פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
''נזק הסברתי''
חֲמוֹר כָּחֹל לָבָן / אריה פרלמן (יום שישי, 28/05/2004 שעה 14:14)


''נזק הסברתי''


אריה פרלמן




מבין כל המתנפלים על ישראל לאחרונה, בעקבות הפעולה ברפיח – בלטה במיוחד טורקיה. ממש, בלי ששמנו לב – היא באה לנו מאחור ותקעה לנו חזק – בעוד עינינו נשואות לכיוון אמנסטי וארצות-הברית.

הסיבות האמיתיות להתנפלות הטורקית הן כנראה שלוש:
  1. שמועות על קשר בין ישראל לכורדים בצפון עיראק;
  2. טינה על סירובה של ישראל לאפשר תיווך טורקי במשא-ומתן עם סוריה;
  3. תשוקה להראות לאירופה שגם הם יודעים להתגולל על ישראל – יותר טוב אפילו מז'אק שיראק.


אך מה שהוצג כלפי חוץ היה ה''זעם'' על ה''טרור'' שמבצעת ישראל נגד תושבי רפיח, כאילו החליטה יום בהיר אחד מדינת ישראל, שיותר מדי טוב להם שם, ברפיח – שהם רואים יותר מדי אור בקצותיהן של יותר מדי מנהרות...

אומרים לנו – מפעם בפעם – שזה לא בריא ולא טוב לתדמיתה של ישראל – לערוך פעולות כגון אלה ברפיח. בעצם – אם חושבים על כך – נראה ששום פעולה ישראלית לא מצטיירת טוב בעולם – מלבד הפעולה היחידה הלגיטימית, שהיא... העדר כל פעולה.

דהיינו – הסבילות היא ההסברה הטובה ביותר.



והטורקים?

אז נכון שיש להם סיבות טובות לכעוס על ישראל, ונכון שהדרך הטובה ביותר היא להשתמש בתירוץ של 'חמלה' כלפי הערבים המסכנים, אבל בכל זאת הצביעות זועקת לשמיים: הם הרי ביצעו עשרות-מונים ''פשעי מלחמה'' כנגד ה''טורקים ההרריים'' (=שהם הכורדים – אבל הס מלהזכיר בטורקיה) – במשך שנים רבות לאין שיעור מימי הפעולה ברפיח.

גם שם הרי מדובר ב''עם שלוחם על חירותו'', ואף חמור מכך: באזרחי טורקיה ממש, שווי-זכויות למהדרין, במסגרת מדינה דמוקרטית.



במקום להתנצל ולהסביר לראש ממשלת טורקיה, שמדינת ישראל נאבקת נגד טרור – היה צריך לשאול את כבוד ראש הממשלה מתי בפעם האחרונה התערבה ישראל בצורה בוטה ובלשון גסה במתרחש בטורקיה; מתי כינתה את פעולות טורקיה ''טרור של מדינה''; מתי תבעה לאחרונה מטורקיה נסיגה מהשטחים הכבושים בצפון-קפריסין, פינוי המתנחלים הטורקיים משם, פיצוי היוונים הקפריסאים על ה''טיהור האתני'' ו''פשעי המלחמה'' שבוצעו שם, ובכלל – מדוע טורח כבודו ללמד את ישראל כיצד להגן על אזרחיה וכיצד לדאוג לאינטרסים החיוניים שלה.



אין ספק שכבוד ראש הממשלה היה רותח מזעם; אין ספק שהיה משתולל מעלבון; ייתכן שהיה מחזיר את שגריר טורקיה להתייעצויות; ייתכן מאוד שהעיתונות הטורקית (אם כי לא בטוח) היתה נאנקת מרה על ההשתלחות הישראלית החצופה; בוודאי היו מתקיימות כמה הפגנות אנטישמיות-איסלאמיסטיות באנקרה ובאיסטנבול.

מאוד יכול להיות.

אבל שני דברים בוודאי היו קורים גם כן:
  1. יחסי ישראל-טורקיה היו נותרים איתנים כשהיו – מאחר שיש לשתי המדינות אינטרסים אסטרטגיים חיוניים וארוכי-טווח, כגון מכירת מים; השבחת מטוסים; התקרבות למערב; הפגנת כוח מול יוון ו/או סוריה, וגו' וגו'. בל נשכח, שגם בשנה שבה כיהן נג'מטין ארבקאן האיסלאמי כראש ממשלת טורקיה – הוא אמנם נהג לקלל את ישראל ולקרוא לג'יהאד – אך בד בבד המשיך לחתום על הסכמים לשיתוף פעולה צבאי עם ישראל, ושלח את הרמטכ''ל שלו לביקור כאן.
  2. לאחר שוך הזעם הראשוני – הדיפלומטיה הטורקית היתה נוהגת משנה-זהירות בבואה לבקר את ישראל. לא שהביקורת היתה נדמה – וחשוב שידידים יוכלו לומר (בצורה תרבותית) את אשר על ליבם – אך כאשר יידעו באנקרה שגם ירושלים יודעת לנשוך – ישתדלו לרסן את לשונם ולנהוג מעט דרך ארץ.


אז מה עם הנזק ההסברתי?

ובכן – כל עוד מוסכם על כולי עלמא – בין במפורש ובין במשתמע – שמה שמותר לגויים אסור ליהודים – מצבנו ההסברתי ימשיך להיות בכי-רע.

דהיינו: כל עוד מוסכם, שלישראל אסור להרוס בתים שמהווים מסתור/מחסה/תצפית לטרוריסטים – אך לטורקיה, רוסיה וארצות-הברית מותר למחוק כפרים שלמים; כל עוד אסורים על ישראל החיסולים הממוקדים ביש''ע אך מותרים בצ'צ'ניה; כל עוד במלחמה בכל מקום בעולם ברור שנהרגים אזרחים אך ישראל מחוייבת לנהל מלחמת-מלאכים סטרילית –

כל עוד זהו המצב, ברור שכל עיטוש של ישראל ייחשב לפשע.



אז כיצד לשנות את המצב?

ובכן, ברגע שישראל תפסיק להתנצל – ותתנהג באופן טבעי כמו כל אומות העולם – אומות העולם תיאלצנה להתרגל למנהג החדש.
עלינו להבין – שדמותו ההיסטורית של היהודי בקרב הגויים - כקרבן וחלש – מושרשת מזה אלפי שנים בתרבות האירופית – ומאה שנות איכרים יהודים בפלשתינא שאוחזים באת ובחרב לא בקלות ימחקו את הדימוי.

אז מצד אחד – אסור לנו לדרוש אפליה מתקנת. חס וחלילה. יש רק לתבוע יחס טבעי ושווה כמו לכל אומות העולם, והכי חשוב: יש להתנהג באופן טבעי ושווה כמו כל אומות העולם.

זאת תיאוריה, כמובן. אך ישנם והיו מקרים – אמנם נדירים למדי – שמוכיחים שלתיאוריה הזאת ישנה אחיזה חזקה במציאות.

לא, לא יהיה קל. והשינוי לא בקלות ולא במהרה יבוא לידי ביטוי.

אבל הוא יבוא.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אני קורא וקורא ולא מוצא  (טילגרם) (13 תגובות בפתיל)
  ממשלת תורכיה מבטאת את דעת הקהל התורכית  (מושה) (9 תגובות בפתיל)
  אריה, היית צריך להוסיף את האלמנט הרביעי  (בננה ספליט) (2 תגובות בפתיל)
  מעמדה של ישראל רעוע בעתונות כבר שנים  (יהודי מאיססטנבול שבתורקיה) (22 תגובות בפתיל)
  כבר אמר ז'בוטינסקי  (בן כנען) (2 תגובות בפתיל)
  שתי הערות  (גיל)
  כבוד עצמי  (אלי)
  חזרה לאקטואליה  (שבי) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי