פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אבירי האמת ואביר הצדק?
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 25/01/2005 שעה 15:00)


אבירי האמת ואביר הצדק?


ד''ר דוד סיון




פעם הסבירו לי שפוליטקאים לא ממש דוברים אמת כל הזמן – אולי אפילו שקרנים. זהו סיכון שהם צריכים לקחת כדי לשכנע את הבוחר. כעת נראה שיש בעלי עניין בחברה ציבורית שמנסים להסתיר את השקיפות והאמת.

פעם, בתחילת הקדנציה של מני מזוז, היועץ המשפטי לממשלה, נכתב כאן מאמר מלא תקווה שהאיש יבער את ''... הרע מקירבינו על באמת, ולא בסנסציות מלאכותיות'' (יועץ משפטי תחת אזהרה). אחר כך כתב אותו מחבר על הטעות הראשונה של מזוז. הפעם אני מציג טעות נוספת של היועץ.


שקיפות של חברה ציבורית

לקח לי זמן אבל כנראה שהתרגלתי לעובדה שהמקצוע של פוליטקאי היא להנדס אותנו שנבחר בו - אם לשם כך הוא צריך לבלף אז שיהיה. מה שלא ממש לקחתי בחשבון הוא שגם מנהלי חברות ציבוריות נוטים להסתיר את האמת מבעלי המניות האלמונים מן הציבור. אבל לפני מספר שנים, עם התפוצצות פרשת ''אנרון'' בארה''ב, למדנו שגם מנהלי חברות ציבוריות בארה''ב הם בעלי נטייה דומה. כעת אנחנו שומעים שגם בחברה ציבורית ידועה בארצנו נוהגים מנהליה להסתיר את האמת ואחר כך להסתבך עוד.

בספטמבר 2004 החליט בנק המזרחי לשלם מענק פרישה של 3 מיליון דולרים למנכ''ל הקודם, ויקטור מדינה. הנהלת המזרחי עשתה זאת ''... על אף שהבנק מילא את כל התחייבויותיו החוזיות למדינה .....'' (בעיית התדמית של בנק המזרחי). נתעלם מהנימוקים המוזרים שבהם השתמשה ועדת הביקורת של הדירקטוריון להכשיר את המעשה. אבל ברור לנו שמישהו במערכת הניהולית של הבנק חשב שהמענק ''ישלם'' את עצמו בעתיד. משום מה אני נזכר שויקטור מדינה היה באותה העת מועמד להחליף את קליין בראש בנק ישראל; כנראה התפטרותו נבעה גם היא מאותה סיבה.

אח''כ החליטו בעלי השליטה ומנהלי הבנק שאין צורך לדווח על כך בדוחות הכספיים למרות חוות דעתו שקיבלו מהיועץ המשפטי של הבנק. אבל מתברר שהרשות לניירות ערך לא ויתרה ודרשה דיווח על השתלשלות תהליך קבלת ההחלטות בעניין. התוצאה היא שרשרת דיווחים סותרים של הבנק שבה בולטת מאד עובדה אחת שהנהלת הבנק גם חיפשה ומצאה הכשר משפטי למעשה. הם הזמינו חוות דעת מעוד שני עורכי דין (סה''כ שלושה) עד שקיבלו את ההכשר. כנראה שמנהלי המזרחי הם ''אנשים שבטוחים שהכל מגיע להם, גם שכר של מיליוני דולרים, אבל ליתר ביטחון מקדישים שעות וימים כדי להסתיר את שכרם מהציבור'' (מי משקר בבנק המזרחי).

נדמה לי שאת התשובה חבויה תחת הכותרת ''טיפוח הקשר בין הון לשלטון''.
האם הבלוף או השקר הוא התנהלות מקובלת חברות ציבוריות?


אבירי הצדק?

בחוות דעת שהעביר היועץ המשפטי לשר אהוד אולמרט על העסקה לשינוי ייעוד הקרקע עם בעלי חברת המלח - משפחת דנקנר (גד ליאור, דנקנר עושה ממלח זהב: אושרה העיסקה לשינוי ייעוד הקרקעות שברשות תעשיות המלח, כלכלה, ידיעות אחרונות, עמ' 5). מדובר בשינוי ייעוד לקרקעות שמינהל מקרקעי ישראל הקצה לחברת המלח באילת ובעתלית, לפני שנים, כדי שישמשו בתהליך ייצור המלח. באמצעות העסקה, אם תאושר על ידי הבג''צ בעקבות העתירה שהגישו החברה להגנת הטבע, התנועה לאיכות השלטון והקשת הדמוקרטית המזרחית, תקבל החברה אישור לבנות לתיירות ולמגורים עם הטבה בצידו בשווי של כמה עשרות (אולי מאות) מליוני שקלים.

נראה שמני מזוז טעה, שוב, כאשר שקל את עמדתו לאחר שלדעתו תוקנו עיקרי הליקויים אותם ביקרו היועץ הקודם, רובינשטיין, ומבקר המדינה, השופט גולדברג. מזוז כנראה שכח לבחון שוב את עמדת קודמו בתפקיד נגד הפיצוי (הטבה) שאושר לחקלאים על ידי המינהל. הוא כאילו לא שקל את עמדת בית המשפט העליון שבסופו ביטל את הפיצוי, בעקבות עתירה שהוגשה על ידי התנועה לאיכות השלטון והקשת הדמוקרטית המזרחית.

בשלב זה הבית המשפט העליון הוציא צו ביניים שמעכב את ביצוע העסקה עד שידון בעתירה. צריך לקוות שהבג''צ יעמיד את היועץ על טעותו בכך שיקבל את העתירה. יש האומרים שהפיצוי הראוי הוא ''0'', שינוי הייעוד לא נדרש על ידי המדינה (גדעון עשת, מזוז לא למד את הלקח מרובינשטיין, כלכלה, ידיעות אחרונות, עמ' 5).

במה שונה הבקשה של משפחת דנקנר (בעלי חברת המלח) מהבקשה של החקלאים שהבג''צ דחה בסופו של דבר?
האם מזוז מתגלה, כקודמיו, כעו''ד מגוייס לצרכי הפוליטיקאים?
איך זה ששוב אולמרט, יו''ר מועצת מקרקעי ישראל, קשור במאבק להשגת הטבות לבעלי ההון במשק?





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  עצוב, עד כמה שהעניינים לא  (מגי) (2 תגובות בפתיל)
  עצוב או מפתיע ביותר....  (יודע דבר) (5 תגובות בפתיל)
  עדכון ותהיה  (דוד סיון)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי