פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הוריקאן
יובל ברנדשטטר (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 7:00)


הוריקאן

ד''ר יובל ברנדשטטר



המאמר פורסם גם באתר NFC.

שני ארועים מיקדו את תשומת הלב הלאומית בשלושת השבועות האחרונים. האחד, ארוע חשוב שהשפעותיו יהדהדו לא פחות ממתקפת הטרור על ניו-יורק, הוא סופת ההוריקאן בחוף הדרומי-מרכזי של ארצות הברית. השני, שחשיבותו מעוטה עד כדי גיחוך, הוא ההתמודדות הצפויה במוקדם או במאוחר על ראשות הליכוד.

לראשון חשיבות עצומה לגבינו, לא מבחינה ביצועית אלא בהלך המחשבה, גם האמריקני וגם היהודי. אמריקה, זו שחסכה פצצות ממסילת הברזל לאושוויץ, זו שנחלצה לאספקת מדינת ישראל במלחמת יום כיפור מסיבות השמורות עמה (חשש משימוש בגרעין ישראלי?) תמיד בראש מעייני התקשורת.

מאז הקמת מדינת ישראל יוחסה לאמריקה השפעה עצומה על המאורעות כאן. לעיתים נראה כי שגריר ארצות הברית בישראל הוא למעשה הנציב העליון, המשך ישיר של הנציב הבריטי, וכי המנהיגות הנבחרת של מדינת ישראל איננה אלא תפאורה יקרה של דמוקרטיה.

לרושם הזה מספר סיבות:
  1. באמריקה הקהילה היהודית הגדולה והעשירה בעולם, שנוכחותה באמריקה גדולה בהרבה ממספרה.
  2. הרושם שלאמריקה משאבים בלתי מוגבלים, בלתי נדלים, ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, שאותם היא יכולה להטיל למערכה בכל נושא, לפי מאווייו של הנשיא.
  3. הרושם כי אמריקה מנוהלת באופן הכי נכון, הכי יעיל, הכי מאורגן, הכי חכם, ללא נקודות תורפה.
  4. הרושם כי אמריקה מעוניינת מאוד מאוד בנעשה במזרח התיכון ובצדק לעם הפלשתיני.
  5. הרושם כי מדיניות ארצות הברית היא תמיכה איתנה במדינת ישראל, כל עוד מדינת ישראל מצייתת לתכתיבים של אמריקה.
כתושב לשעבר של ארצות הברית, תושב אשר עבר את כל שלבי ההתבגרות, מהתפעלות, להתפכחות, לשלילה של אמריקה כארצו החלופית של העם היהודי, רציתי להאיר מספר נקודות.

יהודים: הקהילה היהודית האמריקנית היא אכן הגדולה ועשירה בעולם, אך היא מן הפחדניות שבעולם. הקהילה הזו בקושי פצתה פה כאשר יהודי אירופה הוכרעו לטבח, מתוך חשש לגורלם. היא בקושי פצתה פה לנוכח גורלם של יהודי הממלכה הסובייטית, עד אשר ניער אותם יהודי אחד, והניע אותם לפעול. זקיפות קומתה של היהדות האמריקנית קשורה הדוקות לזקיפות קומתה של המדינה היהודית, שכן בלעדיה, הם רק עוד מיעוט באמריקה הגדולה. המנהיגות של הקהילה היהודית הממוסדת הינו הגוף הכי פחדן, הכי פחות נחרץ שבעולם, גם מול הממשל, וגם מול מדינת היהודים.

בעשר השנים האחרונות מעייניהם נתונים בעיקר לדלדול הנורא במספרם, בשל ההתבוללות, ולכן ההשקעה הגדולה בחיזוק הקשר לישראל, ובעקבותיו לקהילה היהודית. בסופו של דבר הקהילה היהודית בארצות הברית היא גלות, וגם הם יודעים זאת.

משאבים: משאביה של אמריקה מוגבלים, מוגבלים מאוד על ידי המחויבויות שלה. הכלכלה שלה מחויבת למשקיעי חוץ, יפנים וסינים וקוריאנים. מחויבת לבריאותם של כל האמריקנים מעל גיל 65, שמספרם מטפס במהירות והוצאות הבריאות שלהם מרקיעות שחקים.

משועבדת לרבע מן האוכלוסיה שהוא שחור, היספני, זבל לבן (כך הם מכנים אותם!!), שהם נתמכי סעד. חצי מילדי אמריקה מקבלים שרות רפואי על חשבון המדינה, רוצה לומר, להוריהם אין עבודה המקנה ביטוח בריאות נאות. ההוצאות של אמריקה כדי לתחזק את עצמה בחיים גדולות משמעותית מן ההכנסות שלה. עוצמת המדינה האמריקנית מכסה בגלד דק על מורסה ענקית של אוכלוסיה אשר ללא תשתית המחזיקה אותה בחיים, תתפרץ בנחשול זוהמה, מחלות, אלימות, רצח, ביזה, פחד, שרק את אפס קצהו ראינו בניו-אורלינס.

הצבא האמריקני האדיר שבעיראק הוא גדול פי שניים מן הצבא שהעמיד אריאל שרון לטובת ההתנתקות. יכולת ההתערבות שלה במשברים תלויה ברצון טוב של רודנים כדוגמת פרווז מושארף. מעל לכל, כל הכלכלה האדירה שלה תלויה במשאב שאין לה, נפט, לא מתוך הכרח, אלא מתוך עצלות.

אמריקה? עצלה?? ובכן כן. לפני דור או שניים כבר התריעו חכמיה (כולל אבא שלי, פרופסור לשעבר ב-UCLA) שהתלות בנפט היא הרת אסון. שהכסף שהיא מוציאה על שריפת דינוזאורים מתים יוצא טוב יותר על תשתיות של ממש. אמריקה התעצלה לפתח את התחליפים הראויים, לא חיזקה את התשתיות. אמריקה העדיפה לתחזק רודנים ולהזניח את התשתיות, והתוצאות ברורות עתה לכל.

ארגון אמריקני: אני הראשון שאודה כי היכולת הארגונית של אמריקה היא נפלאה. תכנון ביטוח לאומי חמישים שנה קדימה. עבודת מטה מדוקדקת לקראת שינוע בית חולים. אבל עד שהם זזים!! מרוב ארגון אין תושייה.

דוגמא פשוטה. מה הזמן שנדרש לבית חולים ישראלי להחליט על העסקתי? עשר דקות ושיחת טלפון אחת. כמה זמן נדרש עד שהמעסיק שלי (ושל כל רופא אחר במעמדי) בארצות הברית השלים את התיעוד הדרוש? שנה. ומדובר באותו מידע, באותו רופא, באותו עבר. הם יודעים לייצר הררים של ניירת ארגונית כמעט כמו במצרים. הכשל הארגוני הזה בא לידי ביטוי באסון ההוריקאן. את הכשל הזה הם ינתחו עד זרא, אך הוא מובנה לתוך המערכת.

עניין במזרח התיכון: את האמריקני הממוצע מעניין משחק הפוטבול של קבוצת המכללה שלו הרבה יותר מאשר צדק לעם זה או אחר. הפתרונות שלו לאשר קורה מבוססים על בורות עמוקה וחסר הבנה מוחלט של כל תופעה הרחוקה מייל אחד מגבולות העיר שלו.

השכבה השלטת של ניו-יורק, וושינגטון, לוס אנג'לס, היוסטון, אוניברסיטאות האייוי-ליג, היא דקה ביותר, ורק היא מכתיבה, בדיוק כמו אצלנו, את סדר היום התקשורתי, אך לא האמיתי. לא אמריקה זועמת על הרס דונם במרכז ג'נין; העורכים של מספר זעום של עיתונים ורשתות זועמים, ומשום מה (אולי מכיוון שה'ארץ' הוא סניף של הניו-יורק טיימס) כאן מצטטים אותם כאילו ייצגו את אמריקה.

התקשורת של אמריקה היא רחבה הרבה יותר. חמישה מיליון אמריקנים מאזינים לראש לימבו, שלו היה כאן לא היה מקבל דקה של זמן אויר בשל הלאומנות שלו לאמריקה. עשרות מיליוני אמריקנים מאזינים לדרשות של המטיפים המנפנפים בתנ''ך. התנ''ך מקובל על האמריקנים כאמת לאמיתה הרבה יותר מן הניו-יורק-טיימס. לכן, רובה של אמריקה, אם בכלל מעניין אותה מה קורה פה, שואל מדוע עוד לא המטנו את גורלם של הפלישתים על הפלשתינים.

גם הנבירה בלתי פוסקת בדברי היועצת לבטחון לאומי, או הדובר של הנשיא בהתיחסות לישראל היא מעל ומעבר לכל מידתיות. הכתבים החרוצים שלנו שולים קטעי משפטים המצויים באותן הודעות במרחק של אלפי מילים, מוציאים אותם מהקשרם, מתרגמים אותם קלוקל, ותופרים אותם באופן גס בהתאם להבנתם, או להטייתם, לכדי הצהרות שאין קשר בינן ובין הכוונות של הממשל. לכן החשש הישראלי מפני מה יאמרו האמריקנים הוא משולל יסוד.

לאמריקנים אין קול אחד ודיעה אחת, כפי שמתבטא באוליגרכיה התקשורתית של רפובליקת המדיה הישראלית, ואוהבי ישראל, כפי שהדבר מתבטא בסנט ובקונגרס מרובים לאין שיעור על שונאיה, מכח האמת, הצדק והתנ''ך.

יתר על כן, האמריקנים מתעבים מלחכי פנכה. כאשר ישראל, ויהודים מתנהגים בזקיפות קומה, הם זוכים לכבוד, וכאשר הם מזדחלים, (כמו בנושא פולארד) הם זוכים לבוז הראוי.

לאחר ההוריקאן קתרינה, האם יכולים אנו לומר כי האמריקנים הם חכמים? רואים את הנולד? מתכננים היטב את העתיד? מבינים את המערכות העומדות לפניהם? בעלי תושיה? האם לאחר התבוסה בווייטנאם, לאחר הבריחה מביירות, הכשלון של הסכמי אוסלו, הנפילה של מגדלי התאומים, הנסיון הנואל להתקין בעיראק משטר דמוקרטי פדראלי כאילו מדובר בויסקונסין ואינדיאנה, האם חכמים ונבונים הם האמריקנים?

ובכן, לא. האמריקנים מוגבלים על ידי אילוצים ובורות קולקטיבית בדיוק כמונו, לו נאלצנו לפתור בשבילם את העובדה ששמונים וחמישה אחוזים מהילדים האפרו אמריקנים (יענו, כושים, בלי התייפיפות) לא יודעים מיהו אביהם, וכל רופא שלישי באמריקה בסכנת תביעה משפטית.

לאחר ההוריקאן אנו יודעים שאמריקנים בקושי מתמודדים עם הבעיות שלהם ואין להם לא הרצון ולא את הכוח לפתור את אלו שלנו. לאחר ההוריקאן אנו יודעים שהגיעה העת להפסיק לפשוט יד באמריקה, כי זו הדרך הבטוחה להמאיס את עצמנו בעיני כל: הממשל, הקונגרס, העם והיהודים. לאחר ההוריקאן האמיתי הגיעה העת שנפתור בעצמנו את ההוריקאן שלנו, שאיננו הויכוח הקיקיוני מי עומד בראש הליכוד, אלא מה לעשות עם העובדה שארץ ישראל כבושה על ידי עם עוין, זר, איסלמי-פשיסטי, שכוונותיו כלפינו זדוניות בהרבה מאשר כוונותיה של קתרינה.

דבר אחד משותף לקתרינה, לאיום הנאצי, ולאיום האיסלמו-פשיסטי. שלושתם באו עם אזהרות מפורשות על כוונותיהם ויכולתם. האמריקנים לא התכוננו כיאות לקתרינה, היהודים והאמריקנים לא התכוננו כיאות להיטלר. האם עכשיו אנו, ישראל ואמריקה, מתכוננים כיאות?




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אתה יוצא מראיית הפרופורציות הנכונות
חזי (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 8:41) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה חורג מראיית הפרופורציות הנכונות.

אני מסכים עם קביעתכה כי האמריקאי ''הממוצע'' הינו טפש (כמובן בהשואה לישראלי ''הממוצע'').

ראיית נזק כתוצאה של סופת הוריקן כחולשה של הכלכלה האמריקאית היא קוצר ראות משווע.

אם תעשה חשבון איזה אחוז משטחה של ארה''ב מהווה השטח שנפגע (שהוגדר כבעל נזק בלבד של יותר ממאה מילארד דולר, אז כמה שווה שטח זה בלבד אחרי הנזק ?)
אתה נוטה לראות את חלק הכוס החסר (שהוא בגדר טיפות)ומתעלם ממה שנשאר בכוס.
אולי תוכל להגיע להערכה ממשית של עושרה הכלכלי של ארה''ב.

לא כאן המקום לפרט את הסיבות שבגללם מהווה ארה''ב המדינה העשירה, החזקה, הדומיננטית, המובילה ועוד ועוד...

הכללות בנושא מדינה ועם, יש בהם תמיד עיוותים.
אם לישראל היו השטחים, מספר האוכלוסין, ומשאבי הטבע שיש לארה''ב,
אין לי כל ספק שהיתה הופכת להרבה הרבה יותר מאשר ארה''ב.

אבל אם...
_new_ הוספת תגובה



אתה יוצא מראיית הפרופורציות הנכונות
יובל ברנדשטטר (יום רביעי, 21/09/2005 שעה 15:18)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא מתחרה באמריקה בשום נושא. הייתי באמריקה, חייתי שם, עבדתי שם, עם כל העשירונים.
אינני מזלזל כלל באמריקה, אל בממשל שלה ולא באנשים שקובעים שם דברים. אני מחזיר את הדברים לפרופורציה. אמריקה לא עסוקה בנו עד כדי כך שידינו כבולות
אמריקה איננה רואה את הנולד טוב יותר מכל אחד אחר.
לכן צריך להפסיק לפחד ממה שיאמר אנקל סאם, אלא לעשות מה שצריך כדי לשרוד, ולהסביר לו היטב ויפה מדוע זה טוב בשבילנו, ובסופו של דבר גם בשבילו.
התמיכה של העם האמריקני בישראל נובעת מאותן מניעים שהביאו אותנו לשיבת ציון, והיא חזקה יותר מן האינטרסים של מחלקת המדינה. לכן היחסים שלנו עם אמריקה הם הרבה יותר שוויוניים, דמוקרטים, מאשר ממשל מול ממשל. אם אנו נכה את האויב האיסלמו-פשיסטי מכה רבה, הם בסופו של דבר ימחאו כפיים, גם אם בתחילה ירעימו פנים לשם הרושם.
_new_ הוספת תגובה



מאמר מעניין. מסקנות מוזרות
רוני קליין (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 11:54) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הכללות הם תמיד דבר בעייתי. המאמר המעניין והמרענן הזה הפליא לשלב בין תאור עובדות למסקנות ''לאומיות'' תלושות מהמציאות.
בואו נחשוב רגע בלי השפעה אידאולוגית.
קובעי מדיניות החוץ האמריקנים הם שיכבה קטנה. את רוב האוכלוסיה זה לא מעניין. נו, אז?
ערב מלחמת ששת הימים דה-גול תקע גול לישראל בעניין אספקת מירז'ים שכבר שולמו. מה שכונה אמברגו נשק. באותה עת סקרי דעת קהל בצרפת הראו תמיכה גורפת בישראל. אז היה אמברגו או לא?

יהודי ארה''ב ''הזדחלו'' בנושא פולארד...
קודם כל, את הסירוב המוחלט לחנינה לפולארד הם קיבלו מהממשל האמריקני. לא מהשכבות הרחבות של האוכלוסיה האמריקנית. כבר מראה לך מאיזה צד מרוחה החמאה.
ולמה ציפית?
איטליגנטים גייסו יהודי שירגל בארה''ב למען ישראל. תמיכה ''זקופת קומה'' במרגל מצד יהודי ארה''ב נראית הגיונית? כשזה יצייר את כל יהודי אמריקה כגיס חמישי?
מישהו היה צריך לחשוב על ההשלכות לפני שהפעיל את פולארד.

ישראל צריכה להפסיק לבקש סיוע מארה''ב ולהיות עצמאית וגאה.
הלו? ?anybody home
אפילו במרכז הליכוד לא ינסו לחשוב על זה.
מי יממן אז את הג'ובים? סבתא שלי?
_new_ הוספת תגובה



איזה משפט הזוי!!! לא יאומן
רמי נוי (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 12:41) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עובדות שרואה ברנדשטטר: ''העובדה שארץ ישראל כבושה על ידי עם עוין, זר, איסלמי-פשיסטי, שכוונותיו כלפינו זדוניות בהרבה מאשר כוונותיה של קתרינה''

ואני רואה שארץ ישראל כבושה , לטוב ולרע על ידי ישראל וצבא ההגנה לישראל (כן זה הצבא המכונה נאצי בעיני המטורפים מימין ומשמאל)

ואני רואה שלסופות הוריקן אין שום כוונות.

ואני רואה בהדבקת התואר ''פאשיסטי'' לאיסלם סתם פרזיולוגיה נבובה
_new_ הוספת תגובה



גילוי אמריקה
ע.צופיה (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 14:47) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אחרי שכריסטופר גילה אותה לראשונה, ברנדשטטר מגלה אותה פעם שניה.
אני חושב שיש להפיץ ובדחיפות מאמר זה בכל אתר אינטרנט במקסיקו,האיטי,קובה ועוד מדינה כדי שילמדו לדעת, מעדות ראשונה, מהי ומיהי ארה''ב ויפסיקו את המירוץ המטורף אליה.
מסתבר שיש פה '' עבודה בעיינים'' בקנה מידה עולמי ומזל שיש את ברנדשטטר שפוקח את עינינו.
לאחר שהסברת לנו ממה התנתקנו ולאחר שפקחת את עינינו לראות מהי ארה''ב ,אנו מחכים בקוצר רוח ל''מכה''הבאה.
_new_ הוספת תגובה



בקשר לכלכלה האמריקאית וחוסנה
צדק (יום שלישי, 13/09/2005 שעה 14:49) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עובדה ידועה היא שהכלכלה האמריקאית היא הגדולה בעולם
בהיקפה ובתוצרתה,
השוק האמריקאי הוא הגדול בעולם, הקניין הגדול בעולם,
מי שלא מוכר לארצות הברית לא קיים.

ועכשיו לעובדות מקוטעות שקראתי ושמעתי ואם מישהו יכול להבהיר אותן ולשימן במקומם המדויק.

1. הגרעון המסחרי של ארצות הברית הוא עצום, מאות מיליאדי דולרים, כל מדינה אחרת היתה פושטת יד ורגל מזמן.

2. הדולר אינו מתמוטט רק בגלל פחדים הדדיים.
לכל מדינה חזקה בעולם יש מיליארדי דולרים במזומנים, באגרות חוב אמריקאיות, והשקעות בארה''ב.
שער אמיתי של הדולר ימוטט את הכלכלה העולמית,
והכלכלה האמריקאית מוחזקת למעשה ע''י סחיטה באיומים.
_new_ הוספת תגובה



Now that was a mouthful
Divrey Hayamim (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 4:55) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אולי כשמתכוננים למשהו אזי מודים שהוא קיים. איך אפשר להתכונן לבעיה קימת (ולאו דוקא עתידית) כשיש בקרבנו גיס חמישי בראשותו של אורי אבנרי ומרעיו?
_new_ הוספת תגובה



למה בדיוק הוא מפריע לך להתכונן?
עמיש (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 12:40)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איזה דבר רצתה מדינת ישראל לעשות ואורי אבנרי מנע ממנה?
_new_ הוספת תגובה



למה בדיוק הוא מפריע לך להתכונן?
Divrey Hayamim (יום חמישי, 15/09/2005 שעה 2:28)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אורי אבנרי לא מנע שום דבר ממדינת ישראל (לעשות), כשם מים עכורים אינם מונעים מהזרם בצינור.
_new_ הוספת תגובה



למעשה הוא גרם למדינת ישראל
עמיש (יום חמישי, 15/09/2005 שעה 10:17)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לעשות דברים רבים.
החל מחופש עתונות וכלה במחשבה מחודשת על יחסינו עם הפלשתינאים.
_new_ הוספת תגובה



למעשה הוא גרם למדינת ישראל
Divrey Hayamim (יום שישי, 16/09/2005 שעה 5:19)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין יהודי עלוב נפש מיהודי ''מתנצל'' ואבנרי מוביל ברשימת היהודים המתנצלים. מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית וצנזורה בה לא זכורה לי. הכלב שלי (ז''ל) שלג, השתמש ב''עולם הזה'' לצרכיו. להגיד שלא היה לי שימוש ב''עתונות'' של אבנרי יהיה שקר. בקשר ליסינו עם הפלים....איזה יחסים?
_new_ הוספת תגובה



דמותו, פעלו, אישיותו, פעליו ומעלליו
עמיש (יום שישי, 16/09/2005 שעה 7:50)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כבר נידונו כאן בפורום עד לזרא ואין לי חשק למחזר אותם.
_new_ הוספת תגובה



למעשה הוא גרם למדינת ישראל
ע.צופיה (יום שישי, 16/09/2005 שעה 8:33)
בתשובה לDivrey Hayamim
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

את כנראה עלמה צעירה אם צנזורה בישראל לא זכורה לך.
_new_ הוספת תגובה



היתה צנזורה בישראל הישנה והאדומה
פרקש (יום שני, 19/09/2005 שעה 10:36)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ואבנרי דווקא לא סבל ממנה כל כך. מי שרצה לשבת מסביב למדורה ולשמוע עשה זאת בשמחה. אבל זה לא צריך היה למנוע משלג לחרבן על השבועון ה''עולם הזה'' ולהשאיר את הבית הזה נקי מהצחנה. על כן יש לברך את תרומתו של אבנרי לנקיון.
_new_ הוספת תגובה



שאלה לד''ר ברנדשטטר
רמי נוי (יום רביעי, 14/09/2005 שעה 18:36) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כלום קרוב אתה לחלוץ ולצייר הנאיבי הנודע יהושע ברנדשטטר ולמשפחת מוקדי רבת הפעלים?
_new_ הוספת תגובה



שאלה לד''ר ברנדשטטר
יובל ברנדשטטר (יום רביעי, 21/09/2005 שעה 15:09)
בתשובה לרמי נוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אכן כן.
וכן לסופר מרדכי דוד ברנדשטטר.
בעוונותי אני נופל בהרבה מאבותי, ובאשר להתיחסותי לפולש הזר והעוין אשר מסוכן לנו יותר מקתרינה לארצות הברית, אני מוכן לעמוד להסביר להדגים ולהגן על כל מילה ומילה, שכן הכל נכון, הכל אמיתי, ורק עוורים, או יהודים, מסוגלים להכחיש זאת.
מכיוון שסביר שאתה יהודי, אזי הכל מובן.
היו לי שני סבים. האחד קרא את מיין קמפף, ראה את היטלר עולה לשלטון, ועלה לארץ.
השני חי בגרמניה, ראה בדיוק אותו דבר, ונסע לאושביץ.
ברור לך מי משניהם לא הכחיש את האמת.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי