פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
או''ם שמום או, גם לשקר צריך לדעת
ישראל בר-ניר (יום רביעי, 02/11/2005 שעה 11:48)


או''ם שמום או, גם לשקר צריך לדעת

ד''ר ישראל בר-ניר



הפיגוע בלבנון בתאריך 17 לפברואר, בו מצא את מותו ראש ממשלת לבנון לשעבר, ראפיק חרירי (Rafik Hariri), עורר סערה בעולם מאחר ולא ניתן היה להעלים עין ממעורבותה של סוריה בארוע. הנושא סרב לרדת מהכותרות, ומועצת הביטחון של האו''ם (בהחלטתה מס' 1595, מיום 7 לאפריל) כוננה וועדת חקירה בין לאומית בלתי תלויה לברור העובדות ולאיתור האשמים. בראש הוועדה עמד חוקר גרמני בשם דטלב מהליס (Detlev Mehlis) ומזכיר האו''ם, קופי אנאן, התחייב באמצעות דוברו, סטפן דוג'ריק (Stephane Dujarric), שהדו''ח הסופי יועבר לחברי המועצה ללא כל שינויים או ''עריכה''.

למרות ההבטחה הזאת, עם התקרב מועד פרסום הדו''ח, כשהחלו להישמע יותר ויותר רמזים על עומק מעורבותה של ממשלת סוריה ברצח, סוכנות החדשות אסושייאטד פרס ציטטה מפיו של קופי אנאן ש''הוא נחוש בעמדתו שיש למנוע שהדו''ח העומד להתפרסם על רצח ראש ממשלתה של לבנון יביא ליצירת מתחים בין סוריה ולבנון''
(he is determined to keep an upcoming report into the assassination of former Lebanese Prime Minister Rafik Hariri from fanning tensions between Syria and Lebanon.)

נאמן לגישתו זו, ותוך הפרה בוטה של הבטחתו לחברי מועצת הביטחון, הורה קופי אנאן על ''עריכה'' של הדו''ח, והגירסה שנמסרה לחברי המועצה ''טוהרה'' מכל התייחסות לאישים הסוריים המעורבים ברצח.

נכון לעכשיו, לא ברור איך הפרשה תסתיים, ומה יהיה גורלו של אסאד. אבל אם מי שהוא היה זקוק לתזכורת נוספת באשר למה שצפוי לקרות בסיכסוך הערבי ישראלי אם לאו''ם יהיה איזה שהוא מעמד בכל הסדר עתידי, אין יותר טוב מאשר התנהגותו של מזכיר האו''ם בפרשה הנוכחית.

הפרשה התגלתה רק בשל שלומיאליות בתחום המחשבים של אנשי מנגנון האו''ם. הם לא היו מודעים לכך שבגירסה האלקטרונית של הדו''ח שהופצה בין הפקידות הבכירה באו''ם, ניתן היה לשחזר את הגירסה המקורית ואת כל ''השינויים העריכתיים'' שהיא עברה. העיתון טיימס הלונדוני חשף את הפרשה וגרם להרבה פנים סמוקות במסדרונות מגדל הזכוכית בניו יורק. אין לי לצערי קישור לפירסום המקורי בטיימס, אבל בוול סטריט ג'ורנל דווח בהרחבה על הפרשה (Deleting a Dictator).

הנה הדו''ח המקורי (לפני העריכה).

יש לי העתק של הדו''ח המלא, ללא השינויים המאוחרים, במיסמך של וורד (55 עמודים באנגלית). מי שמעוניין וישלח לי את הדוא''ל שלו יקבל העתק.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  ימים יפים מחכים לנו במזרח התיכון  (פרקש) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי