פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מדוע צה''ל מגן על מוסקי הזיתים?
דוד סיון (יום שישי, 15/10/2004 שעה 8:25)


מדוע צה''ל מגן על מוסקי הזיתים?


ד''ר דוד סיון




''צה''ל חילק לכ-‏30 כפרים פלשתיניים באזור שכם לוח זמנים המגביל את מסיק הזיתים; אתמול נפצע מוסק קשה מירי מתנחל.... בצה''ל טוענים שחיילים יגנו על תושבי הכפרים בימים שהוגדרו למסיק''.


כבר שנים שבעונת מסיק הזיתים בשטחים טורחים אזרחים של מדינת ישראל להפחיד, להבריח את בעלי המטעים באמצעים שונים, כולל ירי כדי לפגוע. לפעמים הפגיעה מסתיימת בגניבת הפרי מן העצים. אבל כוחות הביטחון התגלו כחסרי אונים מול התופעה או שלכל היותר טיפלו בבעיות לאחר המעשה. השנה שוב, בעקבות הנסיון משנה שעברה (ישראל יצרה סתירה בין זכות לזכות), החליטה מדינת ישראל (צה''ל) שעלינו להשקיע אמצעים להגנה על חיי תושביה הפלשתינאים.

גם הפעם, לקראת המסיק שבפתח הודיע צה''ל על דרכו לפתרון הבעיה באזור שכם:
  1. צה''ל יגן על המוסקים בשעת המסיק,
  2. צה''ל הגביל את עבודת המסיק ליומיים שלושה לפי לוח זמנים שהפיץ.
יש בהודעה הזאת משב רוח מרענן – צה''ל מציע הגנה לפלשתינאים מפני התנכלות צפוייה – וצריך לברך על כך. הרי תפקידה של מדינה הוא להגן על תושביה. מצד שני, הסעיף השני מעלה דאגה או חשש כי המסיק הוגבל לזמן קצר מידי וללא תיאום עם בעלי המטעים.

ישנה כמובן הבעיה המקצועית שהמסיק אמור להתבצע לפי מועדי ההבשלה של הפרי ושכל זן מבשיל במועד אחר. לכן קביעה שרירותית, ללא תיאום עם בעלי המטע, של מועדי המסיק מעלה הירהורים ומחשבות על מטרות ''מבצע'' ההגנה המוגבל.

מעניין מה היה קורה במדינה אם כולנו היינו מקבלים הודעה כמו: מהיום והלאה אתם יוצאים לעבודתכם רק ליומיים בשבוע בגלל הסכנה מתאונות דרכים ומכת הגניבות. אני מנחש שהיינו מרימים קול צעקה נגד ההחלטה השרירותית ולא מקיימים אותה. זו פחות או יותר היתה התגובה של רבים להצעה, דומה, של השר זבולון אורלב להגביל את הזכויות (לפיצוי) של אזרחים שלא נשמעים להמלצות כוחות הביטחון (כן, הם נסעו להשתזף).




אני לתומי חושב שתפקידה הראשון והעיקרי של מדינה הוא להגן על חיי אזרחיה ותושביה וגם על רכושם. לכן כאשר יש סבירות שמישהו מתכוון לפגוע בביטחון או ברכוש של אזרחים ותושבים כאלו ואחרים, יפעלו כוחות הביטחון לסכל את הפגיעה ללא הגבלת העיסוקים של התושבים. כך נוהגים כוחות הביטחון בנושא של פיגועי טרור פלשתינאי בתחומי אחריותם (אפילו מחוץ לגבולות ישראל).

מדוע במקרה של מוסקי הזיתים מגבילים דווקא את אלו שזקוקים להגנה?
האם מדובר ביעדים שאין להם קשר למסיק הזיתים?



בשולי הדברים

לחקלאים בגליל אין מי שימסוק את הזיתים: הפלשתינאים בסגר והתאילנדים לא מיומנים





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  טוב שמן משם טוב  (עמיש)
  מוסקי הזיתים הללו מהוים סכנה  (אליצור סגל) (7 תגובות בפתיל)
  רק להם מותר?  (דוד סיון) (34 תגובות בפתיל)
  הלנצח תחגגו על מסיקי הזיתים?  (מנשה אבי-חן)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי