פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
השמדת עם במערב סודן
צבי גיל (שבת, 16/10/2004 שעה 17:51)


השמדת עם במערב סודן

צבי גיל



הכס הקדוש שוב שותק.
טבח רואנדה חוזר על עצמו והעולם, כולל הוותיקן, לא עושה כלום.



הקהילה הנוצרית בדרום סודאן, אשר דתה ותרבותה מקורן במאה ה-‏6 כאשר הממלכות הנוצריות-נוביות פרחו, נמצאת בתהליך השמדה, ומכל המחאות בעולם והחלטות מועצת הביטחון להטלת סנקציות נגד המשטר בחרטום, נעדר משום מה קולו הרם של הוותיקן.

מערכת ההשמדה בסודאן החלה בשנות ה-‏80, כאשר הנוצרים האפריקנים סרבו להתאסלם, והקלגסים של המשטר הרודני האיסלאמי-פונדמנטליסטי, הענישו אותם בקטיעת אברים, בחנק והרג, אונס נשים ברבבות, גזילת ילדיהם והפיכתם למוסלמים. ב-‏1992 הושמעה מחאה מטעם הוותיקן שעליה השיבה חרטום: ''הכנסייה הקתולית נהפכה לאויבת הממשל בסודאן ואנו נדע כיצד לטפל בה''.

יש לציין כי הערבים מהווים 39% מאוכלוסיית סודאן בעוד שיעור האפריקנים מגיע ל-‏52% (אחרים – 9%). מאז 1983, כתוצאה מן החיסול המתמיד של כוחות הממשלה וכנופיות הג'ינג'וויד המסייעות בידה, מצאו 2 מיליון סודאנים נוצריים את מותם ו-‏4 מיליון הפכו לפליטים.

במאמר ב''ניו יורק טיימס'' כותב רומיאו דאלייר (פעיל זכויות אדם בארה''ב) כי מה שקורה היום בחבל דארפור בדרום סודאן הוא מראה חוזר שראה במו עיניו כקצין קנדי של כוחות האו''ם ברואנדה. הוא קובל על כך שהאום אינו מתערב בפועל, לבד מקבלת החלטות שאין עימן מעשים. לדעתו, רק התערבות צבאית כמו בבוסניה עשויה להביא לקץ השמדת עם בדרום סודאן.

דברים אלה כותב איש אקדמיה שחווה את זוועות אפריקה החוזרות על עצמן. הפעם מדובר גם ברדיפת ובהשמדת נוצרים מצד מוסלמים ערבים וכאמור קולו של הכס הקדוש, או שהוא כל כך רפה שלא שומעים אותו, או שהוא נאלם, כמו במקרים קודמים בהיסטוריה האנושית. נראה לי שגם ישראל, כמדינת העם היהודי, והקהילה היהודית בעולם חייבות להשמיע את קולן ברמה נגד מה שקורה כיום בדרום סודאן.

אשר לוותיקן, אפשר להוסיף, בשולי הדברים, כי הפלשתינאים הנוצרים באזורים שפעם הם היו הרוב, כמו בבית לחם והסביבה, חשים היטב את האפליה והשנאה מצד שכניהם המוסלמים. גם במקרה זה לא מצאו הפניות לרומא, את המשוב הראוי. קל יותר לדבר על מה שקורה ב''ארץ הקודש'' בכלל מאשר על הקיפוח והסבל של העדה הנוצרית מידיה של הקהילה המוסלמית הדומיננטית, שמא יזיק הדבר למעמד הוותיקן בעולם הערבי-מוסלמי.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  מה אתה רוצה מהותיקן?  (אליצור סגל) (4 תגובות בפתיל)
  השתלטות אלימה על הרוח  (מנחם ארק) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי