פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
אילן פפה כנגד הרצל
אלי אשד (שבת, 30/04/2005 שעה 11:06)


אילן פפה כנגד הרצל

אלי אשד



החוקר אילן פפה עומד כעת ולא בפעם הראשונה במרכז התנצחות, הוא בין האחראים להטלת החרם האקדמאי מצד איגוד המרצים הבריטי על אוניברסיטאות בר אילן וחיפה.

אינני נהנה כלל לתקוף את פפה דווקא בעת כזאת כאשר הוא מושא להתקפות של רבים ואני בהחלט מודע לכך שזה נראה כאילו אני מצטרף למקהלה. אציין אם כך שאין ספק שיש בעמדתו של פפה משום אומץ לב, אבל מצד שני לא הרבה יקרה לו כתוצאה ממנה. האוניברסיטה שלו כבר הודיעה שהיא לא תפטר אותו והוא זכה לכמות עצומה של פירסום, דבר שמרבית אנשי האקדמיה מייחלים לו. אין גם כל ספק שהוא ימצא מיד משרה בחו''ל, אם יהיה לו הצורך בכך, בניגוד לאקדמאים רבים אחרים מהארץ, שיש להם דעות שהן ציוניות יותר ולכן הרבה פחות מקובלות בחוגים האינטלקטואליים הקובעים בחו''ל.

לאחרונה הוא פרסם מאמר בכתב העת ''מטעם'' בשם ''מארץ ריקה לארץ המובטחת'', שהוא, פחות או יותר, התקפה ארסית על הרצל, שמוצג כקולוניאליסט מנוול. פפה הוא אנטי ציוני קיצוני, המייחל למדינת כל אזרחיה, ככל הנראה עם רוב פלשתינאי. מבחינתו כל המפעל הציוני היה טעות.

אפשר להשוות אותו לאקדמאים רבים שרואים את עצמם כנרדפים וטוענים בלהט שאי שם בעבר הייתה ''קונספירציה'' כנגד קודמיהם (''היהודים הערבים'', הגרמנים היהודים, החרדים ומי שלא יהיה). בקונספירציה ניצחה קבוצה זעירה ומנוולת, הציונות שמה, שהביאה לסילוקם של היהודים שחיו בשקט ובשלווה, בשגשוג ובפריחה תרבותית וכלכלית בכל מקום ואתר. היא שהביאה על העם היהודי גורל נורא ממוות, מדינת ישראל שמה.

המסקנה שאפשר להסיק ממנו ומאנטי ציונים קיצוניים אחרים היא שאילולא הציונות לא הייתה שואה וכולנו היינו חיים בשקט ובשלווה בתפוצות, אזרחים שווי זכויות. פפה, אגב, לא שונה בכך מהחרדים הקיצוניים שרוצים להוכיח שכל מה שהרצל רצה היה לנצר את כל היהודים.

את כל הטענות האלה הוא מכסה במלל פוסט מודרניסטי אופנתי, ציטוטים שמוצאים מהקשרם מיומנים של הרצל (הרצל רצה לנצר את היהודים, הרצל רצה לגרש את הערבים, בגלל שרבוט אחד או שניים ביומניו הפרטיים של מחשבות סרק שמעולם לא התכוון אליהם ברצינות).
והמסקנה: כולנו צריכים לחזור לגלות. מדינת ישראל הייתה טעות.

ונניח לשם ההנחה שלא הייתה ציונות ועדיין הייתה שואה? מה אז? הנאצים כידוע לא היו זקוקים לציונות כדי לבצע השמדת עם ועד כמה שידוע לי גם לא הצלבנים או הקוזאקים.
השגיאה היסודית של ההוגים האלה מלבד תיאוריית הקונספירציה המגוחכת שלהם (אבל אופיינית לחוגי אינטלקטואלים שמרגישים את עצמם כנרדפים הן בימין והן בשמאל, ''אנחנו לא בשילטון. זאת ההוכחה שיש קבוצה שזוממת נגדנו וזממה כנגדנו מאז הבריאה'') היא ההנחה שמה שקורה היום הוא תמיד היה. לפפה ולאחרים יש חוסר הבנה יסודי של תנאים היסטוריים שונים ואת העובדה שאלה משתנים.

קישורים:
הם אינם מסוגלים להבין את דרך החשיבה של אנשים כמו מייסדי הציונות ואת התנאים שבהם חיו. הרצל הוא בשבילם לא יותר מקולוניזטור של פלשתינאים מדוכאים מכיוון שהם מסוגלים לראות רק את מצבם הנוכחי של היהודים באירופה ואת מצבם הנוכחי של הפלשתינאים ואינם יכולים להעלות על דעתם באמת את התנאים שבהם חיו בזמנו של הרצל ואת דרך החשיבה שלו. הם מטילים עליו את המצב של היום ובכך הם חוטאים לאמת אבל זה, כמובן, הדבר האחרון שמעניין אותם, שהרי מה ל''פוסט מודרניזם'' או לתקינות פוליטית ולאמת?




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  פפה בעיני הוא נבל כפול שניים  (רמי נוי) (2 תגובות בפתיל)
  קודם כל אני נגד פיטורי הנבל הזה  (ישרא-טק) (6 תגובות בפתיל)
  בעצם אילן פפה איננו נגד הרצל  (ישרא-טק)
  פפה הוא רק חלק מהבעיה  (דוד סיון) (21 תגובות בפתיל)
  אילן פפה כנגד הרצל  (מספר 66 6) (3 תגובות בפתיל)
  מִכְתָּב תְּמוּרַת מִכְתָּב  (אריה פרלמן)
  הקשר בין השואה לציונות  (רוני קליין) (17 תגובות בפתיל)
  רמה אקדמית  (לוי) (5 תגובות בפתיל)
  מחלוקת בציון  (תמר בורסוק) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי