פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שֻׁעָלִים קְטַנִּים, מְחַבְּלִים כְּרָמִים
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 24/08/2004 שעה 23:26)


שֻׁעָלִים קְטַנִּים, מְחַבְּלִים כְּרָמִים

ד''ר דוד סיון




קליין: ''צפוי חסר של 5 מיליארד שקל בהכנסות ממסים''

נתניהו: ''בכל מלחמה מתרחשות טרגדיות של אש כוחותינו בשגגה. במקרה זה מדובר באש כוחותינו המכוונת ישר לגב של כולנו. אומנם הכוונה היא לפגוע בי אישית, אבל התוצאה היא פגיעה בכלכלת ישראל, באמינות הממשלה וביכולתנו להמשיך לגייס את תמיכת הציבור לשינוי היסודי במשק שיביא לכל אזרחי המדינה צמיחה ושגשוג''.


שועלים קטניםאי אז, בימי הילדות הרחוקים, לקחו אותנו לסיור בשדות ובכרמים בתחילת שנת הלימודים, סמוך למועד הבציר. לאחר הסיבוב בכרם גם טרחו ללמדנו את השיר, ''שֻׁעָלִים קְטַנִּים, מְחַבְּלִים כְּרָמִים.'' אני זוכר שמאד הפליא אותי הקשר שעושה השיר בין הכרם והשועל, המזיק. הרי בסביבת הכרם שהכרתי היטב לא ראיתי שועל עד אז או מאז. יותר מאוחר, כאשר למדנו את שיר השירים, עלה הנושא מחדש ולמדנו כי המלחמה במזיקי הכרם קודמת לפלירטים ואהבות. כאשר תופסים את המזיקים לא מרפים, אפילו שהפיתוי גדול, במיוחד בזמנים קריטיים של הגידול.

גם הצמיחה הכלכלית שהחלה לפני מספר חודשים היא עדיין במצב קריטי ולא ממש מבוססת מסיבות שהעליתי לדיון לא פעם. אבל מסתבר שבעוד קליין ונתניהו מתמודדים אחד עם השני על השאלה איך לבסס ולחזק את הצמיחה, ישנם לא מעט קולות, בעיקר בליכוד, ש''קוראים'' את המצב הכלכלי אחרת. במחשבה על הבחירות הקרבות הם מבקשים להרפות מהנחישות לבסס את הצמיחה. הפיתוי – הצורך להצליח בבחירות – גובר על הצורך למלא את תפקידם כשטובת המדינה והמשק בראש דאגתם.



את הרוח והגלים שהניעו את המשק לצמיחה בשיעורים שלא ראינו הרבה זמן, 4.1% בחצי השנה האחרונה, סיפקו הצמיחה במשק האמריקאי והערבויות. יחד עם זאת בלי התרומה של בנימין נתניהו, שהרים את המפרש וכיוון את ההגה נכון, שיעור הצמיחה היה נמוך בהרבה. בהשוואה לקודמיו, התרומה שלו היא משובחת. אבל הדרך אל ההצלחה, במושגי הטווח הארוך, עוד ארוכה ולא מובטחת. מצד אחד נראה שחלק מהגורמים החיצוניים שהשפיעו לחיוב על המשק הישראלי, כמו הצמיחה בארה''ב, נחלשו. מצד שני מופיעים גורמים חיצוניים נוספים שעשויים לפגוע גם בצמיחה שלנו: עליה של כ-‏40% במחירי הנפט הגולמי לסביבות ה-‏50 דולרים לחבית (נתניהו או קליין - היבט נוסף).

שאול מופז
שאול מופז
בדיוק כאשר מתגלים קשיים בתהליכי הצמיחה במשק, מתעוררים ''השועלים'' ומתארגנים לפגוע בפרות הצעירים על ידי סינדול התכנית הכלכלית שהכין משרד האוצר. השרים אהוד אולמרט ושאול מופז ועוד לא מעט מחברי הכנסת של הליכוד חושבים שאפשר להרפות – המשק כבר צומח; צריך לטפל במטרות ''יותר'' חשובות. הם אומרים שהמטרות החשובות הללו הן קידום ותיקצוב נושאים ''חברתיים'' ושלמענן אפשר להזניח את יעדי הצמיחה.

האמת ידועה: נתוני עשרים שנה של התרחבות ללא תקדים של תשלומי הרווחה לא מנעו את התרחבות העוני והמצוקה. אשר על כן, תיקצוב נושאים ''חברתיים'' הוא לא התשובה. כלכלני האוצר אומרים זאת בגלוי וגם ועדה בראשותו של ח''כ רן כהן כללה עובדות אלו בדו''ח שכתבה. למי שלומד את הנתונים מתברר שממשלה לא יכולה לטפל ולפתור בעיות של עוני על ידי חלוקת תקציבים (על האשליה שבמדיניות הרווחה).

אהוד אולמרט
אהוד אולמרט
השועלים, אולמרט, מופז ואחרים, משתעשעים עם הנושא החברתי שלא באמת מעניין אותם. הם בעצם מחפשים את דרכם חזרה למרכז הבמה הפוליטית. זה מזכיר לי את המשל ''... השועל שנכנס לכרם הענבים וכשיצא יצא עם בטן ריקה ולב מלא אכזבה ומאז הוא עומד מחוץ לכרם ולא מפסיק לבכות ולילל ולהשמיץ ולומר שממילא הענבים היו חמוצים'' (שועלים קטנים). גם השרים וחברי הכנסת – השועלים – שלנו שחוששים שלא יוכלו להגיע ליעדם מייללים שממילא הענבים בכרם חמוצים – שממילא התכנית הכלכלית לא טובה.

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בדרך הזאת השועלים מקווים לתפוס קצת כותרות ובכך לשפר את מעמדם לקראת הפריימריס והבחירות הקרבות. אלא שהנסיון שלהם להשיג הגדלת ההקצבות לנושאים ''חברתיים'' לא יגשים את מטרתם המוצהרת - פתרון בעיות ''חברתיות''. מצד שני אם יצליחו בכוונתם יפגע תהליך הצמיחה הכלכלית דוקא באמצע תהליך ההבשלה. אשר על כן הם עוסקים באגדה חסרת תועלת, ואפילו מזיקה, כי הם מוסיפים מכשול לאפשרות להגשים את יעדי התכנית הכלכלית – הם כאילו הם יורים ברגליהם...

נתניהו לא הצליח להתאפק, כמו שהצליחה נוטרת הכרמים בשיר השירים, הפיתוי היה גדול מידי. ההתפרצות שלו, היריות בגב של כולנו, והוויתורים שלו במהלך ישיבת הממשלה פגעו במעמדו הפוליטי - כך אמרו העיתונים. אבל אף אחד לא יקח ממנו את תרומתו החשובה לחידוש הצמיחה הכלכלית במהלך השנה האחרונה.


משטרת רווחה

שוב עולה על פני השטח הרעיון של משטרת הרווחה. הפעם טוען נחמיה שטרסלר שהנתונים שפורסמו לאחרונה על העליה בשיעור האבטלה כנראה משקרים (הטבלה כן משקרת). הוא מציע להקצות תקציב מיוחד למשטרה כדי שיבדקו את ''כל מקבלי הקצבאות להבטחת הכנסה ודמי אבטלה.'' הוא בעצם מבסס את דרישתו על העובדות הבאות:
  1. כ-‏70,000 משרות חדשות שנוצרו ב-‏12 החודשים האחרונים.
  2. בדיקה שעשה המחבר על פי שיחות עם מספר קבלנים.
  3. בבדיקה שנערכה, על ידי הביטוח הלאומי, על 100 תביעות חשודות 92 נמצאו כוזבות.
ראשית הבדיקה של הביטוח הלאומי היא מדגם מאד לא מייצג בגלל גודלו היחסי (0.04% מסך הזכאים לדמי אבטלה והבטחת הכנסה). צריך גם להדגיש שמדובר בתביעות חשודות שלא היה צריך לאשר מלכתחילה (שגיאה של הביטוח הלאומי) ואם הן חשודות הרי שאינן יכולות להיות מדגם מייצג של כל 250,000 הזכאים. שנית, 70,000 מקומות העבודה החדשים אמורים לספק עבודה גם למובטלים וגם למצטרפים חדשים לכוח העבודה. מאלה ישנם המצטרפים פעם ראשונה ואלו שבעקבות הצמיחה הצטרפו מחדש. אכן, כפי שמראים נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הצטרפו לכוח העבודה כ-‏70,000 אנשים במהלך השנה מאפריל 2003 עד מרץ 2004 (כוח עבודה ואבטלה). שלישית, השיחות שקיים המחבר עם ''מספר'' קבלנים הן לכל היות אינדיקציה היכן צריך לבדוק אבל הן אינן מדגם מייצג של כל הזכאים. בקיצור, שטרסלר מצביע על תחושה כללית שכולנו מכירים בלי להראות שיש לה בסיס ממשי.

יוצא שהקריאה לבדיקה משטרתית של כל הזכאים להבטחת הכנסה ולדמי אבטלה היא כמו קריאה לבדיקת תיקי המס של כל בעלי העסקים בגלל שמיעוט קטן מתוכם לא שילם מס כראוי. המשמעות היא גם שהעובדה שבמדינת ישראל התגלו בשנת 2003 כ- 130 אלף עבריינים (כ-‏2% מ-‏6.5 מיליון תושבי המדינה) מחייבת את תיקצוב המשטרה שתבדוק כל אזרח ואזרח אם הוא עבריין או לא. בקיצור יש בדרישה לתיקצוב משטרת רווחה לא מעט ציניות וגם טיעונים מופרכים.

יתכן ש''הטבלה כן משקרת'', אבל הנתונים שעומדים לרשותנו כרגע לא מראים כמות מהותית של תביעות כוזבות שתצדיק תקציב מיוחד ופעולה דרסטית כלפי כל הנזקקים. אם כבר עושים משהו אז יותר חשוב להשקיע אמצעים במניעה של עבריינות הקצבאות באמצעות שיפור מערכת הבקרה של הביטוח הלאומי, ושינוי מטרת המערכת מהבטחת רמת חיים להבטחת כושר ההשתכרות של הנזקקים. מניעה בדרך כלל גם יותר זולה מאכיפה (הבו לנו משטרת רווחה).




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אני הייתי אומר בחריפות גדולה יותר  (אהרון העפרוני)
  נניח שקצבאות לא מקטינות עוני  (גיל) (8 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי