פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הסכנה האמיתית ביוזמת שרון
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 16/08/2005 שעה 7:23)


הסכנה האמיתית ביוזמת שרון

ד''ר ישראל בר-ניר



יש פן אחד ליוזמת שרון שאף אחד לא נותן עליו את הדעת. אין זה משנה איזה שם נותנים לתוכנית או איך מבינים אותה בישראל. הסכנה האמיתית היא בכך שהערבים אינם מסוגלים להבין את ישראל. ישנן תופעות שנראות מובנות מאליהן לישראלים והערבים פשוט אינם מסוגלים לתפוס אותן, כי אצלם קיומן של תופעות כאלה פשוט לא יעלה על הדעת.
כמו בכל חברה, הם שופטים את הצד השני לפי מה שמקובל אצלם.

נחזור לרגע כמה עשרות שנים אחורה, לתקופה שקדמה למלחמת ששת הימים.
הרי כל המלחמה הזאת פרצה בגלל שהערבים, נאצר במיוחד, קראו לא נכון את המפה הפוליטית, שהם לא היו מסוגלים להבין באמת את המתרחש בחברה הישראלית.

החודשים שקדמו לפרוץ מלחמת ששת הימים התאפיינו באווירת דיכאון, המיתון היה בשיאו עם אבטלה בממדים חסרי תקדים, מיספר היורדים הגיע לשיא והבדיחה הנפוצה ביותר היתה ש''האחרון שיוצא מלוד שלא ישכח לכבות את האור'' (בן-גוריון המנוח עדיין היה בין החיים ונמל התעופה לא היה קרוי על שמו). מבחוץ, למי שלא הכיר את המנטליות הישראלית מקרוב, זה נראה באמת כאילו מדינת ישראל על סף התמוטטות. החלטתו של נאצר לסלק את כוחות הא''ם מסיני ולהטיל הסגר ימי על ישראל נבעה מכך שהוא באמת האמין שעימות עם ישראל יהיה Walk Over, ולכן פעל כפי שפעל.

היום, בעקבות יוזמת שרון, אתה שומע ממנהיגים ערבים התבטאויות דומות. ביטויים מהסוג ''הספירה לאחור של מדינת ישראל כבר החלה'', או ''היום עזה, מחר ירושלים'', מושמעים חדשות לבקרים. קל לבטל אותם בנוסח ''נו אז מה יש, הם סתם אומרים''. אבל אלו אינם דברים שנאמרים בחלל הריק. הם נאמרים כתגובה לכותרות שהם רואים בישראל, כותרות המדברות בעד עצמן, הם קוראים את סיפורי הניסים והניפלאות של אורי אבנרי ושל ספירו, ואת נבואות החורבן של ארנון סופר ועוד כל מיני דמגוגים אחרים.

הסכנה האמיתית היא בכך שלאור אי יכולתם של הערבים להבין את מהותו של משטר דמוקרטי בו ניתן חופש ביטוי גם לדעות המטורפות ביותר (לפחות כל עוד הן בגנותה של מדינת ישראל), הם, כמו נאצר ב-‏1967, יתפתו להאמין שהדעות האלה משקפות את מצבה האמיתי של החברה בישראל. אם הם באמת יאמינו בזה הצעד הלוגי הבא יהיה לפעול ע''פ האמונה הזאת.

ישראל ניצחה ב-‏1967, אבל זה עלה לה בכ-‏800 הרוגים וכ-‏3000 פצועים. טעות דומה של הערבים היום תעלה הרבה יותר ביוקר, גם אם ישראל תנצח בסופו של דבר.
הסבירות שסכנה כזאת תתממש היא גבוהה ביותר, מפני שבדיוק כמו שהערבים לא מבינים את הישראלים, גם רוב הישראלים (בייחוד ה''מובילים'' בשמאל) אינם מבינים את הערבים.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  הסכנה האמיתית היא הדמגוגיה ימנית  (דוד סיון) (27 תגובות בפתיל)
  (ללא כותרת)  (Israeli101) (4 תגובות בפתיל)
  שתי הערות  (עמיש) (3 תגובות בפתיל)
  הערבנים מיטיבים להבין את ישראל  (פרקש) (2 תגובות בפתיל)
  לבר- ניר, יפה כתבת!  (רפי אשכנזי)
  שרון חישוב אנליטי.  (Israeli101)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי