פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
''עיוותים''?
עגל הזהב / דוד סיון (שבת, 05/02/2005 שעה 22:54)


''עיוותים''?

ד''ר דוד סיון



המדינה מפסידה בכל שנה הכנסות של כ-‏20 מיליון שקל, בגין הפטור החלקי ממס הכנסה שניתן לספורטאים זרים.
המתנחלים נוהגים כאילו אין דין ואין דיין ומפרים באופן בוטה את החוק האוסר על רשויות מקומיות שאינן חלק מתוכנית ההתנתקות לממן את הפעילות הפוליטית נגדה..... בשטח ההפגנה שלשום נראו שלטים של מועצות אזוריות בשטחים .... , בהן גוש עציון ומטה בנימין.
נהפוך את ישראל לאחת מעשר המדינות העשירות בעולם מבחינת הכנסה לנפש. אין סיבה שישראל לא תהיה אחת המדינות המשגשגות בעולם.
במאי 1998 אישר שר האוצר הטבה מוזרה וייחודית. הייחוד הוא בכך שמסבסדים דוקא את החזקים בין הספורטאים בעוד שספורטאים אחרים נמצאים במצוקה.

בשנים האחרונות נדונה סוגיית המימון של פעילות פוליטית על ידי הרשויות המקומיות. בניגוד לקודמיו שר הפנים החדש מזדרז לפעול לסיכול – יעני, ''מטאטא חדש, מטמא טוב''.

ההצהרה של בנימין נתניהו הושמעה בכנס שאירגנה הבורסה. האם היא מציאותית או שהיא עוד אחת מהצהרותיו הרבות כדי להרשים?


עיוות מס' 1

כלכלנים יטענו שאין לסבסד פעילות כלכלית בכלל כי זה פוגע ביעילות ההחלטות של מנהלים עסקיים. הם נוטים להקצות יותר גורמי ייצור לפעילות לא רווחית – הסבסוד זורם לסעיף הרווחים של בעל העסק. למרות זאת, יסכימו הכלכלנים לסיבסוד עסקים חלשים או חדשים באופן זמני בטענה שזה מקל שלב הכניסה לפעילות עסקית בענף מסויים. הסיבסוד הוא מעיין שכר לימוד איך לנהל עסק ביעילות. אבל לאחר זמן לא רב מתייתר הסיבסוד והעסק יוצא לעצמאות.

במקרה הנדון מדובר בהטבת מס שהיא מעיין סיבסוד. אבל במקרה של הספורטאים הזרים יש לנו בעיה כפולה עם הסיבסוד: א. הטבה מסייעת לקלוט בספורט דוקא ספורטאים מצליחים יחסית. ב. ההטבה היא כזאת שספורטאים ישראלים באותו ענף לא מקבלים את ההטבה. ג. בעצם ההטבה הזאת ניתנת לבעלי ההון (הקבוצות) שיש להם את הנסיון העסקי המוצלח יותר.

ההטבה הזאת מהווה חיסכון גדול יותר לקבוצות בהן משחקים יותר זרים שעלות שכרם גבוהה יותר מקבוצות אחרות. ההטבה הזאת חוסכת לבעלי מכבי ת''א בכדורסל יותר מאשר לבעלי הפועל ת''א וקבוצות אחרות שנאבקות על ההישרדות בליגה. ההיגיון הכלכלי יקבל הטבה כזאת אם היא תיצור עדיפות זמנית דוקא לקבוצות החלשות דוגמת הפועל ת''א ובכך לשפר את תפקוד הכדורסל כולו. מכבי ת''א המצליחה לא צריכה סיוע כלל.


עיוות מס' 2

ההיגיון של מימון פעילות פוליטית על ידי המדינה הוא חלש. אבל ודאי שאינו ''הגיוני'' כאשר, בעצם המדינה מממנת פעילות נגד מדיניות הממשלה. לכאורה, על פי דבריו של שר הפנים, מימון הפגנות נגד מדיניות הממשלה הוא לא חוקי.

לכן, לפי הנחיית בג''ץ, תיערך בדיקה חשבונאית של תקציבי הרשויות המקומיות בשטחים. מה שאולי לא מובן הוא שהפרשה הזו נמשכת כבר לא מעט זמן. מדוע אף אחד מראשי אותן רשויות לא מתלונן על פעילות לא תקינה, עיוות הכללים?

לעומת זאת פנחס ולרשטיין, מצא לנחוץ להתלונן על הדו''ח שמכינה עבור ראש הממשלה עו''ד טליה ששון בנושא סיוע תקציבי, מתחת לשולחן, למאחזים לא חוקיים (דו''ח). הוא אינו מתלונן על פעילות לא תקינה ביש''ע, בתחומי ממלכתו. הוא מתלונן שישנם אחרים שצריכים להיבדק: ''החלק המנוול בדו''ח הזה הוא .... האם הגברת טליה ששון היתה מעזה ...''

האם ראשי רשויות ביש''ע הם מעל החוק והכללים התקינים?


עיוות מס' 3

בעבר, בתחילת הקדנציה שלו, השמיע בנימין נתניהו שתי הצהרות שנקלטו היטב בתקשורת: ההצהרה על הצורך להחליף דיסקט וההצהרה על השמן והרזה. הן אפילו השפיעו על התנהגות המשק משום שהן הצביעו על כוונותיו של שר האוצר בקשר למדיניות הכלכלית והן בגלל שהציבור האמין לו.

אבל ההצהרה, שציטטנו בראש המאמר, מהשבוע שעבר נשמעת כאילו ההישג הזה מאחורי הפינה – כאילו שנתניהו התכוון שזה יוגשם בשנים הקרובות. לכאורה, אין קל מזה. על פי נתוני 2002 של Human Development Index, ההכנסה לנפש, התמ''ג לנפש (19,530$ מתואם לכוח הקניה), בישראל מדורגת במקום ה-‏36. צמיחה ממוצעת של 4% בשנה במהלך 10 השנים הקרובות מקרבת את ישראל למקום העשירי במונחי שנת 2002. אלא שהאמירה הזאת מבוססת על שתי הנחות מאד משמעותיות:
  1. 35 המשקים שמקדימים את ישראל היום לא יצמחו כלל – ידרכו במקום.
  2. כוח הקניה של השקל לא ישתנה לרעה באופן משמעותי.

הסיכוי הוא מאד דמיוני במיוחד כאשר נזכרים שהרפורמות המבניות מתקדמות בצורה חלקית, לאט. גם זה מצליח כי שר האוצר הוביל חקיקה ספציפית (הלאמת קרנות הפנסיה ההסתדרותיות, חוק פיצול רשות הנמלים). הסיכוי הוא דמיוני כאשר נזכרים שהגורמים העיקריים לצמיחה של החודשים האחרונים (סוף 2003 ו- 2004) הם הערבויות והצמיחה במשק העולמי ובמיוחד המשק האמריקאי.

לעניות דעתי ההצהרה לעיל היא עוד סימן שר האוצר נשחק על ידי נתניהו הפוליטי. פוליטיקאי בדרך כלל טוב לפזר אמירות אופטימיות גם אם אין להן שחר...




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  המצב החוקי  (אליצור סגל) (10 תגובות בפתיל)
  מדוע יש מחקרים  (אאא) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי