פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
נס גדול היה פה
אורי אבנרי (יום ראשון, 13/11/2005 שעה 5:12)


נס גדול היה פה

אורי אבנרי



מהגרים מצפון אפריקה בפריפריה של הערים הגדולות הבעירו את צרפת. מהגרים מצפון אפריקה בפריפריה של ישראל חוללו השבוע מהפך דמוקרטי בישראל.

בבחירות הפנימיות במפלגת-העבודה בחר הציבור המזרחי באופן מאסיבי בעמיר פרץ והביס את שמעון פרס, שנהנה מתמיכת הרובד העליון, האשכנזי ברובו.

לפני שבוע קראתי במדור זה למצביעי מפלגת-העבודה לבחור בפרץ. ''הארץ'' פירסם מאמר זה ביום הבחירות. אם שכנעתי ולוא אדם אחד לשנות את הצבעתו, אני שמח. כי בחירת פרץ היא, בעיני, מאורע החורג בהרבה מגבולות המפלגה. הוא עשוי לשנות את עתיד המדינה כולה.

עולה בזיכרוני דיון שנערך זמן-מה אחרי מלחמת-לבנון. כמה עשרות מוותיקי תנועות-השלום הרדיקליות התכנסו על גג של בית בתל-אביב ודנו בהקמת מפלגת-שלום חדשה, אחרי פירוק תנועת של''י (שאותה ייצגתי זמן-מה בכנסת).

אמרתי שלא נצליח לחולל שינוי אמיתי, אם לא נגיע לציבור המזרחי. מחנה-השלום מצטייר בעיני הציבור הזה כעניין אשכנזי, נחלת הרובד החברתי-כלכלי העליון. בהפגנות שלנו כמעט לא רואים מזרחיים. איננו מצליחים להגיע למחצית מאוכלוסית המדינה. כל עוד יימשך המצב הזה, לא יהיה שלום.

מאז עברו 23 שנים, והמצב לא השתנה. המוני הציבור המזרחי החרימו את ה''שמאל'' הישראלי כולו. הם מאסו במיוחד במפלגת-העבודה, שייצגה בעיניהם את כל הרע: קיפוח השכונות והעיירות שבהן מרוכז הציבור המזרחי, הזילזול בערכים חברתיים, ההזדהות עם מדיניות כלכלית המעשירה את העשירים. הם תיעבו במיוחד את ''העסקנים העדתיים'', שנראו כשכירי-חרב של המנהיגות האשכנזית.

מחנה-השלום מזוהה עם ה''שמאל''. גם כאשר מתאספים, פעם בשנה, מאה אלף איש ב''כיכר רבין'', כדי להספיד את המנהיג שנרצח, בולטים המזרחיים בהעדרם (מלבד חברי תנועות-הנוער השמאליות). לעתים קרובות נשמעה הטענה: ''אתם דואגים לערבים, אבל לא לנו!'' או: ''רמאללה חשובה לכם יותר מרמלה.'' כל רעיון השלום נתפס, איכשהו, כעניין אשכנזי, אליטיסטי, שאינו נוגע לתושבי שדרות ונתיבות, שלומי ובית-שאן.

יש סיבות רבות לשנאה התהומית, שרוחשים מזרחיים רבים, גם בדור השני והשלישי, למפלגת-העבודה. אחת מהן היא האמונה, שהעולים החדשים מצפון-אפריקה התקבלו בארץ בבוז ובזלזול על-ידי המימסד, שהיה שייך למפלגת-העבודה. העולים נדרשו לוותר על תרבותם ומסורתם ולעבור את ''כור ההיתוך'' הישראלי, שיצר דגם מערבי וחילוני.

מדור לדור עובר הסיפור (אמיתי) על עולים ממרוקו שהוסעו ללב המדבר ונדרשו להקים שם עיירה. כשסירבו לרדת מהמשאית, הופעל מנגנון-ההרמה שלה והם ''נשפכו'' החוצה, כאילו היו ערימת-חול. העולים הרגישו מושפלים בבואם ארצה, כאשר התיזו די-די-טי על שערותיהם. אמנם, זה קרה גם לעולים ממחנות אירופה, אך בתודעת בני-העולים המזרחיים, עלבון זה היה שמור להוריהם בלבד.

המזרחיים, בני הדור השני והשלישי, סברו שה''שמאל'' יצר עולם סגור, ששעריו נעולים בפניהם. הרגשה זו לא נעלמה גם כאשר מזרחיים יחידים עלו לגדולה, נכנסו לבית-הנשיא והפכו לשרים, פרופסורים ואילי-הון. הסטטיסטיקה מראה שהמזרחיים מזוהים ברובם עם השכבות החברתיות-כלכליות הנמוכות, שרבים מהם חיים מתחת לקו-העוני וממלאים את בתי-הסוהר. לכן הצביעו בהמוניהם לליכוד, שהיה במשך זמן רב ''בחוץ''. עד היום נתפס הליכוד כאופוזיציה - למרות שהוא כבר זמן רב בשלטון.

יש, כמובן, סיבות עמוקות יותר למתח בין הציבור המזרחי ומחנה-השלום. רוב העולים מארצות-ערב לא באו לארץ כשונאי-ערבים, הם הפכו לכאלה כאן.

זוהי תופעה הידועה בעולם: דווקא בני השכבה המקופחת ביותר בעם השליט הם האויבים הקיצוניים ביותר של מיעוטים לאומיים וזרים בכלל. מי שנדרס דורס את מי שנמצא תחתיו. אחרי שנגזלה מהם הרגשת הערך העצמי, הם מחפשים את הכבוד העצמי בהשתייכותם ל''עם עליון''. כך בארצות-הברית. כך בצרפת.

יתר על כן: המעמד האשכנזי השליט בז בגלוי למנהגים הערביים, למוסיקה הערבית ולהיגוי הערבי שהעולים מארצות-ערב הביאו עימם. היחס הגזעני הגלוי לערבים הפך ליחס גזעני סמוי ליהודים המזרחיים. אלה ניסו להתגבר על כך בהצגת יחס אנטי-ערבי קיצוני.

באותה שיחה לפני 23 שנה אמרתי שאיש מאיתנו, האשכנזים, אינו יכול לחולל את המהפך הדרוש. רק מנהיג מזרחי אותנטי יכול להפיח רוח חדשה בציבור המזרחי. הוא יכול להזכיר לו שבמשך 1400 שנה, כאשר יהודי אירופה ראו פוגרומים, אינקוויזיציה ושואה, לא נרדפו היהודים בארצות האיסלאם, ואף היו שותפים לסימביוזה תרבותית מוסלמית-יהודית נפלאה בספרד ובארצות אחרות. מנהיג כזה יכול להחזיר לציבור שלו את הגאווה בעברו ואת השאיפה לתפוס את מקומו הטבעי כגשר בין שני העמים.

זה לא קרה בעשרות השנים שחלפו. עכשיו זה יכול לקרות.

בחירת עמיר פרץ הופכת את הקערה הפוליטית על פיה. בפעם הראשונה עומד בראש מפלגת-העבודה נציג אותנטי של ציבור יוצאי צפון-אפריקה - לא עסקן עדתי אלא מנהיג כלל-ארצי המתגאה במוצאו. ואכן, עוד לפני הבחירות הוא הכריז: ''הדבר הראשון שאעשה אחרי שאבחר הוא לעשות המתת-חסד לשד העדתי!''

בפעם הראשונה מזה 30 שנה עומד עכשיו בראש מפלגת-העבודה אדם שלא גדל בצבא או במערכת-הביטחון. סדר-היום העיקרי שלו הוא חברתי-כלכלי. הוא שם קץ למצב הלא-נורמלי השורר בישראל זה זמן רב, שראשי ה''שמאל'' דוגלים בכלכלה אנטי-שמאלית קיצונית. הוא יכול לשים קץ למצב שבו בולע תקציב-הביטחון הענקי, יחד עם ההשקעה המאסיבית בהתנחלויות, את המשאבים שהיו צריכים לשמש לצימצום הפער בין עשירים לעניים, שהוא הגדול ביותר בעולם התעשייתי המערבי.

מאז ראשית דרכו לא הסתיר פרץ מעולם את תמיכתו העקבית בשלום עם הפלסטינים. המסר הסוציאלי שלו יהיה קשור במסר מדיני, כפי שצריך להיות.

עדיין אין סיבה לרקוד מרוב שמחה. אנחנו עלולים להתאכזב. בפני פרץ עומדות משימות גדולות: לאחד את מפלגתו, לשים קץ למורשת פרס, להזרים למפלגה דם חדש, לנצח בבחירות הקרובות, לכבוש את ראשות-הממשלה, לחולל שינוי חברתי, לעשות שלום. הוא צריך עכשיו להוכיח את עצמו בכל אלה - שלב אחרי שלב.

אך יש מקום לאופטימיות. החזיתות הקפואות בין המפלגות נפרצו. זוהי התחלה של פרצטרויקה. ציבורים שלמים יכולים עכשיו לשנות את נאמנותם. יכולה להיווצר מערכת פוליטית חדשה, המתאימה הרבה יותר לעשיית שלום.

בצרפת עולות השכונות של בני צפון-אפריקה המקופחים באש. אצלנו, אחד מבני הציבור הצפון-אפריקאי המקופח הפך מועמד לראשות-הממשלה. מותר לנו לשמוח. ששה שבועות לפני חנוכה, נס גדול היה פה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


אם גם אורי אבנרי עושה לווולולולולווולווו
אבי גולדרייך (יום ראשון, 13/11/2005 שעה 7:56) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

משהו השתבש אצלם.
_new_ הוספת תגובה



שונאי-ערבים
Israeli101 (יום ראשון, 13/11/2005 שעה 8:32) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''רוב העולים מארצות-ערב לא באו לארץ כשונאי-ערבים, הם הפכו לכאלה כאן.''

תזה ספקולטיבית מעורערת מיסודה!? יתרה מכך; אביה של אישתי,
ממוצא זה, שנא ועדיין שונא ערבים! לא נשכח לו זכר
ההשפלות, המוקצעות והמכות שהוא חטף מאספסוף ערבי.

אך איננו שונא את המימסד השמאלני דאז שריסס לבנותיו
את השיער עם די.די.טי ושרף את קרקפותיהם בקרינה!!

לכן, צא ולמד, ואת הבבל''ט שמור למערציך העיוורים.
_new_ הוספת תגובה



Israeli101 (יום ראשון, 13/11/2005 שעה 8:35) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''הוא יכול לשים קץ למצב שבו בולע תקציב-הביטחון הענקי''.

וקץ לבטחון האישי שלך ושלנו תרתי משמע!
_new_ הוספת תגובה



Israeli101 (יום ראשון, 13/11/2005 שעה 8:37) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''מותר לנו לשמוח. ששה שבועות לפני חנוכה, נס גדול היה פה.''.

ודאי רצית לומר 'ששה שבועות לפני חג המולד'!? הא, הלמוט?
_new_ הוספת תגובה



ההופעה של פרץ מפחידה אותי
פועל בנין ותיק (יום ראשון, 13/11/2005 שעה 11:59) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא מדבר כמו דוצ'ה או לפחות כמו ראש כנופיה.

פרץ מתנהג כמו מתקן עולם אולם הוא עצמו הרס לחלוטין את ההסתדרות.
ניהל את קרן הביטוח והפנסיה לפועלי הבנין הוביל אותה לאבדון.

ניהל את מבטחים המפוארת והרס אותה לחלוטין.

הוא מכר את ניכסי ההסתדרות בפרוטות למקורביו ללא מכרזים נורמליים וסייע בהתעשרותם.

פרץ פיטר בברוטאחיות ללא ניד עפעף אלפי פועלים ממפעלי ההסתדרות וזרקם לכלבים.

פרץ העשיר קבוצה קטנה של מקורבים ביניבם בעלי חברות כח אדם מנצלי עובדים שנמנים על חבריו ידידו ותומכיו הקרובים.

כל ימי הייתי איש שמאל אמיתי וכולי תפילה שהחבלן הזה
שפרק לנו איגוד העובדים ייכשל.
_new_ הוספת תגובה



ההופעה של פרץ מפחידה אותי
היהודי (יום ראשון, 13/11/2005 שעה 12:54)
בתשובה לפועל בנין ותיק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאמין שתחזיותיו של אבנרי לא יתגשמו מהסיבה הפשוטה: פרץ
מאוד לא אמין, הוא הספיק כבר לחטוא בגדול נגד הפועלים,
אין צןרך לחזור על מה שנאמר כבר כאן.
אבל- נחיה ונראה. חוששני שמפלגת העבודה תהפוך למפלגה עדתית גרידא, הלוואי ואתבדה.
_new_ הוספת תגובה



אני חושש שטעות בידך
דוד סיון (יום ראשון, 13/11/2005 שעה 18:13)
בתשובה לפועל בנין ותיק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גורלן של קרנות הפנסיה נקבע על ידי כוחות גדולים מעמיר פרץ, כמו הממשלות, וראשי ההסתדרות לפניו. האקורד הסופי בא כאשר לא היה מי שיהיה מוכן לממן את הגרעונות האקטואריים וגם היו כוחות (ממשלת ישראל) שרצו להחליש את ההסתדרות. כל מה שפרץ יכול היה לעשותזה קצת לבלום ולעצור את התהליך ואת זה הוא עשה.
_new_ הוספת תגובה



עמיר פרץ היה מנהל קרן הביטוח והפנסיה לפועלי בנין תקופה ארוכה
פועל בנין ותיק (יום ראשון, 13/11/2005 שעה 20:39)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ותרם להריסתה יותר מכל.

במקום למנות אנשי מקצוע -בנקאים ואקטוארים שינהלו את הקרן באופן מיקצועי מינה ''חברה'' משדרות למנהלי הקרן.
(כולם דרך אגב מהתפוצה המיוחסת שלו)
במקום לדאוג לגביה מסודרת נהג להופיע באופן לא מסודר עם קבוצת פקידים עיתונאים ושלטים באתרי בניה ולעשות בלגן להפריע לעבודה הכל ''גביה'' קרא לזה.

ובמקום לדאוג לפועלי הבניין דאג למשכורות עתג, כלי רכב, סיחורים לחו''ל, פיצויי פרישה אדירים לחבריו -לעמוד וחהאשים את ה''ממשלה'' לא מתאים לאדם רציני כמוך.
_new_ הוספת תגובה



הפור בעצם נפל לפני עמיר פרץ
דוד סיון (יום שני, 14/11/2005 שעה 5:56)
בתשובה לפועל בנין ותיק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מי שלומד את העובדות יודע היטב שמקור הבעיות עם קרנות הפנסיה ההסתדרותיות הרבה יותר ותיק מעמיר פרץ. הוא עוד לא נולד (בשנת 1954) כאשר נזרעו זרעי המפולת של שנות ה-‏2000. הנה קטע ממאמר שכתבתי לאחר עיון מעמיק בנושא:
''ההיסטוריה מזמנת לנו סיפור על קרנות הפנסיה שהוא, ודאי, ייחודי. בקום המדינה קרנות הפנסיה, שמרבית נכסיהן היו בשליטת ההסתדרות, השתמשו בנכסיהן הצבורים למימון השקעות במגזר היצרני. כבר בשנת 1954, בעת מצוקה, למדה הממשלה שאפשר להשתמש בנכסי הקרנות למימון התקציב והחל תהליך של הגברת השימוש התקציבי בנכסי הקרנות, בדרך של הנפקת אג''ח מיועדות, על חשבון ההשקעות היצרניות במפעלי חברת העובדים'' (דיון 1649).

אם אינני טועה עמיר פרץ (וחיים רמון) הגיעו להסתדרות רק בתחילת שנות ה-‏90. לטעמי כל מה שהם יכלו לעשות מאז זה רק לדחוק את הקץ. מכאן שגם אם היו דואגים לגביה מסודרת, גם אם לא היו מסדרים לעצמם כל מיני הטבות ופיצויי פרישה ''אדירים'', גם ממנים מנהלים מקצועיים יותר ועוד, לא היה עוזר להם כלום. כאשר הגיע נתניהו למשרד האוצר הזמן (הפוליטי) התאים לחיסול הקרנות ההסתדרותיות.

אלו עיקרי הדברים.

------

נכון טענת שפרץ לא היה צריך לנהוג כפי שנהג אבל זה כבר סיפור אחר שהשפיע מעט על התוצאה הסופית.
_new_ הוספת תגובה



עמיר פרץ החל את הקריירה שלו בקרן הבטוח של הפנסיה של פועלי הבניין
פועל בנין ותיק (יום שני, 14/11/2005 שעה 10:33)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כעסקן זוטר מן השורה .
זהו הפרק היותר חסוי בקוריקולום ויטה שלו.

משם הוא בא זהו בית הגידול שלו , משם בא ושם צבר את כוחו העסקני.

כיו''ר קרן הביטוח והפנסיה של פועלי הבנין בשנות השמונים

היו לו כל הזמן שבעולם להתריע, לתקן, לצעוק, אולם הוא

בחר להכניס למשרות בכירות את ה''חברה'' משדרות , מדימונה,

מאופקים ומבאר שבע.

ה''חברה '' האלה מלווים אותו עד היום והם בסיס כוחו.

כידוע , הקרן התמוטטה אבל כל הפונקציונרים שם קבלו פיצויי פרישה של מיליוני דולרים- כולם חיים עד היום בשלום עם העוול שנגרם לעשרות אלפי פועלי בנין קשישים שנאלצים היום לחיות מפנסית רעב של 500-600 ש''ח למרות שחסכו כל ימי חייהם בזיעת אפם.

אם אתה מנסה להצדיק את עמיר פרץ בכך ש''כולם נהגו כך''
אתה מחטיא את המטרה.

בסך הכל השמחה על בחירתו של פרץ היא שמחת עניים, תוך מס ימים ידאגו ''מוקיריו'' לנתץ את תדמית ''מגן העמלים'' שהוא מנסה לעטות על עצמו וייחשף גם הפן המכוער של האיש הזה.

והפסטיבל התקשורתי ישכח- ואז ייסתבר לכל העולזים כי המליכו בראשם לא ראש לאריות אלא זנב לשועלים.
_new_ הוספת תגובה



זמן לצעוק תנאי לא מספיק
דוד סיון (יום שני, 14/11/2005 שעה 10:50)
בתשובה לפועל בנין ותיק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עסקתי בעובדות החשובות בנושא קרנות הפנסיה ההסתדרותיות. אלו לימדו אותי את הדברים שכתבתי קודם. לכן גם טענתי שאם היה פרץ (או מישהו אחר) פועל ''נכון'' כמנהל, היה מגיע הרגע שהגירעונות האקטואריים היו מובילים לתהליך של הפירוק.

זמן לצעוק ולהתריע חשוב בהקשר הזה אם הכוונה ש''הציבור'' יממן את הגירעונות הללו. משמע אלו נתונים חשובים למגרש הפוליטי. במגרש הפוליטי ממילא ''אפשר'' להעלים הרבה בעיות כפי שתיארת בעצמך. אבל זה לא המגרש בו שיחקתי.

אם אתייחס הרי שאמליץ לצמצם בהרבה את מעורבותם בנושאים כלכליית בגלל הדברים שאתה יודע לתאר היטב.
_new_ הוספת תגובה



לא גרעונות ולא התמוטטות כלכלית
צדק (יום שני, 14/11/2005 שעה 14:23)
בתשובה לפועל בנין ותיק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלא גניבה ושוד פשוטים כמו של כל עבריין רחוב.
כספי קרנות הפנסיה כמו כספי קופת חולים של ההסתדרות
שימשו את ההסתדרות ככסף של המפלגה, ''המערך''.
בעזרתו מימנו מסעות בחירות, סייעו לאנשי ואירגוני שלומם,
העבירו כספים לכיסים םרטיים, בנו מיבנים מפלגתיים..
ועוד, ככל העולה על רוחם.
לא היה ניהול כלכלי, לא היה פיקוח ולא מחשבה עתידית,
רק קופה מפלגתית כמו שמקובל בדיקטטורות או משטרים חד-מפלגתיים.

עבריינים לכל דבר וענין שלא נענשו על פשעיהם כי הם שייכים למחנה שפושע באופן קבוע ולא נענש.
_new_ הוספת תגובה



נס או אסון --- את זה רק העתיד יאמר
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 13/11/2005 שעה 21:17) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כדאי, על כל פנים, לשים לב לכך שפרץ מזכיר בהופעתו, התנהגותו ושיטות פעולתו הרבה מנהיגים פופוליסטיים אחרים מהמאה שעברה.
בלי להתייחס לדוגמאות מאירופה, מספיק להזכר בחואן פרון, מנהיגה הבלתי מעורער של ארגנטינה, שבסיס כוחו העיקרי היה בקרב מעמד העובדים.
_new_ הוספת תגובה



אז מה?
דוד סיון (יום שני, 14/11/2005 שעה 5:59)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כאשר האופציה שלנו היא בין מנהיגים פופוליסטים, טוב שיש לנו כאלו מכמה סוגים. אינני בטוח שדוקא הסוג שהופיע במאה שעברה יותר טוב/גרוע מהסוג של המאה הנוכחית.
_new_ הוספת תגובה



אז מה?
ישראל בר-ניר (יום שני, 14/11/2005 שעה 9:46)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני בהחלט מסכים שיש לתת לפרץ צ'אנס. לפחות שרות חשוב אחד הוא כבר עשה למדינת ישראל --- הוא הביא לכך שפרס סוף סוף יצא מהתמונה.

כל מה שאמרתי זה שצריך לקחת בחשבון גם את הצדדים השליליים (בפוטנציה) שיש בבחירת מנהיג פופוליסטי שעיקר כוחו הוא יכולתו להלהיב את ההמונים בנאומים דמגוגיים.

כדאי לזכור שפרון, שיש הרבה דימיון בין התנהגותו ושיטותיו לאלו של פרץ, שעלה לשלטון בארגנטינה בסוף מילחמת העולם, קיבל מדינה עם כלכלה שהיתה אחת מהמשגשגות בעולם (התוצר הלאומי היה כמעט כמו של ארה''ב). כשהוא הודח, יורשיו קיבלו מדינה עם כלכלה במצב דומה לזה של קופות הפנסיה של ההסתדרות. לארגנטינה לא היו אף פעם בעיות ביטחוניות כמו למדינת ישראל.
_new_ הוספת תגובה



זה מזכיר לי
דוד סיון (יום שני, 14/11/2005 שעה 10:53)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המשפט השני שלך (''כל מה שאמרתי זה שצריך לקחת בחשבון גם את הצדדים השליליים (בפוטנציה) שיש בבחירת מנהיג פופוליסטי שעיקר כוחו הוא יכולתו להלהיב את ההמונים בנאומים דמגוגיים'') הזכיר לי את נתניהו.

על פרון אינני יודע דבר.
_new_ הוספת תגובה



אמאל'ה איזה שטויות...
עמיש (יום שני, 14/11/2005 שעה 13:08)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פרס יצא מהתמונה?
התעוררת מחלום מתוק או מה?
_new_ הוספת תגובה



אמאל'ה איזה שטויות...
היהודי (יום שני, 14/11/2005 שעה 14:43)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

פרס אולי יצא מהתמונה המיידית והמבולגנת של מדינת ישראל, אבל תמיד ייזכר לטוב שמעון פרס על שהעז להביא את דימונה לישראל וליצור שם 'חרב התרעה בוהקת' התלויה קבוע מעל ראשיהם של ''ידידנו'' בנפש...
תנו לו כבוד המגיע לו. אם אתם לא יכולים לכבד אותו כמו שמכבדים אותו בעולם, אזי, לכל הפחות, אל תרדו לחייו חזק ועל תלכלכו עליו.
_new_ הוספת תגובה



אמאל'ה איזה שטויות...
היהודי (יום שני, 14/11/2005 שעה 17:57)
בתשובה להיהודי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

סליחה על הטעות: לא התרעה אלא- 'חרב הרתעה בוהקת'.
_new_ הוספת תגובה



אמאל'ה איזה שטויות...
רפי אשכנזי (יום שני, 14/11/2005 שעה 19:02)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לעמיש, יפה כתבת, יפה מאד! פרס תמיד בפנים...
_new_ הוספת תגובה



אני חייב להודות, שהפעם
ישראל בר-ניר (יום שני, 14/11/2005 שעה 19:04)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש הרבה צדק בדבריך, אם לשפוט על פי נסיון העבר.

אבל מותר לחלום, לא?
_new_ הוספת תגובה



הצחקת את שמעון
נוח שובר (יום שני, 14/11/2005 שעה 17:55)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אותו שום פרץ לא יעצור , כל עוד השמנה שרה , היא שר ..הוא שר.
_new_ הוספת תגובה



אבנרי ופרץ
נוח שובר (יום שני, 14/11/2005 שעה 18:00) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הבעיה של פרץ היא שהחיבוק של אבנרי הוא חיבוק של איש שמעולם לא עסק בעניין חברתי אחד.

אבנרי הוא ימין חברתי .
_new_ הוספת תגובה



נכנס כמו בגין ויצא כמו ז'וז'ו.
אבי גולדרייך (יום שני, 14/11/2005 שעה 23:05) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

העבודה, מצליחה בשנים האחרונות להעמיד בראשה טיפוסים ''צבעוניים''
אבל מנהיג הוא כמו חרא תמיד צף למעלה.

ואז רואים אם יש מנהיג או לחילופין חרא.
למפלגת העבודה , הכשרון במפוקפק , להעמיד לראשות הממשלה מועמדים כמו ברק, ליפקין שחק, מיצנע ועכשו עמרם פרץ.

לליכוד, לעומת זאת , הכשרון לקחת אנשים שנויים במחלוקת
ולהפכם למנהיגים, כן, אריק שרון למרות השרצים שדבקו בו, למרות העובדה שכל מעשין לא מקובלים על עבדיכם הנאמן, הוא מנהיג, מנהיג אמיתי לטוב ולרע.

אבל אל יאוש, בסיבוב הבא, כשז'ז'ו יתבאס, תמיד תוכל העבודה להעמיד בראשה את צ'ארלי ביטון.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי