פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
קריאה לחופש ביטוי של הבלוגרים בעולם
צבי גיל (יום רביעי, 23/02/2005 שעה 4:41)


קריאה לחופש ביטוי של הבלוגרים בעולם

צבי גיל



עראש סיגארחי ומוג'טבה סמינג'אד הם שני איראנים הנמצאים כיום בכלא משום שהם מנהלים בלוגים בהם נמתחה ביקורת על שלטונות איראן.

מרק ג'ן, מנהל מוצר בגוגל, פוטר לאחר שפירסם בבלוג שלו תיאורים של תנאי העבודה בגוגל, וכן ביקורת על תפקוד החברה ועל מוצרים עתידיים.
האינטרנט, ובייחוד היומנים האישיים (הבלוגים) הם, לפי שעה, תקשורת המונים אולטימטיבית, שכן התמסורת (העברת המסר) היא רב צדדית. המשתמש במדיום זה אינו זקוק לשיקול דעתו של איזה עורך־על, לא תלוי בגחמות או ברודנותם של עורכי מדורים, ולא למדור ''מכתבים למערכת'' אשר בנסיבות אובייקטיביות (ולעיתים סובייקטיביות) ממיין ומ''צנזר'', את המכתבים. עד כה תקשורת ההמונים השמרנית, כולל הכתובה, הקולית והחזותית, היא חד סטרית.

הבלוגים אינם נקיים מפגמים, לא רק של הכותבים עצמם אלא, ואולי בעיקר, בשל ה''טוקבקים'' שלעיתים קרובות רמתם זועקת לשיפור והם אף בוטים וסתם משמיצים, מחרפים ומגדפים. עד כדי כך שיש עיתונאים וסופרים שמסרבים שהטור שלהם יתפרסם באתר, או הדורשים שיתפרסמו רק אם המערכת לא תאפשר ''טוקבקים'' מכל סוג שהוא. זאת זכותם, גם אם הם כותבים במקור מסרים שמופנה להמונים ולא לקומץ נבחרים.

גם אני לא מתמוגג מתהודות שונות למאמר או לרשימת יומן. זאת לא רק בשל תכנים וצורות של תגובות, אלא משום שבהרבה מקרים, אם לא ברובם, די שמגיב ראשון או שני יסטה מליבת המאמר ואז אנו עדים ( כמו במשחק מפה לאוזן) לאיזה וויכוח מתגלגל שאינו שייך לנושא.

אבל אין בכך, לדעתי, מלהמעיט בחשיבות הענף הפופולארי זה בתמסורת ההמונים. באותו זמן עלינו להתייחס בחומרה לכל מי שמנסה לפגוע בכותבים שנותנים ביטוי למאוויים, לביקורת מכל סוג שהוא, ולדעות חריגות. משום כך אני נענה בנפש חפצה לפנייה של קפטן אינטרנט ב''הארץ'' ומצרף את קולי למען משמיעי המסרים הלא ממוסדים באתרים האישיים, הנותנים ביטוי לרחשי לב, להגנה על מה שנראה בעיניהם כעקרון צודק, למען שחרור אנשים מכבלי הרודנות מדינית, כלכלית, חברתית.

בהקשר זה שלטון האייטולות של איראן, באכזריותו לכפות את מערכת הנורמות האפלות שלו, מתנכל לאלה אשר מוצאים את הדרך לבטא את התנגדותם למסע האימים של הקנאים החשוכים. במסגרת ''המלחמה הגדולה'' בחותרים עצרו השלטונות האיראניים שני בלוגרים בני ארצם, מוג'טבה ועראש.

איני יודע, נכון יותר אני יודע שתהודה מינורית כזאת שתבוא ממאות ואלפי בלוגרים ברחבי העולם לא תזיז לאיראנים. אבל לעיתים יש להשמיע זעקה כדי לשחרר לחץ, כדי להודיע שיש אנשים וכותבים שאיכפת להם. אם זה לא יסייע לעצורים, זה לפחות יקל עלינו את המצפון שעשינו את המעט שנתבקשנו לעשות: להשמיע קול.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי