פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שתיקת העיתונות – מחדשות הזמן
ישראל בר-ניר (שבת, 11/06/2005 שעה 12:12)


שתיקת העיתונות – מחדשות הזמן

ד''ר ישראל בר-ניר



דיווחי שקר ואי דיווח הפכו להיות נוהג של קבע בעיתונות של ימינו. כאן בפורום היו מיספר התייחסויות לנושא בתקופה האחרונה.

אחד התחומים בהם התופעה הזאת בולטת במיוחד הוא כאשר מדובר בעיתונות עצמה. פה ושם נעשים נסיונות לנצל פאשלה ע''י מתחרים, אבל בדרך כלל יש הסכמה שבשתיקה לשמור על פרופיל נמוך. מה שהוא בנוסח של ''אתה לא תלכלך אותי, ואני לא אלכלך אותך''.

לפני כשבוע, בהחלטה חסרת תקדים, בית משפט בצרפת הרשיע את העיתון לה מונד (Le Monde) בהסתה אנטישמית נגד מדינת ישראל והעם היהודי. פסק הדין הזה הוא חסר תקדים משתי סיבות:

ראשית, כל מי שיצא לו אי פעם להתמודד עם עיתון בבית המשפט בנושאים הקשורים בהסתה, השמצה, הוצאת דיבה וכו' יודע עד כמה קשה להשיג הרשעה. אפילו כאשר מדובר בפירסום שקרי מוכח, עדיין קיימים התרוצים הסטנדרטיים של ''תום לב'', ''חופש הדיבור'', ''חופש העיתונות'', ''צנזורה'' וכיוצא באלה. מה שעושה את ההרשעה הזאת למשהו חריג במיוחד היא העובדה שההסתה האנטישמית הפכה מזמן לעניין יום יומי בעיתונות האירופית של ימינו. המאמר הספציפי בו מדובר, הוא מאמר נבזי במיוחד שהתפרסם בלה מונד ביוני 2002. צריך לקרוא את המקור בצרפתית כדי לרדת לעומק הניסוח, כי התרגום לאנגלית מאבד הרבה.

שנית, לה מונד איננו סתם עיתון. לה מונד הוא העיתון בה' הידיעה של חוגי האינטלקטואלים הליברליים בצרפת. עבור אינטלקטואל צרפתי מן השורה, מה שמתפרסם בלה מונד זה דברי אלוהים חיים. לה מונד גם מהווה אייקון לאינטלקטואלים אירופאים מארצות אחרות וכמעט כל מה שמתפרסם בו מתורגם לפחות לשתיים שלוש שפות נוספות. פסק דין כזה נגד לה מונד הוא לא פחות מאשר רעידת אדמה עיתונאית.

סתם שאלה מתוך סקרנות: האם מישהו מבין משתתפי הפורום קרא או שמע על כך? בכל החיפושים שעשיתי בעיתונות ובפורומים הישראליים אליהם הגעתי לא מצאתי איזכור ולו רק ברמז של הנושא. זה לא שונה בעיתונות הזרה. סוכנויות הידיעות רויטרס ואג'ונס פראנס פרס הקדישו לנושא שורה אחת במהדורות הצרפתיות שלהן והתעלמו ממנו לחלוטין במהדורות האנגליות. אבל במרבית העיתונות – אף לא מילה אחת. היתה התייחסות לנושא במספר קטן של עיתונים ה''מסומנים'' כפרו ישראלים או פרו ציוניים או אנטי ערבים (בחרו את התואר המתאים), אבל אלה רחוקים מלהיות בין המובילים. בארה''ב, שם יש גם כמה עיתונים בעלי משקל התומכים בישראל בדרך כלל, הנושא זכה לכיסוי יותר רחב, אבל האירופאים לא מייחסים משקל רב למה שמתפרסם בעיתונות האמריקאית, אם זה לא מספיק אנטי אמריקאי. עדיין זו שאלה טובה מדוע בארץ לא מצאו לנכון להבליט את זה.

את המאמר המקורי שהתפרסם בלה מונד ביוני 2002 ניתן לקרוא במקור הצרפתי ובתרגום לאנגלית.

באתר האחרון יש גם מאמר תשובה למאמר ההשמצה המקורי שפורסם גם הוא בזמנו בלה מונד.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  שאלה  (דוד סיון) (4 תגובות בפתיל)
  אתה צודק, בר ניר  (ישרא-טק)
  נדמה לי שקראתי איזשהו משהו בעניין הזה  (פרקש)
  אמר לי השבוע ניצול שואה קשיש  (Deimon T) (25 תגובות בפתיל)
  מזה שנים, לא ברור לי כלל  (יאיר ש) (22 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי