פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_2295

היהדות בעידן הגלובליזציה
עינת וילף (יום ראשון, 04/07/2004 שעה 15:33)


היהדות בעידן הגלובליזציה

עינת וילף

הופיע באנגלית ב''ג'רוזלם פוסט''


בתי הכנסת והרבנות היו המענה היהודי לעידן של גלות. היהדות הרפורמית הייתה אחת המענים לאתגר תקופת ההשכלה. הציונות הייתה המענה היהודי לעידן של לאומיות ואפליה על רקע לאומי. כיצד ייראה המענה היהודי לאתגרי העידן גלובלי?

סוד ההישרדות היהודית נמצא תמיד בשילוב הנדיר שבין שמרנות וקידמה, בין עקביות והסתגלות. לאורך ההיסטוריה שמר העם היהודי על עיקרי אמונה וערכים, חיבור לתנ''ך, ושייכות לקהילה. במקביל השכילו היהודים להסתגל לזמנים המשתנים ולתת מענה לאתגרים שהציבה בפניהם ההיסטוריה. דווקא המגוון הרחב של התגובות וצורות ההתארגנות בכל עידן הבטיח שהיהודים שרדו לחיות בעידן הבא. בדומה למתואר על המינים אצל דרווין, מתוך המגוון הרחב ומבחר הרעיונות וצורות הארגון שנוצרו בכל תקופה, אלו שהתאימו ביותר לעידן החדש שרדו. אלו שהיו קשיחים מדי או סתגלנים מדי נעלמו. הראשונים ננטשו. האחרונים הביאו להתבוללות.

הגלובליזציה דורשת שנתאים את עצמנו שוב. בין אם לטוב או רע, הגלובליזציה משנה את הדרך בה אנו חיים. באמצעות הטכנולוגיה יש לנו היום הזדמנויות ללא תקדים ליצור תקשורת מיידית, מתמשכת, חוצת גבולות על פני העולם כולו. היכולת שלנו לנוע במהירות ובזול בכל העולם משנה את הרעיונות שלנו לגבי המרחב בו אנו חיים. גם הערכים לפיהם אנו חיים עוברים תהליך של גלובליזציה: דמוקרטיה, חירות, זכויות אזרח, שוויון בין נשים לגברים. גם הטרור אינו מכיר בגבולות. הוא מאורגן גלובלית, יש לו מטרות גלובליות והוא מהווה איום לעולם כולו. ארגון, אמון ושיתוף פעולה חוצי-גבולות הם התנאים להצלחה בעולם של היום - גם למי שמבקש להשיג מטרות חיוביות וגם למי שמבקש לזרוע הרס.

היהודים הצעירים של היום הם גלובלים אינסטינקטיבית. הם לוקחים את הניידות שלהם והיכולת לתקשר בקלות עם חבריהם בצד השני של העולם כמובנים מאליהם. הם עובדים עבור חברות רב-לאומיות והם חברים בתנועות גלובליות הנלחמות למען זכויות אזרח, שלום וסביבה טובה יותר. יש להם חברים קרובים במדינות שונות. הם דוחים תוויות פשוטות וזהויות צרות. גם אם הם מתנגדים לגלובליזציה, הם חלק מתנועת האנטי הגלובלית שלה. הם יודעים שלא ניתן להשיג דבר בעולם הזה ללא שיתוף פעולה בין אנשים בכל העולם. הם יודעים שלמעשים שלהם יש תוצאות שמשפיעות על העולם כולו ושיש פחות ופחות בעיות בעולמנו שהן מקומיות בלבד.

כשצעירים אלה מחפשים מענה יהודי לעולם חדש זה, הם אינם מוצאים דבר. כשהם מחפשים אחר קהילה שתתן להם תחושה של שייכות וזהות, הם מוצאים רק קהילות מקומיות, שבמוקד שלהם הדת, הצרכים המקומיים, עזרה לישראל ויהודים במצוקה. הם אינם מוצאים בית שמכיר בזהויות הנזילות של ימינו. הם אינם רואים או מרגישים את העם היהודי בעולם כיישות אמיתית בחייהם. אין להם דרך להביא לידי ביטוי מעשי את היותם שייכים לבני העם היהודי הגלובלי במקרה הלא-כל-כך נדיר שהם אינם דתיים לחלוטין ואינם אך ורק ציוניים. הארגון והתודעה של העם היהודי שייכים עדיין למאה העשרים. גם הארגונים היהודים שהם לכאורה גלובליים הם דתיים או ציוניים. אף אחד מהם אינו עוסק בעם היהודי הגלובלי כמוקד העיקרי שלו. ארגונים אלה מגלמים ערכים ראויים של סולידריות עם קרובים עניים, אבל הם אינם מגלמים ערכים החשובים לצעירים היום כגון דמוקרטיה, שוויון, ודאגה לעולם ולסביבה.

גם ישראל עצמה צריכה להסתגל לאתגרי העידן הנוכחי. כשזכרון השואה נסוג וקהילות במצוקה נעלמות, סיבת קיומה של ישראל כמקלט נראית פחות ופחות מתאימה לרוח הזמן. משמעות הקיום הישראלי בעתיד יצטרך להיות יותר מאשר ריבונות יהודית כמענה למצוקה. ישראל תצטרך להגדיר את ערכיה והמשימה שלה בעולם. ישראל והעם היהודי גם יחד יצטרכו לפתח שותפות חדשה – לא כזו שמניחה , גם אם בנסתר, שחיים יהודים מחוץ לישראל הם נחותים, לא לגיטימיים, או לכל הפחות – זמניים. ישראל תצטרך להיות יותר ממה שהיא היום, וכך גם העם היהודי.

בנייתה של קהילה היהודית גלובלית ידרוש חיבור בין מרכיבים ''רכים'' ו''קשים'', וירטואלים ופיזיים, בין ערכים ומוסדות. הערכים והמשימה של העם היהודי במאה ה-‏21 יצטרכו להיות ברורים, וכולנו נידרש למנהיגות חדשה בעלת תודעה גלובלית. בדומה לתכניות פיתוח מנהיגות הקיימים בחברות רב-לאומיות, מנהיגים יהודים בעתיד יצטרכו לעבור מקהילה לקהילה, מ''חטיבה'' ל''חטיבה'' כדי לפתח הבנה גלובלית ורחבה של העם היהודי ומקומו בעולם. יהיה צורך בתשתית טכנולוגית ומוסדית שתאפשר את קיומה של קהילה אחת עולמית. חבריה של קהילה זו יעשו שימוש בתשתיות אלה כדי לעמוד בקשר רצוף לצורך פיתוח מתמיד של סדר היום של העם היהודי וכדי לפעול ביחד לצורך קידום מטרות משותפות, ללא קשר למקומם ועיסוקם בעולם.

טכנולוגיות חדשות הביאו תמיד לרעיונות חדשים וצורות חדשות של ארגון. העולם שסביבנו קורא לנו שוב להסתגל ולארגן עצמנו מחדש. העם היהודי צריך היום להדגיש את היותו עם – המרכיב הגלובלי באמת של קיומו – יותר מאשר את המרכיב הדתי הריטואלי או המרכיב הטריטוריאלי של היותו אומה. העם היהודי צריך לקחת על עצמו משימה בעולם שאינה רק הישרדותו של העם היהודי. רק בעזרת משימה כזו נוכל ליצור תחושה של שייכות וזהות ליהודים ביערות הגשם או בחדרי ההנהלה, ולתת מענה אפקטיבי לאתגרים וההזדמנויות של העידן החדש.

הציונות הדתית מדברת על עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל. הגיע הזמן לעם ישראל.







http://www.faz.co.il/thread?rep=50233
גבבה 'גלובלית-עתידנית'
אריה פרלמן (יום ראשון, 04/07/2004 שעה 16:19)

אי אפשר אפילו להגיב על דבר כזה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=50236
שתי נקודות
משה (יום ראשון, 04/07/2004 שעה 16:51)

אין דבר כזה יהדות רפורמית. זוהי כת דתית שאנשיה אינם יהודים, אלא מאמינים בדת שעקרונותיה מבוססים באופן קלוש על היהדות.

סוד ההישרדות היהודית היה הדת היהודית וקיום המצוות. ההסתגלות לזמנים הייתה במסגרת קיום הדת. אלה שוויתרו על הדת התבוללו ואבדו לעם היהודי. מי שטוען שיש איזושהי סתירה בין טכנולוגיה וגלובליזציה לבין קיום היהדות גם הוא יתבולל.

http://www.faz.co.il/thread?rep=50256
זה לא קורה הרבה
צחי (יום ראשון, 04/07/2004 שעה 18:03)
בתשובה למשה

אבל הפתעת אותי.
מה פתאום ששמאלן כמוך הרואה בהתבוללות משאת נפש מביע עמדות כאלה?
השלום לך? האם מדובר במתחזה?

http://www.faz.co.il/thread?rep=50267
צחי - הבדל בין משה למושה.
אריה פרלמן (יום ראשון, 04/07/2004 שעה 21:22)
בתשובה לצחי


http://www.faz.co.il/thread?rep=50237
היהדות היא האִם-אמא של הגלובליזציה
ד''ר להיסטריה (יום ראשון, 04/07/2004 שעה 17:01)

כבר אלפיים שנים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=50239
היהדות היא האִם-אמא של הגלובליזציה
ד''ר להיסטריה (יום ראשון, 04/07/2004 שעה 17:03)
בתשובה לד''ר להיסטריה

במחשבה נוספת, תראו משפט כה מורכב שלא אומר כלום, ומתנגד לעצמו. אני מקווה שאנחנו צריכים להאשים את המתרגמת, כי אם זה במקור, אז משהו לקוי בממלכת הגלובליזציה: ''גם אם הם מתנגדים לגלובליזציה, הם חלק מתנועת האנטי הגלובלית שלה. הם יודעים שלא ניתן להשיג דבר בעולם הזה ללא שיתוף פעולה בין אנשים בכל העולם.''

http://www.faz.co.il/thread?rep=50258
תשובה
צחי (יום ראשון, 04/07/2004 שעה 18:16)

1)בתי הכנסת לא סיימו את תפקידם,אבל הציונות בהחלט כן.
2)ישראל,מהי ההצדקה להמשך קיומה? הרי ההצדקה המקורית,רידפות,איננה על הפרק.מה עוד שקיומה של יישות מערבית באמצע המזרח התיכון הוא צלבנות לשמה.מבחינתך,היהודים צריכים לוותר על היסוד המתבדל שלהם,לאמץ את המודל הרב לאומי של ההתנחלויות הנאציות של צפון אמריקה ואוסטרליה וליצור בישראל ערב רב מוסלמי-יהודי-נוצרי.ישראל היא מדינת לאום,היא לא צריכה להתקיים אם איננה כזו.
3)רפורמים אינם יהודים.הם יכולים לקרוא לעצמם יהודים,זה לא הופל אותם לכאלה.גם מדונה מכנה עצמה אסתר ומניחה תפילין,אז מה?
4)אין לציונות שום קשר ליהדות.הציונות שאפה,כמוך,ליצור ''יהודי חדש'' ונכשלה כשלון חרוץ.חלומו של הרצל,כמו חלומך שלך,על יהודים וערבים המתבוללים להנאתם,מאמצים את תרבות אירופה ומדברים גרמנית בניב בווארי הוא ספק צלבנות ספק קולוניאליזם.הציונות והשמאל היהודי המתבולל פיתחו תחום אקדמי חדש ששמו ''הנדסת עמים''.
5)היהודים הצעירים בישראל אינם גוש הומוגני.הגוש החילוני,אשכנזי,שמאלני ממרכז הארץ שאת מכירה איננו מייצג.
קשה לומר עליהם שהם יהודים,בכל אופן,שכן מלבד רישום פורמלי במשרד הפנים,הקשר שלהם לנצרות גדול מאשר ליהדות.
6)מהי ההצדקה לקיומה של ישראל מבחינתך? בית לאומי? אם היהודי מאמץ את רצון ההטמעה הגלובלי בעולם הנוצרי,אין יותר עם ולכן אין צורך בבית לאומי.גם אין צורך במאחז מערבי קדמי במזרח התיכון שיתרבת את הנייטיבס הערבים וירביץ בהם את ערכי המערב הנאור בעיני עצמו.
7)הרצון להטמע במערב,בין אם בשל נוחות ובין אם בשל תסביכי נחיתות,אין לו שום קשר ליהדות.יהדות איננה תקנון של חברה שיש לשנות בכל פעם שמשהו בשוק משתנה.היהדות לא קלה ולא נוחה והיא אכן לא מיועדת לתרבות מבוססת נהנתנות וצבירת רכוש כמו זו של החילונים או יהודי הגולה.
8)אם היהודים בישראל רוצים לחיות כמו היהודים בגולה,למה שלא יחיו כל היהודים בגולה? מדוע צריך לשמר מסגרת ריבונית ייחודית אם הייחוד איננו עוד בנמצא?

http://www.faz.co.il/thread?rep=50266
אני מעדיף להיות צלבני צודק
ד''ר להיסטריה (יום ראשון, 04/07/2004 שעה 20:35)
בתשובה לצחי

מדוס נדוש.

http://www.faz.co.il/thread?rep=50280
אין צלבני צודק
צחי (יום ראשון, 04/07/2004 שעה 23:58)
בתשובה לד''ר להיסטריה

כמו שאין נאצי מוסרי.
אלה אינן שתי האלטרנטיבות,נוצרי או דוס.צריך להבין כי החילוני הוא הקיצוניות לכיוון השני.תמונת הראי של החרדים.אסור שהחילונים ימשלו מאותן סיבות שאסור שהחרדים ימשלו.הכיפות הסרוגות הן הפתרון המוצלח ביותר,ללא קשר לדעות הפוליטיות.זה יכול להיות מפד''ל,זה יכול להיות מימד,אבל זו הדרך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=50259
WELL WELL WELL
אלי (יום ראשון, 04/07/2004 שעה 18:20)

היהודי הקוסמופוליטי המתרפס חזר ומהדלת האחורית.
כמו מקורו במערב אירופה,רוצה היהודי החילוני להטמע בחברה הנוצרית שהוא כלכך כלכך מעריץ וכלכך כלכך כלכך מתאמץ לחקות.''הבה נשים סוף למאמץ הסיזיפי הזה לחקות ולהטמע'' מציעה כותבת המאמר.
נשנה את סעיף 4 ג בתקנון של היהדות וכולנו,כמו הרפורמים והקונסרבטיבים,נוכל לחיות כמו נוצרים להנשא לבני זוג נוצרים (או לגיירם בגיור של 14 שניות) ועדיין נחשב ליהודים.
כמו המבצעים בעיתון ''קנו שניים במחיר אחד'' ובאותיות הקטנות ''מוגבל לקניות מעל 1000000000000 ש''ח''

http://www.faz.co.il/thread?rep=50272
היהדות הגלובלית
אליצור סגל (יום ראשון, 04/07/2004 שעה 22:09)
בתשובה לאלי

לק''י
הבעיה במאמר שהוא מציג בעיה ואינו מציג פתרון.
גלובליזציה של העם היהודי היא אפשרית אבל על סמך ערכים משותפים. המחברת אינה מציעה מה הם.
נדמה שהיא גם מתנגדת להשתית את היהדות על מוצא אתני משותף - כלומר כולנו אחים בני משפחה אחת ולכן מי שכלול במשפחה הוא בפנים ואחת היא מה היא התנהגותו.

מה כן? ניתן להשתמש בתקשורת הגלובלית כדי לקיים את העם היהודי.
אתן דוגמא קטנה משלי - ביום רביעי הקרוב חל יום הזכרון של מורי יוסף קאפח. כל עוד הוא חי היו מעט מאוד קשרים אופקיים בין התלמידים כיון שמי שנזקק פנה ישר לקודקוד. היום המצב שונה ויש הזנה הדדית - והדרך הפשוטה הזולה והטובה ביותר היא האינטרנט.
אני אישית לא נזקק לזה במיוחד כי יש לי על המדף כמעט כל מה שמורי הוציא או כתב. כמו כן יש לי נגישות פיזית לבית הכנסת שלו בירושלים ולביתו ולבני משפחתו. אבל, לגרים בחו''ל אין נגישות כזו והפתרון הוא אתרים באינטרנט ותקשורת אינטרנטית וזה מה שהולך וקורה במציאות. למרות שמורי עצמו כלל לא השתמש במחשב לא מפני שלא רצה אותו אלא שלא הורגל בו למרות שהבין היטב את דרך פעולתו וענה על שאלות הקשורות בו.
בביקור הקצר שלי בארה''ב מצאתי באחד מבתי הכנסת רמב''ם ספר אהבה במהדורתו של מורי וזו היתה בשבילי דרישת שלום מארץ רחוקה.
היום ניתן לשבת מול המחשב ולהתגבר על מרחקי הזמן והמקום.

עם זאת המיקום הגיאוגרפי לא איבד את חשיבותו והמרכז הוא אחד האינטרנט הוא פתרון של אין ברירה.
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=50274
אין חדש תחת השמש
גלעד היפתחי (יום ראשון, 04/07/2004 שעה 23:20)

מה חדש פתאום שהמחברת מדברת על יהדות חדשה?

המחברת מדברת על עידן הגלות לשעבר ומתייחסת בחיוב לעידן של המשך גלות בעתיד, מכאן שאין חדש במצב היסודי.

הגלובליזציה אינה משנה שום דבר במהות, באמונה, בדיעה. לכל היותר היא מקצרת בזמן את התקשורת ההדדית. יעדים חדשים ואיומים חדשים, אינם חדשים כלל, אלא שגם הם פועלים באותה גלובליזציה ומכאן שגם הם אינטנסיביים יותר.

אינני מאמין שטלויזיה, אינטרנט, טלפון ופקס מעמידית את האמונה באתגרים אמוניים חדשים שלא היו קיימים בעבר. אבל היא כן מציבה בפניהם בעיה של פתיחות יתר, עכשוויות לכל דיעה אחרת, ולכל מכשול וטענה נגדית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=50319
מאמר רציני ומענין בעל אלמנטים חדשנים
עמי -כהן-ורדי (יום שני, 05/07/2004 שעה 17:33)

וחשובים

http://www.faz.co.il/thread?rep=50320
היהדות גלובלית במהותה
Majestratis Regis (יום שני, 05/07/2004 שעה 18:50)

מקום התפילה של היהדות נקרא בית כנסת, מלשון כינוס,
התכנסות.
כל יהודי, שיתכנס בבית הכנסת , בכל מקום שאליו יגיע בעולם, ואין זה משנה אם למקום נקרא שנחאי, ניו יורק, גיברלטר או דמשק, ירגיש בבית.
באותם שעות אותה תפילה, אותו סידור, אותה שפה, אותם תפילין אותה קבלת פנים השמורה לאורחים, מיד יזמינו אותו לעלות לתורה ישאלוהו לעסוקיו ויציעו לו אירוח.
כן, חלונים לא מכירים את זה אבל אורח בבית הכנסת לעולם
יהיו מכובד בכל מקום בעולם ולט משנה חוסו מעמדו או כספו.
ואם לא עשה עסקים עם מי מבאי בית הכנסת משמעו שלא דיבר איתו מספיק כי אם היה מדבר עוד חצי שעה.. היו פורחות העסקאות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=50373
אכן זמן ל''עם ישראל''
גבי בחן (יום רביעי, 07/07/2004 שעה 19:35)

לא היה צורך בדיון הארוך שעורכת המחברת על ההיסטוריה היהודית, על יכולת התאמתה לתנאים המשתנים והחיבור לעולם הגלובלי בו אנו חיים, כדי להגיע ללב הדיון: האם מתוך הדגשת הלאומיות והדגשת הדת הזנחנו את המהות? אני חושב שכן. ובעינין זה חברים, חובשי כיפות סרוגות, אשמתכם גדולה מאד: אתם הובלתם את אי הפרדת הדת מהמדינה החל מהפסקת כל תחבורה ציבורית בשבת, דרך סגירת מרכזי בידור בשבתות ועד כפית חוקי נישואין שבמקום להיות זכות שצריך לבחור בה - כלומר איך להתחתן, הפך להיות עוד טקס שניכפה על ידי המדינה. וזה כאשר ''יהדות בבל'' (באמריקה) פורחת ומוכיחה כמה טוב להיות במצב של הפרדת הדת מהמדינה.
יתר על כן, המסע המשיחי שבו פתח הרב קוק הבן שהוליך אחריו תנועה שלמה, שבו נילקח מרכיב אחד מהשלשה והפך להיות חזות הכל - ארץ ישראל חשובה יותר מכל מהות - מוסרית, חברתית, דתית.
אתם הובלתם את כולנו למצב כמעט חסר מוצא, מצב המזכיר, לדעתי מאד, את שלהי ימי בית שני, שאנו אמורים להזכר במה שקרה שם לקראת תשעה באב. ומה שהיה אז, וחוזר גם היום הוא לא רק שינאת חינם, אלא בעיקר אי הבנה פוליטית של תהליכים ויחסי כוחות אזוריים ובינמעצמתיים.
ולכן, צודקת המחברת. יש לחזור לשאלת המהות. מה משמעות להיות יהודי בימנו. מהי העמדה המוסרית של יהודי בישראל? איך צריכה להיות מדינת היהודים: שיוויונית? או שסועה ועם פערי ענק כמו שיש היום? האם מדינה המכבדת את כל תושביה, או ארץ כיתות שנילחמות על פיסת הגבינה שלהן?
האם בהיותנו יהודים אזרחי המדינה זכותנו לדכא 3.5 מיליון ערבים בשם זיכרונות היסטוריים?
אשמח אם לפני שיתלהמו כאן בתשובות יחשבו קצת משתתפי המדור האם לא הגיע קצת להתייחס למהות המילה יהודי, ולא רק הזכויות המגיעות לו מטעם החוק ומטעם אלהים

http://www.faz.co.il/thread?rep=50410
פורחת?
צחי (יום חמישי, 08/07/2004 שעה 23:13)
בתשובה לגבי בחן

למה?
כי היא צברה רכוש רב?
קשה לדבר על היהודים בארה''ב כיהודים במלוא מובן המילה.
מי שאימץ את אורח החיים הנוצרי,נישא לבן או בת זוג נוצריה
הוא לא ממש חלק מהעם היהודי עוד,גם אם תחושתו הסוביקטיבית שונה.
אני לא רואה בהם מודל לחיקוי.
להשארות כיהודים יש מחיר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=50525
אכן זמן ל''עם ישראל''
לוי (יום ראשון, 11/07/2004 שעה 19:20)
בתשובה לגבי בחן

נראה לי שעל מי שמציע פתרונות לענות לעצמו על מספר שאלות .
האם להיות יהודי זהו ערך ?
מה המשמעות להיות יהודי ?
מה המחיר האישי שאני מוכן לשלם כדי להיות יהודי ?
מאחר שמדינת ישראל הנה עובדה מה צריכים להיות התכנים שלה ?
הרי אם מדינת ישראל אינה יהודית מה הצורך בקיומה ?
נדמה שלמעשה חלקים מסוימים בציבור היהודי בישראל איבד את הזיקה ליהדות וליהדותה של המדינה .
אולי היא באמת מיותרת ?

http://www.faz.co.il/thread?rep=50543
כרגיל אתה מתחיל על דרך השלילה
דוד סיון (יום ראשון, 11/07/2004 שעה 21:50)
בתשובה ללוי

כמה עצוב שכל מה שיוצא לך לכתוב זה שלילה של ציבורים בלי סיבה נראית לעין - אינך מביא כזו. אני רק יכול לנחש שאלו שחושבים אחרת ממך איבדו זיקה.......

לי נראה שגישה כמו שלך היא בעצם אבדן זיקה, ..... להרבה דברים ואנשים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=50585
כרגיל אתה מתחיל על דרך השלילה
לוי (יום שני, 12/07/2004 שעה 20:14)
בתשובה לדוד סיון

חביבי אתה שם בפי דברים שלא אמרתי .

http://www.faz.co.il/thread?rep=50586
עדיף לקרוא מה שאתה כותב... לא?
דוד סיון (יום שני, 12/07/2004 שעה 20:43)
בתשובה ללוי

לא שמתי דבר בפיך אלא התייחסתי למשפט להלן:
''נדמה שלמעשה חלקים מסוימים בציבור היהודי בישראל איבד את הזיקה ליהדות וליהדותה של המדינה''.

אתה יכול לנחש מי כתב את המשפט הזה?

http://www.faz.co.il/thread?rep=50571
אכן זמן ל''עם ישראל''
טובי חלאבני (יום שני, 12/07/2004 שעה 12:15)
בתשובה ללוי

היהדות מיותרת

http://www.faz.co.il/thread?rep=50592
אכן זמן ל''עם ישראל''
אליצור סגל (יום שני, 12/07/2004 שעה 22:18)
בתשובה לטובי חלאבני

לק''י
זה בדיוק מה שלוי אמר - יש קבוצה שכך חושבת וזה לגטימי לגמרי וצריך להבין את משמעות הדברים.
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=50614
אכן זמן ל''עם ישראל''
טובי חלאבני (יום שלישי, 13/07/2004 שעה 8:31)
בתשובה לאליצור סגל

כמי שמחזיק בהשקפה מיותרת שעבר זמנה,קשה להגיד שאתה מבין את משמעות המציאות שבה אתה חי.


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.