פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
דרשת אבוהאווא
יורם המזרחי (יום חמישי, 16/05/2002 שעה 9:55)


המשתתף המזדמן המכונה ''אבוהאוואה'' (אבי הרוח. קשקשן?) הצליח, ללא קושי,להניח אצבע על מספר בעיות הקשורות ''בשמאלנות ציונית'' או למצטדקים לזניהם השונים, המסבירים,כמי שכפאם שד ''שפעם לא התנגדו לציונות'' או אפילו מספרים ''הייתי, או עודני, ציוני הומאני'' וכיו''ב.



בעיית הפליטים הפלסתינים ''מגמדת'' נסיונות הצטדקות בסגנון ''אבותינו היו וכו'''... מפני שכל מי שמקבל את הנתון הישן, של ישראל בגבולות 1967, לא יכול לנקות מצפון לפי שירטוט קווי מפה ותאריכון, המתאים, כמובן, לצרכיו האפולוגטיים.
בספרו של ד''ר בני מוריס ''The birth of the palestinian refugee
problem, 1947-1949'' שיצא בדפוס אוניברסיטאת קיימבריד'ג 1987, אפשר למצוא נתונים לרוב, המוכיחים יפה מה ש''אבוהאווא'' טוען לפי הגיונו המרמז על צביעות מחנה השמאל.

הספר כולל, בין השאר, מפות מסוג ''לפני ואחרי'' עם שמות ומיקום 369 ישובים פלסתינאים, שקישטו את מפת פלסתינה-א''י לצד ישובים ישראלים יהודים שבאותה תקופה ממש קמו על חרבותיהם או לידן.
המספר 369 כולל לא רק ישובים מרכזיים, אלא גם מאהלי שבטי בדואים, חוות-לווין (מזרעות), ישובים זעירים וכו' והוא מקובל על חוקרים פלסתינאים, באופן שלא עורר מחלוקות חשובות.



הלקח פשוט... ''ממטולה עד לנגב מהים עד המדבר'' (שיר הפלמ''ח) ברחו, גורשו, או נעקרו כשבע מאות אלף פלסתינאים, נוצרים ומוסלמים (''אבוהווא'' מזכיר בלקנים? - נראה שהכוונה לכפרי הבוסנים המוסלמים שכונו ''בושנאק'' וחיו באיזור החוף הצפוני-כפרי ספר שהקימו העותומנים בדומה לכפרי הצ'רקסים) ובמקומם באה מדינת ישראל אליה יש המתגעגעים (כמוני...) לפחות מבחינת אופיה, טרם הופעת ''הטמפלרים הציוניים'' שהם משוואה הולמת ''למתנחלים'' נוסחא בה משתמשת ד''ר יונה הדרי מתל-אביב (ראה גם ספרה החדש ''משיח רכוב על טנק'') ויש המתגעגעים למשל ''לירושלים של 1967 שהיתה סוף המדינה''...



אלה ואלה לא יוכלו להתעלם מהעובדה שגם ''בשנים יפות'' חיתה פעלה והתחזקה המדינה היהודית-ציונית על מצוקת הפלסתינאים הפליטים שהפכו, במתכוון, לנשק התעמולה החשוב ביותר של העולם הערבי והמוסלמי, בפרט אחרי שהסתבר ש''זכות השיבה'' לא תמומש לעולם...

מי שטוען שעד 1967 ''הכל היה בסדר'' מתנהג כאותה בת-יענה ולמעשה מקבל, בהשלמה, את המציאות שהוליכה לשרטוט הקו-הירוק והישן. אי אפשר לזעוק חמס על הציונות, או להתלות במשנת ''ציונים הומאנים'' מתים ולחפות על כך שכמעט כל אזרחי ישראל של אחרי 1949 חיו, עברו-דרך, או הקימו בית על רכוש שפעם הוגדר ''רכוש נטוש - נכסי נפקדים'' (אגב האם מישהו יודע מה גורל ההגדרה ההיא והתיקים שהצטברו בעטיה?) החל ממורדות מפל התנור עד אילת.



אינני מבקש לתרץ ''סיבות להצטדקות מוסרית''. אני מכיר בעובדות ותוצאות מלחמת השחרור, למרות הצד ''הלא נעים'' שלה - הרי שלא היתה לי בעיה לחיות בישראל ולהלחם למענה, גם על רקע בעיית הפליטים ''והרכוש הנטוש'' וכשצריך - ידעתי להאבק למען אזרחיה הערבים של המדינה שנכפתה עליהם (מישהו זוכר את מחלוקת שטח 9 ואדמות מג'ד אל כארום, את מחלוקות בירעם ואיקרית?... אינני רוצה לציין ''מי היה ומי לא היה שם''... לכל אחד ממחנה השמאל יש לבטח סיבות העדרות או נוכחות משלו...) אך מעולם לא התחמקתי מהכרה שבעיית הפליטים היא בעיה אנושית ממדרגה ראשונה, הניתנת לתיקון מזערי בלבד וכזו היתה עם התחלת תנועת ההתנחלויות שבאו אחרי 1967.



הכותב ''אבוהווא'' מזכיר את דיר-יאסין ובית-מזמיל... ובכן, דע שבילדותי עדיין קראנו לשכונות בשמן הערבי מקורי... בית-מזמיל... דיר-יאסין... שיח' באדר... ליפתא... אבו-טור... גבע-שאהין... מוסררה ועוד... תהליך ''השיעבור'' בא בהדרגה, ואתו השתנו המפות ושמות המקומות והיום,ספק אם רבים יודעים על אדמות מי הם חיים או פועלים?... בדיוק כמו אמריקאים, או קנדים, אוסטראלים ואחרים ''שירשו אדמות'' ילידים , לאו דווקא כתוצאת מלחמת שחרור ומאבק דו-צדדי, שבסופו יצאו מנצחים....



מי שמתחמק מעובדות היסוד ומבטא את ''שמאלניותו'' ובין השאר מתווכח על דעותיו אגב ניגוב חומוס ביפו, או שיפוץ בית במוסררה ורכישת ווילת פאר ''ים תיכונית'' בעין כרם, אינו אלא צבוע או לפחות טיפש.
אל אלה ו''מימד הצביעות'' שלהם הצטרפה בעיה חדשה של תאבון-התיישבות שלא במקומו והנפת דגל ציונות הקוראת לעצמה בפירוש ''מתנחלת'' ולא עוד ''מתיישבת'', הבדל סמנטי?! אולי... אך גם שינוי תפיסת עולם ציונית בכלל...

ההתנחלויות מונעות הסדר שיכול, אולי, למתן את הסכסוך הישראלי-פלסתינאי במתכונתו הנכחית, הן מיותרות וחסרות בסיס מוסרי כל שהוא, או צידוק מסוג הגדרת גבולות 1967 ככורח מציאות שבא אחרי מלחמה קשה.

ההתנחלויות הוקמו אחרי שישראל ניצחה את ''בעל הבית הקודם'', המלך חוסיין, שבימיו טבח ללא רחם בפלסתינאים משני עברי הירדן ורק כעבור זמן ''וויתר על הגדה'' לטובת הרש''פ.

ההתנחלויות הוקמו אחרי שרוב תושבי הגדה המערבית ורצועת עזה לא ברחו, לא נטשו את בתיהם ולא נעקרו מאדמותיהם, ולכן לא יצרו וואקום מכל סוג, למעט אדמות מדינה, שהכובש הישראלי ירש מהירדנים והאנגלים לפניהם.

ההתנחלויות הוקמו במטרה לאלץ את כולנו - ישראלים ויהודי התפוצות כאחד - להשתתף במבצע-משיחי מכוער ומיותר, המסבך את כולנו במערבולת חסרת מוצא.
ההתנחלויות הוקמו לפעמים ''כדי להכעיס'' ולפעמים במטרה להכנע ל''טמפלרים הציונים'' מסוג כניעות מחנה המערך, מפלגת העבודה וכו' שסייעו למתנחלים ולא רק פעולות מכח ''אידאולוגיה ימנית'' בלבד....



על רקע אלה ועוד, צריך כל אחד לעשות חשבון נפש אישי ובעיקר להפסיק להשתמש ''בציונות'' כמושג מכל סוג, וכעלה תאנה... אי אפשר להנות ''מירושלים של פעם'' או מטיול בגליל היפהפה, בלי לאמר לפלסתינאים אמת החלטית והיא: שהאחריות לתוצאות מלחמת השחרור - חלה גם עליהם ותומכיהם ועוד 'שאיננו מבכים יותר מדי את העובדה שגליתם מבתיכם'... לא יפה? אך זו היתה מציאות עידן 1947-49 שאותה אין לשנות.



אך ההתנחלויות הן סיפור שונה, הן פרי יוזמה בלעדית של רבים מאתנו, שלא הבינו עד היום, שאת גבולות 1967 יהיה צורך לשקם בסופו של דבר ולעקור מהרש''פ את ההתנחלויות, שאין להן קשר לחזון הציוני המקורי ותקופת המאבק.

מי שיקבל הנחות אלה, יאלץ להשתמש בדוגמאות שהיתוותה התנועה הרוויזיוניסטית ''שהרוויז'' שלה תבעה לכלול בתכנית בלפור את שני עברי הירדן, כמו ססמאת חרות ''שתי גדות לירדן זו שלנו זו גם כן'' - את זה צריך לעשות כדי להאבק ולהוכיח שזו תורה אנאכרוניסטית חסרת יסוד וזסיכוי הצלחה...

מה שכדאי לאמץ מהתורה השגויה הזו, הוא העיקרון הז'בוטינסקאי של ''אמת'', שפרושה לאמר לערבים את האמת ובקונקטסט הזה: האמת היא שישראל קמה בגבולותיה כדי להשאר ולשרוד בהן, מעבר לתכנית החלוקה של האו''ם שאינה אלא תכנית, אחת מני רבות, שליוו את המאבק מימי בלפור ועד היום.



הצעתי היא לרדת מהאילן הציוני שענפיו יבשים ונשברים בזה אחר זה ולהאחז באילן חזק יותר של מציאות פוליטית ברורה - מדינת ישראל הוקמה שלא על מנת להתחסל... ז'בוטינסקי נאסף אל אבותיו... מרטין בובר יושב בגן העדן... הוגי דעות רבים שקמו בכל המחנות - שבקו חיים, וכעת צריך להציג גבולות סופיים - ישראל בתחומי 1967 פאלסתין המפסידה - בכל השאר, או כל מה שתצליח להשיג בדרך של משא-ומתן הוגן... ובינתיים,אפשר להמשיך בשקט לנגב חומוס ביפו... לאכול ברבוניה בחיפה התחתית... לכתוב מאמר מערכת במשרדי עיתון היושב על רכוש נטוש... ולחיות, כעם חופשי, פלורליסטי, עם שלל דעות לא מקובלות שהן מהפריווליגיות היותר ''טריוויאליות'' של חיים במדינה בטוחה פחות או יותר, כולל הביטחון המאפשר לרבים להשתין נגד הרוח, לטעון שטיפות השתן אינן אלא גשם ולהתלות באילנות שונים ומשונים כדי להוכיח את מה שאי אפשר לעשות.

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  דרשת הר האושר  (אלכסנדר מאן) (5 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי