פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בעקבות ז'ול ורן
דוד סיון (יום שישי, 25/02/2005 שעה 5:04)


בעקבות ז'ול ורן

ד''ר דוד סיון


מבוסס על המאמר מאת ד''ר חזי יצחק שמצוטט בהמשך.
ז'ול ורן חזה רבות מאוד מהמצאות המדע של המאה העשרים, ובין השאר את הפקס, את דלת הקניון האוטומטית, ואפילו חזה בדייקנות את אופי המוסיקה של המאה העשרים, וגם את האווירה התרבותית... ז'ול ורן לא היה נביא, ולא היו לו כוחות על-טבעיים. סוד כוח החיזוי שלו טמון בשילוב מוצלח בין בקיאות מעמיקה בחידושי המדע המעודכנים ביותר של זמנו, ויכולת לוגית ואינטואיטיבית מעולה, לחזות כיצד ייושמו חידושים אלה, ומה תהיה השפעתם על התרבות והחברה – מאה שנה אחרי זמנו.
ז'ול ורןז'ול ורן (1828-1905) נולד לתוך תקופה מרתקת של תגליות ופיתוחים טכנולוגיים רבים. כפי שהתברר, התקופה התאימה לו כמו כפפה ליד. בנעוריו בעיר נאנט הצטיין בספורט ובלימודי הגיאוגרפיה – תחום מפתח בהבנת יצירתו של ורן הבוגר. אומרים שבספריו השתמש בידע גיאוגרפי הטרי שהביאו נוסעים וחוקרים מקצות העולם. הסופר הצרפתי הנודע נחשב לאחד מאבותיו של המדע הבדיוני. סדרת ספריו ''מסעות מופלאים בעולמות ידועים ובלתי ידועים'' הפכה לקלאסיקה תורגמה לעשרות שפות והיתה בסיס לסרטים רבים. עד היום – ספריו של ז'ול ורן הם הספרים המתורגמים ביותר לעברית.

ז'ול ורן היה סופר פורה מאד, שכתב למעלה מ-‏70 ספרים, מחזות וסיפורים קצרים. ספריו הם מעין משהו נצחי, הגם שחלק ניכר מ''תגליותיו'' כבר אין בהן חידוש. יכולתו לתאר את נופי הטבע והאנשים בהומור שנון היוו ומהווים סיבה לעניין שספריו מעוררים בין קוראים ותיקים וחדשים. ז'ול ורן ידע לשלב בסיפוריו פרטים מדעיים וטכנולוגיים עדכניים רבים אותם למד משיחות עם מומחים או מקריאה בכתבי עת מדעיים שונים.

כמו שז'ול ורן שאב ידע מנוסעים וחוקרים, כך גם היווה השראה לחוקרים מפורסמים. ספריו היוו השראה לחוקרים כמו האדמירל ריצ'ארד בירד, מחלוצי המחקר באנטרקיטקה, יורי גאגרין, האסטרונאוט הראשון, ניל ארמסטרונג, הראשון שצעד על הירח, ועוד רבים אחרים. הוא כתב בתקופה ''... סוערת של מסעות גילוי גיאוגרפים, המצאות הנדסיות תקופה שגיבוריה היו, בין היתר, מהנדסים, מדענים, ספנים הרפתקנים, וטייסי כדורים פורחים'' (ז'ול ורן – בין מדע לדימיון). אלו שימשו לו מקור השראה ומידע וספריו הופיעו בתוך ציבור שגילה עניין רב בהתפתחויות הטכנולוגיות.

לא מזמן הזדמן לי לקרוא שוב את מסביב לעולם ב-‏80 יום, והוא ריתק אותי כבראשונה לפני שנים. המתח וההנאה לא נפגעו כלל למרות שהיום אפשר לעשות מסע כזה בהרבה פחות ימים. תיאור הנופים והאירועים בהם עברו והתנסו גיבורי המסע הם שמקנים לסיפור מעין נצח.

מוקדם בקרירה הספרותית שלו, ז'ול ורן מתייחס לבעיות ונושאים אקולוגיים של פריס בשנת 1960 – כמעט 100 שנה מוקדם יותר. הוא עשה זאת בספרו השני, פריס במאה העשרים, שנגנז בחייו כי המו''ל חשב שהתחזית שלו פנטסטית מידי וגדולה גם על נביאים. הספר יצא לאור רק בשנת 1994, לאחר שהנין של ורן מצא את כתב היד בכספת נטושה בביתו. פריס של המאה ה-‏20 אינה מקום לאנשים עם רגשות. כל המקורות והמוטיבציות מופנים למימוש הצורך להתעשר. ''מדהים לקרוא את הפרק... המתאר את שד החשמל המנוצל המחליף אפילו את הגליוטינה הישנה (ז'ול ורן – בין מדע לדימיון).



קישור:
אתר האינטרנט של הכנס
במלאת 100 שנים למותו של הסופר, הממציא וחוזה העתיד, יתקיים במרכז הבינתחומי ''נגב'' במדרשת שדה בוקר כנס, ''ז'ול ורן – על מדע ודמיון'' לכבודו, בנוכחותו של שגריר צרפת בישראל מר ז'ררד ארו. בכנס יתקיימו 6 מושבי הרצאות, כל אחד בנושא אחר מנושאי היצירה של ורן. בכל מושב ידברו חוקרים מתחומי מחקר שונים (גיאוגרפיה, גיאולוגיה, אסטרופיסיקה, רפואה, הסטוריה, ספרות ועוד) לצידם של נוסעים ומטיילים, ופריקים של כתבי ז'ול ורן.

האם הוא חזה את העתיד?
מהו ייחודו וסוד ניצחיותו של הסופר שזכה לאינספור תרגומים ועיבודים לספריו, אך מעולם לא התקבל לאקדמיה הלאומית הצרפתית?



תכנית מעודכנת ופרטים נוספים נמצאים באתר האינטרנט של הכנס.



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  כנס מרתק - בהצלחה למארגנת הכנס  (רמי נוידרפר)
  ביום ששי  (יועזר)
  המושבים הראשונים של הכנס  (דוד סיון)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי