פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
המלחמה על תחרות בשוק ההון (2)
עגל הזהב / דוד סיון (יום חמישי, 28/07/2005 שעה 14:03)


המלחמה על תחרות בשוק ההון (2)


ד''ר דוד סיון




ברוב גדול, 62 נגד 1, אישרה הכנסת את הרפורמה בשוק ההון – רפורמת בכר (הצעת החוק להגברת התחרות ולצמצום הריכוזיות וניגודי הענינים בשוק ההון בישראל (תיקוני חקיקה), התשס''ה-‏2005). אשר על כן בתוך מספר שנים יופרדו קופות הגמל וקרנות הנאמנות מהבנקים. המשמעות היא שתהיה יותר תחרות בשוק ההון שעד היום נשלט על ידי הבנקים הגדולים. שר האוצר ציין: ''הרפורמה בשוק ההון ובבנקאות שהפכה הערב לחוק בספר החוקים של ישראל תשרת את כל אחד מאזרחי ישראל ושמה קץ לריכוזיות הגדולה של הבנקים הגדולים'' (המהפכה החלה).

נכון מאד לציין שמדובר באחד המהלכים הבולטים והמבורכים של שר האוצר, בנימין נתניהו, וצוותו. לכאורה עלינו לשמוח ולחגוג, אלא שאליה וקוץ בה.


הבעיה העיקרית של שוק ההון היא של ריכוזיות יתר והיעדר תחרות משמעותית, בעיה שמחריפה בגלל קיומם של ניגודי עניינים מובנים במערכת הבנקאית שבעצם שולטת בשוק ההון. לכן לא התפתח שוק הון חוץ בנקאי משמעותי שיהווה אלטרנטיבה לצרכני ההון.

ההמלצה העיקרית של הועדה היתה מכירת קופות הגמל וקרנות הנאמנות (בתוך מספר שנים) על ידי הבנקים ואיסור על בעלות משמעותית (מעמד של בעלי עניין) בגופים כאלו. ההמלצות התמקדו בהצעת דרך לטיפול בצמצום הריכוזיות וניגודי העניינים. כדי ליצור הפרדה אמיתית נקבעו בהמלצות הועדה מגבלות על העוסקים בייעוץ השקעות ובשיווק המוצרים (הבנקים) של הגופים המוסדיים (קרנות הנאמנות וקופות הגמל):
  1. העוסקים בייעוץ, השולטים בהם או הנשלטים על ידם לא יהיו בעלי עניין בגוף מוסדי. הם גם לא יעסקו במוצרים של מוסדיים בעלי עניין בגוף המייעץ.
  2. העוסקים בייעוץ לא יקבלו תמורה (דמי ייעוץ) מבעליו של המוצר הפיננסי או הפנסיוני.
  3. המשווקים של המוצרים יוגבלו בגודלם – ישווקו מוצרים של שני גופים מוסדיים בלבד.
  4. המשווקים יורשו לגבות דמי הפצה מבעלי המוצרים (כפי שמקובל בענפים אחרים).
לבנקים יעדו ההמלצות תפקיד להעניק ללקוחותיהם ייעוץ פיננסי בלתי מוטה לטובת בעלי הקרנות והקופות – בלי ניגודי עניינים. לשם כך נקבע בהמלצות ועדת בכר שהעוסקים בייעוץ לא יגבו תמורה מבעלי הקרנות והקופות (של סעיף 2).

כידוע הבנקים החלו את מלחמתם נגד ההמלצות עוד לפני שהן פורסמו. הם הפעילו את כל התותחים הכבדים כדי שההמלצות לא יתקבלו על ידי הממשלה. הממשלה דוקא בחרה לקבל את ההמלצות, אבל עם הסתייגות ביחס למוזכר בסעיף 2: ''... סבור משרד ראש הממשלה כי יש לבחון את האפשרות שמפיץ המוצרים הפיננסיים יוכל לגבות עמלת הפצה מבעלי המוצר הפיננסי,.... ''הממשלה אישרה ברוב קולות את הרפורמה בשוק ההון). בעקבות הלחצים שהופעלו על ידי הבנקאים, ''סבר'' משרד ראש הממשלה שראוי שהבנקים יגבו גם מהלקוחות וגם מן היצרנים של המוצרים הפיננסיים. משרד ראש הממשלה ''סבר'' שהטיפול בניגודי העניינים לא מספיק חשוב.

כך הגיעו ההמלצות לדיונים בועדת הכספים של הכנסת. גם הדיונים הללו הושפעו מלחצים של הבנקאים ואינטרסנטים אחרים. התוצאה היתה שההסתייגות של משרד ראש הממשלה התקבלה ונכנסה להצעת החוק. נקבע שעמלת ההפצה תשולם לבנקים (היועצים) ושגובהה יקבע בתקנה שיצרף שר האוצר השבוע. בעיקרון הבנקים ניצחו – ניגודי העניינים בהקשר הזה לא יטופלו בעתיד הקרוב. אבל כעת החל מאבק חדש – הפעם על גובה העמלה.

בהתחלה אפשר היה לחשוב שהעמלה שתיקבע תהיה מינימלית. אלא שבימים האחרונים מתברר שמכינים לנו משהו אחר לגמרי. לא רק שהחזית האחידה לגבי גובה העמלה הנמוך נשברה אלא שכנראה ששר האוצר והבנקים רוקמים להם דיל:
דיל, או מעין עסקה חשאית, שבמסגרתה נתניהו קטף את כתר שר האוצר הראשון זה 20 שנה שהעז לצאת נגד הבנקים ולהפריד את קופות הגמל וקרנות הנאמנות מהם, בה בשעה שהוא ממשיך בהיחבא לדאוג לאינטרס של הבנקים. כך כולם יוצאים נשכרים: נתניהו קושר לעצמו כתרים, והבנקים מרוויחים. מי מפסיד? כמובן, הציבור הרחב, ....
היום עולה, על פי מקורות שונים, שאלו שצפוי היה שישמרו על האינטרס הציבורי, חברי ועדת בכר לשעבר, מנכ''ל האוצר והמפקח על שוק ההון ביחד עם שר האוצר נוטים לטובת הבנקים. הם כנראה פועלים שלבנקים יאושר שיעור עמלה ''גבוהה במיוחד'', שיעור עמלה גבוה מידי.

מהו שיעור עמלה גבוה מידי? התשובה שלנו היא פשוטה. זהו שיעור עמלה גבוה יותר ממה שגובים הבנקים כיום. מה ידוע על כך היום? בנק דיסקונט מקבל תמורת הפצת קרנות הנאמנות, שלו ושל קונצרן אי. די. בי., עמלה משוקללת בשיעור 0.33% (הדיל של עמלת ההפצה). ברור מכך שאם אמורה להיות תחרות בהפצת קרנות נאמנות הרי שצריך לצפות ששיעור העמלה יקבע מתחת לזה שנקבע למפיץ בלעדי. ביום ראשון אמור האוצר להגיש לועדת הכספים תקנות לקביעת עמלות ההפצה (המאבק על עמלות ההפצה). אנחנו צריכים כמובן לצפות לשיעור עמלה נמוך מ-‏0.33%, או שנצטרך להודות שהפסדנו את המערכה על עמלות ההפצה.



אישור הרפורמה של ועדת בכר הוא צעד גדול קדימה. אבל מה שמסתמן בקשר לעמלות ההפצה הוא צעד קטן יותר אחורה. הבנקים יפרדו מהקופות והקרנות, יפרדו מהאחריות לרווחיות בהקשר הזה, אבל ימשיכו להרוויח על חשבון בעלי המוצרים.

מסתמן שבשבוע הבא אפשר יהיה להגיד: שהרפורמה יצרה לבנקים מקור לרווח, בלי סיכון ובלי אחריות. ניגודי העניינים, קצת פחות חריפים, ישמרו.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  תודה על המאמר המחכים  (יאיר ש) (32 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי