פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
פלשתינאים למען ההתנחלויות?
דוד סיון (יום שישי, 13/02/2004 שעה 1:23)


פלשתינאים למען ההתנחלויות?


ד''ר דוד סיון




בידיעה שראיתי במבזקי מעריב נאמר כי אבו-עלא, ראש הממשלה הפלשתיני מרוויח כסף מבנית גדר ההפרדה ובתים בהתנחלויות (ערוץ 10: מלט ממפעל בבעלותו של אבו-עלא משמש לבניית הגדר). מפעל הבטון שבבעלותו מספק בטון למפעלים הישראליים האלו.


אחמד קריע (אבו-עלא)מה קורה כאן? לכאורה אם הוא מספק בטון הוא מקדם את המטרות של המפעלים הללו. האם ראש הממשלה הפלשתינאי מתגייס לפעולות ''נגיסה'' בשטחים הפלשתינאיים? האם הוא בעד ההתיישבות-התנחלות? קצת מפתיע, אולי, אבל ניתן להסביר את התופעה ותוך כדי אולי לענות לשאלות שהעליתי.



לפני כעשרים שנה, לאחר השלמת לימודי הכלכלה, נסעתי להשתתף בכנס אקדמי של כלכלנים. הרצאה אחת, שניתנה על ידי כלכלן אמריקאי בעל שם לפני היציאה לפנסיה, העלתה את סקרנותי. המרצה דיבר על הפנסיה התקציבית שהובטחה על ידי המדינה (State) שלו (כנראה פלורידה) לו ולקולגות שלו. הוא טען שההסדר הזה מיותר ולא ראוי וכי בקרוב, לאחר שחסך בכוחות עצמו, הוא יזכה להנות מפנסיה כפולה.

חשבתי לתומי שהאיש מציג סתירה בין השקפתו המקצועית לבין עמדתו המעשית וזה היה מוזר שהוא אינו חושש להציג את הסתירה. לכן שאלתי אותו אם אין זה מן ההיגיון לוותר על התשלומים מהקרן התקציבית. תשובתו הייתה פשוטה: שאם הוא, הבודד, יוותר השיטה לא תבוטל ולכן הוא לא יסרב לקבל את התשלומים הללו – If you cannot beat them join them. אולי גם אבו-עלא אומר לעצמו: אינני יכול למנוע את הבניה הזאת מדוע שלא אנסה להרוויח ממנה. כלומר הוא וויתר על מניעת התרחבות ההתנחלויות אבל לא על הכסף שממילא יקים את הפרוייקטים האלו.

במקרה של הפרופסור האמריקאי עוד יש להתנהגות הזאת היגיון כי מדובר רק על כסף שאין באפשרותו לעצור את זרימתו. במושגים שלנו ניתן לחשוב על עובד המצטרף לשביתה המפעלית לה הוא מתנגד בגלל החופש שהיא מקנה לו. אבל במקרה של אבו-עלא זה נשמע כמו לעסוק בהכשלת המטרה הפלשתינאית, למענה ''נבחר,'' תמורת בצע כסף.....



ההסבר הלא מספק הזה שלח אותי לחפש תשובות במקומות אחרים. אז נזכרתי במאמר שקראתי בתחילת השבוע שנראה לי מתאים כמו כפפה לכף היד. נאמר שם:
''....הטרור לא נועד להשגת גמישות ישראלית. בדיוק להפך. הטרור נועד למטרה הפוכה לחלוטין: הקשחת העמדה הישראלית.

כל סקירה של פיגועי הטרור מאז הסכמי אוסלו מוכיחה דבר אחד: כל אימת שהיה חשש קל שבקלים שיש איזה סיכוי להתקדמות מדינית, מיד היתה פעולת טרור, שנועדה להכשיל את האופציה המדינית'' (בן-דרור ימיני, קצינים בשרות ערפאת).
על פי גישתו של בן-דרור המטרה האסטרטגית של ערפאת היא חיסול מדינת ישראל. בניה נרחבת ביש''ע והקמת גדר ההפרדה משרתות מטרה זאת היטב. איך? החרפת הניגודים והעימותים הקשורים בפרוייקטים הללו שמועברים לרחבי העולם באמצעות מסכי הטלוויזיה יוצר תמונה של ישראל קשוחה ונוגסת. זה משפיע לרעה על המעמד של ישראל בעולם לטובת המטרה האסטרטגית.

עכשיו יש לנו הסבר הגיוני למעשיו של ראש הממשלה הפלשתיני. על ידי השתתפות בבניית ההתנחלויות וגדר ההפרדה הוא תופס שתי ציפורים במכה אחת: מקדם את המטרה האסטרטגית של הפלשתינאים וגם עושה לביתו הפרטי והכל בכסף ישראלי.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  ממש לא מפתיע  (ד''ר בר ביצוע)
  האם חושב אדוני הד''ר שאין בכוונת הפלסטינים  (סוחר נדל''ן)
  (ללא כותרת)  (גבי בחן) (10 תגובות בפתיל)
  בן דרור ימיני הוא איש חכם  (אריה פרלמן) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי