פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אל סיד נגד האיום האיסלאמי
אלי אשד (יום רביעי, 27/10/2004 שעה 13:46)


אל סיד נגד האיום האיסלאמי

אלי אשד



לאחרונה מוצג על המסכים סרט האנימציה המצוייר ''האגדה של אל סיד'', סרט אנימציה יוצא דופן מכמה בחינות. זהו סרט אנימציה ממדינה שממנה לא ראינו עד כה סרטים מצויירים, מספרד (אם כי הוא מדובב לעברית). וסרט זה שבוים בידי חוזה פוסו ב-‏2003 אף זכה בפרס הגויה הספרדי לסרט האנימציה הטוב ביותר.


חוזה פוסוסרט זה הוא יוצא דופן גם מבחינת הנושא: הוא עוסק בתקופה שאינה ידועה לחלוטין למרבית הצופים שמחוץ לספרד, ספרד באמצע המאה ה-‏11, שבה התקיימו ממלכות נוצריות ומוסלמיות זו בצד זו (בערך קצת אחרי ימי המשורר היהודי הספרדי המפורסם שמואל הנגיד, שהיה גם מצביא של ממלכה מוסלמית) ועוסק בעלילותיו של הגיבור הספרדי המפורסם ביותר, רודריגו ''אל סיד'' (האדון), גיבור נערץ של שירי עלילה אפוסים ואגדות שונות. ניתן, אולי, להשוותו במידת פרסומו בספרד לרובין הוד האנגלי שחי בערך באותה התקופה.

הסרט מתאר את מאבקו של רודריגו הצעיר במלך קסטיליה הצעיר וחלוש האופי, אלפונסו השישי, ובאחותו המרשעת, שאחראית לרצח אחיו של אלפונסו, שהיה אמור להיות המלך. רודריגו מחפש אחר חנינה מהמלך אלפונסו, הוא רוצה את מעמדו בחזרה, את כבודו וכמובן את חימנה אהובת לבו. בדרך יגלה רודריגו את ערכם החשוב של חברות, אהבה ומעל לכל את אותו ערך כל כך חשוב בחברה הספרדית של ימי הביניים (הרבה יותר מהאהבה), הכבוד. מאבקו האמיתי של רודריגו הוא לא במלכו, אלא במנהיג המוסלמי הקנאי הרצחני בן יוסוף (שמזכיר במראה פניו בהרבה יותר משמץ את בן לאדן), שליט ה''מריבאטונים'' הפנאטים, שבאו ממרוקו על מנת לכבוש את כל ספרד. בן יוסוף מתבלט בסרט בנטייתו לחתוך אברי אנשים בגלל הסיבות הטריוויאליות ביותר. הסרט מסתיים עם כיבוש העיר ואלנסיה המוסלמית בידי כוחות אל סיד והצלת אהובתו הספרדית חמת המזג והיפה חימנה מידי בן יוסוף התאוותני.

האנימציה בסרט היא סבירה, אם כי הדמויות של הגיבורים נראים כולם כמי שחיים על סטרואידים נוסח שווארצנגר, עם שרירים מפותחים מעל ומעבר לכל מידה. האנימטורים של הסרט שמו דגש על האמינות ההיסטורית, בניגוד מוחלט למקובל כיום בסרטים המצויירים בנוסח דיסני. העיצובים של הסטים של הטירות הקסטיליאניות המעטירות הם העתקים מדויקים של המקומות בהם התרחשו המאורעות בימי הביניים ומבוססים על השרידים שהשתמרו בשטח. המפיקים ניסו להכניס הומור לסרט על ידי שימוש בגירית מצחיקה כמו בסירטי וולט דיסני. אבל אחד הקטעים המוצלחים בסרט הוא דווקא קטע שנראה כאילו נועד לקהל מבוגר יותר, של ריקוד בטן שאהובתו של אל סיד רוקדת לפני בן חסן הפנאט אבל התאוותני. פרט לכך, קשה לומר שזהו סרט יוצא דופן ברמתו בהשוואה לסרטים מצויירים אמריקניים, אבל הוא מעניין במה שהוא מגלה לנו על התרבות וההיסטוריה הספרדית.

אל סיד הוא דמות ידועה במסורת הספרדית, אם כי נראה שלרוב הסיפורים עליו אין כל קשר למציאות ההיסטורית המורכבת מאוד שבה חי, בה נוצרים, מוסלמים וגם יהודים חיו זה לצד זה בשיתוף פעולה.

הוא התפרסם הודות לאפוס דמיוני שנכתב עליו בימי הביניים והציג אותו כאיש הכבוד המושלם, מה שהוא לא היה מעולם בחייו, על פי הדוקומנטים, שמהם הוא מתגלה כאיש שהחליף נאמנויות ללא הרף לשליטים נוצריים ומוסלמים ושבסופו של דבר היה נאמן רק לעצמו.

חייו תוארו בסרט אפי ענק ומפורסם, בו כיכב צ'ארלטון הסטון בשנות השישים, סרט שנוצר בידי חברה אמריקנית.
צופים וותיקים של הטלוויזיה הלימודית זוכרים מן הסתם סידרת אנימציה על חייו של אל סיד כנער שהוצגה בטלוויזיה הלימודית ב-‏1983, סדרה שנוצרה בידי היפנים דווקא. שני ספרים לילדים שהתבססו על פרקי הסדרה יצאו לאור בהוצאת ''מודן''.

הפואמה עצמה תורגמה כבר בעבר בידי משה אטיאס והייתה גם גירסה מקוצרת מאוד של סיפור אל סיד בספר בשם ''גיבורי הספרים המפורסמים''.

אולם דווקא לאחרונה ניכר בעברית עניין מחודש בסיפור אל סיד. החוקר רון ברקאי חיבר את הספר ''המיתולוגיה הספרדית'' בהוצאת מפה ושבו יש גרסה עברית של סיפורי הסיד השונים.

ולאחרונה יצא לאור בעברית ספרו של גבריאל קיי (שביקר לאחרונה בארץ במסגרת כנס המדע הבדיוני איקון) ''אריות אל-ראסאן'', המציג מעין גירסה של עולם אלטרנטיבי של חייו של אל סיד, בה משולבים גם גירסאות אלטרנטיביות של שמואל הנגיד ודמויות אחרות מתולדות ספרד, שלא באמת חיו באותו הזמן במציאות שלנו.

הסרט שלפנינו מציג גרסה ספרדית עדכנית לחייו של הסיד, אבל עם כל הניסיונות להיות נאמנים למציאות ההיסטורית העלילה היא דמיונית לחלוטין.

לרכישת הספר ב-BakBookבמציאות ההיסטורית, ספרד האמיתית של ימי הסיד במאה ה-‏11 היתה ארץ שבה חיו יהודים נוצרים ומוסלמים בשלום יחסי ובסובלנות הדדית. בסיפורים המקוריים מופיעים שני מלווים בריבית יהודיים שעוזרים לאל סיד במימון לאחר שנמלט מהמלך, אם כי הוא מרמה אותם לאחר מכן. אל סיד היה רחוק מאוד מלהיות לוחם צלבן נוצרי כפי שהעדיפו דורות מאוחרים יותר להציג אותו, אם כי הוא חי עדיין בראשית תקופת מסע הצלב הראשון. הוא שירת למעשה הן אדונים נוצרים והן מוסלמים ומבצעו הגדול והמפורסם של כיבוש ולנסיה, המתואר בסרט, היה למעשה בשירות ובעזרת קבוצה מוסלמית אחת מתונה ששלטה בעיר בעבר כנגד קבוצה מוסלמית אחרת קנאית יותר, שהשתלטה על העיר. נכון שהוא הפר את התחייבותו לבני בריתו המוסלמים ולאחר כיבוש העיר לקח את השלטון בה לעצמו...

קישורים:
בסיפורים עליו תואר כיצד תחת פיקודו משרתים גם נוצרים ומוסלמיים. המוסלמים מוצגים גם כטובים וגם כרעים. אין כאן אידיאולוגיה ברורה אנטי מוסלמית ובוודאי לא צלבנית נוצרית. יש בסיפור אל סיד המקורי דוגמה של ''ריאל פוליטיק'', תיאור של חיים יחדיו בין בני אמונות שונות במאבק נגד קיצוניות דתיות.

דומה שהבחירה של המפיקים הספרדיים לעשות את הסרט על אל סיד עכשיו דווקא אינה מקרית: בתקופה זאת של התגברות הקנאות המוסלמית יש חששות גוברים והולכים בספרד בפני ניסיונות כיבוש עתידיים מצד צפון אפריקה. במרוקו, למשל, יש קבוצות קיצוניות המדברות בפה מלא על הצורך להחזיר את ספרד לידי האיסלאם. הסיטואציה בסרט, של דתות החיות בדו קיום בשלום (אם כי היהודים אינם מוזכרים כלל בסרט משום מה), עד שמופיע שליט מוסלמי קיצוני הנחוש לאחד את העולם כולו תחת שלטון האיסלאם, נראית כעכשווית מאוד בימים אלה של מלחמת תרבויות בין מערב ואיסלאם וכאשר בן לאדן וארגון אל-קאעידה מדברים על איחוד העולם הערבי תחת חליפות אחת.
העלילה של הסרט המצוייר ''האגדה של האל סיד'' נראית לכאורה רומנטית ורחוקה מאוד אבל לאמיתו של דבר היא משקפת פחדים ספרדיים אקטואליים מאד.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אלמוחודין  (אליצור סגל)
  הספרדים לא למדו דבר מן ההיסטוריה  (שמעון מנדס) (7 תגובות בפתיל)
  אלי אשד, כרגיל מחכים ומהנה!  (רפי אשכנזי)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי