פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מינוי מומחים
אברהם בן-עזרא (יום שני, 06/12/2004 שעה 21:18)


מינוי מומחים

ד''ר אינג' אברהם בן עזרא



תפקידו העיקרי של מומחה המקבל את מינויו, כמו גם את סמכויותיו, מבית המשפט, הוא להאיר את עיני השופט בסוגיות מקצועיות מתחום מומחיותו, וזאת עליו לעשות מבלי להצר או להגביל את מרחב ההחלטות וחופש השפיטה של בית המשפט.

יתירה מכך, המומחה חייב לנקוט בזהירות בחוות דעתו ולהימנע מלהצר את צעדיו של צד לדיון, בהתאם לנסיבות.

המומחה, לאור האמור לעיל, אינו אמור להיות נביא, אך ביחד עם זאת חייב הוא לנקוט בשיטת ''ראש גדול'', לא לטייח עובדות ולא להטמין ראשו בחול, ובראותו ליקוי - עליו לתעדו ולתארו, גם כאשר פירוט הליקוי לא מצוי בין כתבי הטענות שבידיו, אלא אם כן יש הוראה אחרת בכתב מינויו.

על פי ע''א 472/95 זלוצין ואחרים נגד דיור לעולה בע''מ בית המשפט העליון, שופט: צבי טל, נקבע כי המומחה יבדוק ויתעד בחוות דעתו כל ליקוי המתגלה בבדיקתו, בין אם הליקוי כלול בכתבי הטענות ובין אם לא.

יש לדעת כי בית המשפט – ולא המומחה – הוא אשר יקבע ויחליט האם ליקוי כלשהו כלול בכתב התביעה או שאינו כלול, האם להרשות תיקון כתב תביעה כתוצאה מגילויים של ליקויים ופגמים חדשים, והאם הופעת סדקים חדשים – כאלו שלא נכללו בסקירת הסדקים שנעשתה בהפרש זמן של חודשים או שנים על ידי מומחה התביעה – היא בגדר הרחבת חזית או לא, ואף אם כן, האם יורשה לתובע לתקן את כתב התביעה בהתאם.

מומחים רבים המתמנים על ידי בתי המשפט לשם בדיקת ליקויי תכנון ובניה, אינם מבינים את מהות תפקידם, וסבורים בטעות כי הם אלה שמחליטים החלטות שיפוטיות.

מומחים אחרים [יותר מתוחכמים], מטעמים שעימהם ומשיקולים זרים, מצמצמים בערמה את כושר השיפוט של בית המשפט בכך שלא מביאים כלל אל פתחו את כל הראיות והממצאים שבידיעתם, והסלקציה האמורה להינקט על ידי בית המשפט – כבר נעשית על ידיהם...

המקור והבסיס לפעילותו המקצועית של המומחה, הוא בכתב המינוי המנוסח על ידי בית המשפט. כתב המינוי צריך להבהיר למומחה את מהות תפקידו כמבואר לעיל, ולפיכך רצוי להימנע מלתחום את הבדיקה וההתייחסות של המומחה לחוות הדעת של הצדדים.

להלן נוסח החלטת – מינוי, שניתנה בבית משפט השלום בחיפה.

בית משפט השלום חיפה
בפני: כב' השופט מנחם רניאל
א 012823/03
תאריך: 30/11/2004



בעניין:
  1. זועבי עומר
  2. זועבי לילא
ע''י ב''כ עו''ד     אלי הכהן     התובעים

- נגד -
  1. אנגל ג'נרל דיבלופרס בע''מ
  2. א. ג'ברין חברה קבלנית לבנין ופיתוח בע''מ
ע''י ב''כ עו''ד     צבי הרשקוביץ     הנתבעים


החלטה

  1. לאחר שמיעת הצדדים אני ממנה את המהנדס נחום פרמינגר כמומחה מוסכם אשר יחווה דעתו בשאלת הליקויים הקיימים, אפשרות התיקון שלהם, האחריות להם, עלות התיקון של הליקויים הניתנים לתיקון, והפיצוי הראוי בגין ליקויים שאינם ניתנים לתיקון.

  2. שכר המומחה ישולם בשלב זה על ידי שני הצדדים בחלקים שווים ביניהם, עד להחלטה אחרת של בית המשפט. לפני תחילת עבודתו, יודיע המומחה את שכרו המבוקש ואם הצדדים אינם מסכימים לכך יודיעו את שמו של מומחה מוסכם אחר.

  3. הצדדים יפנו למומחה, יציגו בפניו את כתבי דין מטעמם, חוות דעת מטעמם וכל ראיה נוספת שברצונם להציג, וכן יתאמו ביקור במקום, אשר בו יהיו הצדדים רשאים להיות נוכחים, בעצמם או באמצעות נציגים מטעמם, וכן לצלם באותו מעמד את הביקור במקום במצלמת וידאו ו/או מצלמה רגילה.

  4. לצדדים נתונה האפשרות לשאול את המומחה שאלות הבהרה על חוות דעתו בתוך 21 יום מקבלת חוות הדעת.

  5. אני קובע את התיק לתזכורת מעקב ליום 27.2.05.

    1. ניתנה היום י''ז בכסלו, תשס''ה (30 בנובמבר 2004) במעמד הנוכחים.

      ___________________
      מנחם רניאל, שופט


על פי סעיף 1 של ההחלטה, ברור כי המומחה יבדוק את כל הליקויים ללא הגבלה וללא כפיפות לחוות הדעת.

על פי סעיף 3, ברור כי הצדדים חופשיים להציג בפני המומחה כל מסמך שבדעתם להציג ולאו דווקא רק את חוות הדעת.

מינוי מסוג זה, מצד אחד מתווה למומחה דרך לבדוק את הטעון בדיקה בשלמות וביסודיות כמיטב ידיעותיו המקצועיות, ומצד שני יוצר פרישה רחבת יריעה ומצג מלא של הראיות בפני בית המשפט, כבסיס לשיקול דעתו מתוך ידיעה מירבית של הראיות הדרושות, וכך צפוי שפסק הדין יהיה יותר צודק, לפחות בחלקו התלוי בחוות הדעת של המומחה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  מאמר ראוי ומאלף ממנו נמצאנו למדים  (אחוי) (4 תגובות בפתיל)
  מה צודק פה בדיוק?  (ארון) (6 תגובות בפתיל)
  ניירת מומחה  (קובי)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי