פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_2070

הצעה לספירה יהודית-ישראלית חדשה
לבן בחלום שחור / גיל רונן (יום שני, 29/03/2004 שעה 7:20)


הצעה לספירה יהודית-ישראלית חדשה

גיל רונן



לו אני השר לענייני לוחות שנה ותאריכים, הייתי חושב להנהיג בישראל ספירה חדשה, שתקבע כנקודת האפס שלה את שנת 4000 לפני הספירה הנוצרית. לפי הלוח הזה, אנחנו נמצאים היום בשנה 6004.

כך הייתי מנמק את ההצעה להנהיג את הספירה היהודית-ישראלית החדשה:

ההפרש בין הספירה היהודית-מסורתית לנוצרית הוא כ-‏3760 שנים. כלומר – על פי המסורת היהודית, הבריאה התרחשה בשנת 3760 לפני השנה שבה, לפי הלוח הנוצרי, נולד ישוע. אני לא חושב שהעולם באמת נברא לפני 5764 שנים, אבל אני מקבל את הדת היהודית כמקור חוכמה בסיסי וחשוב, ואת המסורת היהודית כבסיס תודעתי כלל-תרבותי שכולנו, בעם הזה, יונקים ממנו – אם במודע ואם לאו. הרעיון מאחורי הספירה שאני מציע הוא לקחת את שנת האפס בלוח העברי המסורתי ולעגל אותה לנקודת תחילת האלף הקרובה ביותר בלוח הנוצרי, בכדי ליצור לוח שמצד אחד ישקף את תחושת הזמן ההיסטורי מנקודת מבט יהודית ולא נוצרית, אך מצד שני יהיה קל 'לתרגם' אליו תאריכים מהלוח הנוצרי. קל יותר להוסיף 4000 למספר מאשר להוסיף לו 3760.

ממחקר אינטרנטי חפוז שערכתי עולה כי מרבית אנשי המדע העוסקים בחקר תרבויות העבר אינם סבורים שקרה בעולם הרבה מאוד – ברמה ההיסטורית-תרבותית – לפני שנת 4000 BC, היא שנת 0 בספירה המוצעת. ממה שאני רואה, התאריכים הקדומים ביותר המועלים כנקודות התחלה אפשריות לתרבויות קדומות כמו שומר, מצרים, סין והודו נופלים כולם, כמעט, אחרי שנת 0 לספירה המוצעת. כך שזהו תאריך נוח יחסית לקביעת נקודת האפס ההיסטורית עבור העולם שלנו בכלל, ועבור העם שלנו בפרט. אם נאמץ את הספירה הזאת, נוכל להפסיק להשתמש בתאריכי ה''לפנה''ס'' המסורבלים כל כך, שמאלצים את השומע לבצע פעולות חשבוניות של חיבור וחיסור כל העת ומקשים על יצירת תחושה של רצף היסטורי ארוך טווח והתפתחות הדרגתית.

נוכל גם להפסיק להשתמש בתאריך לידתו המסורתי של ישוע הנוצרי כנקודת הזמן שממנה אנו סופרים קדימה, ולפניה אנו סופרים לאחור. הרי אין הצדקה לשימוש בתאריך הזה, במיוחד כאשר אנו, כיהודים-ישראלים, מביטים לאחור על תולדותינו הקדומות. השימוש בספירה הנוצרית גורם לנו, מבלי משים, להביט על כל מה שאירע אחרי ישוע כיותר אמיתי ורלוונטי, איכשהו, ממה שאירע ''לפני הספירה'', ''בעולם העתיק'', ''בימי קדם''. יש כאן אפקט פסיכולוגי שאני לא הייתי מזלזל בהשפעתו על תפיסתנו ההיסטורית-תרבותית. לנוצרים ולעולם המערבי יש מוטיבציה תרבותית לצייר את העולם הנוכחי כאילו נולד בסביבות תחילת הנצרות. לנו, היהודים, אין מוטיבציה כזאת. ההיסטוריה החלה, עבורנו, אלפי שנים לפני שאבות אבותיו של מל גיבסון הפסיקו לצבוע את גופם בצבע כחול, להתפלל לאל השמש ולהקריב קורבנות אדם.

בניגוד לסבי-סביו של גיבסון, לא נזקקנו לישוע ולחסידיו בכדי לעשות היכרות עם אלוהים ולקבל לידינו גירסה מתורגמת של התנ''ך. מבחינתנו, רבי ישוע הנוצרי השתלב בחיינו הלאומיים כאשר אלה כבר היו בשלב מתקדם למדי, אחרי אלף שנות מלכות, ולפני 70 דורות של גלות. הוא לא זה שעשה לנו היכרות עם אלוהים ועם משמעות חיינו כלאום.

אם נשתמש בלוח היהודי-ישראלי המוצע במאמר זה, ואם (רק לצורך הניסוי המחשבתי במאמר זה) נשתמש, נאמר, בקו הזמנים המוצע כאן, באתר jsource, כי אז ממלכות אכד ומצרים החלו להתקיים משנת 1200-1300 לספירתנו המוצעת ואילך, אברהם אבינו נולד בסביבות השנה 2200 לספירה זו, משה רבנו הנהיג את העם בסביבות 2700 – 2800, דוד מלך בשנים 2990 עד 3030 לערך, אשור כבשה את ישראל והיגלתה את עשרת השבטים בשנת 3278, ירמיהו ויחזקאל התנבאו בין 3400 ל-‏3420, בית המקדש הראשון חרב ב-‏3413/4, הבית נבנה מחדש ב-‏3480/85, מרד המכבים החל ב-‏3820, ישוע הנוצרי נצלב בשנת 4030 ובית המקדש השני חרב בשנת 4070.

לפי ספירה זו, המשנה נחתמה בסביבות 4200, התלמוד הבבלי נערך בשנים 4400 – 4600, מסע הצלב הראשון אירע בשנת 5096, יהודי ספרד גורשו ב-‏5492, הקונגרס הציוני הראשון כונס בבזל בשנת 5997 ומדינת ישראל הוקמה בשנת 5948. מלחמת הטרור הנוכחית, המלחמה על יהודה, שומרון ועזה, פרצה בשנת 6000. נדמה לי שספירה כזו, מעבר לכך שהיא עשויה להקל במשהו על עבודתם של היסטוריונים וארכיאולוגים ישראלים העוסקים בתקופה הקדומה, יכולה גם להעניק לכולנו פרספקטיבה יותר נכונה לגבי עברנו וזהותנו, לגבי ההווה שלנו, ולגבי התהליכים ההיסטוריים שהביאו אותנו עד הלום. מפריעה לי העובדה שאנחנו נאלצים להתחיל את הספירה שלנו דווקא מהזמן שבו החלה הגלות שלנו. יש בזה משהו... גלותי.

למה בכל זאת לקבוע את שנת 4000 לפני הספירה הנוצרית כשנת האפס, ולא את שנת 10,000 לפנה''ס נניח? כאמור, התאריך הזה קרוב לשנת האפס היהודית המסורתית, הנופלת על 3760 לפני הספירה הנוצרית. אני מאמין שיש הגיון היסטורי ותרבותי עמוק, ברמת הזיכרון הלאומי והתת-מודע הקולקטיבי, בקביעת תחילת הספירה היהודית המסורתית כפי שנעשתה, ושרצוי לשמר את ההגיון הזה עד כמה שניתן. אם אנו, כעם, זוכרים את תחילת ימינו כדבר שאירע בערך לפני 6000 שנה, אז אסור למחוק את הזיכרון הזה ולא כדאי להתעלם ממנו.

בכלל, אני מוצא שמי שניגש למסורת היהודית בצורה מפרגנת יגלה כי גם אם חסר בה דיוק מדעי, הרי שאת עיקרי האמיתות המדעיות תפסו אבותינו היטב. אפשר ללעוג לתיאור בריאת העולם בששה ימים, שהרי המדע מלמד אותנו שהעולם נברא לאורך מיליארדי שנים. אבל האם לא קלע סיפור הבריאה, על ששת ימיו, לסדר שבו נוצרו הכוכבים, כדור הארץ, המים שעל פני כדור הארץ והחיים שבאו מתוך המים? האם אין בו תיאור בסיסי ונכון, כללית, של קטגוריות החיים השונות כפי שסווגו לבסוף ע''י ביולוגים מימי אריסטו ועד היום? האם הרעיון של יצירת סדר מתוך תוהו ובוהו אינו מתאר באופן יפה מאוד את מהות תהליך היווצרות הגלקסיות והכוכבים לאחר המפץ הגדול – תהליך של קרישה והתהדקות מתוך ענני תוהו וקרינת בוהו – כפי שהוא משורטט על ידי המדענים המודרניים?

הומו סאפיאנס לא נוצר אולי מהאדמה, אבל יש בסיפור הבראשית הזה משל לא רע בכלל להיווצרותם של החיים מתוך חומרים כימיים דוממים. חווה אולי לא נוצרה מצלעו של אדם, אבל אם ניקח בחשבון שהדברים נהגו בתקופה קדומה מאוד, נראה שהם דווקא נבעו מתוך תפיסה אינטואיטיבית עמוקה שמתיישבת היטב עם מה שידוע לנו היום על טיבם של תהליכים ביולוגיים כמו מיוזה ומיטוזה, על האפשרות להשתיל, לגדל ולשבט רקמות חיות ועל המבנה הכרומוזומלי הדומה בבסיסו של זכרים ונקבות. גם העובדה הידועה לנו כיום, שהאדמה מורכבת מחומרים אורגניים, לא היתה מפתיעה את הוגי סיפור אדם והאדמה התנ''כי. ואגב – אם נכון הדבר שבני האדם הראשונים חיו באפריקה וכי הם היו כהי עור, כי אז אפילו צבע העור של האדם הראשון היה דומה לצבע האדמה. טיילו למזרח אפריקה ותיראו שם אנשים שצבע עורם זהה לצבע האדמה העשירה שבה הם מגדלים את גידוליהם והבוץ שממנו הם בונים את בתיהם. בתקופה שחייתי בקניה התחלתי לחשוב שאולי מקורו של סיפור הבריאה התנ''כי אכן בתקופה הבראשיתית, האפריקאית, של המין האנושי, שעה שאדם ואדמה דמו זה לזה עד מאוד.

גם בתחום האסטרופיזיקה, קדמונינו לא היו גרועים בכלל. נכון, סיפור הבריאה המתואר בתורה מציב את הארץ במרכז היקום, ולא בקצה של גלקסיה נידחת. אבל זו לא טעות: הפיזיקה המודרנית הרי מציבה כל נקודה ביקום במרכזו, לפחות לפי מה שלמדתי בקורס ''פיזיקה ללא-פיזיקאים'' של הד''ר יקיר אהרונוב בשלהי האלף הקודם, במהלך ניסיוני הכושל לרכוש תואר ראשון באוניברסיטה הציונית שעל אדמות שייח' מוניס.

סיפור מגדל בבל עולה אף הוא בקנה אחד עם התפיסה המדעית המודרנית בדבר קיומן של פרוטו-שפות קדמוניות בודדות, או פרוטו-שפה אחת ויחידה, ממנה נולדו כל השפות המודרניות. וייתכן שלא רק בבלשנות הקדימה התורה את זמנה: לא מזמן אף ראיתי מאמר (אני לא זוכר איפה, ואני מודה שלא התעמקתי בו) שמייחס ליעקב אבינו תובנות מנדליות של ממש בגנטיקה, בסיפור מיון הצאן של לבן הארמי לנקודים, טלואים, חומים ולבנים (בראשית ל').

כך שבגדול ובעמוק, האינטואיציות המדעיות של אבותינו לא היו שגויות כלל וכלל. שלא כמו הפילוסופים היווניים שחיו במחצית השנייה של האלף הרביעי לספירתנו, לאבותינו לא היה ''ראש'' מדעי דייקני, הם לא ניסחו תיאוריות ותיאורמות, לא ליהטטו בגיאומטריה וחשבון ולא הניחו יסודות למדע אמפירי. את אבותינו ההטרוסקסואליים וחמי המזג עניינו יותר תולדות זרעם ועתידו, אידיאולוגיות לאומיות-מוסריות ודברי אלוהים חיים. הם לא היו פלצפנים רודפי-תענוגות ועובדי אלילים כמו היוונים, אלא אנשי משפחה מעשיים ותכליתיים, חדורי אמונה לאומית בייעודם: כאשר עסקו במתימטיקה וגאומטריה בסיסית, זה היה בעיקר לצורך ספירת העם וארגון גייסותיו, או לתיעוד מימדי בית המקדש למקרה שיהיה צורך לשחזרו. אבל על תפיסתם האינטואיטיבית את עיקרי העיקרים המדעיים מגיע להם לדעתי, בדיעבד, פרס נובל קבוצתי.

כל זה בא בעיקר בכדי לנמק מדוע אין לזלזל באינטואיציות היהודיות גם לגבי תאריך תחילת הספירה, וכדאי לשקול לאמץ אותן גם בימינו – אם לא בדיוק אז בערך. אפשר גם לשקול להחיל את שמות החודשים העבריים על חודשי השנה הנוצריים: אפריל, למשל, יהפוך לניסן, יום העצמאות יצויין ב-‏15 באייר, יום השנה למלחמת ששת הימים יחול ב-‏5 בסיוון, ויום השנה לרצח רבין יחול ב-‏4 בחשוון. את החגים היהודיים נמשיך לציין לפי הלוח היהודי המסורתי, כמובן.

מאוד ייתכן, ואף סביר, שאני לא הראשון שמציע את הרעיון הזה. אני, בכל אופן, לא נתקלתי בו בשום מקום אחר.








http://www.faz.co.il/thread?rep=43457
למה לא ב 1422 לפני הספירה?
מוישה זוכמיך (יום שני, 29/03/2004 שעה 7:26)

או במיליון לפני הספירה?
לא חבל לבזבז מקום בהארד דיסק על ''הצעות'' נואלות כאלה?

מצד שני, אם זה מה שמעסיק את גיל רונן במקום התנפלות על ''פמיניסטיות'' - הרי זהו כבר שיפור.

http://www.faz.co.il/thread?rep=127736
למה לא ב 1422 לפני הספירה?
סתם אחד (יום שלישי, 20/01/2009 שעה 19:46)
בתשובה למוישה זוכמיך

כותב המאמר
במאמר מידע על היסטוריה ספלים ובכלל כול נושא שבעולם הכותב
לא צריך להכניס את דעתו אני תלמידה ואני צריכה לסכם על הספירה היהודית
דעת הקוראים לא ממש מעניינת את דעתך
אנו רוצים לשמוע מידע נוכח וקיים לא דעת אנשים
פרופסורים דוקטורים וכ''ו...
אנא ממך כך את הטיפ הזה לצומת ליבך ושנה את המאמר הלא כ''כ מוצלח באופן חלקיי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=43458
בור ועם הארץ !! -סיפור הבריאה
הספקן (יום שני, 29/03/2004 שעה 7:35)

אינו דומה בשום צורה למדע - לא הסדר ולא הזמנים

טענותיך מראות על בורות מחרידה.

''בראשית ברא אלוהים את השמיים ואת הארץ'' - לא רק שאין דבר כזה ''שמים'' אלא גם ברור שהארץ נוצרה מיליארדי שנים לאחר הבריאה ולא לפני הכוכבים.

ביום הראשון - נבראו היום והלילה . היום והלילה יימים רק על פני כדור הארץ ואינם קיימים קוסמית. לא יכולים להיות יום ולילה לפני בריאת השמש כפי שמצויין במקרא.

ביום השני - נוצ הרקיע מתוך המים. - הבל מדעי מוחלט. המים נוצרו מיליארדי שנים לאחר הרקיע ואינם ''נוגעים זה בזה'' אלא בהתבוננות האדם על האופק.

בתורה - נוצרים השמש הירח והכוכבים - אחרי הצמחים - הבל מוחלט!!!

בתורה - תפקיד הכוכבים ''להאיר על הארץ'' - שטות שאין לה כלום עם המדע.

בקיצור - גיל רונן - הטענה שהתורה תיארה משהו דומה למדע - היא קשקוש אווילי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=43462
בור ועם הארץ !! -סיפור הבריאה
פנחס (יום שני, 29/03/2004 שעה 8:54)
בתשובה להספקן

גיל רונן התחייבת בנפשך. האם אינך יודע שכל הזהות העצמית תרבותית של הסמולנים מבוססת על אנטי יהדות, שבה הם פוחדים להבלע. אילו הדתיים חרדים היו פתאום מתאדים הסמולנים היו מסתובבים לכל עבר בפנימיותם כמו מחט מצפן שאיבדה את הצפון ולא היה ברור להם בכלל מי הם. דרך אגב, בערך דברים אלה אמר לא פחות ויותר מיותר א. ב. יהושע.
הפחד שלהם להתחבר לכל דבר יהודי הוא ממש פתלוגי וגם זאת נאמר לי על ידי כמה חילונים בעת של שיחה מנפש לנפש.
ובאשר לסיפור הבריאה המקראי, לא נתנה תורה מן השמים על מנת ללמד את בני האדם קוסמוגניה קוסמולוגיה ואסטרופסיקה. בשביל זה הבורא חנן אותם בתבונה. וספור הבריאה המקראי הוא סיפור בריאתו האידאית של העולם ולא פה המקום לפתח את הדבר הזה, ושבעים פנים לתורה.
הרעיון שלך הוא רעיון נכון ביותר, אבל כבר אנו סופרים לבריאת העולם שזו ספירה די חדשה ותחילה נדמה לי רק בתחילת ימי הבניים. בימי המקרא המשנה והתלמוד לא ספרו היהודים את השנים לפי בריאת העולם. וגם הקביעה הכאילו מדוייקת של שנת בריאת העולם על פי המקרא אין לה על מה שתסמוך היות ויש חורים במקרא בסדר הדורות

http://www.faz.co.il/thread?rep=43467
פנחס, יש לך בעיה גדולה
דוד סיון (יום שני, 29/03/2004 שעה 9:35)
בתשובה לפנחס

אם יש קשר או אין קשר כל מה שלא מוצא חו או מקובל עליך מקבל שלט-תג סמול. הפחד שלך הוא כנראה עמוק מאד אבל לא מובן בכלל.

אני גם בטוח שאין לזה קשר אמיתי לחילוניות שלהם (הסמלונים). מי שכותב ''שכל הזהות העצמית תרבותית של הסמולנים מבוססת על האנטי יהדות,'' מראה על חוסר הבנה מהותית על המציאות שלנו. דבריך, כנראה, נובעים משנאה ליהודים שמאלנים.... זה לא דומה לאנטישמיות?

כל זה נאמר מבלי להזכיר את השיבוש שאתה עושה כמובן שמקבלים את השיבוש שאתה עושה לשפה העברית - לך מותר.

כמה עצב משרה ההופעה שלך בפורום.

http://www.faz.co.il/thread?rep=43509
בור ועם הארץ !! -סיפור הבריאה
גיל רונן (יום שלישי, 30/03/2004 שעה 7:01)
בתשובה להספקן

כשמסתכלים על הסיפור בעין עויינת אז בהחלט ייתכן שרואים את מה שאתה רואה. אני רואה משהו אחר.

הפרק (כלומר - היום) הראשון בבריאה מתייחס לאור וחושך. אור הוא קרינה, שאא''ט עדיין לא עמדנו לחלוטין על טבעה - היא גם גלית וגם חלקיקית/פרודתית. מהירות האור היא גם המהירות המקסימלית האפשרית, ויש לה תפקיד נכבד בחישובים בסיסיים שונים כמו המשפט המפורסם של איינשטיין על היחס בין אנרגיה למאסה. כלומר, בתפיסה הפיזיקלית של ימינו, האור - והקרינה באופן כללי יותר - הם אכן הדבר הראשון שהיית מצפה שתיאור של התהוות היקום יתייחס אליו, עוד לפני החומר. וזה מה שהתיאור ב'בראשית' עושה.

באשר להתהוות הרקיע מתוך המים והקירבה בין מים לשמים: שוב, בהתחשב במה שהקדמונים ראו וידעו, אני חושב שזה תיאור שיש בו הרבה מאוד. קודם כל, אכן קיימת קירבה כימית בין המים לשמים. המים מורכבים מחמצן ומימן, והאוויר מכיל אף הוא חמצן (וגם מימן, כמדומני), מה שמאפשר חיים בשני האלמנטים האלה. שנית, כידוע, העננים עשויים ממים והם אכן מתהווים מהאדים שעולים מן הים (תהליך יומיומי שסביר מאוד כי הקדמונים ראו אותו והפנימו את משמעותו, פחות או יותר). כך שאכן יש ''שם מים''.

היקוות המים והיווצרות היבשה מסתדרים היטב עם מה שאני יודע על שלבי היווצרות היבשות הקדומות מתוך המרק החם של תחילת כדור הארץ.

הופעת הכוכבים, הירח והשמש בשלב זה הם אכן פיספוס קל, אבל אתה יודע, גם איינשטיין לא הצליח לגבש תורת שדה מאוחד מושלמת.

הופעת החיים הראשונים במים - 'כל הנפש החיה הרומשת אשר שרצו המים למיניהם' - מסתדר במדוייק עם מה שידוע לנו על תחילת החיים. הופעת 'התנינים הגדולים' - נו טוב, אלה הדינוזאורים, לא? במקביל יוצר אלוהים גם עופות מעופפים: בקיצור, יצורים ימיים שונים, דינוזאורים וציפורים בתור שלב ראשון בהתפתחות החיים המורכבים, שזה תואם את התיאור האבולוציוני באופן יפה ביותר.

ורק אחר כך מגיעים החיים אל מחוץ למים ומתפתחים בני האדם. לדעתי יש פה קליעה אינטואיטיבית גאונית שמתארת באופן יפה מאוד את סדר התהוות הדברים וגם את ההירארכיה שלהם מבחינת המורכבות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=43461
לך לך אל התאריכון החדש, נסהו וראה אם יפה הוא
בננה ספליט (יום שני, 29/03/2004 שעה 8:52)

הרעיון מעניין. צריך לזכור ששיטת התיארוך הנהוגה אצלנו היא התיארוך הלועזי הנהוג היום בעולם. לתיארוך העברי יש מקום מוצנע למטה, רק לצאת לידי חובה. התיארוך החדש גם הוא יהיה מוצנע, ולא יבוא לידי ביטוי באופן מלא בכל מקרה. גם לא נראה לי שתיארוך זה יכול להחליף את התיארוך העברי הקלאסי, שיש לו חוקי משלו והוא תוצר מתמטי של האמונה היהודית עצמה. התארוך העברי הוא חלק מהתודעה היהודית והאמונה היהודית וקיום המצוות מושתת עליו. הוא בודאי יכול לבוא בנוסף.

אם כי באופן מעשי, אינני חושב שהוא ייקלט, כי רובנו נמשיך להתייחס לתיארוך הלועזי, איתו אנחנו מקיימים דיאלוג עם סביבתינו הגלובלית.

תיאור בריאת העולם לדעתי הוא סימבולי יותר מאשר סטופר למדידת הזמן. וכמו שאמרת הוא מתאר בעצם את המפץ הגדול ותחילת התעוררות ויצירת עולמותינו, החומר, הצומח, החי והאדם.

גם נושא ראשית בני האדם אין כל ודאות שהיא אכן החלה באפריקה, על אף שנמצאו שם שרידים לאותם אנשים קדומים. נמצא גם שריד או שניים מאותם תאריכים גם במזרח התיכון, מזרח אסיה וצפון אמריקה.

תחילת הגידולים המתורבתים והמשובטים היתה לפני 10,000,000 שנים במסופוטמיה - צפון סוריה - דרום תורכיה של היום. דבר המעיד על קיום חברות אדם מודרני במרחב המסופוטמי, שהבשילו להיות חברות מייצרות ומפתחות. זה לא נראה באפריקה.

לאור הקידמה החקלאית והאורבנית של קדמונינו ניתן לשער בבטחון רק שלצד האמונה התפתחה גם תרבות הידיעה והחשיבה הלא-דתית. רמזים לכך ישנם גם בתורה וגם במעט שיברי מידע ארכיאולוגי שנמצאו בארץ ישראל ובכל מרחב המזרח התיכוני הקדום. סביר להניח שהיעדר חומרי כתיבה זמינים, כפי שהיו כבר ביוון של ה-‏500 - 300 לפנה''ס, לא היו עדיין בידי קדמונינו, והרבה מן החומר נמחק אל ההסטוריה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=43464
בננה, 10 מיליון או 10,000 שנה?
דוד סיון (יום שני, 29/03/2004 שעה 9:23)
בתשובה לבננה ספליט

לפי מה שזכור לי תחילת הגידולים המתורבתים היא סביב 10,000 או 8,000 לפני הספירה ולא לפני 10 מיליון שנים. אנא תקן אותי אם טעיתי.

http://www.faz.co.il/thread?rep=43465
אתה צודק . 10,000 שנה
בננה ספליט (יום שני, 29/03/2004 שעה 9:32)
בתשובה לדוד סיון


http://www.faz.co.il/thread?rep=43469
גיל, רעיון מעניין מקורי
דוד סיון (יום שני, 29/03/2004 שעה 9:37)

אתה גם מראה שרכשת השכלה מאד רחבה מעבר ליום יום.

http://www.faz.co.il/thread?rep=43510
גיל, רעיון מעניין מקורי
גיל רונן (יום שלישי, 30/03/2004 שעה 7:03)
בתשובה לדוד סיון

תודה!

http://www.faz.co.il/thread?rep=43470
על מנת להגביר את התודעה היהודית
מושה (יום שני, 29/03/2004 שעה 10:16)

ולחזק את הקשר שלנו עם מקורותינו העתיקים ומעיינות הישועה מהם ינקו אבותינו את מורשתם אני מציע להפסיק להשתמש בספרות ערביות ולהתחיל לספור רק באותיות.

אם זה היה טוב לשלמה המלך ולאברהם אבינו אין ספק שזה יכול להיות טוב גם לנו ולבנינו ולבני בנינו שיבואו אחרינו בעזהשי''ת.

ואז בכיתה אלף ילמדו כי א' ועוד א' הרי שהם ב', ב' ועוד ב' הרי הם ד', (וכן גם ב' פעמים ב' הם ד') וכה הלאה וכה הלאה.
חזק ואמץ.

http://www.faz.co.il/thread?rep=43503
אוי כמה חבל שהספרות האלה
טכנאי צמרת (יום שני, 29/03/2004 שעה 23:28)
בתשובה למושה

בכלל הינדיות ושדווקא יהודים הביאו אותן למזרח במאה השמיניסטית. אויייש שובפם אי אפשר לסמוך על ערבים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=43513
המאה השמיניסטית
המחפש (יום שלישי, 30/03/2004 שעה 14:20)
בתשובה לטכנאי צמרת

הולכת להתגייס לצבא בקרוב? או שהיא מסרבת?

http://www.faz.co.il/thread?rep=43516
מידת הדייקנות שבסיפור הבריאה
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 30/03/2004 שעה 14:57)

הפערים בין סיפור הבריאה לבין מה שמאמינים אנשי המדע הוא כה גדול, שנסיון הגישור הוא פתטי.

בכלל, יש שני סיפורי בריאה. הראשון הוא פרק א' בבראשית. השני הוא פרק ב', פסוקים ד'-כ''ב.

סדר הבריאה הראשון: אור, שמיים, יבשה, צמחיה, גרמי שמיים, דגים ועופות, חיות יבשה, אדם.
סדר הבריאה השני: גבר, צמחיה, חיות ועופות, אשה.

ההתנגשות לסדר הבריאה הראשון כפי שמקובל על העולם המדעי:
ה''יבשה'' (כדור הארץ) לא קדמה לשמש ולכוכבים.
הצמחיה לא יכולה היתה להופיע ללא קיום שמש.
העופות הופיעו אחרי חיות היבשה.
ההתנגשות ל סדר הבריאה השני: הגבר והאשה נוצרו יחד, בשלב מאוחר יותר מרוב בעלי החיים והעופות.

ניכר שיש כאן מאמץ להתאים אמונות פגניות לספר הספרים. יש הד להיררכיה של אלים. יש אל ראשי, ובשלב מסויים הוא בורא את השמש שתמשול ביום, ואת הירח שימשול בלילה.

סיפור הבריאה השני הוא מוזר: לאחר בריאת הגבר (המכונה בסיפור ''אדם'') חיפש לו אלוהים עזר כנגדו מקרב החיות. לאחר שנכשלו המאמצים, נבראה האשה. יתכן שיש כאן שריד לפולחנים קדומים של קיום יחסי מין בין בני אדם לבעלי חיים. גם הרעיון שהאשה היא מעין שדרוג לאחר שבעלי חיים לא סיפקו את הסחורה אינו נראה הולם לשום דת.

אבל זה מה שיש.

http://www.faz.co.il/thread?rep=43520
חכם ציון, מהיכן אתה למד
עפרוני (יום שלישי, 30/03/2004 שעה 17:45)
בתשובה ליובל רבינוביץ

שהיבשה היא כדור הארץ ושהעופות הופיעו לאחר החיות. צא ולמד שנאמר ליבשה שהיא כל היקום כולו על כוכביו ושמשיו ועופות כחיות השדה. ואין בא התיאור אלא להעביר את ראשוניותו של החיבור בין אדם לאלוהיו ואיננו בא כלל ללמד במקום שיעורו של פרופסור ג. צוויגפלד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=43529
מהכתוב
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 30/03/2004 שעה 21:01)
בתשובה לעפרוני

היות שאחרי שנבראה היבשה עדיין היה צריך לברוא את השמש, הירח והכוכבים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=43525
מידת הדייקנות שבסיפור הבריאה
גיל רונן (יום שלישי, 30/03/2004 שעה 18:51)
בתשובה ליובל רבינוביץ

מי שכבר מכיר את הסיפור הזה, שיסלח לי.

בא אלוהים אל אדם ואומר לו: ''אדם, עכשיו אברא עבורך יצור שילווה אותך במהלך חייך ויעשה לך רק טוב: יצור יפה ומושך, עדין וענוג, שאקרא לו אישה. היא תעשה לך מסג' כשתדאב, תעשה איתך סקס פרוע כשתעגוב, תבשל לך מטעמים נפלאים כשתרעב, תדאג לכל מחסורך, תהיה חברתך הטובה ביותר, עזר כנגדך, בת זוג למסע החיים. היא תוליד עבורך ילדים ותגדל אותם לתפארת ותחייה איתך חיי שיתוף והרמוניה עד מוות.''

אדם: וואו, נשמע נהדר!

אלוהים: חכה! בתמורה למתנה הזו, תידרש לשלם מחיר, והמחיר יהיה כואב: עליך לוותר על כף רגלך השמאלית, על ידך הימנית, על אחת מעיניך, עשר שיניים וכליה אחת. מה אתה אומר?

אדם: (חושב, מגרד בפדחתו) המממ.... תגיד - מה אפשר לקבל בשביל צלע?

http://www.faz.co.il/thread?rep=43522
לא יהי ולא יהי
עומד על שלו (יום שלישי, 30/03/2004 שעה 18:14)

כי רק ספירת השנה לשיטתנו היא היא הנכונה והטובה ואין צריך שיקוץ אחר במקומותיה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=43534
לא יהי ולא יהי
אליצור סגל (יום שלישי, 30/03/2004 שעה 22:30)
בתשובה לעומד על שלו

לק''י
קצת מסובך אבל אנסה להעיר בקיצור.
החשבון של תשס''ד היינו 5764 הוא בעיקר פיקציה מתמטית עבור חשבונות הלוח והוא מבוסס על דעת ר' יוסי בעל הסדר עולם.
יש בו חורים שונים המאריכים את הזמן.
למשל למלכות שאול מוקצים רק שלוש שנים. ורבים מן הראשונים התלבטו האם זה אפשרי.
נוסף לכך לתקופה הפרסית מוקצים רק 54 שנים. וגם בזה רבים מן הראשונים התלבטו רבות. 0לדעת ההסטרויונים מלכות פרס התקיימה חמש מאות שנה בערך פי עשר מזמן זה.
הדרך השפטוה ביותר היא לציין את התאריך העברי במספרים כפי שנהוג בתורה לפני שעזרע שינה את הנוהג לשמות חודשים.
כלומר פסח השנה חל ב 15.1.64
זו הדרך הפשוטה ביותר.
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=43544
לא יהי ולא יהי
גיל רונן (יום רביעי, 31/03/2004 שעה 0:13)
בתשובה לאליצור סגל

מה זה לק''י? עד עכשיו חשבתי שזה שם של מישהו אבל עתה נראה לי שזה ראשי תיבות של ביטוי כלשהו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=43545
לא יהי ולא יהי
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 31/03/2004 שעה 1:23)
בתשובה לגיל רונן

לישועתך קיויתי יה

http://www.faz.co.il/thread?rep=43550
לא יהי ולא יהי
גיל רונן (יום רביעי, 31/03/2004 שעה 8:28)
בתשובה ליובל רבינוביץ

כמו ב''ה? מתי זה נכנס לאופנה?

http://www.faz.co.il/thread?rep=43554
לא יהי ולא יהי
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 31/03/2004 שעה 13:57)
בתשובה לגיל רונן

זה אליצור סגל. מדובר באופנת סגל. לא נתקלתי בזה אצל אחרים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=43557
לק''י
אליצור סגל (יום רביעי, 31/03/2004 שעה 16:04)
בתשובה ליובל רבינוביץ

לק''י
גיל שאלו אותי כבר פעמים רבות מאז שנכנסתי לפורום מה זה לק''י. והשבתי על כך פעמים רבות.
זה ראשי תיבות של לישועתך קויתי י''י.
אני התחנכתי אצל רבנים תמנים וזזה הוא מנהגנו.
ואגב מנהג זה מקובל לא רק אצל דרדעים אלא גם אצל עיקשים.
והוא נהוג בפועל גם היום. אני רושם את זה לא רק בפורום אלא גם על דברים נטרליים כגון רשמיות מכולת.
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=43558
לק''י
גיל רונן (יום רביעי, 31/03/2004 שעה 16:37)
בתשובה לאליצור סגל

נחמד. זה יותר אופטימי מבס''ד וב''ה.

מותר לשאול למה הכוונה ב'דרדעים' ו'עיקשים'?

http://www.faz.co.il/thread?rep=43585
לק''י
אליצור סגל (יום חמישי, 01/04/2004 שעה 13:53)
בתשובה לגיל רונן

לק''י
סיפור הטורי ארוך וכואב.
בקצור נמרץ - הדרדעים הם מעריצי הרמב''ם ותומכי הרציונאליות והפסילוסופיה. ומנהיגם היה מורי יחיא אלקאפח. ראה במאמרי הארי פוטר בארץ הדרדעים בפא''צ.
המילה היא צריוף המילים של דור דעה.
העיקשים הם יריביהם תומכי הקבלה ומתנגדי הפילוסופיה בכלל. הכינוי על שם דור עיקש ופתלול. אבל היום כבר אין בו משמעות נלוית של גנאי. כיון שהם עצמם משמתשים בו.
אני כמובן משתמש בטרמינולגיה דרדעית.
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=43551
רעיון מוזר ומשונה
רמי נוידרפר (יום רביעי, 31/03/2004 שעה 10:09)
בתשובה לאליצור סגל

בשביל מה צריך עוד לוח
ש
אין לו יד ורגל בשום מסורת
לא מקובל בשום מקום
יוסיף לבלבול (שהרי ממילט לא יקבעו חגים עבריים על פיו)
לא מועיל לשום מטרה מעשית
ואחרון אחרון - אין שום סיכוי שיתקבל.

אז מה יהיה?
לכל דבר וענין יומיומי נמשיך לחיות על פי הלוח הכללי (שאיננו כמובן נוצרי בכלל!!)
חגי ישראל יקבעו כמובן על פי המסורת ועל פי הלוח העברי.
שני הלוחות ימשיכו לחיות זה לצד זה כמדור דור.
ושום דבר רע לא יקרה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=50653
גור (יום שלישי, 13/07/2004 שעה 23:25)

לדעתי ההצעה היא מעניינת, וזה חשוב שאנשים לא יהיו מרובעים, אך עם זאת שומרי הלכות ומרבים במצוות.
אין זה עיניני אך כמה מהתגובות עוררו בי תחושה לא נעימה בשל חוסר הסובלנות שהן מביעות כלפי יהודי ''אחד משלנו''.
ברור שלאף אחד לא היתה כוונה רעה, אבל קלטתי קצת זילזול, והתימרות של כמה מהמגיבים בשופכם על המקלדת כמה הם חכמים ובקיאים בתורה יותר מחברם. אז ידע והשכלה הם לדעתי לא חוכמה, מידע יבש זקוק לרגישות הבן אישית ולענוה. רק כך יהפוך להיות רלבנטי לשימוש. טוב גם אני קצת התיימרתי לדעת את האמת המוחלטת. אוכל רק להסתייג מעט בכך שאוסיף את המילה לדעתי.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.