פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
(בראשית סו) גן עדן, מציאות או חלום?
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום שישי, 28/10/2005 שעה 0:33)


(בראשית סו) גן עדן, מציאות או חלום?

נסים ישעיהו



גן עדן נשמע כמו אוטופיה, כמו משהו שלעולם לא מגיעים אליו; לכל היותר נעים לחלום עליו, אבל לא רצוי להתמכר לחלומות.

יש להניח כי כשאומרים גן עדן, כל אחד מדמיין לעצמו מה שמדמיין; עוד יש להניח כי אצל כולנו המציאות רחוקה מרחק רב ממה שאנחנו מדמיינים כגן עדן. עד כדי כך רחוקה, שיש הכופרים בקיומו של גן עדן ואף מצטטים מדבריהם של גדולי ישראל התומכים כביכול בדעתם השוללת את קיומו של גן עדן.

נו טוב, בדרך כלל הדמיון שלנו, פרוע ככל שיהיה, יכול לשוטט רק במחוזות שאותם הכיר השכל. לאורך ההיסטוריה, רק אנשים מעטים (יחסית) פרצו גבולות בדמיונם הפורה, ולעתים הם גם היו פורצי דרך במה שמכונה הקידמה האנושית.

אנחנו לא צריכים לפרוץ שום דרך כדי להבין מהו גן עדן; די להתבונן במקראות ובפירושי חכמינו ז''ל. הנה הפסוקים מפרשת השבוע:
(בראשית ב) ח וַיִּטַּע ה' אֱלֹקִים גַּן-בְּעֵדֶן מִקֶּדֶם וַיָּשֶׂם שָׁם אֶת-הָאָדָם אֲשֶׁר יָצָר: ט וַיַּצְמַח ה' אֱלֹקִים מִן-הָאֲדָמָה כָּל-עֵץ נֶחְמָד לְמַרְאֶה וְטוֹב לְמַאֲכָל וְעֵץ הַחַיִּים בְּתוֹךְ הַגָּן וְעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע: י וְנָהָר יצֵא מֵעֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת-הַגָּן וּמִשָּׁם יִפָּרֵד וְהָיָה לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים:
ה' אֱלֹקִים נטע גן במקום כלשהו הנקרא עדן; הצירוף 'גן עדן' פירושו הוא הגן שנמצא במקום הקרוי עדן. עד כאן בודאי הדברים מוסכמים, אבל האם ניתן לאתר מקום זה? האם מדובר במקום במשמעות של מרחב, שטח? ננסה לברר. בגמרא יש דיון על שכרם של צדיקים לעתיד לבוא; על כך בא הפסוק:
(ישעיהו סד) (...) עַיִן לֹא- רָאָתָה אֱלֹקִים זוּלָתְךָ יַעֲשֶׂה לִמְחַכֵּה-לוֹ:
(ברכות לד/ב) השתא, מַאי עַיִן לֹא- רָאָתָה? (...) רבי שמואל בר נחמני אמר זה עדן שלא שלטה בו עין כל בריה; שמא תאמר, אדם הראשון היכן היה – בגן, ושמא תאמר 'הוא גן הוא עדן' תלמוד לומר וְנָהָר יצֵא מֵעֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת-הַגָּן, גן לחוד ועדן לחוד:
אז יש גן ויש עדן; כולנו (פחות או יותר) יודעים מה זה גן, אבל מה זה עֵדֶן? גם ברור שעדן היה קיים עוד לפני שניטע בו גן, ולפני שיצא ממנו נהר להשקות את הגן. לא ננסה לפרש את הכל כי קצר המצע, רק משהו בקיצור ותן לחכם ויחכם עוד.

לאדם הראשון, יציר כפיו של הקב''ה, היתה מודעות שהקיפה את כל היקום; הוא היה מודע לכל פרט בעולם הסובב אותו וגם לשורש הרוחני של כל פרט באותו עולם. עם בריאתו הוטל עליו תפקיד:
טו וַיִּקַּח ה' אֱלֹקִים אֶת-הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן-עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ:
חז''ל מפרשים: לְעָבְדָהּ בקיום מצוות 'עשה' וּלְשָׁמְרָהּ במצוות 'לא תעשה'. העולם כולו היה הגן אשר ניטע בעדן; זו היתה המודעות של אדם הראשון ומודעות זו, כאשר דבקים בה, היא היא חיי גן עדן.

ועדיין לא ברור מהו עדן ומה היחס בינו לבין הגן. גם לא ברור מהו עניין הנהר המשקה את הגן.
(מאמרי אדמו''ר האמצעי, דרושי חתונה תקי''ד) העדן הוא בחי' עצם התענוג הפשוט שבעצמוּת אין סוף ברוך הוא שנקרא שעשועי המלך בעצמו, והוא שיתגלה בעוה''ב (בעולם הבא); שעל זה כתוב עַיִן לֹא- רָאָתָה אֱלֹקִים זוּלָתְךָ, אפי' משה והאבות כו' (לא ראו).
בסגנון שלנו אולי נפרש שעדן זה השורש העליון של הנבראים; עצם הרצון של הבורא יתברך לברוא את העולם, רצון שיסודו בעונג הצפוי.
והגן הוא בחי' מקבל, שמקבל הארה בעלמא מעצמות התענוג הנעלם הפשוט הזה, ע''י ריבוי צמצומים והַעלָמוֹת בירידות המדריגות, והוא ע''י הנהר שיוצא מעדן, שמפסיק בין עדן לגן ונמשך להשקות את הגן כו' שיוכל לבא במקבלים בנשמות ומלאכים דגעה''ע (גן עדן העליון).
כלומר, הגן הוא התוצר של אותו רצון שמקורו בעונג הצפוי; אבל הקשר בין הבורא לנברא אינו יכול להיות ישיר מחמת ריחוק הערך ביניהם, לזה הוציא את הנהר שימשיך החיוּת אל הגן.

על אדם הראשון הוטלה גם המשימה לדבוק במודעות זו ואף לטפח אותה. והדרך לטפח מודעות זו גם היא ניתנה לו; הוא הורשה לאכול מכל עצי הגן מלבד עץ הדעת.

גן עדן עתידי וגן עדן עכשווי

טז וַיְצַו ה' אֱלֹקִים עַל-הָאָדָם לֵאמר מִכּל עֵץ-הַגָּן אָכל תּאכֵל: יז וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת:
מצווה אחת ניתנה לו ודווקא מצוות לא תעשה, שבשמירתה ישאר דבק בבוראו ויחיה לנצח, והוא נכשל בה.

בדרך אגב נציין כי מכאן ניתן ללמוד על מעלתן של מצוות לא תעשה אפילו ביחס למצוות עשה. הפרישה מאיסור, קשה לאדם הרבה יותר מאשר קיום מצוות עשה. אסור ומוסר, זה מאותו שורש; לא מצליחים או לא רוצים לקיים את מוסר-איסורי התורה, אז ממציאים ''מוסר אנושי''. אבל כאמור, זה היה רק בדרך אגב.

עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע, שימש כתיבת פנדורה של אדם הראשון והוא לא עמד בפיתוי; באכלו מֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע הוא כמו פתח את תיבת פנדורה ובכך שיחרר את הרוע הכלוא וגזר מוות על עצמו ועל צאצאיו.

יופי, נניח שהפירוש הזה הוא נכון, מה כל זה נוגע לנו כעת? מה, אנחנו הולכים לחזור לגן עדן? ובכן, זה תלוי רק בנו; אם נרצה – אין זו אגדה. וקודם רק נבהיר כי לעתים משתמשים במונח 'עולם הבא' או 'לעתיד לבא' ומתכוונים לאותו דבר, לגן עדן.
(רמב''ם, הלכ' תשובה, ח) זה שקראו אותו חכמים העולם הבא, לא מפני שאינו מצוי עתה וזה העולם (שלנו) אובד ואחר כך יבא אותו העולם, אין הדבר כן; אלא הרי הוא מצוי ועומד. שנאמר (תהלים ל''א) אֲשֶׁר-צָפַנְתָּ לִּירֵאֶיךָ פָּעַלְתָּ לַחוֹסִים בָּךְ וגו'; ולא קראוהו 'עולם הבא' אלא מפני שאותן החיים באין לו לאדם אחר חיי העולם הזה שאנו קיימים בו בגוף ונפש.
בחסידות מבואר כי לא מדובר רק על משהו עתידי שלאחר מאה ועשרים שנה בעולם הזה. בכל עת שיהודי נוקט פעולה של דבקות בבוראו, הוא מתחבר לאותו גן עדן, אלא שהגוף מפריע להתגלות החוויה. כאשר מזככים את הגוף בכך שאין נכנעים לתאוות המכונות פיתויי הנחש, אפשר גם לחוות גן עדן בעת קיום מצווה ולימוד תורה.

האמת היא, שקצת נסחפנו בהתרחקות מגן עדן עד כדי כך שאנחנו אפילו לא שואפים אליו; קצת חבל, כי זהו יעדנו ובסופו של דבר נגיע. הנה מה שצופה לנו הנביא:
(ישעיהו יא) א וְיָצָא חֹטֶר מִגֶּזַע יִשָׁי וְנֵצֶר מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה: ב וְנָחָה עָלָיו רוּחַ ה' רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה רוּחַ דַּעַת וְיִרְאַת ה': ג וַהֲרִיחוֹ בְּיִרְאַת ה' וְלֹא-לְמַרְאֵה עֵינָיו יִשְׁפּוֹט וְלֹא-לְמִשְׁמַע אָזְנָיו יוֹכִיחַ: ד וְשָׁפַט בְּצֶדֶק דַּלִּים וְהוֹכִיחַ בְּמִישׁוֹר לְעַנְוֵי-אָרֶץ וְהִכָּה-אֶרֶץ בְּשֵׁבֶט פִּיו וּבְרוּחַ שְׂפָתָיו יָמִית רָשָׁע: ה וְהָיָה צֶדֶק אֵזוֹר מָתְנָיו וְהָאֱמוּנָה אֵזוֹר חֲלָצָיו: ו וְגָר זְאֵב עִם-כֶּבֶשׂ וְנָמֵר עִם-גְּדִי יִרְבָּץ וְעֵגֶל וּכְפִיר וּמְרִיא יַחְדָּו וְנַעַר קָטן נהֵג בָּם: ז וּפָרָה וָדב תִּרְעֶינָה יַחְדָּו יִרְבְּצוּ יַלְדֵיהֶן וְאַרְיֵה כַּבָּקָר יאכַל-תֶּבֶן: ח וְשִׁעֲשַׁע יוֹנֵק עַל-חֻר פָּתֶן וְעַל מְאוּרַת צִפְעוֹנִי גָּמוּל יָדוֹ הָדָה: ט לֹא-יָרֵעוּ וְלֹא-יַשְׁחִיתוּ בְּכָל-הַר קָדְשִׁי כִּי-מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת-ה' כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים:
זה לא כל הפרק, אבל זה מספיק לענייננו. פעם, לפני שהמדינה החליטה להתנער מיהדותה, כמעט כל תלמיד ידע לצטט בעל פה פסוקים מפרק זה. כיום נראה שיש שתי ''בעיות'' עם המצוטט כאן; בפסוק הראשון ובפסוק האחרון.

בפסוק הראשון הנביא מדבר בפירוש על צאצא של דוד המלך וזה לא כל כך מתיישב עם הרעיון הציוני; בפסוק האחרון שציטטנו, יש הנמקה לשלום העולמי: כִּי-מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת-ה' כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים, ונימוק זה נראה כסותר לכמה מעקרונות היסוד המונחים בבסיס הקיום של המדינה, כגון שהיא חילונית ודמוקרטית.

בין גדולי ישראל הראשונים יש מחלוקת בהבנת דברי הנביא ישעיהו, האם 'דברים כפשוטם' או שמא מְשָלים הם. לענייננו זה לא ממש משנה כי כולם מסכימים שמדובר בשלום עולמי.

לפני שחטא אדם הראשון, שרר שלום עולמי ואפילו החיות היו צמחוניות. מאז החטא, ההיסטוריה של העולם, רובה ככולה, מורכבת מסיפורי מלחמה. את החטא צפוי לתקן המלך המשיח שעליו מדבר הנביא בפסוקים שציטטנו, והוא זה שיביא למצב בו:
ט לֹא-יָרֵעוּ וְלֹא-יַשְׁחִיתוּ בְּכָל-הַר קָדְשִׁי כִּי-מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת-ה' כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים:
זה נראה דמיוני, אני יודע, אבל הרבה דברים שליליים שנראו דמיוניים רק לפני שנתיים, שלא לדבר על הזמן הרחוק יותר, התממשו לעינינו. כוחו של ''הדמיון'' החיובי גדול עשרות מונים מזה השלילי, ובע''ה בקרוב נראה בעינינו בהתגשמות הנבואה דלעיל.

ואז באמת יהיה רק טוב ליהודים וגם לכל האחרים.

נסים ישעיהו, תנועת 'אור ישראל'.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


ער=גן עדן שינה = גהנום
למו (שבת, 29/10/2005 שעה 7:05) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נסים ישעיהו [ששמך רחוק מאוד ממך כרגע בנוגע למה שהוא מיצג],
ראשית, השכל השכלי עצלן מאוד לכן הדמיון פרוע, וזאת הסיבה העקרית לרבוי דעות, רבוי דעות פרושו ''רבים'', ''שדים'', ופרושו גם ''עשה הרע בעני ה''' ''הרע'' פרושו מחשבות דמיוניות. רבוי מחשבות, תנועה חסרת מנוחה, שטף רשמים הזורמים פנימה ובאופן בלתי אחראי לחלוטן מפעיל את התחושות והרגשות, כל אלה מצביעים לכוון אחד שגן עדן אפשרי בשליטה פנימית במחשבות וזיכרון רגשי המוביל לאנטואיציה, לזכור פרושו ער, ואלו גהנום בחוסר שליטה ושיכחה מוחלטת. שיכחה פרושו דמיון, הזיות, חלום בהקיץ, שינה הפנוטית,
שים לב ישעיהו יקירי לדברי הנביא הער והזוכר תמיד להיות נוכח להווה, ישעיהו יא) ג וַהֲרִיחוֹ בְּיִרְאַת ה' וְלֹא-לְמַרְאֵה עֵינָיו יִשְׁפּוֹט וְלֹא-לְמִשְׁמַע אָזְנָיו יוֹכִיחַ: ד וְשָׁפַט בְּצֶדֶק דַּלִּים וְהוֹכִיחַ בְּמִישׁוֹר לְעַנְוֵי-אָרֶץ וְהִכָּה-אֶרֶץ בְּשֵׁבֶט פִּיו וּבְרוּחַ שְׂפָתָיו יָמִית רָשָׁע:
להבין נכונה את שני פסוקים אלה עלך להכין את עצמך זמן ממושך ולהקריב דברים רבים מאוד כפי שאברהם הקריב, אבל גם כך מיבעד לאפלה הרובצת עלך פסוקים אלה יכולים לחדור ולעשות משהו נגד השינה ההפנוטית שאתה שרוי בתוכה מחוסר ידיעה שהרי כל אלה שלימדו אותך נמצאו ועדיין נימצאים בעוני מוחלט כמוך.
המורה משה הקדוש הער לעולמים מסר ברוב אדיבותו בזמן שהיתו על פני כדור הארץ סידרה של תרגילים שנועדו להזכיר לך ולכל הקוראים בכתביו ''להיות'', להיות כאן היום ובכל רגע בהווה ולא לשכח לעולם,
_new_ הוספת תגובה



ער=גן עדן שינה = גהנום(גן עדן מקדם)
טירן (שבת, 29/10/2005 שעה 22:53)
בתשובה ללמו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למו שלום,
מה שכתבתה זה תגובה עם רגש עמוק,אתה מפעיל את הרגש,
ולא את המוח,תפעיל את המוח שבך,ותראה כמה דברים טובים יוצאים מהמוח(שלך),
דמיון,מה רע בדמיון''פרוע'' הרי כל החיים הם דמיון אחד שלם,שאת השלם עלינו לחלק,לפרק,ולאחר כך להרכיב אותו,(כמו פזל),
גן עדן מקדם,

בברכה.ובשרות טובות.
_new_ הוספת תגובה



ער=גן עדן שינה = גהנום(גן עדן מקדם)
למו (יום ראשון, 30/10/2005 שעה 21:45)
בתשובה לטירן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היות שאתה חי בדמיון פרוע וכל דבר שאכתוב יפול ישר לדמיון הפרוע שלך חבל להגיב, ברור לחלוטין שאתה עוור שלא רואה את שכתוב וחרש ששומע את ההזיות של עצמו.

תודה לבשורות הטובות הם תמיד איתי כל יום וכל היום, שמה נוכחות.
_new_ הוספת תגובה



http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/mahanaim/hamaarch.htm
סתם אחד (יום ראשון, 30/10/2005 שעה 4:48) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שיעור קצר בהיסטוריה:

_new_ הוספת תגובה



לנסים ישעיהו
מהנדס אזרחי (יום שני, 31/10/2005 שעה 9:48) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חזק וברוך

יהיו דבריך כמעיין המתגבר
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי