פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
לא אמרתם שאין כסף?
יהונתן קלינגר (שבת, 07/05/2005 שעה 17:00)


לא אמרתם שאין כסף?


יהונתן י. קלינגר




תיאוריית הדיסוננס הקוגניטיבי גורסת, בקצרה, כי אדם אשר נמצא במצב בו ערכי אמונתו והמציאות מתנגשים ישנה את עמדותיו כך שיתאימו למציאות בה הוא נמצא. הדיסוננס הקוגניטיבי הוא מצב בו אדם, לדוגמא, יודע כי העישון מזיק לו, אך בוחר להמשיך לעשן, כיוון שההנאה הצרופה מהעישון גדולה (כעת) מהנזק שיגרם לו. עוד דוגמא מעניינת לדיסוננס קוגניטיבי היא לימור לבנת, שרק לפני חודשיים ביקשה לסגור חוגים רבים באוניברסיטת ת''א מחוסר תקציב, וכעת רוצה להקים עוד אוניברסיטה.

הרחבת המכללה הקיימת באריאל לידי אוניברסיטה אינה אקט פורמאלי בלבד, היא אקט בעייתי במלוא מובן המילה - זו שמה בסדר העדיפות הלאומי את המתנחלים על פני השכונות, עיירות הפיתוח, הקיבוצים ויישובי הספר.

הקמת אוניברסיטה בשטחים היא כפרתו של שרון על פינוי 5,000 אנשים מביתם, אולם מה תהיה כפרתו של שרון בעבור פינוי אלפי מפוני המשכנתאות שנאלצים לדור ברחוב ללא פיצויי ''התפנות מרצון''? האם אלפי משוכני הדיור הציבורי, שבהנף קולמוס חוק ההסדרים נטל מהם את זכותם לרכוש את ביתם, גם אינם זכאים לפיצוי זה? האם לא חשוב יותר לקדם נושאים חברתיים עמוקים - שהחינוך ידוע בתור תרופה להם, מאשר להעמיק את הכיבוש והסיפוח של שטחים שהחוק הישראלי טרם חל עליהם?

צרת החינוך ידועה, הממשלה אינה רוצה לקדם את החינוך כיוון שזה מעודד לפלורליזם, אהבת אדם, אחווה ושווין. החינוך ידוע בתור מקדם כלכלי ובתור מפריח שממה. הקמת אוניברסיטה בעיר מסויימת מעידה על כך שהמדינה מעוניינת כי במקום זה ישוכנו מיטב המוחות ושם תפרח תעשייה שמבוססת על הידע הזה. אמירה כזו בנוגע לאריאל, ולא לערי הפיתוח, מראה דווקא היכן המדינה רוצה להשקיע - המדינה רוצה לקדם את ההתנחלויות.

כשהחל מאבק הסטודנטים, לפני כחודשיים, נאמר לנו שאין כסף לממן את החוגים בת''א, והיום? היום יש, הכסף הוא כספי המיסים שלנו, במקום לממן את החוגים שנסגרים, פותחים חוגים חדשים במקומות יותר אוהדי שלטון.

הכותב, יליד 1979, הוא בוגר החוגים למשפטים וממשל במרכז הבינתחומי הרצליה, סטודנט במכון כהן להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות באוניברסיטת ת''א ונציג באגודת הסטודנטים בת''א.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אין לי מילים בפה !!!!  (פרקש) (4 תגובות בפתיל)
  כמה שאתה צודק  (אדרי יצחק ג'קי) (6 תגובות בפתיל)
  ראוי לדייק  (עמיש)
  מי מקים אוניברסיטה?  (יובל רבינוביץ) (6 תגובות בפתיל)
  תגובה לתגובות  (יהונתן) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי