פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
''מגן הדמוקרטיה'' והלשעברים
עגל הזהב / דוד סיון (שבת, 06/11/2004 שעה 19:22)


''מגן הדמוקרטיה'' והלשעברים

ד''ר דוד סיון




מני מזוז
היועץ המשפטי החדש, מני מזוז, החליט לעשות מעשה שיתכן ויהפוך לנקודת ציון בדברי ימי השלטון בישראל. לפי ההנחיות החדשות שלו:
''... ייאסר על השרים, סגני השרים והמנכ''לים לטפל באופן אישי בפניות של חברי מרכז המפלגה לקידום צרכים אישיים או עסקיים.''
נחמיה שטרסלר, מושחתים נתפסתם
הזעקה של ''נפגעי'' ההוראה יצאה לאוויר העולם עוד לפני שההוראה עמדה במבחן מעשי.

הנושא השני תפס את תשומת ליבי לפני כשבוע: סכומי העתק שאנחנו, עם ישראל, צריכים לשלם לאבטחת ראשי ממשלה לשעבר כאשר הם יוצאים למסעות עסקים בחו''ל. זה מנקר עניים ונראה מוזר, אבל זה מרגיז כאשר אותם אלו שמאשרים את תקציבי האבטחה לא מוכנים לאשר תקציבי סיעוד.


''מגן הדמוקרטיה'' ומשרתיו

ההחלטה של היועץ המשפטי בחר לעסוק בנושא שיתכן ולא מכוסה בצורה טובה על ידי החוק. המצב הוא כזה שבעלי עמדה מפלגתית (חברי מרכז...) יכולים לעשות לביתם בזכות מעשי תיווך ו''עזרה'' לחברים באמצעות השרים ובכירי משרדיהם. הכוונה היא כמובן להוריד את הלחץ מן השרים לערב שיקולים זרים בתהליך קבלת ההחלטות שלהם. זמן קצר לאחר הפירסום נשמעו זעקות רמות נגד היועץ.


עוזי כהןראשון הזועקים, כך נראה, היה לא אחר מאשר עוזי כהן שההנחיות כאילו התאימו למעשיו (פרשת וולפסון, פרשת מיזוג הרשויות המקומיות ועוד). ''מני מזוז פוגע בדמוקרטיה...'' הוא זעק (הדמוקרטיה של עוזי כהן). הוא גם הוסיף וטען שהיועץ גורם לאפליה משום שגם בתקופת מפא''י, לפני יותר מדור, נהגו כך והיועץ של אז לא אמר דבר. לא ממש חשוב שמפלגתו של עוזי כהן עלתה לשלטון גם בגלל הפנקס האדום וההבטחה לנקות את האורוות.

זה לא ממש מפתיע שהוא מתלונן בקול גדול. הרי הוא ומקורביו עומדים להפסיד מקור הכנסה, לא תקין, אבל שמן וקל. העגלים רוצים להמשיך לינוק למרות שזמן הגמילה הגיע וחלף מזמן (לפני שנות דור). מה שלא ברור מדוע השרים ובכירי המערכת הפוליטית מבקשים להמשיך ו''לסדר'' לעוזי וחבריו מקורות הכנסה על חשבון הציבור. הגדיל לעשות השר הבכיר אהוד אולמרט. הוא בחר להעלות את טענותיו של עוזי כהן על מכתב ששלח ליועץ (אולמרט למזוז: הנחיותיך פוגעות בציבור ישר ונאמן).


אהוד אולמרטזו לא הפעם הראשונה שאולמרט בוחר להתעמת עם היועץ המשפטי כאשר החלטותיו לא נראות לו או פוגעות באינטרס שלו. הפעם בין יתר טענותיו הוא מציין שהיועץ:
  1. פוגע קשה בתדמיתם של אנשים רבים מאד.
  2. ''לאורך השנים סייעתי .... ואמשיך לעשות כן ביושר...... גם אם 'רחמנא ליצלן'..'' מדובר בחברי ליכוד.
  3. הוא גם מודיע ליועץ שהוא סומך על שיקול דעתו ושל חבריו שלא לערב אינטרס זר.
  4. בכלל התופעה הזאת שמקורה בשלטון מפא''י כבר עברה מן העולם.
    בקיצור אהוד אולמרט מ – פ – ח – ד מעוזי כהן וחברי המרכז במיוחד שמועד הבחירות מתקרב. מה שמאד בולט בדברי השר היא הכוונה לצפצף על ההנחיות – לצפצף על הרצון שלנו במערכת שלטונית נקיה.


שלא נטעה אולמרט לא לבד וברור שאם היועץ רוצה שלהנחיות שלו יהיה תוקף הוא יצטרך לעמוד ערני על המשמר. הוא הרי שמע בכנס שדרות את יושב ראש הכנסת ראובן ריבלין אומר (אם מני מזוז מוטרד מהשחיתות השלטונית): ''האם בעיניכם ג'ובים למקורבים פוליטיים או מקרים של פרוטקציה פה ושם הם המקום שבו צריך למקד את כל האנרגיה הזו של מלחמה בשחיתות?'' זה אותו ריבלין שבתקופת כהונתו במשרד התקשורת בחר דוקא להתעמת פרוטקציונר.


הלשעברים

מדי פעם עולה בהקשר זה או אחר עניין עלותם לציבור של בכירי המערכת הפוליטית לשעבר. קודם הם נהנים מתנאי שכר ''מובחרים'' כדי שיוכלו להקדיש את מירב זמנם לשליחותם. בהנחה, די מפוקפקת לאור החלק הקודם, שהנימוק הוא אכן בעל משקל חיובי הרי שאין צורך להמשיך ולממן את חייהם לאחר שיצאו לפנסיה שגם היא מאד מיוחדת ביחס למה שעובד מדינה רגיל זכאי.


אהוד ברקבימים האחרונים עלתה שוב על הפרק שאלת אבטחתו של אהוד ברק שעושה לביתו (הרבה כסף) ברחבי העולם (אושרו עוד חצי מיליון). חברי ועדת הכספים מחו אבל אישרו. לאור עמדתי הרי ברור שלא היה צריך לאשר את תיקצוב אבטחתו בעיסוקיו הפרטיים. מעבר לכך, הרי הכנסותיו ותעסוקתו נובעות מהזכות שקיבל מעם ישראל לכהן במשרה הרמה – מעין תגמול על ההכשרה שאיפשרנו לו לעבור. מכאן שכבר השקענו בו מספיק ודי במיוחד שהיקף ההכנסות שלו מאפשר את מימון האבטחה בעת מסעות העסקים שלו.


יצחק שמירחבר הכנסת חיים כץ הגיש הצעת חוק שתגביל את ימי האבטחה שיקבלו הלשעברים. אבל אני מנחש שהחוק לא יגיע למעמד הקריאה השלישית או שיוציאו ממנו את עיקר ההגבלות. מה שיותר צורם שראש ממשלה לשעבר אחד מקבל סיוע רב למרות שהוא יכול ואילו לראש ממשלה לשעבר אחר, יצחק שמיר, לא רוצים לתת (הבקשה של שמיר).

מדוע אנחנו (באמצעות ועדת הכספים) מוכנים לממן אבטחה אבל לא צרכי סיעוד?
האם זה שיצחק שמיר יותר מבוגר (89) עושה את ההבדל?



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אני הייתי מרחיב את ההנחייה  (שין התימני)
  צריך לעגן בחוק את מינוי חברי המפלגה  (אפריימק'ה) (19 תגובות בפתיל)
  יצחק שמיר - שערוריה ופגיעה בפרטיות  (רמי נוידרפר)
  מספיק להתממות  (אלי) (7 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי