פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הצופה והגברת הזקנה
אורי אבנרי (יום רביעי, 21/07/2004 שעה 23:41)


הצופה והגברת הזקנה

אורי אבנרי




''בנאום דרמטי בטלוויזיה קרא אתמול נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, למיליון ורבע המהגרים הרוסיים במדינת-ישראל לחזור מייד למולדתם, לאור המצב הביטחוני ההולך ומחמיר בישראל.''

זה לא קרה, כמובן. אבל קל לשער מה היה מתרחש בישראל, אילו אכן היה פוטין משמיע דברים כאלה. ואילו היה נשיא צרפת, ז'ק שיראק, קורא לדוברי-הצרפתית בישראל, מאות אלפי יוצאי צרפת וצפון-אפריקה, לחזור לצרפת, שם לא קיים איום של מתאבדים.

התקשורת הישראלית הייתה משתוללת. הכנסת הייתה מתכנסת ומחליטה לגנות את המעשה האנטישמי הנורא של נשיא רוסיה ו/או צרפת. הפוליטיקאים היו מתחרים ביניהם בגינוי ההתערבות הגסה בענייני ישראל. משרד-החוץ היה קורא לשגריר במוסקבה ו/או בפאריס לחזור ל''התייעצות''.

קרה, כמובן, ההפך. ראש ממשלת ישראל הוא שקרא ליהודי צרפת לעזוב את מולדתם ''בהקדם האפשרי'' ולבוא לישראל, נוכח הגל האנטישמי המציף – לדבריו – את צרפת. הממשלה והתקשורת בצרפת הגיבה בדיוק כפי שהממשלה והתקשורת בישראל היו מגיבים במקרה כזה.

כל צרפתי עשירי הוא יהודי. שרון קרא להגירת עשירית מאוכלוסיית צרפת.

''אי-הבנה מצערת,'' אמר דובר ממשלתי צרפתי. זהו תרגום דיפלומטי למלים: ''סתום את הפה שלך, מטומטם!''

פרשנים מלומדים בכל העולם ניסו להבין: מה הייתה כוונתו הנסתרת של אריאל שרון? האם הייתה זאת אזהרה לצרפת שלא להצביע בעצרת האו''ם בעד פסק-הדין של האג? (היא לא רק הצביעה למענו, אלא גם הכריחה את אירופה כולה לנהוג כך.) האם רצה לעשות טובה לנשיא בוש, המסוכסך עם שיראק?

האמת היא הרבה יותר פשוטה. אין צורך לנחש מה הייתה כוונתו של שרון, מפני שלא הייתה לו שום כוונה. זה היה נאום סתמי בכנס סתמי. שרון רצה להגיד משהו שיעניק לו חמש שניות בטלוויזיה, ואכן השיג את שלו. הטלוויזיה הקדישה לו את חמש השניות. הכל היו מרוצים – הטלוויזיה, ראש-הממשלה, הקהל שלו, הציבור בכלל. כולם, זאת אומרת, חוץ מהצרפתים.

בישראל הייתה זאת הכרזה שגרתית לגמרי, חסרת משמעות. מנהיגי ישראל קוראים בכל הזדמנות לקהילה יהודית זו או אחרת לעזוב את הכל ולעלות לישראל. כשיש איזשהו סימן לאנטישמיות, זוהי תגובה אוטומטית.

אם יש כאן ''אי-הבנה'', הרי זו אי-הבנה הדדית. אפשר לקרוא לזה ''התנגשות של תרבויות'': התרבות הצרפתית-אירופית והתרבות הישראלית-ציונית.

מבחינה צרפתית, יהודי צרפת הם צרפתים לכל דבר. הרפובליקה אינה מבוססת על דת או מוצא אתני. על פי התפיסה הצרפתית, כל אזרח שותף לרפובליקה ולתרבות הצרפתית – יהיה נוצרי או יהודי, אלזסי או ברטוני, צפון-אפריקאי או קורסיקאי. זהו בסיס הרפובליקה (שום צרפתי לא ידבר על ''מדינת צרפת'', כמו שאצלנו מדברים על ''מדינת ישראל'').

והנה בא ראש-הממשלה של מדינה זרה, ובחוצפה שאין לה גבול מערער את עצם היסודות של הרפובליקה, פוגע במהותה וזורע פירוד בין אזרחיה. זהו האיום החמור ביותר על צרפת, חוץ מהתקפה צבאית עליה.

מבחינה ישראלית, זה נראה לגמרי אחרת. לפי הדוקטרינה הרשמית, ישראל היא ''מדינת העם היהודי''. ''העם היהודי'' מורכב מכל היהודים בעולם, ולא חשוב אם הם אזרחי ארצות-הברית, גרמניה או אוקראינה.

כל נער ונערה בישראל לומדים משחר ילדותם שכל היהודים בעולם יבואו במוקדם או במאוחר לישראל. לא תהיה להם ברירה, מכיוון שכל הגויים שונאים את היהודים, ולכן תשתלט האנטישמיות בהכרח על כל הארצות. ישראל קיימת כדי שיהיה להם לאן לברוח, כאשר יתרחש האסון הבלתי-נמנע.

מכאן התגובה הדו-ערכית של הממסד הישראלי כאשר מתרחש אירוע אנטישמי בארץ כלשהי. התגובה הטבעית היא, כמובן, זעם וגינוי. אבל יש גם תגובה אחרת, נסתרת, הגובלת בסיפוק: אהה, אמרנו לכם, עכשיו זה קורה, צדקנו. שתי התגובות מסתכמות בקריאה: בואו, אחים, לפני שזה יהיה מאוחר מדי! זה דומה לצופה הטוב המעביר את הגברת הזקנה בכביש – בין אם היא רוצה ובין אם לא.

אז שיראק זועם, ושרון מתעקש וחוזר על קריאתו. באמצע עומדים יהודי צרפת המסכנים, ולא יודעים את נפשם.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


טעות במספר
רמי נוידרפר (יום רביעי, 21/07/2004 שעה 23:47) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא כל צרפתי עשירי הוא יהודי בצרפת 60 מיליון תושבים
ומשהו כמו 300000 יהודים או פחות....
_new_ הוספת תגובה



תיקון טעות
המערכת (יום שישי, 23/07/2004 שעה 18:06)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו
אורי אבנרי שלח אלינו תיקון לגבי שיעור היהודים בצרפת:
במקום ''כל צרפתי עשירי הוא יהודי'' יש לקרוא ''אחד מכל מאה צרפתים הוא יהודי''. הוא מבקש את סליחת הקוראים.
_new_ הוספת תגובה



הרצל מרים ראש
יובל רבינוביץ (יום חמישי, 22/07/2004 שעה 0:02) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הציונות היא תופעת לוואי של האנטישמיות.

כאשר הרצל נכח במשפט דרייפוס, הוא הגיע למסקנה שהפתרון לאנטישמיות הצרפתית והכלל-אירופאית המשתוללת היא עצמאות לאומית יהודית. גם אז כבר היתה רפובליקה, ולהלכה היו היהודים שווי זכויות. אילו אבנרי היה חי בזמנים ההם הוא היה כותב על חוצפתו של הרצל המעיז לעודד את כל היהודים להגר לבית לאומי.

לו היתה לנו מדינה בשנות השלושים של המאה שעברה וראש ממשלתה היה קורא ליהודים באירופה להגר אליה לפני שיקרה משהו נורא, היו תואמי אבנרי מוקיעים את האמירה הזו. זה לא קרה, והחברים של החברים של אבנרי חיסלו חלקים נרחבים מהעם היהודי, תוך פגיעה קשה במסה של האוכלוסיה הישראלית הפוטנציאלית.

וכי מה נשתנה באירופה? כיום החוליגנים הארים אינם לבדם בשנאת יהודים. נוספו עליהם גם מוסלמים רבים. אבנרי נישא על כנפי ההצלחה הכבירה בכך שסיפור אנטישמי אחד התגלה כמצוץ מהאצבע. אבל תקריות אנטישמיות מתרחשות כל הזמן.

בכל זאת אין מה לדאוג. העתיד כבר כאן. באירופה מתנכלים ליהודים משום שהם יהודים, אבל אנחנו כמו באירופה. החברים של אבנרי מנסים ללא הרף לרצוח אותי מפאת היותי יהודי.
_new_ הוספת תגובה



למיטב זכרוני
צחי (יום שישי, 23/07/2004 שעה 0:53) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

רוסיה ויתר אירופה שמחו שמחה גדולה על שנפטרו מהיהודים.
מי מונע מהם לקרוא ליהודים לחזור לאירופה?
שיקראו.
אני לא מבין מה בדיוק הבעיה עם הצהרת שרון.
טוב עשה שרון שקרא ליהודי צרפת לעלות.טוב יהיה אם המהלך יגובה בצעדים מעשיים לעודד עליה מצרפת.
היהודים אינם חלק מצרפת.מעולם לא היו וכל עוד הם יהודים,גם לא יהיו.
מאד מאד נוח לצרפת ולממסד בה שיש אנטישמיות ושנאה ליהודים.למה ? כי האלטרנטיבה היא שנאה למערב,לתרבות צרפת,התאגדות במפלגות מוסלמיות ותביעה לשילובם במוקדי הכוח בצרפת ע''פ שיעורם באוכלוסיה.
צרפת רוצה באנטישמיות,מעודדת אותה,אבל רוצה לתחום אותה בכללי משחק מוגדרים,שלא תהיה גלישה למצבים של רצח או אונס.אנטישמיות על אש קטנה היא המצב האולטימטיבי עבור צרפת.אסור לאפשר ליהודים לעזוב,כי אז לא יהיה לצרפת במי לשסות את הפיטבול המוסלמי.
היא תצטרך להתמודד עם הרצחנות שלו בעצמה.
_new_ הוספת תגובה



למיטב זכרוני
אליצור סגל (יום ראשון, 25/07/2004 שעה 0:17)
בתשובה לצחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
היהודים צריכים לברוח מצרפת ומאירופה בכלל כל עוד הדבר אפשרי.
אם הרוסים שאינם יהודים רוצים לחזור לרוסיה אני אשמח מאוד וגם מוכן לעזור להם בכך.
אם יהודים יעזבו אני אצטער מאוד אבל אין בכונתי להשיקע יותר מידי מאמץ בהם. מי שעוזב כנראה שיש לו סיבה גם אם אני לא מסכים איתה.
כאן בעפרה בקיץ הקודם באו עשרים משפחות ובקיץ הנוכחי אנו נערכים לקליטת עוד כמה עשרות משפחות שיבאו במשך הקיץ שכמה מהן כבר באו.
כולם אומרים שכאן הוסר נטל כבר מעל צוארם.
יהודים! ברחו מאירופה! כל זמן שזה עדיין אפשרי!
אליצור
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי