פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_2569

שושנה והזקנים
רוני קליין (יום שני, 13/12/2004 שעה 7:00)


שושנה והזקנים

רוני קליין




אלבום תמונות

לחץ לדפדוף

המאמר מתפרסם גם באתר iwomen.

לפני כשבועיים קניתי ספר בנושא פרשנות על ציורים.
מבין הדברים היפים והמעניינים שראיתי נתקלתי בציור של צייר שלא היכרתי עד כה, רני (Reni), המתאר שני זקנים מנסים לתקוף מינית אישה המתכוונת להתרחץ. קראתי את הסיפור מאחורי הסצינה אך כשבדקתי קצת לעומק בעזרת האינטרנט גיליתי שמדובר בסיפור ידוע שהרבה ציירים התייחסו אליו. עד עכשיו לי זה לא היה ידוע אז רציתי לשתף אתכם בו.
ספר דניאל בתנ''ך מכיל במקור 12 פרקים. הנוצרים הוסיפו לו פרק 13. בפרק מסופר על שושנה, שהיתה אשתו של יהויקים, מעשירי הקהילה היהודית בבבל.

שני דיינים מכובדים, מידידי בעלה, התגנבו ובאו אליה בזמן שרחצה בחצר ביתה וניסו להכריח אותה לשכב איתם. היא סירבה. הם איימו עליה שאם לא תתמסר להם הם יאשימו אותה בבגידה - עבירה שעונשה מוות בסקילה. שושנה בטחה באלוהים שיעזור לה ועמדה בסירובה.

הזקנים המאוכזבים מימשו את איומם והתלוננו נגדה. נערך לה משפט. שני הזקנים העידו עדות שקר, שראו אותה בוגדת. היא הורשעה ועמדה להיות מוצאת להורג.

בנקודה זאת, עפ''י המסופר, אלוהים שלח את דניאל כדי להציל אותה. דניאל חקר את הזקנים בנפרד והוכיח סתירות בעדויותיהם לגבי למרגלות איזה סוג עץ בוצעה הבגידה, כביכול. שושנה זוכתה והזקנים לבסוף הוצאו להורג.

הסיפור שימש הזדמנות לציירים, בעיקר בתקופת הרנסנס והבארוק, לתאר מצב אירוטי של אישה תמימה ואצילה מתכוננת להתרחץ בתוספת הדרמה של זרים ''מכובדים'' המנסים לחלל את כבודה.

אספתי כמה דוגמאות לפרשנות.

בחלק מהציורים אנו רואים ציור של שני זקנים חרמנים מפתיעים אישה רוחצת ומטרידים אותה מינית. או, ציור אירוטי של אישה מתרחצת כביכול לבדה כאשר אנו רואים או מבינים שעיניים זרות עוקבות אחריה.

גבירותי ורבותי, הטרדה מינית בטיפולם של הציירים. להתרשמותכם.

קישורים:







http://www.faz.co.il/thread?rep=55002
סיפור מעניין
מנשה אבי-חן (יום שני, 13/12/2004 שעה 8:48)

גם האלבום תמונות יפה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=55012
אחת הנקודות החשובות לגבי הסיפור
אלי 666 (יום שני, 13/12/2004 שעה 19:42)

היא בכך שהמדוןבר באחד הסיפורים הבלשיים האמיתיים הראשונים. יש כאן חקירה של דניאל לגבי פשע שבסופה נמצאים האשמים האמיתיים על ידי הפעלה של כוח ההיגיון .

http://www.faz.co.il/thread?rep=55014
''זקנים'' זה דבר יחסי
אילנה (יום שני, 13/12/2004 שעה 20:15)

התמונות יפות מאוד. בקשר למאמר, אני חושבת שה''זקנים'' הם פשוט גברים בשלים, שעדיין כוחם במותניים. זקנים זה דבר יחסי, וכבר ידוע שאנשים, גם גברים וגם נשים, הם מיניים אפילו גם בגיל 100, אם לא מדכאים זאת, בעיקר אצל הנשים. דבר שני, העולם הקתולי שינה לנוחיותם לא רק פרק זה בספר הספרים, אלא גם דברים רבים אחרים.
לרוני:כל הסיפור מעניים מאוד - אילנה

http://www.faz.co.il/thread?rep=55015
''זקנים'' זה דבר יחסי
יובל רבינוביץ (יום שני, 13/12/2004 שעה 20:33)
בתשובה לאילנה

סביר שבתקופה האמורה הם לא היו כל כך זקנים. ''זקני יוון'' שישבו בשערי הערים היו בדרך כלל בסביבות גיל 40 ותוחלת החיים הצפויה להם לא היתה גבוהה במיוחד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=55030
מאמר מאד יפה ומעניין של קליין, וזאת-
רפי אשכנזי (יום שלישי, 14/12/2004 שעה 18:35)

-וזאת לעומת מאמריו האחרים שלו שממש יודעים ''להדליק'' אותי ואחרים...הנושא מקורי ומעניין וחשוב ''גם'' לעסוק באומנות ובנלווה אליה, כי איך יראו חיינו בלעדיה?
ישר כוח לך קליין, אני בכל זאת קורא נאמן שלך!

http://www.faz.co.il/thread?rep=55032
מאמר מאד יפה ומעניין של קליין, וזאת-
רוני קליין (יום שלישי, 14/12/2004 שעה 19:02)
בתשובה לרפי אשכנזי

תודה רפי

http://www.faz.co.il/thread?rep=55035
מגי (יום שלישי, 14/12/2004 שעה 22:56)

נהניתי מאד מהמאמר בשילוב הציורים

http://www.faz.co.il/thread?rep=55040
ספר שושנה
אליצור סגל (יום רביעי, 15/12/2004 שעה 12:54)
בתשובה למגי

לק''י
לא ידעתי על התוספת הזו של הנוצרים. יש בספרים החיצוניים ספר שושנה אבל שם מדובר במשהו אחר לגמרי שאינו מתרחש באותה תקופה. רבתינו הראשונים הכירו את הספר הזה בארמית אבל על הסיפור שאתה מביא לא ידוע לי איזכור כל שהוא.
תודה על האינפורמציה.
אליצור

http://www.faz.co.il/thread?rep=55069
דניאל י''ג
יועזר (יום חמישי, 16/12/2004 שעה 17:04)
בתשובה לאליצור סגל

בספרים החיצוניים יש שלוש תוספות לספר דניאל שהגיעו אלינו מן הנוצרים.
תוספת א' היא תפילת ההלל של שלושת הילדים חבריו של דניאל: עזריה מישאל וחנניה. קטע זה מופיע בפרק ג' אחרי פסוק כ''ג והם פסוקים כ''ד - צ'. פסוקים מקוריים מכ''ד ואילך מתחילים אחרי התוספת צ''א והלאה.

תוספת שניה היא סיפור שושנה ויש שני נוסחים: נוסח השבעים, ונוסח תיאודוטיון. תוספת זו היא פרק י''ג.

תוםפת שלישית הוא סיפור פסל בל והתנין. גם הוא מופיע בשתי גירסאות, השבעים ותיאודוטיון. תוספת זו היא פרק י''ד.

תוספות אלה נמצאות בתרגומו ובפירושו של הרטום בספר הנקרא: ''כתובים אחרונים''.

http://www.faz.co.il/thread?rep=56204
דניאל י''ג
חיה ויסהוז (יום חמישי, 03/02/2005 שעה 12:54)
בתשובה ליועזר

שלום
אתר מעניין מאד, במיוחד בשבילי, שיש לי ציור עם גירסה משלי - מודרנית, לנושא זה.
הכרתי רק חלק קטן מן הציורים שאספת כאן ושמחתי להרחיב.

http://www.faz.co.il/thread?rep=60969
השוואה בין שלושה ציורים
Esther Levinger (יום רביעי, 22/06/2005 שעה 12:42)

לרוני קליין שלום,
יפה מאד, קובץ התמונות נפלא. אם אתה מעוניין בהשוואה בין הציורים של רובנס,ג'נטילצ'י ורמברנדט תוכל לקרוא את
Bal & Bryson, ''Semiotics and Art History,'' The Art Bulletin, June 1991, vol. 73 no. 1, pp.174-208
החלק האחרון במיוחד, עמ' 204-205


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.