פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
העולים לגדולה - בוש והירשזון גם
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 18/01/2005 שעה 16:16)


העולים לגדולה - בוש והירשזון גם


ד''ר דוד סיון




שני אנשים קיבלו שידרוג במערכת הפוליטית-מדינית בה הם פועלים. הראשון הוא ג'ורג' בוש שבעוד מספר ימים (20.1.2005) יושבע לתקופת כהונה שניה כנשיא ארה''ב. בניגוד למקובל, הוא כנראה לא מתכוון לשבת על זרי דפנה ולחכות לסיומה של הקדנציה האחרונה. בוש כבר הבהיר שהוא מתכוון לנצל את ההון הפוליטי שבו זכה (The revolution comes home) כפי שבדרך כלל עושה נשיא רק לקראת קדנציה ראשונה.

גם אברהם הירשזון קיבל שידרוג – הוא מונה לשר התיירות בממשלת ישראל, לאחר שניהל את ועדת הכספים מאז הבחירות האחרונות. גם הוא, כמו בוש, הספיק להבהיר את דעתו. הוא אמר שמחירי הלינה במלונות ישראלים מבריחים את הישראלים לנפוש בחו''ל. הוא גם גילה יותר נכונות מבעבר להימנע ממצב של ניגודי אינטרסים.



בוש – במשנה מרץ

כבר לפני הבחירות האחרונות (נובמבר 2004) הודיע בוש על כוונותיו. לכן סביר להניח שהעובדה שנבחר מחדש העניקה לו הון פוליטי אותו יוכל לנצל בהמשך הדרך. שני הנושאים עיקריים על האג'נדה שלו הם שינויים במערכת המס ורפורמה מבנית בביטוח הסוציאלי (Social Security). בעיני, הנושא הראשון חשוב פחות כי הוא מתכוון רק לייעול המערכת. הנושא השני, כולל הפרטה, חלקית לפחות, של מערכת הביטוח הסוציאלי שנוצרה בשנת 1935. בזכות המערכת הזאת, כך נטען, העוני בין הקשישים נעלם. בנוסף, עבור רוב האמריקאים זהו המקור ההכנסה העיקרי לתקופת הפנסיה (The revolution comes home).

אשר על כן, די ברור שהרפורמה הצפויה מעסיקה רבים וטובים מכל צידי המתרס הפוליטי, ומכאן חשיבותה. לכן בחרנו להציג את מהות הבעיה אותה הרפורמה של הנשיא בוש אמורה לפתור.

בארה''ב כמו גם בארצות רבות בעולם השילוב בין הגידול בתוחלת החיים וירידת שעור הילודה יצר מגמה של הזדקנות האוכלוסייה (הגיל הממוצע עלה, עולה ויעלה). המגמה הזאת צפויה להימשך עוד הרבה שנים. לכן בעתיד קצב הגידול בסך התשלומים של המערכת צפוי להיות גבוה מקצב הגידול בהכנסות שמקורן במס על השכר. התוצאה היא הגירעון שצפוי, במהלך 75 השנים הבאות, להצטבר לכדי 3.7 טריליון (אלף מיליארד) שזה פחות מ-‏1% מהתמ''ג המצטבר. אנשי בוש וחוגים נוספים טוענים שזה מצב משברי ושנדרשת רפורמה ''עכשיו''. אחרים אומרים שיש עוד זמן, עוד לפחות 13 שנים, לפני שיתחילו להצטבר גירעונות.

הנושא הזה, המעסיק את האמריקאים בכל מיני רמות, עשוי להיות מאד חם וכבר היום מכוסה על ידי התקשורת בהרחבה. מה שמאד מעניין בכל הסיפור הזה היא העובדה שהרפורמה המתוכננת דומה מאד לרפורמה שהנהיגה מרגרט תאצ'ר באמצע שנות ה-‏80 בבריטניה. העניין בנושא עולה כאשר מתברר שמתרחבת ההסכמה שצריך להחזיר את המצב לקדמותו, לפחות באופן חלקי – להגדיל את חלקה של הפנסיה הציבורית (The British Evasion).

למרות שזו לא הבעיה הפיסקלית הגדולה ביותר שבה על ארה''ב לטפל לא נראה שהנשיא בוש יוותר בקלות על התוכניות בנידון. מצד אחד, לכולם ברור שאת מערכת הביטוח הסוציאלי צריך להתאים למציאות המתהווה. מצד שני, הבחירות האחרונות חיזקו את כוחם של הרפובליקנים בבית הנבחרים (The revolution comes home).

לפי איך שנראים הדברים הנושא יישאר על האג'נדה בחודשים הקרובים. לכן בקרוב אנסה לבחון את העמדות של תומכי הרפורמה ושל המתנגדים ולהציג את התוצאה כאן..


הירשזון מוותר?

עד לא מזמן היה הירשזון יו''ר ועדת הכספים, יו''ר הסתדרות העובדים הלאומית ששולטת בקרן פנסיה ובחברת הברוקרים הפרטית הגדולה בישראל. אבל גם אביו של איש עסקים שחייב הרבה כסף. הוא נשאר יו''ר ועדת הכספים כאשר הולאמו קרנות הפנסיה של ההסתדרות בעוד לקרן שבשליטת ההסתדרות העובדים הלאומית לא קרה דבר.

אבל זה עוד לא הכל הוא גם נשאר בכל תפקידיו כאשר נדונה הרפורמה בשוק ההון וכאשר בנו, עופר, היה עסוק במשא ומתן עם הבנקים הנושים. הוא אפילו עסק בניהול מדיניות כלכלית עצמאית בכך שהקים ועדה מקבילה לועדת בכר שמינה שר האוצר. משום מה ההמלצות של ועדת ברודט, שמינה הירשזון, ועמדתו שלו דמו יותר לעמדת הבנקים מעמדת ועדת בכר. אבל הירשזון, בעקשנות לא ויתר על עמדות הכוח שבידיו למרות ניגודי האינטרסים הברורים. היה צורך להפעיל את ועדת האתיקה של הכנסת כדי שתגביל את פעילותו בנושא הרפורמה בשוק ההון. נאסר עליו ''לטפל בוועדה ולנהל את דיוניה בהמלצות ''ועדת בכר'' ו''ועדת ברודט'' לרפורמה בשוק ההון'' (נאסר על הירשזון לנהל הדיונים בוועדת הכספים על הרפורמה בשוק ההון). ועדת האתיקה התירה לו לעסוק בנושאים הקשורים לקופות החולים וקרנות הפנסיה.

בשבוע שעבר שודרג מעמדו של אברהם הירשזון – הוא לשר התיירות. הפעם הוא הודיע על פרישתו מתפקיד יו''ר הסתדרות העובדים הלאומית. האם זהו סוף הסיפור לניגודי האינטרסים? אני חושש מאד שלא. מסתבר שכיסאו באירגון יישמר עד 2007, עד אחרי הבחירות הבאות (הירשזון פורש, ונשאר).

כך, כאילו, הירשזון ניתק עצמו מניגודי אינטרסים ובא לציון גואל.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  בנושא הביטוח הלאומי  (ישראל בר-ניר) (6 תגובות בפתיל)
  עד כמה שאני מבין ההפרטה היא ניסיון  (מיכאל שרון) (2 תגובות בפתיל)
  אני רוצה רק לישק הגדרה  (עמיס) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי