|
שוב צומחים ''עשבים שוטים'' בערוגות החושך | |||||
רפי גטניו (יום שישי, 10/05/2002 שעה 19:31) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
ערוגות המתחרדים......משני הצדדים | |||
|
|||
ערוגות מתחרדים מבני עמנו ראויות לגינוי והוקעה,אלה הם ''מתחרדשאהידים'' או אולי''מתנחלשאהידים'' מסוג נדיר,אך לא בלתי מוכר....(לצערנו) בניגוד לרוב ''השאהידים'' הפלסתינאים אלה ''שלנו'' יותר ''זהירים'' ומתגלים-מצטיירים כחשודים בתכנון רצח ופיגוע בלי....להקריב,או אפילו לסכן את חייהם..... מבחינה היסטורית ולצורך השוואה :הם מזכירים את מחתרת ''שחורי הרגליים'' (הצרפתים של אלג'יר) שלקראת סוף ימי הקולנאליזם הצרפתי בצפון-אפריקה,הקימו את הצבא המחתרתי סודי שלהם ''או-אה-אס'' ועוד גופים אלימים-קיקיוניים,כמו ''כף היד השחורה'' וארגון נוסף,אולי עם שם בדוי,שכנראה היה ג''כ ''או-אה-אס'' וקרא לעצמו ''חרב צלב לוריין'' המשותף בין אלה ''שלנו'' לצרפתים הוא שלא ידעו לקרוא את הכתובת על הקיר. מכל מקום,טוב שמועצת יש''ע הזדרזה לגנות.אפילו אם מדובר במהלך ''פוליטקלי-קרוקט'' בכ''ז הוא בא מהר מאשר תגובה מפי אסיר המוקטה לשעבר, המתקשה לבטא דברים דומים,ההכרחיים להשגת תזוזה במה שאוהבים לכנות ''התהליך המדיני''.... ובאשר לטרור ימני קיצוני לפני הקמת המדינה ואילו אחרי ההצבעה בנובמבר 1947 -לפני כשבוע או מעט יותר הזכרתי רשימה מקוצרת של מעשי הלח''י והאצ''ל | |||
_new_ |
לרפיק גטניו - מטבעות לשון מקושתים | |||
|
|||
מטבע הלשון 'מתנחבלים' נטבע על ידי סילבי קשת בטוריה המאוסים. לארסנל שלה אפשר לצרף את 'ביביהו', שהפך לאחר מכן לקוראיה המסורים ל'בלוניהו'. את יצירות המופת האלה אפשר לצרף ל'יהודונאצים' של פרופסור לייבוביץ המנוח, איש מדון ידוע שהטיף למלחמת אזרחים, וגם 'פלשתינאצים', ביטוי שנתקלתי בו באינטרנט, ולצערי אינני יודע מי יצר אותו. חשוב לא לשכוח את 'התשקורת', מטבע לשון, שאם אינני טועה נוצר על ידי הרב אמנון יצחק, איש מלא שנאה כשלעצמו. אני בעד העשרת הלשון העברית, אך מטבעות הלשון האלה מנסות לרדד את החשיבה. הם מנסים ליצור את הצירוף האוטומטי בין מחבל לבין מתנחל, דבר שאין רחוק יותר מן האמת ממנו. נסיון לראות את כל המתנחלים כמקשה אחת, שקול כנגד התייחסות לכל תושבי הרצליה כרוצחים מאז נובמבר 1995. | |||
_new_ |
לא כל המתנחלים מתנחבלים | |||
|
|||
ואתה יכול לראות שאני משתמש בשני הכינויים משפט אחרי משפט. אני שמח להשתמש במטבע לשון של סילבי קשת אף על פי שהוא מאוס בעיניך (ואני מקווה שזה מותר לי), כי בניגוד לדעתך שביטוי כזה מרדד את החשיבה, לדעתי ביטוי זה מדוייק לחלוטין. מתנחל שלוקח בלוני גז + מטען חומר נפץ גדול והולך לפוצץ בית חולים בירושלים המזרחית (שוב - בהנחה שהאישומים ייתבררו כנכונים) הוא מתנחבל - ומהגרועים שבהם. אני לא חוזר בי מאף מילה. ואם כבר הזכרת את פרופסור ישעיהו ליבוביץ המנוח, לפני שמאשימים אותו כאיש מדון שביטוייו מובילים לרדידות מחשבתית כדאי מאד לקרוא את מאמרו שטחים שפורסם בידיעות אחרונות עוד בשנת 1968 (הלינק מצ''ב). אם מנהיגינו היו מצליחים להבין כבר אז את מה שניסה להסביר להם, היום הויכוחים שלנו היו בנושאים אחרים לגמרי. קישורים: שטחים - מאת ישעיהו ליבוביץ פורסם ב-1968 בידיעות אחרונות: http://www16.brinkster.com/leib/shtachim.html | |||
_new_ |
לייבוביץ והשלום, השפה העברית והמחבלים | |||
|
|||
לפני שאתה מפנה אותי לקרוא מאמר כזה או אחר, מן הדין שתתעמק בו בעצמך. מה שלייבוביץ כותב במאמר הוא שאין שום סיכוי לשלום, ואין זה משנה מה נעשה בשטחים הכבושים. יש לצאת מהשטחים כדי שלא יהיה מגע יומיומי בין היהודים לערבים. להלן הציטוטים הרלוונטיים: * ''אין סיכוי לשלום כזה היום ובעתיד הנראה לעין.'' * ''אנו נידונים להתקיים בארצנו ללא שלום וללא בטחון, כאשר התקיים העם היהודי בכל אלפי שנות קיומו.'' * ''לפיכך אין לנו ברירה - מתוך דאגה לעם היהודי ולמדינתו - אלא להסתלק מן השטחים המיושבים 1.25 מיליון ערבים, וזאת ללא קשר לבעיית השלום.'' * (לעניין החיילים שנפלו במלחמה) : ''אך נצחונם ומותם לא ביטלו, ואף לא החלישו, את הסיכון המתמיד לקיומה של מדינת ישראל, סיכון המוסיף להיות קיים ועומד, ללא קשר עם מה שייעשה או לא ייעשה בשטחים. ויש לחשוש, שאחרי חללי מלחמת ששת הימים עוד רבים עתידים ליפול בהגנה על המולדת.'' זה מה שהוא אמר. לא יהיה שלום, ואין זה משנה מה נעשה. די דומה למה שזאב ז'בוטנסקי אמר 45 שנים קודם לכן. אם כי ז'בוטינסקי טען שהציפייה לכך שהערבים יקבלו אותנו ללא מאבק מראה על זלזול בהם ובתרבותם. ז'בוטינסקי כיבד את תרבותם ולאומיותם של הערבים תושבי ארץ ישראל, בעוד שלייבוביץ דיבר על הבעיה הדמוגרפית וסכנת התנתקותם של היהודים כאן משאר העם היהודי בשל כך. איש ריב ומדון כבר אמרתי? עד כאן לעניין לייבוביץ. לעניין המתנחלים/מתנחבלים: כאשר סילבי קשת טבעה את המונח 'מתנחבלים', כוונתה היתה הפוכה מהשימוש שאתה עושה במונח. כוונתה היתה שכל מתנחל הוא מחבל, ולצורך כך בחרה להשתמש בדמיון הפונטי בין המילים. בדיוק כמו הביטוי 'אשכנאצי'. מתנחל שהולך לפוצץ בית חולים אינו מתנחבל, אלא מחבל. האם יש להתייחס אליו בצורה שונה מאשר מחבל יהודי ההולך לפוצץ בית חולים ושאינו מתגורר מעבר לקו הירוק? | |||
_new_ |
חרדים כמושג.......ליובל | |||
|
|||
חרדים כמושג אינני יודע מתי בדיוק נכנס לשפה העברית השימוש הפסוידו-פוליטי במושג ''חרדים'' כשהשוואה המקובלת היא ליהודים דתיים דווקא, המזוהים עם קבוצות שונות,בעיקר פוליטיות. אך אין זאת אומרת שחובה לייחד את ''חרד'' דווקא אליהם... לדעתי אפשר לבחור במספר פירושים ולהתאימם, לפי הצורך, לקבוצה או ליחיד. אצל ר. אלקלעי למשל, במילונו העברי אנגלי השלם -מוצאים פירושים לרוב, כך אפשר לבחור ברצוי לצורך עניין בו עוסקים, לאו דווקא במטרה להפכו מושג פוליטי ייחודי, מטבע לשון וכיו''ב. ''חרד'' (עם ניקוד שונה) מתאים בתרגום לאנגלית גם to be afraid. tremble. be anxiuous. worried. feel uneasy. hurry ואפשר עוד....פירוש נוסף יהיה בהקשר ''חרד לשלומו של...'' או פלוני וכמובן ''הפירוש הראשי'': orthodox, pious וכדומה.------------------------------------- בחרתי ''להצמיד'' ''חרד'' למתנחל קיצוני, או כל קיצוני אחר,שכן יש ''קו משווה דמיוני'' שם נפגשים כל ''החרדים'' לסוגיהם וזניהם וכך ''הפקעתי'' את המושג מיהודים דתיים בלבד. שמאלנים קיצוניים הם בעיני ''חרדים'' כך גם ימניים קיצונים שאינם דווקא חובשי כיפה וכו' וכו'.... --------------------------- יתכן שפתרון ''הצמדה'' נוסח ''מתנחלרד'' אינו הולם, אף שהוא ''נשמע'' טוב (לפחות באזני)....ואם כך....מה אתה מציע? האם להסתפק בניסוח הפשוט למשל: איש שמאל קיצוני,או טיפוס רעיוני קיצוני? או שמא לחפש מילה חדשה שתכלול בתוכה ''חרד''....או משהוא דומה? ----------------------- זו שאלה עליה נאמר בעברית-גששית... ''שאלה שאלתית'' ובכל זאת.....האם ''מתנחרד''? או לא? באשר להקשרים מכוונים של יהודים ואחרים עם נאצים אני מקבל דעתך שביטוי ''יודונאצי'' אינו יאה, אף שבעוונתי ''חטאתי'' בו בעצמי, מפני שפעמים רבות הקשבתי בתשומת לב רבה לפרופסור הממציא... | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |