פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אחיתופל הישראלי
דוד סיון (יום ראשון, 27/02/2005 שעה 21:33)


אחיתופל הישראלי


ד''ר דוד סיון




אחיתופל המקראי היה יועצו של דוד המלך שהצטרף לקבוצת המורדים בראשות אבשלום. לשאלת אבשלום איך לבסס את המרד הוא בחפץ לב תורם מכשרונו. ''אחיתופל לא סלח לדוד את חרפת נכדתו [בת שבע], ואת הדחת בנו. יותר ויותר התחזקה בליבו ההרגשה כי אין דוד ראוי למלוך והוא מנסה להרוס את מלכות בית דוד מתוכה'' (דוד ואחיתופל).



כאשר קוראים מדברי אנשי הימין בעיתונים השונים קשה שלא להיזכר באחיתופל הגילוני. פתאום הם טורחים להוציא מן הארון שלהם כל מיני טענות ועובדות ידועות מימים ימימה. זה התחיל במכתבים ומאמרים בזכות הסירוב ואי הציות - כמובן שלא בזכות קבוצת הטייסים לסרב ולא בזכות סרבני השרות בלבנון או ביש''ע (כן לאי-ציות, לא למרד). נדב העצני שכתב את המאמר כתב, מספר ימים יותר מאוחר, גם את הדברים הבאים:
......מתוקף חוק ישראלי מפוקפק, ....ראש הממשלה נחלץ זו הפעם השנייה מכתב אישום חמור, רק כתוצאה מאקרובטיקה מוסרית ומשפטית של היועץ המשפטי לממשלה..... איזו מן מדינה היא זו, שבה המסלול המהיר מהכלא הוא דוקא ניסיון רצח לאומני של אזרחיה...... שמעצבי דעת הקהל במדינה המרוחקת הזו מפעילים מוסר מתוחכם מאוד. שאצלם, החוק, האמת, הצדק והיושר תלויים בצד של המפה הפוליטית, שממנה הם משקיפים על העולם.
(שגריר סדום, מעריב, מוסף שבת, 25.2.2005, עמ' 8)
אפשר לדבר על המוסר המתוחכם של העצני, ואותם אלו מחבריו שחושבים כמוהו. שהרי אצלם החוק, האמת, הצדק, והיושר תלויים בעמדה הפוליטית שעל פיה הם בונים את השקפת עולמם. מעניין מה יש להם להגיד על מתפרעי יצהר ועל מוסקי הזיתים – רשימה חלקית. מעניין מה היה להם להגיד על החנינות וההקלות בעונש של רוצחים אחרים (אנשי המחתרת היהודית.... ).

אבל הכי מעניינת היא העובדה שהם ידעו הכל על משפחת שרון כבר מזמן, עוד לפני הבחירות האחרונות, ולא הקימו קול צעקה. גם הטענות על חוק מפוקפק ושאריק שרון הפר הבטחה לבוחרים לא מחזיקות מים. החוק הרי אושר ברוב של הכנסת שנבחרה בבחירות חופשיות ודמוקרטיות. לפני שנבחר שרון דיבר על ויתורים כואבים ואחרי שנבחר הוא נהפך לראש הממשלה של כ-ו-ל-ם. כאשר זה קורה הרי הוא צריך לנהוג לפי מה שהוא מבין האינטרס של כל אזרחי המדינה. זו משמעות התפקיד שלו אפילו אם בכך יפסיד את התמיכה של מוסדות ממפלגתו.



מה בדיוק עושה את חוק פינוי-פיצוי מפוקפק אדון העצני?
איזה זכויות אזרח בדיוק רומס החוק הזה?
מדוע לא התעוררת לתמוך בסרבנים שהחלטתם קדמה לשלך?
במה הם הזכות שלהם שונה משלך?



ברור שזה קשה מאד להיות בצד המפסיד של המפה הפוליטית, במיוחד בנושאים שלדעתנו הם חשובים ואפילו קיומיים. קשה להיות במיעוט ועוד יותר קשה להיות במיעוט שנחשב לאיכותי והיה מאד, מאד פופולרי במשך שנים רבות. היו גם מיעוטים אחרים שזה קרה להם ויהיו עוד כי זו דרכה של הדמוקרטיה.






חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


כנראה שהדרך היא הקובעת
ישראל (יום שני, 28/02/2005 שעה 8:38) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ולא האיש עצמו. אותו דבר רק הפוך אפשר לומר על השמאל ששנא את שרון, חיפש כל דרך להרחיקו מענייני הציבור ואפילו הקיצוניים שבהם שרו על מותו. הרי רק לפני שנה וחצי עוד דרש השמאל להקיז את דמו של שרון בשל כמה חקירות פליליות.שלא להזכיר את ההסתה שלפני 22 שנים. מאז כשנה כל השמאל מחבק אותו אל ליבו כאחד ויחיד ושיכול להוציא את ישראל מעזה (אבל לא את עזה מישראל). כנראה שבן אדם שנבחר על מצע מסויים, אנשי הגיון והגינות מצפים ממנו לממש את המצע הזה ולא לפעול נגדו. הוא היה המנהיג של כל הימין אילו קיים את מטרות הקבוצה אותה הוא מייצג.

ורק הסתייגות קלה מדבריך לגבי ''כאשר קוראים מדברי אנשי הימין בעיתונים'' ..... לא כל אנשי הימין מתנגדים למהלכיו הנוכחיים של שרון.
_new_ הוספת תגובה



מקבל את הערתך
דוד סיון (יום שני, 28/02/2005 שעה 11:05)
בתשובה לישראל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צריך היה להיות כתוב: ''כאשר קוראים מדברי אנשי ימין בעיתונים''.

באותה מידה גם את האמירה שלך (''...על השמאל ששנא את שרון,... מאז כשנה כל השמאל מחבק ....'') צריך לתקן. אני אולי שמאל אבל לעולם לא שנאתי את שרון וגם אינני מחבק אותו כעת

לגופו של עניין אני חושב שאת שרון היה צריך להרחיק מן המערכת הפוליטית כבר מזמן. קודם כל בדרך שהוא הוביל את מהלכי ממשלת בגין בנושא מלחמת לבנון. שנית הרי היתה פרשת סברה ושתילה שבהקשרה נאמר שאינו ראוי להיות שר ביטחון. לצערי בעניין הזה הייתי חלק ממיעוט קטן ואני עדין...
_new_ הוספת תגובה



לעניין אחיתופל.
יהונתן קלינגר (יום שלישי, 08/03/2005 שעה 13:19) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מצורף בזאת קטע מתוך מאמרי על יחסי הכח בתקופת מלכים, לאור ניתוח ספר בראשית, שלדעתי רלוונטי לסיפור, מנקודת מבט שונה במעט.

(1) סיפור אבשלום, ששכב עם נשות אביו לאור עצת אחיתופל , מובא אצל פרידמן כהסבר למרד שערך אבשלום כנגד אביו. אותו אבשלום הוא זה שהרג אף את אמנון שאנס את אחותו, תמר . פרידמן טוען למנהג שבו הבן יורש את נשות אביו, ובירושה דה-פקטו, ניסה אבשלום לרשת את דוד טרם מותו.
בסיפור המרד של אבשלום ניתנו לו שתי עצות לצאת כנגד אביו, והוא בחר את זו שהיתה פחות פוגענית גופנית. במקום להלחם באביו באמצעות הצבא, החליט הוא לכבוש את ארמונו, ולהניס את דוד, ומצד שני בעל את פלגשיו של דוד (בנבואה דובר על נשותיו). קיום יחסי מין עם פלגש (בדומה לסיפור ראובן) הוא עבירה על חוק העריות האפקי (טוטמיאלי) בו נשות האב אסורות על הבן. אם כן, מדוע אבשלום בחר לעשות כן, בהיותו המלך?
את ההסבר לשאלות שנותרו פתוחות אנסה לתת בפרק זה.

(2) אמנון אונס את אחותו ומסרב להנשא לה. עקב אונס זה, אגב, לא ניתן היה להשיאה לאחר, ולכן ביקשה היא מאחיה כי ינשא לה. מכשסירב, הלך אחיה ורצח את אמנון. בצורה כיאסטית, שכם אונס את דינה ואחיה מסרבים לחתנה. אולם, גם לאחר האונס נותרה היא טמאה ולא היה ניתן לחתנה עם איש , ולכן שני אחיה הלכו וחרבו את העיר שכם. ניתן להראות זאת כהצדקו של אבשלום לרצח אמנון שאנס את אחותו. יחד עם זאת, אנו רואים את הצעת שכם ''חתנו את אחתכם והעלו את מדרגכם האישי'', אולם, יש לזכור כי אבשלום לא היה האוחז בקולמוס ההיסטוריה באותה העת.

רצח אמנון, אמנם, לא היה - לדעתי - ממניעים של כבוד המשפחה, בניגוד למקובל לחשוב. אבשלום ידע כי באם אחיו אכן ירתם לאחותו, יהיה מדרגם בירושת השושלת גבוה יותר מכל אחר, וילדם יהיה הגבוה ביותר, אף מעבר למלך. בצורה דומה, במיתום המסופר אצל בוט , מתואר מקרה בו לאחר עבודה פוליטית מרובת שנים הצליחה הבית ''השני'' בממלכת טונגה לרשת את המלוכה, כיוון שהעלה את המדרג האישי של צאצאיהם עד למעבר למלך המכהן.

לאחר רצח אמנון, המועמד למלוכה הוא אבשלום. לכן זה מתייעץ עם אחיתופל, שהיה אויב של אביו המלך, וזה מייעץ לו לאנוס את נשות אביו על מנת לרשת אותו בחייו. אחיתופל לא היה חף ממניעים פוליטיים לכשעצמו, ואבשלום ידע זאת, ולכן את עצתו השניה, לרצוח את דוד, לא קיבל. אבשלום אונס את פלגשי (יש לשים לב לחשיבות ההבדל בין נשים לפילגשות) אביו לאור עצת אחיתופל, ומבקש לרשת אותו, בכך נשללת הבכורה. דוד לא בא יותר במגע עם הנשים הנאנסות . אלמנט האונס מהווה הן פגיעה בקניין המלך והן הצדק להוציאו להורג. בעילת הנשים אצל אבשלום מקבילה לבעילת בלהה על ידי ראובן, השללה ממנו את הבכורה. כעת, מובן לכל כי הבועל את נשות האב מפר את האיסור הטוטמיאלי, אולם, באותה העת הדבר נתפס כנסיון לרשת את האב בעודו בחיים.

כעת, לאחר האונס, שלמה הופך להיות המועמד הטבעי, ודוד כבר בא בימים. דומה היה המקרה למקריהם של בני יעקב, שהבכורה נשללה מהם לאור מעשיהם הנפשעים (הן בשכם והן לאחיהם יוסף). מיהודה נשללה ה''בכורה'' עקב מעשיו עם תמר, אולם אלה לא נחשבו כה פסולים באותה העת.

אדניהו מבקש את אשת אביו, לאחר שירד מכס הבכורה, שלמה מקבל זאת כמרד ורוצח אותו - באותה מידה שראובן בועל את פלגשו של אביו, ובכך נמנעת ממנו הבכורה בספר בראשית. הדרך בה אדניהו עושה זאת היא אלגנטית, כפי שהראיתי בסיפור על אבישג השונמית. אבישג הינה משל הן למלכות והן לאישה המועדפת. דומה לכך הוא המיתוס על בתואל, אבי רבקה, החיצוני לתנ''ך , המבקש זכות בכורים על בתו. בהיותו המלך, היתה לו זכות בכורים על כל אישה שנשאה באותה הממלכה, אף אם זו בתו. וכך נותרת השאלה האם זכות הבכורים על אבישג תחול גם בנושא זה? ספק באם המלך היה כפוף באותם הימים לאיסורי אשת-איש (וספק אם איסורים אלה עוד היו קיימים, בהתחשב באי-קיומו של קודקס עד למאוחר ממלכות בית ראשון), ולכן, פגיעה בשלמה תהיה פגיעה בקניינו.

מקווה שהייתי מועיל
_new_ הוספת תגובה



תודה רבה
דוד סיון (יום רביעי, 09/03/2005 שעה 10:22)
בתשובה ליהונתן קלינגר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חבל שלא היה לי החומר הזה כשכתבתי את המאמר.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי