פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_2719

מוֹנִיּוֹת אוֹ לֹא לִהְיוֹת
חֲמוֹר כָּחֹל לָבָן / אריה פרלמן (יום חמישי, 17/03/2005 שעה 9:51)


מוֹנִיּוֹת אוֹ לֹא לִהְיוֹת

אַריֵה פֶּרְלְמַן



יְרוּשָׁלַיִם - לְמִי שֶׁעוֹד לֹא הִסְפִּיק לִלְמֹד - הִיא לֹא רַק בִּירַת מְדִינַת יִשְׂרָאֵל, אֶלָּא גַּם הָעִיר הַגְּדוֹלָה בְּיִשְׂרָאֵל.

לְלֹא סָפֵק מְדֻבָּר בָּעִיר שֶׁמּוֹתְרוֹת הַזְּמַן הֶחָדָשׁ לֹא נֶעֱדָרוֹת מִמֶּנָּה: יֵשׁ בָּהּ קַנְיוֹנִים וּמוֹסָדוֹת אָקָדֶמִיִּים; תֵּאַטְרָאוֹת וּמִסְעָדוֹת יֻקְרָה; מוּזֵאוֹנִים וְדִיסְקוֹטֶקִים, וְכָל שֵׁרוּתֵי הַמִּמְשָׁל וְהַמִּסְחָר הָאֶפְשָׁרִיִּים.

אוּלָם לְפָחוֹת בְּנוֹשֵׂא אֶחָד - יְרוּשָׁלַיִם מְפַגֶּרֶת הַרְחֵק מֵאָחוֹר לְעֻמַּת אֲזוֹרִים אֲחֵרִים בָּאָרֶץ, וְכַוָּנָתִי לַתַּחְבּוּרָה הַצִּבּוּרִית.

אָמְנָם נָכוֹן - בִּירַת יִשְׂרָאֵל מְרֻשֶּׁתֶת כַּהֲלָכָה בִּסְבַךְ צָפוּף שֶׁל קַוֵּי אוֹטוֹבּוּס הַמַּגִּיעִים לְכָל פִּנָּה בָּעִיר, אַךְ זֹאת לְמַרְאִית־עַיִן בִּלְבַד.

בְּשַׁבָּתוֹת וְחַגִּים - מִי שֶׁאֵין בִּרְשׁוּתוֹ מְכוֹנִית, וְאֵין בִּיכָלְתּוֹ לְמַמֵּן נְסִיעוֹת יְקָרוֹת בְּמוֹנִיּוֹת מְיֻחָדוֹת - נִדּוֹן לְהַלֵּךְ בָּרֶגֶל אוֹ לְהִשָּׁאֵר סָפוּן בְּבֵיתוֹ.

לִפְנֵי מס' שָׁבוּעוֹת - כַּאֲשֶׁר הִתְאָרַחְתִּי בְּאַחַת הַקְּרָיוֹת - יָצָאתִי מִתּוֹךְ הֲנָחָה טִבְעִית שֶׁבְּעֶרֶב שַׁבָּת כָּל מַה שֶׁאוּכַל לַעֲשׂוֹת הוּא לְטַיֵּל מַעֲדָנוֹת בֵּין פִּרְחֵי הָרוֹזְמָרִין לְשִׂיחֵי הַהֲדַסִּים, וְלַחֲזוֹת בְּאוֹרוֹת הָעִיר הַגְּדוֹלָה (חֵיפָה) בְּעֵינֵי־רוּחִי בִּלְבַד.

מַה רַבָּה הָיְתָה תַּדְהֵמָתִי כַּאֲשֶׁר נוֹכַחְתִּי לָדַעַת, שֶׁגַּם בְּשַׁבָּת פּוֹעֶלֶת מַעֲרֶכֶת מְסֹעֶפֶת שֶׁל תַּחְבּוּרָה צִבּוּרִית בְּאֶמְצָעוּת מוֹנִיּוֹת שֵׁרוּת, שֶׁמְּאַפְשְׁרוֹת לְהַגִּיעַ לְחֵיפָה בִּמְחִירִים שָׁוִים לְכָל נֶפֶשׁ, עַד כְּדֵי כָּךְ שֶׁתַּעֲרִיף הַשַּׁבָּת שֶׁל מוֹנִיּוֹת הַשֵּׁרוּת זוֹל יוֹתֵר מֵהַתַּעֲרִיף הַמָּלֵא שֶׁל ''אֶגֶד'' בְּיוֹם חוֹל.

עוֹד לֹא הִסְפַּקְתִּי לְעַכֵּל אֶת מִגְוָן הָאֶפְשָׁרֻיּוֹת הַנִּרְחָב שֶׁנִּפְעַר לְנֶגֶד עֵינַי - וְהִנֵּה רַגְלַי דּוֹרְכוֹת בְּחֵיפָה - לְאַחַר פָּחוֹת מִמַּחֲצִית הַשָּׁעָה וּבְנִכּוּי כ-‏15 ₪ בִּלְבַד מֵאַרְנָקִי.

כָּךְ, נִתַּן לְבַלּוֹת בְּבֵית קוֹלְנוֹעַ; לְבַקֵּר קְרוֹבֵי מִשְׁפָּחָה וַחֲבֵרִים; לָצֵאת לְמִסְעָדָה אוֹ מוֹעֲדוֹן, וְהַיָּד עוֹד נְטוּיָה.

לִפְנֵי שָׁנִים אֲחָדוֹת, כַּאֲשֶׁר הֵחֵלּוּ לְדַבֵּר בִּרְצִינוּת עַל רַכֶּבֶת קַלָּה בִּירוּשָׁלַיִם - שַׂמְתִּי לֵב לְפֶתַע שֶׁ''אֶגֶד'' שִׁפְּרָה וְחִדְּשָׁה אֶת מַעֲרֶכֶת הַמּוֹשָׁבִים בָּאוֹטוֹבּוּסִים.

וְזֶה לֹא הָיָה מִקְרִי.

אָז הַיְדֶה בִּיבִּי: מְשִׂימָתְךָ הַבָּאָה, לְאַחַר הַבַּנְקִים, בֶּזֶק, חֶבְרַת הַחַשְׁמַל, הַהִסְתַּדְּרוּת וְגוֹ' - לְהַעֲנִיק זִכָּיוֹן לַחֲבָרוֹת מוֹנִיּוֹת שֵׁרוּת בִּירוּשָׁלַיִם.

הַחַיִּים יִהְיוּ נַיָּדִים יוֹתֵר, זוֹלִים יוֹתֵר, וְטוֹבִים הַרְבֵּה יוֹתֵר.







http://www.faz.co.il/thread?rep=57378
זִכָּיוֹן לַחֲבָרוֹת מוֹנִיּוֹת שֵׁרוּת בִּירוּשָׁלַיִם
דוד סיון (יום חמישי, 17/03/2005 שעה 10:46)

אם סדר העדיפויות ישאר כפי שכתבת הרי שהזכיון הזה הוא חלום רחוק מאד. פרשת הרפורמות-הפרטות שוב נעצרה ''בזכות'' פואד ודליה איציק. לכן אולי כדאי להתחיל נתניהו מסידור עניין הזכיון. אלא שכאן הוא עשוי להתקל בקיר מכיוון ראש העיר.

על כן שרות מוניות בירושלים גם הוא כנראה חלום באספמיה...

http://www.faz.co.il/thread?rep=57383
יעלו עשבים בלחייך מר פרלמן
רמי נוי (יום חמישי, 17/03/2005 שעה 16:43)

לפני שתזכה לראות תחבורה ציבורית בשבת בירושלים. ואני מאחל לך אריכות ימים.

באיזה עולם של פנטזיות אתה חי? ההשתלטות החרדית על עירך היא עובדה מוגמרת ובלתי הפיכה.

אני מניח שבעייתך תיפתר בכך שמקומות הבילוי בירושלייפ יהיו סגורים בשבת בסופו של דבר...

http://www.faz.co.il/thread?rep=57387
אריה, מה קרה שהמאמר מנוקד ?
שמעון מנדס (יום חמישי, 17/03/2005 שעה 21:55)

האם זה כדי להקל על עולים חדשים ?

http://www.faz.co.il/thread?rep=57388
אריה, מה קרה שהמאמר מנוקד ?
נסים ישעיהו (יום חמישי, 17/03/2005 שעה 22:04)
בתשובה לשמעון מנדס

עולים חדשים יודעים ניקוד?

http://www.faz.co.il/thread?rep=57390
אריה, מה קרה שהמאמר מנוקד ?
יובל רבינוביץ (יום חמישי, 17/03/2005 שעה 23:01)
בתשובה לשמעון מנדס

שִׁמְעוֹן, זְמַן רַב לֹא הָיִיתָ בְּפַא''צ. נִרְאֶה שֶׁהֶחְמַצְתָּ אֶת כָּל מַאֲמָרַיו הַאַחֲרוֹנִים שֶׁל אַרְיֵה, שֶׁכֻּלַם מְנֻקָּדִים לְתִפְאֶרֶת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=57391
האמת היא
רמי נוי (יום חמישי, 17/03/2005 שעה 23:29)
בתשובה ליובל רבינוביץ

שֶהוּא מַה שֶקוֹרְאִין בִּמְּקוֹמוֹתֵינוּ פָלְצָן

http://www.faz.co.il/thread?rep=57392
הָאֱמֶת הִיא
פרקש (יום שישי, 18/03/2005 שעה 0:17)
בתשובה לרמי נוי

שֶאֲמִירָתְך נְטוּלַת טַעַם, אֲבָל עָמוּסַת רֵיחַ.

http://www.faz.co.il/thread?rep=57393
ומן המפורסמות הוא
רמי נוי (יום שישי, 18/03/2005 שעה 7:47)
בתשובה לפרקש

שהמילה פלצן קשורה לנפיחות מילולית גרידא, כך שאין לה ריח

http://www.faz.co.il/thread?rep=57397
ומן המפורסמות הוא....
פרקש (יום שישי, 18/03/2005 שעה 9:59)
בתשובה לרמי נוי

.... כנראה שרק אצלך. הלא כן?

http://www.faz.co.il/thread?rep=57394
האמת היא, רמי, שתלונתך חסרת טעם
דוד סיון (יום שישי, 18/03/2005 שעה 8:03)
בתשובה לרמי נוי


http://www.faz.co.il/thread?rep=57401
ואני חושב שהקפדתו של מר פרלמן כל ניקוד כל דבריו
רמי נוי (יום שישי, 18/03/2005 שעה 15:16)
בתשובה לדוד סיון

אינה אלא בדיוק מה שטענתי שהיא.

http://www.faz.co.il/thread?rep=57403
ואני חושב שהקפדתו של מר פרלמן כל ניקוד כל דבריו
יובל רבינוביץ (יום שישי, 18/03/2005 שעה 17:11)
בתשובה לרמי נוי

וכיצד תכנה מי שמקפיד על כתיבה נטולת שגיאות כתיב ותחביר? האם אין זו טרחנות/פלצנות לשמה?

http://www.faz.co.il/thread?rep=57406
יובל, השאלה נשארה פתוחה
שמעון מנדס (יום שישי, 18/03/2005 שעה 17:34)
בתשובה ליובל רבינוביץ

אין לי דבר וחצי דבר נגד הניקוד. אדרבא זה ממש מרתק,
אותי על כל פנים. לשם כך מצורף ליד הכותרת ה-keyboard
המנוקד ?

http://www.faz.co.il/thread?rep=57407
זו אחת הסיבות
דוד סיון (יום שישי, 18/03/2005 שעה 18:40)
בתשובה לשמעון מנדס

המיקלדת היא כלי עבור מי שאין לו בבית מקלדת עם אותיות בעברית. לאחר שיצר יובל את המיקלדת חשב יובל על אלו שלא בדיוק יודעים לנקד, כמו אריה, והרחיב עבורם את היכולת של המיקלדת.

לחיצה על השלט ברקע תכלת ''אותיות'' יעביר אותך להקלדת אותיות עבריות...

http://www.faz.co.il/thread?rep=57415
יובל, השאלה נשארה פתוחה
יובל רבינוביץ (יום שישי, 18/03/2005 שעה 20:22)
בתשובה לשמעון מנדס

בהחלט כן. המקלדת נועדה לאפשר נִקּוּד בקלות לכל המְעֻנְיָן.

http://www.faz.co.il/thread?rep=57417
יובל, השאלה נשארה פתוחה
יובל רבינוביץ (יום שישי, 18/03/2005 שעה 20:31)
בתשובה לשמעון מנדס

ויתר דברי המקלדת, מעלותיה, מגרעותיה ושאר ירקות, הלא הם כתובים בפרוטרוט בכתובת http://www.faz.co.il/story_2682

http://www.faz.co.il/thread?rep=57462
לא לתפארת
משה (יום ראשון, 20/03/2005 שעה 15:16)
בתשובה ליובל רבינוביץ

עוד לא ראיתי תוכנת ניקוד המנקדת ''לתפארת'' ללא שגיאות.
כל עבודת ניקוד טעונה הגהה, ומאמריו של מר פרלמן בכלל זה. אינני נגד ניקוד מאמרים, אבל מי שאינו מוכן להגיה ולתקן טעויות בניקוד לפני העלאת המאמר, נמצא מכשיל את הרבים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=57463
הניקוד, גם אינו מושלם ביותר
ישרא-טק (יום ראשון, 20/03/2005 שעה 15:20)
בתשובה למשה

ונופלות בו מ ע ט טעויות, אינו מכשיל אףאחד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=57473
לא לתפארת
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 20/03/2005 שעה 21:49)
בתשובה למשה

נִשְׂמַח אִם תִּשְׁלַח בַּדּוֹאַר הָאֶלֶקְטְרוֹנִי שְׁגִיאוֹת נִקּוּד, וּנְתַקְּנַן.

http://www.faz.co.il/thread?rep=57491
לא לתפארת
משה (יום שני, 21/03/2005 שעה 21:36)
בתשובה ליובל רבינוביץ

בעצם הניקוד פה לא רע, והשגיאות מועטות:

1. ''מדובר בעיר'' - יש לנקד את ה-ב של ''בעיר'' בשווא.
2. ''בסבך צפוף'' - יש לנקד את ה-ב השנייה במילה ''בסבך'' בקמץ.
3. ''מגוון האפשרויות'' - יש לנקד את ה-ו של ''מגוון'' בפתח.
4. ''לחברות המוניות'' - יש לנקד את ה-ל בשווא, ה-ח בסגול, ה-ב בשווא.

http://www.faz.co.il/thread?rep=57492
לא לתפארת
יובל רבינוביץ (יום שני, 21/03/2005 שעה 22:21)
בתשובה למשה

זֶה דּוֹאַר אֶלֶקְטְרוֹנִי? לֹא חָשׁוּב:

1. שְׁתֵי הֵדְּרָכִים נְכוֹנוֹת, לַמְרוֹת שֶׁבְּכֹל אַחַת מֵהֵן הַמַּשְׁמָעוּת שׁוֹנָה. הָאֶמֶת הִיא שֶׁאָנִי הָיִיתִי כוֹתֵב זֹאת כָּמוֹךָ, אֲבָל גַּם מָה שֶׁבָּחַר מַר פֶּרְלְמַן הוּא נָכוֹן.

2. לֹא נָכוֹן.

3. נָכוֹן.

4. נָכוֹן.

תֵּן דַעֲתְךָ עַל כָּך שֶׁבִּסְעִיפִים 4,3 מְדֻבָּר בְּאוֹתָה שְׁגִיאָה: הַמְּחַבֵּר לֹא הֵבִיא בְּחֶשְׁבּוֹן שֶׁהַנִּקּוּד מִשְׁתַּנֶּה כְשֶׁהַמִּלָּה הִיא נִסְמָך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=57416
אריה, מה קרה שהמאמר מנוקד ?
יובל רבינוביץ (יום שישי, 18/03/2005 שעה 20:29)
בתשובה לשמעון מנדס

זֶהוּ מַאֲמָרוֹ הַתְּשִׁיעִי שֶׁל אַרְיֵה הַמִּתְפַּרְסֵם בְּנִקּוּד. רְשִׁימַת מַאֲמָרַיו נִמְצֵאת בַּכְּתוֹבֵת http://www.faz.co.il/author?id=99

http://www.faz.co.il/thread?rep=57422
אני עדיין לא מבין
פרקש (שבת, 19/03/2005 שעה 1:40)

למה כל הויכוח כאן נסב על הניקוד - כן או לא. האין לכם לומר דבר על הנושא עצמו? הלא כן?

אם לא - אז עדיף שתדלגו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=57426
מה יש להגיד על הנושא?
סתם אחד (שבת, 19/03/2005 שעה 10:18)
בתשובה לפרקש

פרלמן מבקש מביבי שיסדר לו מונית.

ממש נושא חשוב ומרתק.

http://www.faz.co.il/thread?rep=57428
תחבורה ציבורית בשבת
ישרא-טק (שבת, 19/03/2005 שעה 14:06)
בתשובה לסתם אחד

זה נושא חברתי חשוב. בטח כשמדובר על ירושלים המתחרדת.

http://www.faz.co.il/thread?rep=57431
לא הבנת את פרלמן
סתם אחד (שבת, 19/03/2005 שעה 14:41)
בתשובה לישרא-טק

הוא רוצה שביבי יסדר את זה.
חסיד היזמה החפשית רוצה שהממשלה תסדר לו מוניות

http://www.faz.co.il/thread?rep=57435
אז מה הקשר
פרקש (שבת, 19/03/2005 שעה 17:46)
בתשובה לסתם אחד

בין זה לבין ''לא הבנת את פרלמן''?

http://www.faz.co.il/thread?rep=57439
אתה כנראה לא מבין משהו
דוד סיון (שבת, 19/03/2005 שעה 18:56)
בתשובה לסתם אחד

פרלמן מבקש שביבי ידאג שאפשר יהיה להפעיל מוניות בשבת. החוק מצריך רישוי לעבוד בשבת ולכן את מעורבות הפוליטיקאי.....

http://www.faz.co.il/thread?rep=57436
ביננו ... מצידי....
פרקש (שבת, 19/03/2005 שעה 17:47)
בתשובה לישרא-טק

שלא יפעלו מוניות בירושלים. אני בכלל תל אביבי. הלא כן?


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.