פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
לשתות מהים של עזה
אורי אבנרי (יום ראשון, 06/06/2004 שעה 2:38)


לשתות מהים של עזה

אורי אבנרי




יתכן שאייב לינקולן צדק כשאמר שאי-אפשר לשטות בכל האנשים כל הזמן, אך ברור שניתן לשטות בהרבה מאוד אנשים במשך הרבה מאוד זמן. אריאל שרון עושה זאת דווקא בהצלחה.

''תוכנית ההתנתקות'' הייתה מלכתחילה תרגיל של הונאה. אבל העולם בלע אותה בשקיקה, גדולי המדינאים עוסקים בה ברצינות, בצמרת ישראל פרצו בגללה משברים, התקשורת חוגגת. כל זה בשביל מה? בשביל תוכנית שאין לה ידיים ורגליים.

אם כן, מהי המטרה של כל ההמולה הזאת? ציניקאי יגיד: ההמולה עצמה. היא הציבה את שרון במרכז ובאה להוכיח שהוא עדיין קובע את המהלכים. עכשיו הגיעה ההמולה לשיאה.

המטרה העיקרית של התרגיל הייתה לספק את הנשיא בוש. זה דרש להגיש לו תוכנית. גם הוא צריך להוכיח שהוא פועל למען השלום. ככל שהוא שוקע יותר בבוץ העיראקי, כן גובר הצורך בהישג כלשהו בסכסוך הישראלי-פלסטיני. בייחוד אחרי שהבייבי הקודם – ''מפת הדרכים'' – מת בעריסה.

וכך דרש בוש משרון להמציא לו תוכנית חדשה. אין בעיה. הוקוס-פוקוס, ויש תוכנית. יש גם שם יפה ומבטיח: ''התנתקות''. נאומים, ישיבות, ביקור בבית הלבן, חילופי מסמכים, נסיעות, שליחויות, מובארק, עבדאללה, משבר, פשרה, ובסוף אפילו משבר ממשלתי ממדרגה ראשונה. וכל זה על דבר מופרך מיסודו.

שלוש מטרות יש לתוכנית, כביכול: להוציא את כל המתנחלים מרצועת-עזה, למסור אותה לשלטון פלסטיני ולהרוס את ''תשתית הטרור'' שם.

שרון עצמו הגדיר השבוע את המטרה הראשונה בצורה חד-משמעית: ''עד סוף 2005 לא יהיה ברצועת-עזה אף יהודי אחד!''

אמירה נחרצת, נוקבת ונחושה, כיאה למנהיג גדול.

(למען האמת, יש לאמירה זו צליל קצת אנטישמי. אם השלטון הפלסטיני יזמין יהודים שוחרי-שלום לחיות בעזה, למה שלא יגורו שם? לא היה יותר נכון להגיד: ''לא יישאר ברצועת-עזה אף מתנחל אחד''? אבל מילא.)

אבל המילים הקובעות באמירה זו הן ''עד סוף 2005''. הן מזכירות את הבדיחה היהודית הקלאסית על היהודי, שהפריץ איים להרגו אם לא ילמד את סוסו האהוב קרוא וכתוב. היהודי ביקש לתת לו שלוש שנים, מפאת קושי המשימה. כשאשתו שמעה על כך פרצה בצעקות: ''אתה הרי יודע שאי-אפשר ללמד את הסוס!'' אך בעלה הרגיע אותה: ''שלוש שנים זה הרבה זמן. עד אז או שהסוס ימות או שהפריץ ימות.''

בארץ שלנו, שנה וחצי הם נצח. כל שבוע משנה את המצב. עד סוף 2005 יכולים לקרות הרבה דברים: בוש יפסיד בבחירות, בעיראק יתרחש אסון, בארץ תגיע שפיכות-הדמים לממדים שישכיחו כל זכר לתוכנית.

עד כמה שהזמן הוא המרכיב המכריע ב''תוכנית'' התברר השבוע לעיני כל, כאשר השרה ציפי ליבני עמלה להשיג פשרה בין שרון למתנגדיו. ההצעה דמתה לביצת-קולומבוס: הממשלה תאשר את התוכנית, אך לא תאשר את ביצועה. במשך תשעה חודשים יעסקו ב''הכנות''. אף התנחלות אחת לא תפורק. בעוד תשעה חודשים ידונו מחדש אם לפנות בכלל התנחלויות, ואם כן – כמה ואיפה. אבל המתנגדים לא הסתפקו בכך ודרשו להמשיך ולהזרים בינתיים כספים ולבנות בהתנחלויות המיועדות – כאילללו – לפינוי.

העובדה שהכל התייחסו להצעה זו ברצינות מעידה על עצמה. תוכנית שצריכה להתבצע בשנה הבאה משולה למהפכה שצריכה להתחולל במאה הבאה.

אך בואו נבדוק את התוכנית לגופה, כאילו מתכונן שרון ברצינות להגשימה: שרון יפנה את ההתנחלויות ויהרוס אותן, צה''ל ייצא מרצועת-עזה, יקום בה שלטון פלסטיני.

האם ישרור בה שקט? האם ייפסקו הפיגועים?

אין לזה שמץ של סיכוי.

עיקרון-יסוד משותף לכל הפלגים של הציבור הפלסטיני הוא שהגדה המערבית ורצועת-עזה מהווים יחידה טריטוריאלית אחת, בלתי-נפרדת. הדבר נקבע בפירוש בהצהרת אוסלו ובכל ההסכמים שבאו אחריה. בגלל העיקרון הזה דחה יאסר ערפאת את כל ההצעות של ''עזה תחילה'', שלא נכלל בהן לפחות חלק חשוב של הגדה המערבית (יריחו, לדוגמה.)

שרון יודע זאת, ולכן הוסיף לתכנית מין סרח-עודף: יפונה גם שטח קטן בשוליים הצפוניים של הגדה המערבית. יש שם ארבע התנחלויות חסרות-חשיבות, שתושביהן רוצים מזמן לעזוב אותן (תמורת פיצוי, כמובן). איש לא יתייחס ברצינות לפינוי שכזה.

אין שמץ של סיכוי שהלוחמים הפלסטיניים בעזה, חברי כל הפלגים, יישבו בשקט ברצועה ''המשוחררת'' בעוד שאריאל שרון יבצע את זממו בגדה המערבית: יספח לישראל 55% של הגדה (''גושי התנחלות'', ''אזורי-ביטחון חיוניים'', ''אזורים שבהם יש לישראל עניין מיוחד'', כלשון מתכנני צה''ל), ויחניק את הפלסטינים במובלעות קטנות. מלאכה זו כבר מתקדמת בצעדי-ענק בחסות ''גדר ההפרדה'' המפלצתית.

הרצועה ''המשוחררת'' תהפוך בהכרח בסיס למאבק על שיחרור הגדה המערבית. צה''ל יגיב כדרכו בכל הכוח, יפלוש, יהרוג, יהרוס ויעקור. אם זה לא יועיל (כפי שזה לא הועיל עד כה), הוא יכול לנתק את החשמל, המים ואספקת המזון. מכיוון שהרצועה תהיה מנותקת לחלוטין מהעולם, ינסה שרון להכניעה בדרך זו. זה לא ילך, מפני שעיני העולם פקוחות, וגם האמריקאים אינם יכולים להרשות זאת לעצמם.

המתכננים הצבאיים מבינים זאת היטב, ולכן המציאו פטנט חדש: לערבב את מצריים בשלטון ברצועה.

לכאורה, רעיון גאוני. המשטר המצרי חי על חשבון ההקצבה השנתית הענקית שהוא מקבל מאמריקה כתמורה על השלום עם ישראל. הקונגרס האמריקאי, המקבל את הוראותיו מהלובי הישראלי, איים זה עתה לעכב תשלום של 200 מיליון דולר למצריים. לכן כדאי למובארק להיראות כידידו הנאמן של שרון.

אבל מובארק יודע היטב שהוא הולך על חבל דק. הקשר בין מצריים ועזה החל לפני 4000 שנה ויותר, והוא רב תהפוכות. המצרים שלטו בעזה אחרי 1948, ואין זו פרשה שהם שמחים להיזכר בה. לא אחת ניסו המצרים להשתלט על העניין הפלסטיני, ובכל פעם זה הסתיים בהשפלתם. הנשיא גמאל עבד-אל-נאצר הקים את אש''ף כדי לבלום את יאסר ערפאת, אך תוך כמה שנים השתלט ערפאת על אש''ף. הנשיא אנוור אל-סאדאת ניסה להפוך את עצמו לאפוטרופוס של הפלסטינים, ומנחם בגין הציג אותו ככלי ריק.

אם המצרים ינסו להשתלט עכשיו על עזה ולמנוע מארגוני-ההתנגדות לפעול למען שיחרור הגדה המערבית, הם ייחשבו למשת''פים. הם יהיו חשופים לפיגועים ברצועה והפיגועים יגלשו גם לתוך מצריים עצמה. יש שם לחמאס בעלי-ברית חזקים ואלימים. בהחלט לא כדאי.

מובארק ייזהר מאוד מפני קבלת אחריות לעזה, בייחוד אם ערפאת אינו שותף לעיסקה. הוא מכיר היטב את הקללה האהובה על ערפאת: ''לכו לשתות מהים של עזה!''

לכן כל התוכנית הזאת עומדת על כרעי תרנגולת. אין לה שום בסיס של ממש. זהו בסך הכל מירשם להמשך המלחמה בצורה אחרת.

אבל אין מה לדאוג. שרון לא מתכוון ברצינות. הוא מקווה שעד שיגיע המועד לפינוי ההתנחלות הראשונה, או שהסוס ימות או שהפריץ ישכח מכל העניין.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


יפה המאמר שלך כמו תמיד . מילים כדור בנות
שמאלני צר שכל (יום ראשון, 06/06/2004 שעה 7:16) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למזלנו נשארו לנו אנשים חכמים כמוך .
_new_ הוספת תגובה



בנושא המשך המלחמה, מר אבנרי צודק.
יוסי בלום הלוי (יום ראשון, 06/06/2004 שעה 12:18) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל זה גם מה שאומרים, בניגוד למר אבנרי, פטריוטים ישראלים מהימין הציוני האמיתי.

ערפאת מנצח בקרב, ומדוע:

1. לפי האמנה הפלשתינאית, ארץ ישראל כולה תשוחרר במאבק מזויין ורק בעזרתו.
2. הפלשתינים יכריזו על כל שטח שתפנה ישראל כעל ''שטח פלשתיני משוחרר'' וממנו תמשך המלחמה על שארית הארץ.

3. מא אבנרי איננו דובר אמת כשהוא מספר לציבור, שהפלשתינים יסתפקו בעזה, יהודה והשומרון. לפי האמנה הפלשתינית כל ארץ ישראל היא מדינה פלשתינית והיהודים יחיו כמיעוט נסבל רק אם יוכיחו כי הם צאצאי התושבים שחיו בפלשתין עד 1918.

4. מדוע מנצח ערפאת את ישראל:
א. הוא מסלק אותה משטחים שעל פי המשפט הבינלאומי שייכים לבית הלאומי היהודי (סן רמן 1920, חתימת המנדט 1922) לפלשתינים אין שום מסמך של החוק הבינלאומי המכיר בזכויות שלהם, ובמיוחד סעיף 80 באמנת האום, שאיננו מכיר בפלשתינים כבעלי זכויות לאומיות במזרח התיכון, זאת בהתאם למנדטים שהוסכמו לאחר מל''ע 1. כל ההחלטות לטובת הפלשתינים הם לפי פרק 6 לאמנת האו''ם - דהיינו המלצות בלבד. (וגם הן, אם נתייחס להחלטת החלוקה - הן הופרו במלחמת 1948, והן אינן שוות לפיכך את הנייר שלהן)
הסתלקות ישראל מהנגב המערבי הקרוי רצועת עזה, ייתן גושפנקה חוקית לתביעות הפלשתינים לריבונות גם על הקו הירוק. הם כבר דורשים ''פיצויים'' על ''הכיבוש'' הישראלי מלפני 37 שנים בדיוק.

ב. בעזה והשומרון יוכנס כוח בינלאומי - ניצחון גמור לערפאת. כך יוכלו הפלשתינים להגן על כוחות אירניים והחיזבללה שיכניסו לעזה טילים ארוכי טווח שיאיימו על ישראל מהכור בדימונה, על שדות התעופה במרכז, אזורי האוכלוסין הצפופים ושאר חלקי הבטן הרכה של ישראל.

ג. ישראל לא תוכל לפעול להגנתה לאחר הנטישה של חבל הנגב המערבי (רצועת עזה) מאותה סיבה שהיא לא יכולה לפעול ברפיח היום - כי אבנרי וחבריו בשמאל הבינלאומי, הערבים, האירופים האנטישמים - יסכלו כל פעולה הגנתית, כפי שעשו לפני שבועיים.

ד. ערפאת ימשיך לפלג בעזרת, יוזמת ג'נבה, עמי איילון, גוש שלום, ואריק שרון את העם היהודי שהוא כיום קרוע, משוסע ומבולבל מכל נביאי השקר הדוחפים אותו להתאבדות בתהום השקרים וגיהנום המלחמה הבלתי נפסקת.

שאבנרי יהיה רגוע - ערפאת מנתח במלחמה הזו.
_new_ הוספת תגובה



ככה זה אצל הפטריוטים
מושה (יום ראשון, 06/06/2004 שעה 12:31)
בתשובה ליוסי בלום הלוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שלנו.
זורעים פחד ומבוכה בלב העם ומורידים את המוטיבציה להתמודד.
אם באמת כבר הפסדנו אז על מה נשאר להיאבק?
האם מישהו משלם לכם בכדי לפגוע במוראל הציבורי?

ביני לביני אני מהרהר אם משתלם לנו אולי להפסיד במלחמה ובעקבות זאת שיהיה לנו קצת שקט ממך או לנסות בכל זאת לנצח.
האמת שאני לא כל כך בטוח מה יהיה יותר טוב
_new_ הוספת תגובה



מילים כדור בנות, מושהה
שמאלני צר שכל (יום ראשון, 06/06/2004 שעה 16:43)
בתשובה למושה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מצא חן בעייני זורעים פחד ומבוכה בלב העם. ממש חזק.
_new_ הוספת תגובה



מה חזק? הלשון?
חיבור וחיסור (יום שני, 07/06/2004 שעה 16:53)
בתשובה לשמאלני צר שכל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



נכון, הקשרים בין מצרים לעזה החלו לפני 400
עוד אחד (יום ראשון, 06/06/2004 שעה 19:51) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

4000 שנה ואולי אף לפני כן, אבל אז הם לא היו ערבים, משני הצדדים הם לא היו ערבים. איך שההיסטוריה משתנה במהירות.
_new_ הוספת תגובה



ואני יושב מול הטלויזיה ומתפקע מצחוק
מושה (יום ראשון, 06/06/2004 שעה 20:17) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המפדלניקים מאיימים, בני אילון מתגרד, טומי מקבל רגע של זוהר, יצחק לוי מאיים להתאבד, רק חסר לי דני נווה והשמחה שלמה, אולי גם לנדאו.
דפקנו אתכם בלי להזיז אצבע, הכל עבודה עצמית של הליכודניקים והמחנה הלאומי.
בעוד זמן, נביא לטלויזיה הצעה לחסל את אריאל או את עתניאל או איזו התנחלות הזויה אחרת ומה תגידו?

תבכו ותצרחו ואנחנו נצחק - ממשלת הימין הכי קיצונית חיסלה יישובים אז מה אתם רוצים עכשיו?

כמו שבגין נתן לגיטימציה להחזרת שטחים.

ככה זה, הכונו לחיסול אילון מורה, קדומים, קרני שומרון, חברון, קריית ארבע, ועוד לא דברנו על כל החוות, וטלמונים ז', הכל, מכירת חיסול.
ואת כל זה הגשתם לנו על מגש של כסף.

מי אמר שאין קצת נחת בחיים?
_new_ הוספת תגובה



כן יאבדו כל המתיוונים. עכשיו
שומר אמוני ישראל (יום ראשון, 06/06/2004 שעה 20:26)
בתשובה למושה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדבר המתיוון הראשי שרון.
אל יתהלל חוגר כמפתח
_new_ הוספת תגובה



עמישה זה לא כל כך פשוט כמו שאתה מציג את זה
עוד אחד (יום ראשון, 06/06/2004 שעה 21:16)
בתשובה לשומר אמוני ישראל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

או קיי, אז יצאנו מעזה, אז מה, עכשיו נקבל עוד פעם אינתיפאדה חדשה כמו שהבאתם לנו על מגש של אוסלו?
_new_ הוספת תגובה



כן יאבדו כל המתיוונים.......
חיבור וחיסור (יום שני, 07/06/2004 שעה 16:49)
בתשובה לשומר אמוני ישראל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למה להכפיש שוב את כל השמאלנים? אני חושב שרק מיעוטם הקיצוני הוא מתייוון. רובם ציונים עזי חזה.
_new_ הוספת תגובה



אתה כבר שתית, אורי?
גלעד היפתחי (יום חמישי, 10/06/2004 שעה 13:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא!

אז למה אתה שולח אותנו?
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי