פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הרב רביץ והחינוך
אלי (יום שלישי, 05/03/2002 שעה 21:58)


בידיעה בעיתון נמסר שהרב רביץ, סגן שר החינוך, אמר בהרצאה בבית ספר יהודי בצרפת שהאנשים שייסדו בית ספר זההצליחו היטב בחינוך הערכי שהם נותנים בבית הספר ובמיוחד בהתחשב ברמת החינוך בארץ שהיא כישלון גמור.

המעניין הוא שרביץ התייחס כאן לא רק לחינוך החילוני ככישלון (ובזה הוא היה צודק), אלא גם לחינוך החרדי אם כי זה לדעתו עדיין ברמה גבוהה יותר מהחילוני.

קודם כל זה מראה על אומץ לב מצד רביץ שהעז להתייחס בצורה כזאת לחינוך הדתי בארץ, ומצד שני זה מעלה את השאלה למה שני סוגי החינוך האלה נכשלו כל כך.

גם החינוך החרדי עם כל הכספים העצומים שקיבל לאורך השנים אינו מצליח במטרתו ליצור מוחות גאוניים עבור הישיבות. כל שהוא מצליח לעשות זה ליצור תלמידי ישיבה בינוניים. נשאלת השאלה למה?

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


כישלון החינוך הדתי בישראל
אלכסנדר מאן (יום רביעי, 06/03/2002 שעה 3:08) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

[בתגובה לאלי אשד]

אם אני לא טועה, היה זה לייבוביץ המנוח שאמר לא אחת שתלמידי הישיבות בישראל של היום אינם מייצגים את רוח היהדות בתקופותיה הפורחות כבגלות אירופה לפני השואה, אלא שאנשים אלו משתמשים בתורה כקרדום לחפור בו ועוד ביטויים קשים כהנה וכהנה.

אני חושב שכאן בעצם נמצאת נקודה מרכזית, אשר לה גם קשר עקיף לשואת יהודי אירופה: אירוע טראומטי זה חיסל את רוחה הכה מוכרת של ציוויליזציית יהדות אירופה לאורך השנים, והביא במקומו זן חדש של רוח יהודית נעדרת אוריינטצייה, הן בישראל והן בגולה. בעוד שחילונים ישראלים רבים אינם מודעים כלל למורשת אבותם כהיגד תרבותי גרידא, ממשיכים ומנסים חוגים חרדיים לכפות רוח ותפישת עולם קשה ודוחה של היהדות, ממש כמו תואמיהם ותאומיהם הגאוליים מתנחלים, אשר מנסים לפרש פרק יהודי עכשווי זה במושגים פסאודו קלריקליים ומשיחיים בעליל.

שלך בברכה

אלכס
_new_ הוספת תגובה



אולי אפשר להסביר את זה גם בכך
אלי (יום רביעי, 06/03/2002 שעה 7:50)
בתשובה לאלכסנדר מאן
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שיש פריחה תרבותית ( ותגדיר אותה איך שתגדיר) לא רק או לא דווקה במצבים של שלום וכו' אלא גם ודווקא במצבים של אתגרים קשים ומאבק עם סביבה עויינת. אתגרים כאלה לא היו עד היום לציבור החרדי ( את הציבור החילוני אין להגדיר כציבור עוייןבאמת ) בארץ ובארה''ב והתוצאה הייתה התדרדרות ברמת האנשים שהמערכת שלו מוציאה.
ייתכן שכאשר שוב האנטישמיות מרימה את ראשה המכוער ומהווה אתגר אמיתי , אז אולי תהיה גם עלייה ברמת האנשים שהמערכת מוציאה, כתגובה.לפחות אפשר לקוות.
_new_ הוספת תגובה



גם החוגים החרדיים , מודעים היטב לכישלון
אלי (יום רביעי, 06/03/2002 שעה 7:56)
בתשובה לאלי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לטווח ארוך של מערכת החינוך שלהם. כפי שהראה הרב רביץ הם מודעים היטב לעובדה שמה שנוצר בישיבות, אלה אנשים שמסוגלים לצטט הלכות אבל לא להגיע לתובנות חדשות ורדיקליות.
וכמו החילוניים הם מנסים פתרונות חדשים. למשל לאחרונה הונהגה שיטה שלפיה תלמידים מצטיינים במיוחד בישיבות יופרדו משאר הכיתה ויעברו ללמוד עם תלמיד חכם שילווה אותם מכאן ואילך.המטרה היא שבסופו של דבר יווצרו רבנים ברמתם של הרב שך החפץ חיים וכל אלה.
השאלה היא אם גם זה יצליח , בהיזכרי בכשלונות החוזרים והנשנים של כל השיטות שהוצעו לשיפור ההוראה והחינוך במערכת החילונית ,אינני בטוח בכך.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי