פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
השפעת קתרינה על שוק האנרגיה
עגל הזהב / דוד סיון (יום חמישי, 08/09/2005 שעה 7:00)


השפעת קתרינה על שוק האנרגיה

ד''ר דוד סיון



לפני יותר משבועיים הצגנו, בר-ניר ואנוכי (סערה בחבית של דלק), מבט על התנהגות צרכני האנרגיה בארה''ב ועל שוק הנפט הנפט. מחירי הנפט הגולמי עלו אל מעל ל-‏65 דולרים ומחירי הדלק לנהגים הגיעו לכדי 2.36 ואפילו לכדי 3.15 דולרים (בקליפורניה למשל). בלטה אז התחושה שלמרות עלית המחירים המשמעותית הצריכה לא פוחתת. הצגנו אז הסבר מנקודת מבטו של כלכלן עם מבט לעתיד. הצגנו עמדה שהעריכה שלא צפוי משבר, דומה לזה שפרץ בעקבות מלחמת יום הכיפורים, אלא אם מחירי הנפט יאמירו לכדי 105 דולרים לחבית נפט גולמי.

מאז זרמו הרבה מים במפרץ מקסיקו ובחופי לואיזינה והיתה סופת ההוריקו קתרינה שהשביתה חלק חשוב ממערך אספקת הנפט למשק האמריקאי. בהמשך נציג את השפעת ההוריקן על שוק האנרגיה. במאמר הקודם, סערה בחבית של דלק, חלק מהמשתנים המשפיעים על שוק האנרגיה לא הוצגו בצורה ישירה. לכן נעסוק בהמשך גם באותם משתנים – משתני היצע שהשפעתם בלטה מאד מאז שכחה הסופה.



מי שזוכר את התופעות שליוו את האמברגו של אופ''ק בעקבות מלחמת יום הכיפורים יכול היה לקרוא על תופעות דומות שהתרחשו בחלקים של ארה''ב בעקבות הסופה. מדובר בהופעת תורים ארוכים ליד תחנות הדלק ועליה משמעותית מאד של המחירים בתחנות הדלק, כתוצאה מהפרעות קשות באספקת הנפט והדלק בכל שרשרת היצור. הגיעו הדברים לידי כך שבמשך ימים ארוכים חלק ניכר של תחנות הדלק סבלו מחוסר דלק בחלק מהזמן.

הבעיה העיקרית שמשפיעה על השוק האמריקאי היא כושר הייצור העצמי הנמוך ביחס לצריכה. המשק האמריקאי צורך כ-‏25% מצריכת הנפט העולמית אבל מייצר רק כ-‏3% מהאספקה. (נסיקת מחירי האנרגיה בשל ההוריקן). המשמעות היא שהמשק האמריקאי מייצר רק כ-‏12% מהצריכה שלו ולכן הוא תלוי מאד ביבוא נפט ממקורות אחרים. הסיכוי להגיע לעצמאות בצריכת הנפט על ידי חסכון הוא כמעט אפסי. חוץ מזה, כושר הייצור של בתי הזיקוק באזור ניו-אורלינס מגיע לכדי 10% מכושר הייצור של המשק האמריקאי. יש המדגישים את הטענה שחברות הנפט העוסקות בזיקוק נמנעו מהרחבת כושר הייצור כדי להגדיל את רווחיהן.

קתרינה השביתה כמעט את כל כושר הייצור הזה, ורק בימים אלו החלו להחזיר חלקים מהכושר הזה לעבודה. חוץ מזה אזור ניו אורלינס הוא ספק עיקרי של הנפט הגולמי ממפרץ מקסיקו, באמצעות נמל הנפט באזור ניו אורלינס שפועל גם נמל עיקרי שקולט יבוא נפט.

כדאי לשים לב שהעליות במחירי הדלק נובעו מפגיעה קשה בייצור הדלק שמסופק למדינות (ארה''ב) באזור מפרץ מקסיקו. האזור הזה אחראי לאספקת כ-‏1.4 מיליון חביות ביום (בדומה לייבוא היומי מסעודיה) ולפחות 80% מזה הושבת. התוצאה ההכרחית, בטווח הקצר, היתה שהמחיר של הנפט הגולמי בארה''ב קפץ והגיע לכ-‏70 דולרים, שינוי של יותר מ-‏5 דולרים בתוך ימים. בגלל המחסור בדלק קפצו המחירים בתחנות התלויות במקורות האספקה שנפגעו ב-‏60 ואפילו 70 סנטים ויותר (Refineries are close to Restarting).

אחת המסקנות שיישמו במשקים רבים בעולם בעקבות משברי הנפט של שנות ה-‏70 וה-‏80 היה בניית מאגרי חירום באחריות הממשל. הכוונה העיקרית היתה למתן משברים בחלקים ניכרים של המשק שנמשכים זמן מוגבל יחסית (טווח קצר). לכן החליטה ארה''ב לפתוח את מאגרי החירום של נפט גולמי כדי למתן את עלית המחירים בשוק. אלא שכאן, כפי שאומר שר האנרגיה האמריקאי ההשפעה תהיה קטנה יחסית משום שיש מחסור בכושר ייצור של בתי הזיקוק. מכאן שגם השימוש בנפט גולמי ממאגרי החירום באירופה לא ממש יעזור (Bush Releases Oil From Petroleum Reserve).

אחד המשתנים שמשפיעים על התנהגות הצרכנים (על הביקוש) הוא משקלה היחסי של צריכת האנרגיה בסל הקניות של משקי הבית והיצרנים במשק האמריקאי. ברור למדי שהמשתנה הזה גדל והמשיך לצמוח בצורה משמעותית בעקבות קתרינה. חלקה היחסי של צריכת האנרגיה בסל הקניות של משקי הבית קפץ במהלך השנתיים האחרונות (כבר לפני קתרינה) מ-‏4% ל-‏5.5%, גידול של כ-‏38%. אולי לא צריך להתפלא שבסוף השבוע של חג העובד (Labor Day) הורגשה ירידה משמעותית במספר כלי הרכב על הכבישים באיזור מפרץ מקסיקו (Labor Day Traffic) ביחס לחג אשתקד. לפחות בטווח הקצר התמתן הביקוש לדלק בהשפעת עלית המחירים.



נזקי סופת ההוריקן, קתרינה, הדגישו את ההשפעה של מספר משתנים שמשפיעים על התנהגות שוק האנרגיה בארה''ב (וגם במשקים אחרים....). אם נוסיף משתנים מהמאמר הקודם נקבל את הרשימה להלן:
  1. הגידול של המשמעותי בשיעורה היחסי של צריכת האנרגיה במשק האמריקאי. בין אלו שינוי של כ-‏38% בשיעורה היחסי של צריכת האנרגיה בסל הקניות של משקי הבית (ביקוש).
  2. מחסור מתמשך בכושר ייצור, בעיקר בבתי הזיקוק, במשק האמריקאי (היצע).
  3. המשק האמריקאי תלוי מאד ביבוא נפט ממקורות מחוץ לארה''ב ולא נראה באופק אפשרות לשנות זאת באופן מהותי כל עוד הנפט הוא חומר הגלם העיקרי (היצע).
  4. הוכח שהקיום של מאגרי החירום הוא חיוני. אבל אם לא מכניסים למשוואת החירום גם יכולת זיקוק הרי שהתועלת ממאגרי החירום לא תהיה גבוהה.
  5. עודף הביקוש בשוק העולמי הולך וגדל ולכן המחירים ימשיכו כנראה לעלות בטווח הקצר. הסיבות העיקריות לכך הן צמיחה מהירה של משקים במזרח אסיה (בעיקר סין והודו) ובמקביל צמיחה קטנה של כושר הייצור העולמי בארצות כמו סעודיה ועוד.
רבים מניחים היום שהצמיחה במשק האמריקאי תיפגע, בטווח הקצר, במשהו בעקבות הסופה. אבל מידת הפגיעה תלויה במשך תהליך ההשבה לייצור של מתקני הייצור באזור מפרץ מקסיקו. יחד עם זאת, פרשת קתרינה הבהירה בעיה של מחסור בכושר ייצור, במיוחד בזיקוק והרחבה של כושר הייצור הזה תלויה בשיקולי רווחיות של היצרנים וזמן שדרוש לביצוע הרחבה כזו.



התנהגות משוואת עודף הביקוש (כמות מבוקשת פחות כמות מוצעת) העולמי היא שתקבע את התנהגות המחירים באופן כללי. לפני הסופה עודף הביקוש היה במגמת עליה וקתרינה הוסיפה לה גבנון זמני, אבל לא שינתה את המגמה הכללית. לכן המגמה של עלית המחירים תימשך עד שתשתנה המציאות בשוק – מגמת עודף הביקוש תשתנה.

הודגשו נקודות תורפה חשובות בשוק האנרגיה, כמו השפעת משקלה היחסי של צריכת אנרגיה בסל הקניות של של הצרכן, מאגרי חירום, תלות גבוהה בייבוא, ומגבלת כושר הייצור בבתי הזיקוק. למדנו שקתרינה שינתה את מגמת המחירים כלפי מעלה אבל כנראה רק באופן זמני.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  כנראה שעדיף למשק האמריקאי מחיר נפט גבוהה  (חזי)
  ישנם גורמים אובייקטיביים  (ישראל בר-ניר) (31 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי