פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
החלום ושברו – אולמרט ונתניהו
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 23/11/2004 שעה 15:00)


החלום ושברו – אולמרט ונתניהו

ד''ר דוד סיון



לפני כשלושה שבועות כתבנו כאן כי ''נתניהו הפוליטיקאי הדיח את נתניהו שר האוצר עוד לפני שהושלמה החלפת הדיסקט והתקנת המערכת החדשה שיזם.... '' (נתניהו כדוגמה). הסיפור הזה מסתבך עוד יותר כאשר מצטרפות ''ההתלבטויות'' של נתניהו גם בנושאים כמו המלצות ועדת בכר (לרפורמה בשוק ההון) והתקציב. העניין שלי בנושא נובע מההשפעה של תוצאות המהלכים של נתניהו הפוליטיקאי על יישום קווי המדיניות הכלכלית שאותה הבטיח בתחילת דרכו. תפתחות המשק .

הרבה ביקורת שפכתי על אולמרט בנושא הקשרים בין הון ושלטון, אבל כעת עלינו לברך על החלטתו לטובת האינטרס הציבורי. גם להחלטה שלו תהיה השפעה על התפתחות המשק.


בנימין נתניהו כמשל

בזמנו כאשר פעל משרד האוצר להעביר חקיקה שתאפשר את הלאמת קרנות הפנסיה של ההסתדרות החדשה הוא היה זקוק לשיתוף הפעולה של יו''ר ועדת הכספים, אברהם הירשזון, כמו בשאר הנושאים הכלכליים. זה אולי מסביר מדוע נמנע טיפול דומה בקרנות הפנסיה של הסתדרות העובדים הלאומית שהירשזון עומד בראשה.

למרות זאת לא נמנע הירשזון, כנראה משיקולים זרים, מפעולה לטרפוד עבודתה של ועדת בכר שהקים שר האוצר. ועדת בכר הגישה את המלצותיה לשר האוצר כאשר נדבך חשוב בה היו סעיפים שמטפלים בניגודי עניינים בפעולת היעוץ שעושים הבנקים. זהו הקטע שהירשזון פעל לשינויו לפחות עד שבוע שעבר כאשר ועדת האתיקה של הכנסת הטילה עליו הגבלות (נאסר על הירשזון לנהל הדיונים בוועדת הכספים על הרפורמה בשוק ההון).

אבל נתניהו שרוצה לשרש ניגודי אינטרסים ושיקולים זרים משוק ההון, החליט כנראה לירות לעצמו ברגל. בכובעו השני, נתניהו שרוצה להיות ראש ממשלה, הוא הצביע בועדת שרים לחקיקה בעד קידום תיקון לחוק שירוקן את ועדת רביבי מיכולת למנוע מינויים לא ראויים. בנימין נתניהו שצריך את תמיכת המרכז במסעו לכס ראש הממשלה מוותר על עקרונות חשובים, כמו מניעת ניגודי אינטרסים ושיקולים זרים בתהליכי קבלת החלטות עסקיות. זאת כאשר שר האוצר נתניהו טורח להסביר לנו את הנזק שהם גורמים למשק. מסתבר שבמקום שהעקרונות הללו מתנגשים עם אינטרסים של חברי מרכז הם מאבדים מחשיבותם – אפילו בעיני נתניהו.

הנה נראה, כאילו, שנסגר מעגל והסיפור של הירשזון שוב נפגש עם זה של נתניהו. מתקבלת תחושה מוזרה שלמרות שהמלצות ועדת בכר אושרו בממשלה הן לא יצלחו את המסע בכנסת שם רבים אלו התלויים באינטרסים הצרים של חברי מרכז כאלו ואחרים. הנה כי כן, נתניהו שרוצה לחזור לכס ראש הממשלה מנתק את נתניהו שר האוצר בפועל, ממקורות הכוח הנחוצים כדי להוביל שינויים חשובים במשק הישראלי.

חזרנו לימי מפא''י העליזים...


נתניהו, שרון וליצמן גם

כבר נאמר שפרשת התנתקות שינתה את היעד קצר הטווח של נתניהו מ''הצלחה של המדיניות הכלכלית'' ל''השגת משרת ראש הממשלה''. עמדתו ביחס ליישום ההתנתקות היא המנוע העיקרי שלו להגיע לעמדה בתוך הליכוד שממנה יוכל לצאת לכיבוש הנהגת המדינה.

אבל מצבו של נתניהו מסתבך, עוד יותר כאשר בוחנים את במשולב את היעדים החשובים שהוא הציב לעצמו: ההתנתקות, המלצות ועדת בכר, והתקציב לשנת 2005. השילוב הזה יצר מצב שמקשה על נתניהו לחתור ליעדים ולמטרות שלו בנחישות ובהתמדה – נדרשת ממנו לולינות כדי להצליח בכולם, אם בכלל. לוח 1, מציג את הבעיות של נתניהו באמצעות דוגמה סכמתית אם כי מאד פשטנית. הרי כולנו יודעים שלא רק שישנם אינטרסים נוספים בתוך הליכוד אלא שגם ליתר המפלגות יש תביעות תקציביות.

לוח 1: הדילמות של נתניהו
 התנתקותועדת בכרתקציב
אריאל שרוןתומךמסתייגהמסגרת לא הכי חשובה
בנימין נתניהומתנגדתומךלשמור על מסגרת ההצעה
יעקב ליצמןתומך אם ... שישמרו אחרים על המסגרת
מקור: ''אנחנו הכי זולים; בעקבותינו - כל המפלגות יורידו את המחיר''

העובדה שהדיונים על ההתנתקות והמלצות ועדת בכר נכנסו לתחום הזמן של דיוני התקציב היא בעוכריהם של נתניהו כשר אוצר ושל שרון, ראש הממשלה. בסופו של דבר, שרון צריך לגבות את המדיניות הכלכלית של נתניהו במיוחד בנושא התקציב כי הוא רוצה שהממשלה לא תתפרק ושתמשך הצמיחה. אבל מאותה הסיבה נחוץ לו לגייס תמיכה לנושא ההתנתקות ולכן שרון מוכן שמסגרת הצעת התקציב תיפגע אם תמורת זאת יעלה מספר התומכים בהתנתקות. שרון גם מסתייג מהמלצות ועדת בכר, כמו האיש שלו בראש ועדת הכספים, הירשזון. אלא שבראש הסיבות של שרון עומד הצורך-רצון ליישם את ההתנתקות.

העמדה של ח''כ ליצמן היא דוגמה למשחק האינטרסים שמסבך לנתניהו את המאבק עם שרון בהרבה. הוא התנה את תמיכתו בתקציב ובהתנתקות במילוי התביעות תקציביות שהוא מעלה. זה הדבר הכי חשוב לליצמן בעת הזאת. מצד שני גם נתניהו וגם שרון שזקוקים לתמיכתו לא יכולים לשלוח אותו ללא קבלת חלק ניכר מתביעותיו. שרון זקוק לתמיכת יהדות התורה בהתנתקות ולכן מוכן לותר בנושא התקציבי ואילו נתניהו רוצה לשמור על יחסים חיוביים עם אגודת ישראל לקראת מאבקו על ראשות הממשלה אבל גם רוצה לשמור על מסגרת התקציב ולכן מוכן לוותר לליצמן על פחות. סביר להניח שידם של שרון וליצמן תהיה על העליונה.

הערכה שהמלצות ועדת בכר יוקפאו או שיתקבלו אחרי שינויים שישנו את הרפורמה המתוכננת בשוק ההון באופן מהותי היא די סבירה. נתניהו צפוי למצוא עצמו מוותר הרבה מידי, לטעמו, בנושא התקציבי עד כדי פגיעה ביעדים שהציב בהבטחתו עם כניסתו לתפקיד.


אולמרט – ציון לטובה

לפני מספר שבועות סיפרנו כאן על ההבטחה של השר אהוד אולמרט להוריד באופן משמעותי את תעריפי הקישוריות שאנחנו משלמים לחברות הסלולר (של מי החברות האלה). סיפרנו שהנושא עלה על הפרק כבר לפני כ-‏5 שנים עם ההמלצה הראשונה להורדת התעריפים הללו. ההמלצות הללו היו פרי עבודתו של דוד בועז שהיה הממונה על התקציבים. למרות שאז לא יצא מההמלצות דבר מעשי, הנושא לא ממש ירד מן הפרק והיה שב ועולה מידי פעם לשולחן הדיונים במשרד התקשורת.

בשבוע שעבר, בשעה טובה, הודיע השר אהוד אולמרט על החלטתו להוריד בהדרגה את תעריפי הקישוריות. הוא עשה זאת למרות מסע הלחצים שהופעל עליו ועל צוות משרדו על ידי מנהלי החברות הסלולריות. הן השקיעו הרבה כסף והפעילו לחצים במסגרת הקמפיין נגד הכוונה של השר ואף גייסו קבוצת מומחים מהעולם הגדול לעזרה. הכל בהגנה על הכנסה בהיקף של יותר מ- 2 מיליארד שקלים בשנה.

כעת לאחר ההחלטה מסתבר שכנראה שלא הערכנו נכונה את עומס הלחצים שהופעלו על השר בתהליך קבלת ההחלטה שהיה לא קצר. אבל זה כנראה לא הספיק למנהלי החברות הסלולריות, ועכשיו הם מפזרים ביקורת מאד קשה על התהליך עצמו: ''בכיר בסלקום אמר כי תהליך קבלת ההחלטה של אולמרט היה קלוקל ובלתי מקצועי, וכי ההחלטה תביא לייקור תעריפים. גם מנכ''ל פלאפון, יעקב גלברד, אמר כי התהליך היה חפוז ובלתי מקצועי, ...'' (שמעתי דברים חסרי תקדים בחריפותם מהבעלים של חברות הסלולר). תהליך קלוקל, חפוז ובלתי מקצועי הם טוענים במצח נחושה.

הטענות הללו נראות מופרכות לאור מה שהיום ידוע על התהליך ועל המעורבות של מנהלי החברות בתהליך. ברור שניתן להם מספיק זמן להשמיע את הטענות שלהם לפני שהתקבלה ההחלטה הסופית. אנחנו גם יודעים שברקע ההחלטה היו שלוש חוות דעת מקצועיות שונות (אחת שהוזמנה על ידי חברה סלולרית) להפחית את התעריפים.

נכון השר אהוד אולמרט לא קיצץ את תעריף הקישוריות ב- 66% כפי שהתכוון. כעת אפשר אולי להבין למה הוא נסוג וקבע קיצוץ נמוך מזה שהבטיח בפריסה על פני זמן ארוך יותר. אבל באופן עקרוני הוא קיים את הבטחתו. בתוך שנה מאז שהשר אולמרט החל לטפל בנושא יש לנו החלטה נכונה, שקולה וטובה. הוא הוכיח שהוא ממלא את תפקידו להגן על הצרכן בפני כוחו של המונופול – מה ששרים אחרים לפניו לא עשו.

על כל זה, עלינו לציין את השר אהוד אולמרט לטובה כמי שבהקשר הזה דאג לציבור הלקוחות - אנחנו.



סוף דבר

נתניהו שידע להסביר לנו את הצורך להחליף דיסקט כאילו שכח את מה שהטיף לנו כאשר התהליך עוד באיבו. הרי, כמו שאמרנו לא פעם, עיקר כוחה של הצמיחה שאנחנו רואים השנה נובע ממקורות חיצוניים – צמיחה חסרת תקדים במשק העולמי. מחד הודו וסין ומנגד ארה''ב (בזכות הגדלת הוצאות מסיבית על ידי הממשל והגדלת כמות הכסף הזול על ידי הבנק המרכזי).

רבים מהדגלים שהניף, נתניהו, כמו המלצות ועדת בכר ומשמעת תקציבית הורדו מהתורן למען המאבק שלו על ראשות הממשלה. כרגע הוא מניף לשם כך את דגלם של המתנגדים ליישום ההתנתקות. התוצאה, באופן כללי, תהיה כזו שקצב הצמיחה לא יהיה אופטימלי (בלי המנועים המקומיים), ומהלכים שנתקעו באמצע הדרך ישאירו את היעד פגוע.

למשל, אחד היעדים החשובים של הקיצוץ בקצבאות היה להגביר את המוטיבציה של אנשים לחפש ולמצוא עבודה – לשפר את מצבם הכלכלי. אבל אם יפגע קצב הצמיחה יפגע גם קצב יצירת מקומות העבודה שעדין נמוך מאד. מצד שני, את הקיצבאות כבר קיצצו והיעד לא הושג – הנזקקים כבר נפגע מהקיצוץ בעוד הפתרון עשוי כעת להתרחק בגלל ששאר ההבטחות הקשורות לא קויימו.

קישורים:
חברות הסלולר יחויבו לקבוע תעריף אחיד לשיחות
התעלמות עזת מצח
אריאל שרון, לעומת זאת נהנה מיתרון בגלל סמיכות מועדי הדיונים על ההתנתקות, המלצות ועדת בכר והתקציב. הוא כנראה מצליח לנצל את האינטרסים של ''צרכני'' התקציב, לתמיכה ביישום ההתנתקות.

אחרון חביב הפעם הוא השר אהוד אולמרט שהבטיח תפנית מהותית בנושא תעריפי הקישוריות של החברות הסלולריות, ובעצם גם קיים. בזאת הוא ממשיך במהלך של טיפוח התחרות בענף התקשורת שהחלו קודמיו.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי