פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_3082

על פולחן המוות
צבי גיל (יום חמישי, 01/09/2005 שעה 19:00)


על פולחן המוות

צבי גיל



הרשימה מופיעה בעת ובעונה אחת באתר המחבר ''זרקור''.


הדת היהודית, בכלל, ובהשוואה לדתות אחרות בפרט, אינה דת פולחנית. זה ועוד,
היהדות חפצה חיים היא. וככה התורה, ''תורת חיים היא למחזיקים בה'', ''לא המתים יהללו יה' ולא כל יורדי דומה''. המשורר יהודה עמיחי אמר כי ''מקום קבורתו של משה אינו ידוע אבל מקום חייו ידוע ועד היום אנו יודעים את כל חייו. עכשיו הכול נהפך רק מקומות הקבורה ידועים הם''. אפילו בתפילת אל מלא רחמים נאמר ''תהי נשמתם צרורה בצרור החיים''. עד כדי כך פולחן המוות רחוק מן היהדות שמעט מאוד מן המובאות על המוות, מיוחסות לחז''ל ולגדולים בתורה, ואילו על קדושת החיים יש אמירות בשפע.

זה לא אמר שגדולי הדור אינם ראויים לפרידה מכובדת מן החיים ולתהודה של דברי ההספד. אולם פולחן המוות הפך אצלנו עניין שבשגרה ובייחוד בתקופת האינתיפאדה כאשר קבורתו של כל קרבן זכתה לסיקור. רק מעטים ביקשו שהתקשורת לא תהיה נוכחת במעמד אינטימי, טראומטי ועצוב אשר שייך לרשות היחיד. גם אז כדי ''להתנצל'', כביכול דאגה הטלוויזיה לציין כי ''על פי בקשת המשפחה האירוע לא צולם''.

הלוויות וקבורות בנסיבות ביטחוניות הפכו לאירוע ציבורי ופוליטיקאים דאגו להיות נוכחים במקום כשם שהם דואגים להיות נוכחים בבריתות, בר מצוות וחתונות. לעיתים הם בקושי יודעים במי המדובר, אך ה''פוטו אופ'', הנוכחות בעיני המצלמה היא שחשובה.

במשך הזמן ועם ריבוי קרבנות הטרור, הטלוויזיה מצאה איזו נוסחה קולקטיבית בכל הקשור לדרכם האחרונה של הנספים. זאת מכיוון שמרוב סיקור הציבור הפך לאדיש, ואם הציבור אדיש, הצפייה יורדת. עכשיו עם העברת עצמותיהם של הנופלים בגוש קטיף, סיקור הקבורות קם לתחייה. יש בזה מידה רבה של מלאכותיות, בלשון המעטה, צביעות-בלשון בוטה. כאילו בכך מכפרים על טראומת הפינוי. מילא שהטלוויזיה רוצה להיות שם, ניחא. היא משתדלת להיות בכל מקום שבו יצביעו על נוכחותה, או לא יטיחו בה בשל העדר נוכחות. אך צר מאוד שהמשפחות נותנות לכך יד על אף הסמליות שבהעברת המת למנוחה נכונה במקום אחר








http://www.faz.co.il/thread?rep=65169
עצמותיהם של המתים
חזי (יום חמישי, 01/09/2005 שעה 19:17)

אתה כותב:
''צר מאוד שהמשפחות נותנות לכך יד על אף הסמליות שבהעברת המת למנוחה נכונה במקום אחר''

לא ברורה לי הנקודה הזו בדת היהודית.
אני יכול להבין ששורשיה נמצאים בחזון ''העצמות היבשות'' של הנביא יחזקאל.

האם באמת, אדם בר דעת, יכול להעלות בדעתו כי כל היהודים שחיו מאז ומעולם יקומו לתחיה ''בתחיית המתים'' ?

האם באמת מישהו מאמין כי המת יכול להרגיש מה נעשה בגופו המת ? (''מנוחה נכונה'')

אני יכול להבין את החפצים בכבוד המת. אבל לסגוד לגופה ?

http://www.faz.co.il/thread?rep=65172
הערה קטנה
ע.צופיה (יום חמישי, 01/09/2005 שעה 19:26)

כבר כמה שנים טובות שפוליטיק'אים מדירים רגלם מלויות של קורבנות הטירור.
עוד עדות על אומץ ליבם של מנהיגינו.
ככלל אני חושב שהצניעות יפה ויאה יותר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=65173
לא מדוייק.
רמי נוי (יום חמישי, 01/09/2005 שעה 19:59)

אם קרבנות הטרור הם ערבים, כפי שקרה לא מעט פעמים, איש ממנהיגי המדינה לא היה נוכח בהלוויתם. זה לא מביא קולות

http://www.faz.co.il/thread?rep=65174
בשנים האחרונות
פרקש (יום חמישי, 01/09/2005 שעה 20:04)
בתשובה לרמי נוי

ה''מנהיגים'' למפלגותיהם נוהגים שווה בשווה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=65179
לא מדוייק.
ע.צופיה (יום חמישי, 01/09/2005 שעה 20:29)
בתשובה לרמי נוי

גם בהרבה לוויות של קורבנות טירור יהודיים לא היתה נציגות ממלכתית.
בד''כ ביקרו בשבעה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=65175
המונח שאתה משתמש בו שגוי
פרקש (יום חמישי, 01/09/2005 שעה 20:15)

השתתפות בהלוויות איננה ''פולחם המוות'' כי אם ''פולחן האבלות''. ''פולחן המוות'' היא האדרתו של המוות של בדרך הטבע שראוי וכנכון לחתור אליו, משהו כמו תרבות השאהיד באסלאם המוני.

גם ''פולחן האבלות'' אינו מחובר לערכים יהודיים והיא תופעה יחסית חדשה אצלנו שהחלה בעיקר בשנות ה-‏80 ונוצלה גם פוליטית לכאן ולשם (בעיקר על רקע מלחמת לבנון, הרצת מספרים בשלטים, שימוש בהרוגים לקידום מטרה פוליטית או חברתית) וההנהגה המדינית נגררה אחרי האופנה.

דווקא בזמנו של שרון זה דעך.

יש לראות גם את התנהגות השמאל בעניין ''פולחן האבלות'' של רבין ז''ל כמשקף מצב שאתה מתייחס אליו. ראה כמה רחובות נקראים על שמו, עיר מוקמת על שמו, בתי חולים ומוסדות חינוך משנים שמם לפעמים בניגוד לרצון האנשים, מוזיאונים, מרכז הנצחה, חוק מדינה, משמרות נוער, הדלקת לפידים, יום זכרון בתאריך עברי יום זכרון בתאריך לועזי ומה שבינהם ועוד מאפייני פולחן מוגזמים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=65180
מנהיג דגול
ע.צופיה (יום חמישי, 01/09/2005 שעה 20:33)
בתשובה לפרקש

מן הראוי שיונצח כיאות.
ע''ש סימון בוליבר ניקראות מדינות.
ויש דוגמאות לאין סוף.

http://www.faz.co.il/thread?rep=65199
אכן ההשוואה משקפת
פרקש (יום שישי, 02/09/2005 שעה 8:07)
בתשובה לע.צופיה

את השקפתך על מהות החיים והמוות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=65202
במחילה
ע.צופיה (יום שישי, 02/09/2005 שעה 8:23)
בתשובה לפרקש

לא הבנתי את תשובתך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=65205
סתם, כדאי אם כך שתיבנו
פרקש (יום שישי, 02/09/2005 שעה 8:39)
בתשובה לע.צופיה

בכל עיר וכיכר אובליסקים שעומדים זקופים וחורצים את השמים. אחלה מקומות פולחן.

http://www.faz.co.il/thread?rep=65182
סתם משהו
נסים ישעיהו (יום חמישי, 01/09/2005 שעה 20:42)

בס''ד.

משהו שנכתב לפני שלוש שנים כמעט בדיוק:


http://www.faz.co.il/thread?rep=65185
ליווי המת וניחום אבלים הם מצוות
צדק (יום חמישי, 01/09/2005 שעה 21:16)

ההשתתפות בהלויה היא מצווה, ואפילו אם נקרית בדרכך הלויה של יהודי שאינך מכירו
עליך ללוותה כברת דרך מסוימת על מנת לקיים את המצוה.

ניחום אבלים וסיוע לאבלים במשך שבעת ימי האבל היא מצווה,
כי על האבל נאסר לבצע כל מלאכה ולקום ממקום מושבו.

בנושא התקשורת לא הייתי פוסל סיקור הלוויות על הסף,
בתנאי שהמשפחה מסכימה והסיקור עניני ומכובד.
מכיוון שקרבנות הטרור הם חלק עיקרי של החדשות.

http://www.faz.co.il/thread?rep=65200
ניחום אבלים או כבוד למת בלכתו
פרקש (יום שישי, 02/09/2005 שעה 8:10)
בתשובה לצדק

אינו ''פולחן המוות'', אלה כיבוד החיים.


http://www.faz.co.il/thread?rep=65186
''הטלוויזיה המתאבלת''
צבי גיל (יום חמישי, 01/09/2005 שעה 21:27)

נוכחות הטלוויזיה בהלוויות היא מאוד מורכבת ובעייתית,שכן המדיום החזותי מחפש תמיד את החריג,ולאו דווקא את הענייני והמכובד,הצנוע והמאופק.הטלוויזה בהלוויות היא אנטיתיזה לכל גילוי שמסמל מעמד עצוב וקשה על דאבדין ולא משתכחין.

http://www.faz.co.il/thread?rep=65345
המילה ''פולחן'' קצת מרתיעה לא?
מהנדס אזרחי (שבת, 03/09/2005 שעה 23:59)



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.