פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
גן-עדן כמשל על פי רבי לוי בן גרשון
אברהם בן-עזרא (יום שני, 04/10/2004 שעה 7:36)


גן-עדן כמשל על פי רבי לוי בן גרשון

ד''ר אברהם בן עזרא



ב''ביאור דברי הפרשה'' לפרשת בראשית, דן הרלב''ג [ר' לוי בן גרשום או גרשון], בסיפור גן עדן בצורה מקורית, תוך הקדמת דברים הכוללים הבעת תודה לקודמים לו אשר דנו במעשה בראשית, הרמב''ם ב''מורה נבוכים'' והראב''ע בפירושו לתורה. דברי התודה הם רק מבוא למחלוקת שבהמשך, ולהלן דברי הקדמתו החשובים והנחוצים של הרלב''ג בטרם פירושו לסיפור גן-עדן:
וראוי שלא נקמר מלתת תודה לקודמים במה שדיברו במעשה בראשית. כי הם, ואם נמצאו רחוקים מהכוונה אשר מצאנוה בכאן, כמו שתראה ממה שביאר בזה הרב המורה בספרו הנכבד מורה הנבוכים והחכם ובי אברהם אבן עזרא בפירוש התורה, הנה הם היו סיבה באופן מה להעמידנו על האמת בזה. ואולם השלמת המאמר בחידוש העולם והתרת הספקות הנופלות בו מדרך העיון היה ממנו בספר מלחמות ה'. ולא ראינו בכאן לזכור דבר מזה כי יצטרך זה למאמר ארוך לא יכילהו זה הספר. ומהנה נתחיל לבאר מה שנמשך לזה בתורה מסיפור סודות המציאות. ואנחנו מתנצלים תחילה אם לא ימצאו דברינו בזה מסכימים לפשוטי הכתובים על האופן שנמצאו מסכימים ללשון התורה במה שקדם לנו מהביאור. לפי שאלו העניינים הנמשכים לזה הושמו בתורה נעלמים מאוד במשלים חזקי ההעלם וההסתר.
הקדמת דברים זו כוללת את המרכיבים הבאים:

א. הבעת תודה והערכה למפרשי התורה שקדמו לרלב''ג - הרמב''ם והראב''ע - אשר על אף המחלוקת העתידה לבוא בהמשך, דבריהם של הרמב''ם והראב''ע הם אשר אפשרו לרלב''ג להגיע בדרך העיון אל האמת המובאת בפירושו.
ב. רמז כי מדובר בביאור חדש, שונה, אולי אף מעורר מחלוקת, לסיפור גן עדן.
ג. התנצלות על כי הביאור הוא כפי שהוא.
ד. הביאור הנראה לרלב''ג הוא לא על דרך הפשט, והרלב''ג משתמש בתיאור סיפור גן עדן במלים - סוד, משל, העלם, הסתר. מכאן ברור כי אינו מקבל את הסיפור כפשוטו.

בהמשך מבאר הרלב''ג גם מהי התכלית לפירוש זה המוצע על ידו, והיא, ''להודיע הכלים אשר נתן ה' יתברך לאדם להגיעו אל הצלחת הנפש אשר בה יהיו לו החיים הנצחיים''. הנצח הוא הידע האנושי עד היכן שמשיג שכלו של האדם, ולשם הגעה אל הישגים נעלים אלו, הובא סיפור גן העדן על דרך המשל, הסוד וההסתר.

הרלב''ג מבאר כי השכל האנושי הוא השכל הפועל, המונע על ידי חשיבה, דמיון וזיכרון. לעומתו, השכל המצוי בבעלי חיים הוא השכל ההיולאני, המונע על ידי הכוח המדמה והכוח המתעורר. האבחנה מלווה בדוגמאות מעולמם של בעלי החיים - הבורחים מסכנה ומתקרבים ונמשכים לפי הנאות הגוף, ויתירה מכך, יש ובעלי החיים לא רק בורחים מהמזיק ומתקרבים למועיל, אלא אף נמנעים מהמגונה, לדוגמא, סוס לא יבוא לעולם על אימו, ומתקרבים לנאה, לדוגמא - התרנגול יחזר אחרי בת זוגו ויפייסה בטרם ייזקק לה. לאדם - כל אלה ויותר, והיותר הוא הנפש החיה אשר יש בה חיות שאיננה מצויה בבעלי חיים. נפש האדם באה לידי ביטוי בכושר הדיבור שלו. הדיבור הוא לא בהכרח דיבור כפשוטו, אלא כולל כמובן גם את החשיבה.

הנחש בגן עדן הוא כמשל לכוח הדמיוני העלול להזיק לאדם - בבחינת ''יצייר [בעיני רוחו] מה שירצה לציירו'' - ולכן הוא עלול לעורר את היצר הרע.

עוד מבאר הרלב''ג כי האישה לא לוקחה בפועל כפי שכתוב בתורה מעצמותיו של האדם, כי הרי במקרה כזה יהא האדם חסר, אלא הכתוב מלמד על דרך המשל מהו היחס שבין האדם לאשתו באמצעות תיאור זה. היותה כעצם ממנו - בא להבהיר היחסים שביניהם.

גם בעניין האופציה שניצבה בפני האדם לבחור לאכול מעץ החיים וכך לזכות, כביכול, בחיי נצח אינה נראית לרלב''ג, המפרש את הכתוב אחרת: ''ואכל וחי לעולם'' - [בראשית ג' כ''ב] - משמעו: ''האם יש תוחלת שישלח ידו ולקח מעץ החיים ויאכל ממנו, זה לא יתכן'', כלומר: ואכל וחי לעולם?! לא יתכן, לא מהווה כלל אפשרות.

קללת הנחש שילך על גחונו, באה לסמל היעדר רגליים = היעדר ''כלים אשר יובילו אל השגת המוחשים''.

קללת אדם היא העיקר שבסיפור גן עדן, ''ואכלת את עשב השדה'' וביטויים אחרים מקבילים - משמעותם ''שישיג בקושי גדול מושכל אמיתי עד יום מותו'', ועוד:
וראוי שתדע, שמה שבא הנה מזה הסיפור הנפלא הוא על דרך משל, לבאר שהחיסרון שהגיע בבריאת האדם עד שלא יתכן שיגיע אל השלמות המכוון, כי אם בקושי עצום, היה מפני שאי אפשר שיקבל זה באופן יותר מושלם.
מוטיב הבחירה לאדם, שהוא בעל שכר, נותר ונובע בהחלט מהסיפור.

חיזוק להיות סיפור גן עדן כמשל, מביא הרלב''ג בהתייחסו לנחש, ולהלן דבריו:
וראוי שתדע בעניין הנחש, שהוא מחויב שנודה שהוא משל. לפי שהוא מגונה מאוד שנאמר שיהיה הבעל חיים ההוא מתחילת הבריאה מדבר, ואחר כך הושם לו טבע שני, ישוב בו המדרגה הפחותה אשר הוא בה. וזה מבואר מאוד, עד שהאריכות בביאורו מותר [מותר = מיותר - אב''ע].
לעומת הנחש, מחויב שסיפורה של חוה יהיה משולב, חלקו משל וחלקו אמת, כי הרי יצאו ממנה קין והבל ושת.

סיכומו של דבר, לפי הרלב''ג, כפי שהוא מעיד בביאורו מספר רב של פעמים חזור והדגש, כל סיפור גן עדן הוא משל ודימוי, וכך נדבך אחר נדבך בונה המשל את הנמשל, עד להגעה לתכלית הביאור כאמור לעיל.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


??
$$$$$$$ (יום חמישי, 07/10/2004 שעה 3:34) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האם נכון ליקבוע:''...הנצח הוא הידע האנושי עד היכן שמשיג שכלו של האדם, ולשם הגעה אל הישגים נעלים אלו, הובא סיפור גן העדן על דרך המשל, הסוד וההסתר.''???
האם הנצח הוא הידע האנושי עד היכן שמשיג שכלו של האדם?

שאלה 2:
מדוע כל סיפור גן העדן היה צריך להאמר בצורה שנאמר וכל זאת על מנת להעביר את המסר של ''קללת האדם''. לדוגמא, אפשר היה להגיד שלולא האדם מאמץ את עצמו על מנת להגיע להישגים אז הישגיו אינם ''הישגים'' אלא מתנה. האם סיפור גן העדן הוא האמצעי המתאים ביותר להעביר את המסר הזה?
_new_ הוספת תגובה



??
אב''ע (יום חמישי, 07/10/2004 שעה 22:41)
בתשובה ל$$$$$$$
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. יכול להיות שסיפור גן עדן נכתב במטרה שתאמין בו כפשוטו, ובא ענק רוח ביהדות והסיט את הכוונה המקורית לאפיק אחר. יותר חשוב הפירוש מהכוונה המקורית, כי ברגע שנכתב דבר מה הוא כבר לא מחובר ליוצרו.
2. יש אינספור אפשרויות להבאת רעיון ואין כל פגם במשלים ובחידות.
_new_ הוספת תגובה



??
$$$$$$$ (יום שישי, 08/10/2004 שעה 2:14)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''ענק רוח ביהדות''??? אתה מדבר על עצמך? הציטוט: ''הנצח הוא הידע האנושי עד היכן שמשיג שכלו של האדם'' הוא משהו שאתה כתבתה. שאלתי היא אם נכון להגיד ''שהנצח'' הוא כפי שאמרתה?

לגבי השאלה השניה, צריך להבין מדוע התורה בחרה ליכתוב את מה שכתבה באופן שכתבה. לגבי התורה זה לא נכון להגיד ''יש אינספור אפשרויות להבאת רעיון''. כל מילה וכל אות היא בעלת משמעות.
_new_ הוספת תגובה



אכן הרלב''ג ענק רוח ביהדות
אב''ע (יום שישי, 08/10/2004 שעה 12:07)
בתשובה ל$$$$$$$
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

באמת חשבת שאני מדבר על עצמי? הרי מדובר במפורש ובבירור ברבי לוי בן גרשון.....
_new_ הוספת תגובה



םירושי התורה
אב''ע (יום שישי, 08/10/2004 שעה 12:13)
בתשובה ל$$$$$$$
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העובדה היא שפירושי התורה רבים, מגוונים, שונים ואף מנוגדים. לדוגמא: רס''ג טוען בניגוד לרש''י כי אתונו של בלעם לא דיברה. לפי הראב''ע עובי קרשי המשכן קטן [לא נחשב] ולפי הגמרא ורש''י הוא 1 אמה. הרלב''ג טוען בניגוד לרש''י ואחרים כי השמש בגבעון לא עמדה, והירח בעמק איילון לא עצר מלכת. הרמב''ם טוען, בניגוד לרמב''ן, שהמלאכים הופיעו לאברהם בחלום ולפיכך שרה כלל לא צחקה ולא לשה [ראה פירוש הרמב''ן], ועוד כהנה וכהנה. הכלל אותו הטביע הרמב''ם בנדון בעניין הדעות הוא שככל שהדעות אינן גורמות לביטול מעשה מן המעשים [קיום מצוות] הרי הן מקובלות [לגיטימיות], לבד מהאנשת ה' שהיא אסורה.
_new_ הוספת תגובה



כשאתה מביא דברי תורה
רמי נוידרפר (יום חמישי, 07/10/2004 שעה 12:49) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה מעניין ומרתק שבעתיים מאשר כשאתה מביא סוגיות משפטיות בחוקי הבנייה.
רעיון גן העדן כמשל הוא מרתק ומעורר מחשבה
_new_ הוספת תגובה



כשאתה מביא דברי תורה
אב''ע (יום חמישי, 07/10/2004 שעה 22:44)
בתשובה לרמי נוידרפר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מרוצה מזה שהמאמר בנושא האמונה/הפילוסופיה מעניין אותך, אני מקווה כי גם מלמד דבר מה.
באשר לפרשנות פסקי דין בנושאי תכנון ובנייה, על פי התגובות שאני מקבל כולל במישור המקצועי-מעשי ישירות למשרדי, רבים מפיקים תועלות ממשיות ומהותיות מפרשנויות אלו, ואותם - הנוגעים בדבר - זה בוודאי מעניין. מדובר בציבור רחב ולא ביחידים, שכן אני בוחר בעיות כלליות.
_new_ הוספת תגובה



כשאתה מביא דברי תורה
אריאל (יום רביעי, 13/10/2004 שעה 20:21)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לאברהם בן עזרא.

אשריך שזכית וזיכית את הרבים, הארת את עיני בעניין שאני מתחבט בו הרבה בזמן האחרון. יישר כח (אגב, אני משתתף גם בפורום בנה ביתך וגם שם מפיק תועלת רבה מאוד)

כדאי לעיין בדברי רמב''ם במו''נ ולהשוות עם ספרי ר' אברהם אבולעפיה המפרשים דבריו (סוגיה אדירה ועמוקה בפני עצמה)

עד כדי שינוי הפריזמה של כל מעשי בראשית מהפשט המגוחך.

רמב''ם בעצמו בח''ב של המורה מגחך על המבינים כפשט את המאמר שהטיל בה זוהמה כו'.

מעניין לציין שגם בעולם הקבלה (של האר''י), מעשי בראשית עם אדם וחוה הוא מוסבר על פרצופים עליונים.

איישר חילך לאורייתא (וגם לבניין) ...
_new_ הוספת תגובה



כשאתה מביא דברי תורה
אב''ע (יום חמישי, 14/10/2004 שעה 7:25)
בתשובה לאריאל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לאריאל תודה על דבריך, דע כי גם הרמב''ם בדעה כמו הרלב''ג אלא שהתבטאויותיו פחות נחרצות. לכן הבאתי במאמר את דברי רבנו לב''ג שהוא אגב היה גם מדען ומתימטיקאי מקובל בקהילייה האירופית ולא רבים יודעים כי יש על שמו הר בירח שהוקדש לו בשל תרומתו למדעים ומכונה ,הר לוי''. אני שוקד בתקופה זו על חכמת הרלב''ג ומפיק הנאה מרובה.
_new_ הוספת תגובה



כשאתה מביא דברי תורה
אריאל (יום חמישי, 14/10/2004 שעה 18:24)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לרבי אברהם בן עזרא... (שאגב, הרמב''ם היה חסיד נלהב של הראב''ע הראשון ואף ציין לבניו את הראב''ע בפרשן יחיד ואין בלתו..)

חן חן על הדברים.

האם ידוע שהרלב''ג היה עוסק גם בחכמת הקבלה?

אני מתכוון להראות את דברי הרלב''ג לת''ח כי לענ''ד יש קשר הדוק בין דבריו לבין הסבר המקובלים (בעיקר האר''י) לעניין אדה''ר (לפחות חלק מהסבריהם).

באם יש לך רשימת תפוצה שאתה שולח אליה מאמרים אשמח אם תוסיף אותי אליה , האימייל שלי : rel_l@yahoo.com

אם גם באסטרונומיה אתה מתעניין בעקבות הרלב''ג (שאתה מציין שיש הר בירח שקרוי על שמו) מעניין במיוחד השילוב בין חכמת הקבלה לאטרונומיה.

חזק ונתחזק !
_new_ הוספת תגובה



כשאתה מביא דברי תורה
אב''ע (יום חמישי, 14/10/2004 שעה 22:49)
בתשובה לאריאל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לאריאל שלום
אני שוקד בימים אלו על הרלב''ג - לא ספר המתימטיקה שלו, אלא 1. פירושו לתורה [כולל ספר התועלות שהוא העיקר], 2. פירושו לנ''ך 3. ספרו הפילוסופי מלחמות השם. אם יש לך [או לגולש אחר] מידע נוסף על הרלב''ג - כתבי יד שלו אך לא אסטרולוגיה ולא מתימטיקה [לכך אולי אקדיש זמן אחר] - עדכן אותי. חשוב - לא על הרלב''ג אלא מאת הרלב''ג.
אני לא שולח מאמרים לרשימת תפוצה, אבל הם מגיעים למי שמתעניין.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי