פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
חרות אמיתית, יש דבר כזה?
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום שישי, 06/05/2005 שעה 0:17)


חרות אמיתית, יש דבר כזה?

נסים ישעיהו



שאלה מוזרה לכאורה; הרי חיים במדינה דמוקרטית, והדמוקרטיה כידוע, מקדשת את חירות הפרט. כל אחד יכול לצאת ולבוא כרצונו; להתלבש או לא כטעמו ולאכול מה שבא לו מתי שבא לו. יש עוד הרבה פעילויות שאדם יכול לעשות באין מפריע, ולכאורה זוהי החירות במיטבה. האמנם זוהי החירות?

ברשימה לפרשת אחרי מות – פסח דיברנו על כך שכדי לצאת לחירות, יש להשתחרר סופית משיעבוד מצרים ואף להגיע לקריעת ים סוף. כל עוד לא השתחררנו ממיצרי השיעבוד להנחות העולם הזה, כל עוד נדמה לנו כי כוחו של פרעה הנו גורם משמעותי בניהול חיינו, לא ניתן להגיע לחירות אמיתית, לגאולה שלמה.

שורות אלו נכתבות בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה; פעמים רבות תהינו אודות עצם ההצדקה לקיום מדינת היהודים, באשר לא מצליחים לזהות בה איזשהו יחוד שיבדיל אותה ממדינות אחרות. ואם יש יחוד – לא בטוח שהוא לחיוב דוקא. אז בשביל מה צריכים מדינה בשלטון של יהודים?

אה, כן, כדי למנוע שואה נוספת ר''ל; מדינת ישראל קיימת, ועצם קיומה ימנע שואה חדשה. האם אין זה התוכן הכללי של הדברים המושמעים מדי שנה ביום זה? דומני שאכן כך, ותקנו אותי אם אני טועה.

כלומר, ההצדקה לקיומה של המדינה מצויה ברובד שלילי לחלוטין; למנוע שואה.

יש איזו הצדקה חיובית לקיומה של המדינה? אם מישהו יודע על אחת כזאת, בבקשה לעדכן את הח''מ.

וחוץ מזה, האמנם יש בכוחה של המדינה למנוע שואה? כרגע נדמה כי מבין כל ריכוזי היהודים בעולם – הריכוז הכי קרוב לסכנה ר''ל שאותה רוצים למנוע, הוא זה שבארץ ישראל.

אז מה, יש או אין תכלית לקיומה של מדינה יהודית בארץ ישראל? ובכן, התשובה מצויה בגוף השאלה, מדינה יהודית. אבל בינתיים היא אינה כזאת ואף לא מנסה להיות.

התרפקות על העבר – זו נטיה אנושית ידועה גם אצלנו כמובן:
(במדבר יא) ד וְהָאסַפְסֻף אֲשֶׁר בְּקִרְבּוֹ הִתְאַוּוּ תַּאֲוָה וַיָּשֻׁבוּ וַיִּבְכּוּ גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיּאמְרוּ מִי יַאֲכִלֵנוּ בָּשָׂר: ה זָכַרְנוּ אֶת-הַדָּגָה אֲשֶׁר-נאכַל בְּמִצְרַיִם חִנָּם אֵת הַקִּשֻּׁאִים וְאֵת הָאֲבַטִּחִים וְאֶת-הֶחָצִיר וְאֶת-הַבְּצָלִים וְאֶת-הַשּׁוּמִים: ו וְעַתָּה נַפְשֵׁנוּ יְבֵשָׁה אֵין כּל בִּלְתִּי אֶל-הַמָּן עֵינֵינוּ:
אבל בין אם מתרפקים על עבר חיובי ובין אם על ההפך, ההתרפקות אינה מובילה לשום דבר טוב.

חגגנו את חג הפסח זכר ליציאת מצרים; לא ממש מתאמצים לעשות זכר לשיעבוד מצרים; מעולם לא הקימו את מוזיאון השיעבוד. להפך, מיד לאחר היציאה ממצרים – נושאים עינים קדימה; סופרים את הימים שנותרו עד למעמד הר סיני וקבלת התורה.

פרשת השבוע, שאותה קוראים תמיד בימים אלו של ספירת העומר, בין יציאת מצרים לקבלת התורה, פותחת בהוראה הבאה:
(ויקרא יט) א וַיְדַבֵּר ה' אֶל-משֶׁה לֵּאמר: ב דַּבֵּר אֶל-כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם:
עמדנו בעבר על כך שציווי זה מתפרש כהוראה נמשכת, כי בכל שלב שמגיעים אליו – תמיד ישנה המעלה הבאה בקדושה, שאליה יש לחתור. כלומר, מדובר בחתירה מתמדת קדימה ולא בהתרפקות על העבר, גם אם מדובר בעבר חיובי כנ''ל.

וגם אם התקדש אדם וזכה למעלה גבוהה ברוחניות, אינו רשאי לנוח על זרי הדפנה ולהסתפק בהשגיו. תמיד עליו לחתור קדימה כי אין סוף למעלות הקדושה; קְדשִׁים תִּהְיוּ בעתיד, יותר מכפי שהתקדשתם עד עתה. המדרגה של אתמול נחשבת כשיעבוד מצרים, יחסית לזו שאליה יש להגיע היום, וצריכים לצאת ממצרים בכל יום.

אבל כאשר התורה מצווה קְדשִׁים תִּהְיוּ, למה בדיוק היא מתכוונת? האם באמת אדם יכול להיות קדוש? ואם כן, עד כמה? הרי ההשוואה היא אל הקודש העליון, הקב''ה:
(מדרש רבה) קְדשִׁים תִּהְיוּ, יכול כמוני? תלמוד לומר כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי; קדושתי למעלה מקדושתכם.


שיחרור מכבלי השיעבוד לחומר

לכאורה, אין אדם יכול להגיע למדרגת הקודש העליון; הרי המדרש אומר זאת בפירוש. מצד שני, מן הפסוק משמע שאפשר להגיע ויש גם מדרש שאומר זאת:
(מדרש תנחומא) אמר הקדוש ברוך הוא לישראל, הואיל ונקדשתם לשמי עד שלא בראתי העולם, הֱיוּ קדושים כשם שאני קדוש; שנאמר, כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי. לכך נאמר, קְדשִׁים תִּהְיו.
כיצד ניתן לישב את הסתירה לכאורה, בין שני המדרשים? ובחסידות שואלים עוד יותר:
(ליקוטי תורה, ניצבים) וצריך להבין, איך עולה על הדעת שיהיו כמוני, עד שהוצרך להשמיענו שקדושתי למעלה מקדושתכם?
שם מוסבר שיש שתי בחינות: קָדֹש וקדוש. כאשר כתוב קָדֹש, זה לעצמו בלא שום השפעה לזולתו. כאן כתוב קָדוֹשׁ, והאות ו' מסמלת את ההמשכה כלפי מטה ומאפשרת השפעה של קדושה לנבראים.

ובכל זאת לא מובן עדיין כיצד ניתן להתקדש. מהי הדרך לחתור קדימה במעלות הקדושה, בלא להיתפס לדמיונות שוא?

אומר על כך הסיפרא ומובא בפירוש רש''י: מלמד שהפרשה נאמרה בְּהַקְּהֵל. כלומר, במעמד כל ישראל.

ומה החשיבות המיוחדת בכך? הרי לכאורה, הציווי הוא לכל אחד כפרט, אז מה משנה המעמד?

מסתבר, שהדרך להגיע לקדושה עוברת בתחום התודעה של אהבת ישראל ואף אחדות ישראל. לא במקרה מופיע בפרשה זו הפסוק:
(ויקרא יט) יח לֹא-תִקּם וְלֹא-תִטּר אֶת-בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי ה':
על מצווה זו אמר ר' עקיבא: זה כלל גדול בתורה. עד כדי כך שזו נחשבת המצווה המרכזית בכל ספר ויקרא ובתורה בכלל. כיצד באמת אפשר להגיע לאחדות עם הזולת, או אפילו לאהבת הזולת כמוך?

ובכן, זה אפשרי רק כאשר היעד הוא קְדשִׁים תִּהְיו; רק כאשר האדם מוותר במודע על הנאות העולם הזה לטובת התעלות רוחנית, רק אז תיתכן אהבת אמת בינו לבין זולתו.

מה שאיפיין את שיעבוד מצרים ומאפיין גם כיום, זו העבודה בחומר ובלבנים; השיעבוד לחומר מניע את האדם להביט לאחור ובכך מונע ממנו להסתכל קדימה, אל האופק הרוחני הבא. המבט לאחור אינו מאפשר התחברות אל הקדושה.

את מצוות וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ ניתן לקיים רק על בסיס המודעות של אֲנִי ה'. כי מצד הגופים, כל אחד הוא פרט לעצמו ולא שייך שיאהב את רעהו כָּמוֹךָ. זה לא אנושי לבקש אהבה כזאת. אבל מצד הנשמות שכולן ניתנו מאת ה' יתברך – כל ישראל הם יחידה אחת, ואהבת הזולת היא שוות ערך לאהבת עצמו.

וזו גם ההצדקה היחידה לקיומה של מדינה יהודית, לבנות חברה המבוססת על אהבת ישראל מתוך חתירה לקיום היעוד: (שמות יט) ו וְאַתֶּם תִּהְיוּ-לִי מַמְלֶכֶת כּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ (...)

כאשר התורה מצווה קְדשִׁים תִּהְיו – הציווי הוא לכל אחד כפרט, אבל משה רבנו מצווה אותנו במעמד כל העם. והרעיון הוא ברור: לא ניתן להגיע למדרגת קְדשִׁים תִּהְיו, לבד; תוך התנתקות מכלל ישראל.

במלים אחרות, לא ניתן להגיע לקדושה בלא קיום בפועל של מצוות וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ.

כדי להגיע לאהבה אמיתית, חייבים קודם להשתחרר ממנטליות הקרבן; בלי זה אי אפשר לאהוב באמת. כי הקרבן בעיני עצמו, מצוי במגננה מתמדת ואף בחיפוש האשמים בצרותיו. כל אחד חשוד בעיניו עד שלא יוכיח אחרת, והוא נהיה תוקפן עד כדי סכנה. ואם מישהו מזהה כאן תיאור תמציתי להתנהלותה של מדינת ישראל, הוא צודק.

כאשר התורה מצווה קְדשִׁים תִּהְיו, ובאותה פרשה היא גם מצווה וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ, ועשרים פעם חוזרת בפרשה התזכורת אֲנִי ה', יש כאן מסר ברור אודות הדרך בה עלינו לנהל את חיינו; להיות מודעים לכך שמעשינו ומחדלינו הם הגורמים לנו ולא שום דבר אחר. שום כח בעולם אינו יכול להועיל או להזיק לנו בלי רצון ה', ורצון זה תלוי בנו.

המדינה עוד מעט בת חמישים ושבע. הגיע הזמן שתתבגר. הגיע הזמן שתיקח אחריות על מה שקורה בתחום שלטונה.

ואז יתחיל להיות טוב ליהודים וגם לאחרים.

נסים ישעיהו, תנועת 'אור ישראל'.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מדינה יהודית?אלא מה חרדית?
ע.צופיה (יום שישי, 06/05/2005 שעה 18:59) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדי פעם תהיתי למה אני לא ''אוהב'' חרדים.(לא במובן האישי אלא במובן הקבוצתי).
כאשר קראתי במאמרך כי מדינת ישראל אינה מדינה יהודית,הבנתי.
וכי מיהם חמישה וחצי מליון יהודים שגרים פה?אדומים שהתגיירו? וכי מי עלה,התיישב,כבש,בנה שחרר ומקיים את החיים פה?שכירי חרב?
כולם הם יהודים ויהודים טובים מאוד כי הם מקיימים את המצוות האמיתיות של היהדות ולא צבועים שמתקשטים בפיאות,שטריימל ובגדים מימי הביינים ודואגים יותר למצוות-קצה ולא למצוות מוסר
זה שמישהו מקיים תריג מצוות,אך מסתגר בגטו שיצר במו ידיו,מטיף לאחרים אך אינו מקיים בעצמו מאמין בלא תגנוב אך גונב בשפע מאחרים. לא תנאף אך עיניו משוטטות בשקיקה וכו,וכו.
אם אלה צריכים לקיים מדינה יהודית אז,מוטב שנקיא אותם קודם מקרבנו כי הם אינם דוגמה ליהדות טובה.
מדינת ישראל לא קמה כדי למנוע שואה,שורשיה קדמו לשואה.
מדינת ישראל נוסדה על ידי יהודים אמיתיים שהמשיכו את דרכו של משה רבנו ממצרים לכנען ושל יהושע בן-נון מעבר לירדן ושל דוד המלך שהקים את המדינה היהודית הראשונה ושל עזרא ונחמיה ושל מתתיהו.
אלא מקיימי המצוות האמיתיים ואם לא הבנת זאת אז כדי שתתחיל מהתחלה.
_new_ הוספת תגובה



מדינה יהודית?אלא מה חרדית?
סתם אחד (יום שני, 09/05/2005 שעה 4:52)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יתכן וזה לא ימצא חן בעיניך אבל על פי היהדות לא ניתן להפריד בין מיצוות ''אמיתיות'' למיצוות ''שיקריות''.

יש בהיסטוריה היהודית דוגמאות למצבים בהם למדו אנשים הילכות טהרה והיתעלמו מן היתום ומן האלמנה. זה לא עבד ואנחנו נענשנו.

יש גם דוגמאות הפוכות עם תוצאות שוות.
_new_ הוספת תגובה



מדינה יהודית?אלא מה חרדית?
ע.צופיה (יום שני, 09/05/2005 שעה 7:57)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז?
_new_ הוספת תגובה



מדינה יהודית?אלא מה חרדית?
סתם אחד (יום שני, 09/05/2005 שעה 18:14)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז? פשוט מאד.
נכון שאתה יהודי ואולי אתה אפילו איש של מיצוות אמיתיות אבל ללא מיצוות שיקריות לא תהיה תקומה לעם היהודי. לא בישראל ולא בגולה.

כל ניסיון להיתבולל או ניסיון להיתכחש ליהדותנו יביא אסון על חברה שדוגלת בכך.

ראה מאמר מהיום וכבר תיראה את הסימנים לדברי:

_new_ הוספת תגובה



לסתם אחד
ע.צופיה (יום שני, 09/05/2005 שעה 20:18)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האמת, לא כל כך ירדתי לסוף דעתך.
הדגש על מצוות ''מעשיות''באופו מופרז,כגון הלכות כיצד לשתות תה בשבת וכו'' ומנגד זלזול במצוות מוסר,דרך ארץ והתנהגות לבני אדם אחרים מקוממות אותי.
המקרה האחרון של משפחת הרב הראשי עמר מראה לאיזה עיוותים יכולים להגיע מתוך אמונה.
_new_ הוספת תגובה



לסתם אחד
סתם אחד (יום שלישי, 10/05/2005 שעה 1:19)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הטעות שלך היא שאתה באמת חושב שיש דגש מופרז על מיצוות מעשיות וזילזול במצוות מוסר. אתה מיסתמך על מה שאתה קורא בעיתון ומאד מדאיג אותך מה פלוני עשה ומה פלוני אמר. קודם כל בן אדם צריך להיסתכל בראי. תבין שרק ביגלל שאדם הוא דתי זה לא אומר שאין לו מילחמה עם היצר הרע. ואם אנחנו כבר מדברים על אחרים אז תיראה איזה אי יושר ושחיתות יש היום בחברה החילונית.
_new_ הוספת תגובה



לסתם אחד
ע.צופיה (יום שלישי, 10/05/2005 שעה 6:54)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני באמת חושב שיש דגש מופרז על מצוות מעשיות וזלזו במצוות מוסר ואיני חושב שאני טועה.
ברו שאני מסתמך על התקשורת, האם יש דרך אחרת לדעת דברים?
איני מסתמך רק על התקשורת-בתוך עמי אני חי.
האם הידע של החרדים על החילוניים אינו נובע מהתקשורת?.
הראי שלי משקף בדיוק את הדברים שאני כותב.
זאת בדיוק טענתי,כי קיום מצוות מעשיות על חשבון מצוות מןסר נותנות לגיטימציה לדברים הנובעים מהיצר הרע.
אי-יושר ושחיתות יש בשפע בחברה החילונית,אך בסיכומו של דבר,לטעמי,החברה החילונית ''בריאה''יותר מההיבט שאנו מתכתבים עליו.
_new_ הוספת תגובה



לסתם אחד
דוד סיון (יום שלישי, 10/05/2005 שעה 8:00)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי שמדבר? האם הסתכלת בראי?
מה עם האי-יושר, פשע ושחיתות בחברה החרדית?
איזה זכרון קצר.

רק בהיסטוריה הקצרה של ש''ס יש מספיק שהורשעו בבתי המשפט כדי להבהיר על רמת המוסר בחברה החרדית.

אי יושר, שחיתות ופשע בכלל, למרות המצוות, קיים בציבור שלנו כולל בין החרדים.
_new_ הוספת תגובה



לסתם אחד
סתם אחד (יום שלישי, 10/05/2005 שעה 18:21)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ש''ס זה מיפלגה פוליטית. ש''ס זה לא יהדות. יש אנשים שמיתהדרים ביהדותם אבל זה דומה למצב שבו אני ישים כובע לבן וגדול על הראש ואז אני יגיד שאני אפיפיור.

לגבי מיספרים ועובדות, כל תינוק יגיד לך שבתי הסוהר מלאים בחילוניים. כל תינוק יגיד לך שהמיגזר הציבורי, שמרביתו מאויש ע''י חילוניים הוא מושחת. כל תינוק יגיד לך שהקיבוצים מופלים לטובה מבחינת הטבות כלכליות. אי אפשר ליתלות את הצרות של המדינה על המיגזר הדתי, כל תינוק יגיד לך את זה.
_new_ הוספת תגובה



לסתם אחד
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 10/05/2005 שעה 19:06)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יתכן שתינוקות יגידו את זה, אבל כדאי שתינוקות ידברו על דברים אחרים.

בכל אופן – נראה שרוב האסירים הם דתיים. רוב סוחרי הסמים ומשתמשי הסמים שאני מכיר טוענים שהם מאמינים באלוהים.
_new_ הוספת תגובה



לסתם אחד
סתם אחד (יום שלישי, 10/05/2005 שעה 19:17)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מילת המפתח: ''טוענים''.

מילת מפתח שניה: ''דתיים'' - הנוצרים, המוסלמים ועוד אחרים הם גם כן מאמינים, אבל הם לא דתיים במובן היהודי של המילה. כל תינוק יגיד לך את זה.
_new_ הוספת תגובה



לסתם אחד
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 10/05/2005 שעה 19:23)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האן אתה?
1. חילוני.
2. טוען שאתה חילוני.
3. דתי.
4. טוען שאתה דתי.

ואיך מבדילים?
_new_ הוספת תגובה



מילת המפתח מילים ללא ביסוס
דוד סיון (יום שלישי, 10/05/2005 שעה 19:42)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מילת המפתח מחק-בטל כל עובדה על דתיים וחרדים שלא מתאימה לתדמית שייצרת לך יש מאיין. והחטא הוא שאת העוולות של ''דתיים-חרדים'' את הופך לעוולות של חילונים.

אבל לך זה מותר כי הרי אין לך ראי בבית כי אתה כנראה כבר יודע מה נשקף ממנו.
_new_ הוספת תגובה



לסתם אחד
ע.צופיה (יום שלישי, 10/05/2005 שעה 20:26)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ש''ס היא מפלגה פוליטית המורכבת כולה מדתים-חרדיים.
היא מסמלת יותר מכל את אי-קיום מצוות המוסר וקיום יתר של מצוות מעשיות,כדבריך,
בתי הסוהר מלאים חילוניים כי רוב רובו של הצבור בארץ הוא חילוני,אך אחוז החרדים היושבים על סמים,אונס,מעשי סדום,נוכלות וכו גבוה משיעורם בכלל האוכלוסיה.
ראה רק הימים האחרונים1. הרב עמר ומשפחתו 2. המורה בבית ספר דתי ברחובות שקיימה יחסים עם תלמידים 3. בחור דתי מבני ברק שעשה מעשים מגונים ל-‏28 ילדים מבני ברק(כנראה גם חרדים).
אין לי כלום נגד דתיים וחרדים אני רק מבקש שיודו שהם בני אדם כמונו-יהודים פשוטים שממלאים את המצוה הראשונה במעלה-חיים בארץ ישראל.
_new_ הוספת תגובה



לסתם אחד
סתם אחד (יום שלישי, 10/05/2005 שעה 23:25)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא ראיתי בעשרת הדיברות או בכל מקום אחר שהמצוה הראשונה במעלה היא ליחיות בארץ. ניראה לי שאתה בור גמור בכל הקשור ליהדות וכל מה שמענין אותך זה רכילות על מעשים מגונים.
_new_ הוספת תגובה



לסתם אחד
ע.צופיה (יום רביעי, 11/05/2005 שעה 0:36)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עשרת הדברות ניתנו לעם ישראל בדרכו לארץ ,אני חושב שזה מאוד משמעותי.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי