכתוב לו מילים ולעזור לי להתקבל?? אריה, אתה יכול למצוא לי ממיטב הציטוטים הציוניים, נחבר מילים נפלאות לשיר שלי! | |||
_new_ |
מוסיקה ומחשבים | |||
|
|||
שלח לי את הלחן. | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |