פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
כיתבו בויקיפדיה!
רמי נוידרפר (יום חמישי, 19/02/2004 שעה 1:03)


כיתבו בויקיפדיה!

רמי נוידרפר




ב''ארץ הצבי'' ''מתגוררים'' הרבה אנשים מוכשרים. הרבה אנשים שאני משוכנע כי כל אחד בתחומו, בין אם זה מקצועו ובין אם זה תחביבו, ניחנים בידע רב ומרתק וביכולת כתיבה לא מבוטלת.

מה לעשות, ועקב אופיו של הפורום מתדרדר חלק גדול מן המתרחש כאן לחילופי השמצות הדדיות, לעקיצות מעל ומתחת לחגורה ולסגנון בוטה ומתלהם. זהו כנראה פועל יוצא מן העימותים האידיאולוגיים החריפים כל כך במדינת ישראל.

אני רוצה להציע למשתתפים ב''ארץ הצבי'', דווקא בגלל מה שיש להם לתת בתחומים אחרים (ולאו דווקא עוד פעם בעד ונגד הטרנספר או ההתנחלויות), להצטרף בנוסף למה שהם כותבים כאן אל רבים וטובים התורמים לויקיפדיה.

הויקיפדיה היא מיזם שהחל בארצות הברית בשנת 1999 ומטרתו לפתח מקורות מידע שיתופיים וחופשיים באינטרנט, כאשר הויקיפדיה היא אנציקלופדיה אבל בנוסף אליה נמצאים מילון, אוספי ספרים ומקורות מידע נוספים.

ויקיפדיה מנצלת את רשת האינטרנט ליצירתה של אנציקלופדיה שיתופית, כזו שנכתבת על-ידי הגולשים באופן הפתוח ביותר – כל גולש מכל מקום בעולם, יכול להוסיף ערכים ולערוך חומר קיים, תוך שמירה על עקרונות וקווים מנחים המתירים חופש פעולה רב. ויקיפדיה היא אנציקלופדיה חופשית: כל אדם רשאי לצטט ממנה בכל היקף שירצה, בתנאי שיתיר ציטוט דומה של היצירה שהוא כותב.

הויקיפדיה באנגלית הגיעה למימדים, לאיכויות ולעדכניות מרשימים ביותר.

קחו לדוגמה את המאמר על ירושלים, המאמר על כורים גרעיניים, או, להבדיל אלף אלפי הבדלות, את המאמר על בריטני ספירס.

לאחר מאמץ טכני לא מבוטל (הכרוך בהתאמת השפה) של מספר שנים יצאה לאור הויקיפדיה בעבריתהאנציקלופדיה העברית השיתופית והחופשית ביולי 2003 וחצתה בימים אלה את קו 4,400 הערכים , וזו סיבה למסיבה לכל שוחרי הדעת בישראל.

ויקיפדיה העברית היא, כאמור, חלק ממפעל בינלאומי שמרכזו בארצות הברית, ובמסגרתו נכתבות אנציקלופדיות בשפות העיקריות בעולם.


4,400 ערכים אינם יוצרים אנציקלופדיה שלמה, אך בהחלט ניכרת כבר התגבשות של אנציקלופדיה, עם כיסוי נאה בתחומים מסוימים, כגון עולם החי, סוציולוגיה, חינוך, מחשבים ועוד. מספר זה של ערכים, ורמתם של הערכים הם הוכחה חד-משמעית להיתכנותו של פרויקט יומרני זה. לשם השוואה: בגרסה האנגלית, שבהקמתה הוחל לפני כשלוש שנים, יש 190,000 ערכים. הערכים בגרסה העברית הם ברמות שונות של העמקה, אך כולם ידידותיים לגולש.

ככל אתר הפועל שלא למטרות רווח, גם אתר ויקיפדיה שואף להגדיל את מספר הגולשים המבקרים בו. במשימה זו עומד מנוע החיפוש Google לצד ויקיפדיה, ומרבה להפנות אליה גולשים. אתגר גדול יותר הוא הרחבת מעגל הכותבים. חציית קו 3,500 ערכים תוך שישה חודשים וקצב הגידול המואץ במספר הכותבים ובמספר הערכים מוכיחים כי לא מדובר בגימיק, אלא בפרויקט עם עתיד.

הוכחנו שלא כולנו ציניקנים וניתן לגייס כותבים מוכשרים ומסורים לפרויקט זה, שאין בו רווח אך יש בו הרבה סיפוק. גם אם הכותב אינו יודע את כל הפרטים, הוא יודע שמתקיים בו האמור בפרקי אבות ''לא עליך המלאכה לגמור'' - גולשים אחרים ישלימו את דבריו וישפרו אותם. לכל אדם יש ידע רב בתחום כלשהו – יחד נצליח ליצור את ויקיפדיה העברית כאנציקלופדיה מקיפה, עשירה ושלמה.

לאתר הויקיפדיה בעברית גלשו ל-http://he.wikipedia.org.

כפי שתווכחו בעצמכם, ישנו פער עצום בין מספר ערכים שכבר הגיעו לרמה גבוהה, אחרים שכוללים תקציר ראשוני של מידע המחכה להרחבה ורבים נוספים שטרם נכתבו כלל.

תיווכחו לדעת שקל מאד לכתוב בויקיפדיה ולהגיע לתצוגה מרשימה ביותר מבחינה צורנית, ללא ידע במחשבים או ב-HTML (התוכן כמובן תלוי בכם).
תווכחו לדעת שיש מנגנונים המונעים או מקשים על השחתה והכנסת מידע שגוי.

אחד העקרונות החשובים בויקיפדיה הוא אובייקטיביות. לפעמים, ובמיוחד בתחומים פוליטיים ודתיים, קשה מאד לשמור על העיקרון הזה, מכיוון שהנושאים טעונים. במקרים כאלה, נהוג ומקובל לנסות להביא דעות
מנוגדות (עיינו לדוגמה בערך יאסר ערפאת...)

ובכן , אשמח אם תעיינו בקישורים שהבאתי ותתרמו לויקיפדיה.

אני משוכנע שאנשים כמו ישראל בר-ניר, דוד סיון, גדעון ספירו, מיכאל שרון, יובל רבינוביץ, אליצור סגל, ניסים ישעיהו, מושה, PIT, יהונתן קלינגר, אריה פרלמן ורבים רבים אחרים (בעצם רוב המשתתפים כאן וסליחה ממי שלא הזכרתי את שמו), יכולים לתרום תרומה מהותית לקידום הויקיפדיה.

אולי תתחילו בערך על ''פורום ארץ הצבי''?




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  רמי, הפעם אני מברך אותך.  (חזי) (2 תגובות בפתיל)
  רמי, תודה על המידע  (ישראל בר-ניר)
  התרשמות ראשונה  (יובל רבינוביץ) (30 תגובות בפתיל)
  אכן, זה מפעל אדיר, וראוי להערכה.  (חזי) (3 תגובות בפתיל)
  כמעט שכנעת אותי, רמי, כמעט  (אריה פרלמן) (2 תגובות בפתיל)
  לא מתאים לי  (אלי666) (3 תגובות בפתיל)
  רמי, תזכורת עבורך ולשאר אנשי השמאל  (חזי)
  רמי, עוד דוגמא, שישראל לא קיימת  (חזי)
  רמי, עוד קישור בשבילכה  (חזי) (3 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי