פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
חולות אדומים
אלי אשד (יום שישי, 24/09/2004 שעה 11:00)


חולות אדומים

(לרגל 31 שנה למלחמת יום הכיפורים)

אלי אשד




סיפורי קומיקס מקוריים העוסקים בנושא מלחמה אינם נפוצים בעברית. ורוב אלה שקיימים עוסקים במלחמת השחרור ובמלחמת ששת הימים. אך הקומיקס המלחמתי המקורי המעולה מכל הוא היחיד שעוסק במלחמת יום הכיפורים דווקא. שמו הוא ''חולות אדומים'' והוא נכתב בידי הסופר הידוע פנחס שדה.

פנחס שדה
פנחס שדה
פנחס שדה, שהיה כותב סיפורי הקומיקס הקבוע והבלתי נלאה של ''הארץ שלנו'' במשך שנים רבות תחת השם ''יריב אמציה'', עסק רק לעיתים רחוקות מאוד בכתיבתו בסיפורי מלחמה.זאת למרות (ואולי בגלל) שהכיר את המלחמה ממקור ראשון הוא היה לוחם במלחמת העצמאות.

דוגמאות יוצאות דופן לנושא זה מופיעים ביצירתו רק בסיפורי הקומיקס שלו ב''הארץ שלנו'' בשלושה סיפורים שכל אחד מהם עוסק במלחמה אחרת.

הסיפור הראשון ''צוציק או סוד ארמונו של אסמעיל אל קאדאר'', שאיירה אלישבע נדל, הופיע ב''הארץ שלנו'' כרך יג ב-‏1963 ועסק בעלילות נער במלחמת העצמאות שעוזר לכבוש כפר ערבי עוין. סיפור זה אינו ממיטב יצירתו הקומיקסאית של שדה. הקוראים נאלצו לחכות יותר מעשר שנים ליצירה מעניינת יותר מפרי עטו בתחום זה.

ב-‏1970 פורסם סיפורו המלחמתי השני של פנחס שדה ''שני חברים באש ובמים'', שאותו אייר דריאן. הרפתקאות שני מילואימניקים (אחד מהם חובש כיפה) במלחמת ששת הימים. היה זה סיפור גבורה שגרתי שהדבר המעניין היחיד שבו הוא שיתוף הפעולה בין חילוני ודתי כנגד האויב הערבי.

סיפור הקומיקס המלחמתי המרשים מכל הוא ''שירת הברבור'' של פנחס שדה בתחום זה הוא הסיפור האחרון שכתב עבור ''הארץ שלנו'' ב-‏1974 ''חולות אדומים''.

סיפור זה היה הרביעי בסדרת סיפורים שעסקו בעלילות הסוכן החשאי הנועז יורם (דמות הנראית לכותב שורות אלה כשיקוף פנטסטי של פנחס שדה עצמו) וחברתו התיכוניסטית היפה רזיה. סיפורים שאותם אייר גיורא רוטמן, המאייר המשובח ביותר של שדה, שכתב ואייר גם כמה סיפורי קומיקס משובחים משל עצמו באותה התקופה (כמו ''יוסקה מאיור'' על קיבוצניק לוחם בימי הקמת המדינה, ו''אבירי הכותל המערבי'' על ימי מסע הצלב הראשון). רוטמן ידוע גם כמאייר של סדרת ''חסמבה '' של יגאל מוסינזון.

נקודה פיקאנטית היא שבזמן ששדה כתב את הסיפורים הוא היה שרוי בעיצומו של רומן סוער עם צעירה מוכשרת בשם חבצלת חבשוש. ב-‏1973 הוא פירסם את מכתביה אליו בספר שעורר סערה בגלל האופי הארוטי לאותם ימים של כמה מהמכתבים. היו גם שמועות (כנראה נכונות) ששדה כתב כמה מהמכתבים שנמענו אליו כביכול בידיה בעצמו.

חבצלת חבשוש התאבדה ב-‏1984. הסופרת גיל הראבן פרסמה שנים מאוחר יותר רומן בשם ''מוזה '' (הוצאת כתר, 1995) שהתבסס על מערכת היחסים בין שדה וחבשוש ובו היא תיארה את הקשר בין נערה צעירה ומבריקה ובין סופר מזדקן שמוצץ את לשד חייה ומביא להתאבדותה.

חבצלת חבשוש שימשה ככל הנראה כ''מודל'' לדמות של רזיה חברתו התיכוניסטית של הגיבור יורם בסיפורים.

נקודה מעניינת נוספת בסיפורי סדרה זאת היא שעלילותיהם נעשו ריאליסטיות יותר מסיפור לסיפור ואולי לסופר כבר נמאס מהעלילות הפנטסטיות לחלוטין של סיפוריו אלה עד כה, והוא ניסה להכניס בהם יותר עומק. הראשון בהם היה ''מסתרי הדרקון האדום'' שהופיע בכרך כג 1973. בסיפור זה הסוכן החשאי יורם והנערה התיכוניסטית רזיה נאבקים בארגון פשע טרוריסטי שחוטף מדען ישראלי כדי להשתמש בהמצאה בקטריולוגית שלו על מנת לשלוט בעולם או להשמידו. זוהי עלילה סטנדרטית למדי בסיפורי הקומיקס הפנטסטיים של שדה עד כה, אם כי היום יש להודות היא אינה נראית כה מדע-בדיונית, בניגוד לתקופה שבה נכתבה.

הסיפור הבא ''הקופסה התורכית'', גם הוא מכרך כ''ג, היה ריאליסטי מעט יותר, ובו נאבקים יובל ורזיה במזימה לפגוע בביטחון המדינה באמצעות הברחת סמים.

הסיפור השלישי ''המסכה הצוחקת'' כבר היה ריאליסטי ממש ולקוח מ''החיים האמיתיים'' פחות או יותר, עד כמה שניתן לאמר זאת על סיפור קומיקס של ''הארץ שלנו''. הוא עסק במאבק בין יורם ובין ראש כנופיית נערים שמתגלה במפתיע כאדם טוב מיסודו.

הסיפור הרביעי והמסיים בסדרה ''חולות אדומים'' הוא הריאליסטי מכל, והוא הופיע ב-‏1974. סיפור זה הוא המשך ישיר של ''המסכה הצוחקת''.

בסיפור זה יורם ומנהיג הכנופיה עזרא מתגייסים ביחד לצבא במלחמת יום הכיפורים. לאחר קרב קשה הם נופלים בשבי המצרי אך מצליחים לברוח. לאחר מסע ארוך ומסוכן הם חוזרים לבסוף לישראל אל חברותיהם.

סיפור זה חסר לחלוטין את ההתלהמות שיש במרבית סיפורי הקומיקס הישראלים על מלחמות ישראל. יותר מכל סיפור אחר הוא מצליח להחדיר בקוראים את תחושת הפחד וחוסר האונים שחש האדם במלחמה ובמאבק כנגד האויב. האויב בצורת קצין מצרי ואזרחים מצרים שונים מוצג שם כאנושי ולא מפלצתי.

למיטב ידיעתי זהו סיפור הקומיקס היחיד שעוסק במלחמת יום הכיפורים, מלחמה שמאז לא עסקו בה יותר בתחום הקומיקס.
לאחר ''חולות אדומים'' הסתיימה סדרת ''יורם ורזיה'' כמו גם הקריירה של שדה ככותב סיפורי קומיקס. אך מכל בחינה סיפורו האחרון הוא גם אחד הטובים ביותר שלו בתחום הקומיקס. זהו גם סיפור הקומיקס המלחמתי הטוב והריאליסטי ביותר הקיים בעברית. רק מעט מאוד סיפורי קומיקס שעוסקים בצורה זאת או אחרת בנושא המלחמה הופיעו מאז בעברית, ואך לא אחד מהם מגיע בדרגת איכותו ובריאליזם שלו לזאת של סיפור הקומיקס האחרון של פנחס שדה.

קישורים:





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  תיקון: רזיה אינה בת דמותה של חבצלת חבשוש  (מיכאל שרון) (7 תגובות בפתיל)
  היתה זו עמיתות רוחנית בלבד, חברה בלבד  (מיכאל שרון) (14 תגובות בפתיל)
  תודה אלי.  (יועזר)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי