פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
תוכנית החלל הערבית
אלי אשד (יום רביעי, 12/01/2005 שעה 15:00)


תוכנית החלל הערבית

אלי אשד



לאחרונה השתתפתי בכנס מיוחד שאורגן בידי ארגון אגודת החלל הישראלית בשיתוף עם מכון פישר למחקר אסטרטגי באוויר ובחלל. ביקור בכנס על אגודת החלל הישראלית הביא לגילוי נתונים מדאיגים על התפתחות תוכניות החלל של המדינות השכנות, כמה מהן קרובות מאוד ליצירת לויין שינוע מעל ראשינו. מירוץ החלל המזרח תיכוני הוא בעיצומו ומן הראוי שנתכונן לכך.

הכנס כלל שתי הרצאות: אחת סקירה של טל ענבר בנושא מאמצי החלל של מדינות ערב והשניה של ח''כ יובל שטייניץ לגבי הצורך באיסטרטגית חלל חדשה של ישראל.

תחילה כמה מילים על אגודת החלל הישראלית שאירגנה את האירוע: אגודת החלל היא מוסד ציבורי ומטרתה לקדם את כל תחום החלל בישראל על כל היבטיו (חינוך, מחקר). תוך עשיית מגוון רחב של פעילויות. נשיא האגודה הוא יצחק מאיו, שהיה אסטרונאוט הגיבוי לאילן רמון ז''ל. יש לה מועצה מייעצת שכוללת אנשים כמו אבי הראבן (לשעבר ראש סלע), דוד עברי, פרופסור נח ברוש ואחרים.

יש היום באגודת החלל כ-‏1200 איש. ואם כי היא קיימת בסך הכל שנתיים, יש בה כבר הרבה יותר אנשים מארגונים וותיקים יותר, כמו מהאגודה למדע הבדיוני וגם האגודה לאסטרונומיה (שקיימת מזה עשרות שנים), שבהם יש רק 300-400 איש. היא צומחת כל הזמן, משבוע לשבוע. זהו גוף רציני ביותר. הכנס בשיתוף עם מכון פישר ועם ועדת החוץ והביטחון של הכנסת נועד להרחיב את המודעות התקשורתית לנעשה בתחום החלל.

המירוץ המזרח התיכוני לחלל

טל ענבר, סגן ראש אגודת החלל הישראלית, שביצע מחקר מפורט בנושא, הרצה שם על תוכניות החלל הערביות והאיסלאמיות השונות ודיווח שמדינות ערב משקיעות היום מאמצים רבים בתחום החלל ומצויות בעיצומו של תהליך מקיף לרכישת יכולות לוויניות מתקדמות. איראן אף מפתחת יכולת שיגור חללי עצמאי.

עדות לחשיבות העצומה שמייחסת לכך איראן היא העובדה שבראש מועצת החלל שלה, המפקחת על הנושא, עומד לא אחר מאשר נשיא איראן עצמו, מוחמד חתאמי.

מדינות ערב, עם היוצא הכלל של איראן, נשענות על הידע והטכנולוגיה של מדינות אחרות כמו בריטניה ואיטליה, דבר המקצר משמעותית את פרק הזמן הדרוש להן להשגת יכולות חלליות. זאת בניגוד לישראל, שפיתחה משגר לווינים מפיתוח עצמי בהשקעה גדולה.

כעת מדינות אלה ו
בראש מדינות אלה עומדת מצרים, שלה יש התוכנית הגדולה והאגרסיבית ביותר ללויינים. היא מצהירה בריש גלי שהם מיועדים למטרות ריגול כמענה לתוכנית ''לוויני אופק'' הישראלית. איראן, סעודיה וגם מדינות אחרות כמו אלגי'ריה ופקיסטאן עוסקות בבניית טכנולוגיית לווינים (סוריה, כזכור, שיגרה כבר את האסטרונאוט הערבי הראשון לחלל על מעבורת מיר הרוסית). ברור שהישגים בתחום אלה יהוו עבורם אירוע תקשורתי בקנה מידה עולמי ובמקרה של איראן – אירוע שללא כל ספק ינוצל למטרות תעמולה מעבר לתועלת המודיעינית הברורה של יכולת ריגול מעל לשטחיה של ישראל, בדומה להצלחה תעמולתי שהישיגו הסובייטים מול ארה''ב בשנות החמישים לאחר שיגור הספוטניקים הראשונים.

כבר בפברואר הקרוב מתוכנן להישלח לחלל לוויין ריגול מצרי שניבנה בשיתוף פעולה עם חברה אוקראינית. ידוע שמצרים מפתחת במקביל לוויין ביון נוסף שנבנה בידי חברת ''קרלו גוצ'י'' האיטלקית, אם כי ככל הנראה עדיין אין לו מועד שיגור.

תוכנית החלל האיראנית

הלוויין האיראני ''מסבאח'' (Mesbah)
ניתוח ראשוני של יכולות הלוויין:
  • קוטר משוער של הלוויין: 1 - 1. 2 מטר;
  • קוטר משוער של מצלמת הלוויין – 30 – 40 ס''מ;
  • רזולוציה אפשרית (במסלול נמוך בגובה של כ – 500 ק''מ) – 2-3 מטרים, תלוי בטיב מערכות ההכוון של הלוויין;
  • מאיור הלוויין ניתן להניח כי תוכנן לשיגור באמצעות משגר לוויינים איראני מבוסס ''שיהאב 3'';
  • מטען הלוויין מכונה על ידי סוכנות החלל האיראנית: Multi-Spectral CCD Camera for Small Multi-Mission Satellite
איראן, שמשקיעה, כאמור, גם היא רבות במאמצים לבנות לוויינים, אמורה לשלוח את הלוויין הראשון שלה, ספיר 313, במרץ 2005, באמצעות משגר לוויינים איראני.

בסקירה ראשונית זו מתוארת – לראשונה – הערכת יכולות של לוויין הביון האיראני, המכונה ''מסבאח'' (פרוש השם: מגדלור). יצויין, כי איראן לא פירסמה נתונים טכניים על הלוויין ויכולותיו. הנתונים המוצגים במסמך זה הופיעו באתר האינטרנט של סוכנות החלל האיראנית, ללא ציון שם הלוויין או מהותו, זולת קישור לפרוייקט פיתוח מצלמה מולטי ספקטרלית לחישה מרחוק, עליו הצהירה איראן בעבר. המטען האלקטרואופטי של הלוויין אמור להיות מותקן, על פי איראן, בלוויין קטן המכונה על ידה ''Small Multi Mission Satellite''.

ניתוח והערכת יכולות הלוויין מבוסס על מידע גלוי, על הצגת מקטעים של תוכנית החלל האיראנית בכנסים מדעיים בחו''ל ועל תוצאות הערכה שביצע צוות טכני מדעי מטעם אגודת החלל הישראלית, עבור מכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל.


שיהאב 3סעודיה, במקביל, בונה לוויני מחקר קטנים בשיתוף פעולה עם הבריטים ומדברת גם היא על בניית לווין ריגול סעודי.

במקביל לכל ההתפתחויות החשובות האלה אצל שכנינו, סבלה תוכנית החלל הישראלית ממכה קשה בעקבות כישלון שיגור לווין ''אופק'' האחרון. אמנם כרגע עדיין יש לוויין אופק בשמיים אך לא ברור לעוד כמה זמן ויש צורך דחוף לשלוח לוויין נוסף שיתפוס את מקומו. בינתיים יש תוכניות במשרד האוצר לקצץ חמורות בתוכנית החלל הישראלית, דבר שנראה מגוחך ממש לאור התוכניות של מדינות ערב ואיראן.

מאידך, יש חששות גוברים והולכים במערכת הביטחון הישראלית שמדינות כמו איראן מצטיידות בנשק אנטי לוייני שיכוון כנגד לווינים מעין אלה, דבר שלעתיד עלול להביא למאזן אימה מסוג חדש בין ישראל ושכנותיה כאשר כל אחת מהן תאיים על הלוויינים של השניה...

א.א.: טל ענבר, האם הערבים והאיראנים יוכלו לגלות בעזרת הלווינים ידע על ישראל שאינם יכולים לגלות כבר עכשיו?

ענבר: הם לא יכולים לגלות מידע כזה שאינם יכולים לגלות גם בלעדי הלווינים. כך שלנו זה לא משנה, למעט העניין התעמולתי – שהוא חשוב מאוד; לויין איראני מעל דימונה או תל אביב – יש לזה ערך תעמולתי גבוה מאוד ומראה על יכולות טכנולוגיות של מדינות אלה, כמו חוסר תלות בספקי שירותים של המערב ועל כך שמדינות האיזור רואות בכניסה לתחומי החלל ערך חשוב ואלמנט של יוקרה. המזרח התיכון נכנס כאן למירוץ חדש, המירוץ לחלל, וישראל צריכה לשמור על הפער ולחשוב ברצינות על כניסה לעידן לוחמת החלל. עדיף שנהיה הראשונים בתחום זה ונרכוש בהקדם יכולות של לוחמת חלל.

קישורים:
א.א.: מה, אם כך, ההמלצות הסופיות שלך?

ענבר: עלינו להמשיך ולבסס את יכולות החלל שלנו ללא הסתמכות על גורמי חוץ.
עלינו לראות בהכשרת כוח אדם מדעי וטכנולוגי בתחום החלל יעד לאומי אסטרטגי, ולייחד את המשאבים הנדרשים לחינוך מדעי וטכנולוגי מגיל צעיר, דרך האקדמיה וכלה בשילובם בתעשיית חלל ישראלית. עלינו ליצור לעצמנו תפיסת ביטחון חללית וחזון חללי מוצק ומגובש שיגובה בתקצוב הולם ורב שנתי.

יש לבנות לווין תקשורת ישראלי כגורם חיוני וחשוב לביסוס יתרונה האסטרטגי של ישראל בעשור הבא, ומעבר לכך. חשוב מאוד לעצב תפיסת ביטחון חללית מוצקה ומגובשת בישראל שתגובה בתקצוב הולם ורב שנתי.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  לאשד, תודה על המאמר וביחוד תודה  (רפי אשכנזי)
  ''נשק אנטי לוויני'' - הוא טכנולוגיה מורכבת לאין  (רמי) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי