פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_3260

מורטוקרטיה ישראלית
צבי גיל (שבת, 03/12/2005 שעה 18:00)


מורטוקרטיה ישראלית

צבי גיל



המאמר התפרסם באתר של המחבר זרקור.

אילו אפשר היה לשים באולם הכנסת תמונת תחיית המתים, של היירונימוס בוש, דומני שזה היה משקף את המציאות שלפיה הריבון שמייצג את העם החי בישראל, יש לו שותף: המתים. ההלכה שהייתה פעם מורה נבוכים, שכן השם ''הלכה'' נובע מן המקור ''הליכה'' שפרושה אורח חיים, הלכה זאת חנוטה בשנים האחרונות, אך נכפית בצורה כזאת או אחרת על הציבור כולו.

ככה כותב משה שרגא סאמט (באתר דעת):
בתוקף התמורות והתביעות החדשות שאלה הביאו עימהן, הייתה תגובת הרבנות חלשה ומתחמקת מהכרעות, בבחינת ''עוצמים עין מראות רע''. כך נוצר ''מעגל שוטה''. העדר יכולת הכרעה השמיט את הרסן מידם ודבר זה עצמו החליש אותם עוד יותר. בסופו של דבר נדחקו הפולמוסים הציבוריים לעמדות של שמרנות מתגוננת ומשתקת שלא בטובתם.
זה נכתב לפני זמן מה. מאז דבר לא קרה ואם כן, קרתה נסיגה. בתאריך ה-‏2 לדצמבר, כלומר ביום ו' האחרון צוטט הרב יובל שרלו אומר כי ''חלק מהדיינים מסכנים את מעמד ההלכה בישראל ומביאים לעתים לפגיעה חמורה בבני אדם שנזקקים לשרותיהם''. להלכה ענפים רבים, שקיצוני הדת נאחזים בהם.

חברת ''אתרא קדישא'' ששמה יצא לפניה בנושא העברת עצמות מחפירות של אתרי בנייה, ואשר גרמה להוצאות עתק מיותרות בשעתו בהקמת המחלף של ''הגבעה הצרפתית'' בירושלים, מצאה לה שותף חדש: זק''א. אותו ארגון שלאחר פיגועים או מקרים טרגיים אחרים של מוות בני אדם ברשות הרבים, מפנה את הגופות ומלקט את חלקי הגוף, מלאכת קודש ללא ספק. אולם מה לכך ולבדיקת ה-די.אן.איי של שלדים שהתגלו לא מכבר בקבר אחים ליד העיר שטוטגארד בגרמניה? רבים, בעיקר ניצולי שואה, ביקשו לערוך בדיקות אלה. לדעתם כבוד המת לא זו בלבד שלא ייפגע אלא להיפך, אם המת יזוהה ויבוא לקבורת ישראל, לא כאלמוני, אלא כאיש עם שם, יינתן לו בכך הכבוד. כל הטיעון של טלטול מתים הוא ילד חוקי של ה''מורטוקרטיה''. מי הסמיך את הרבנים, את ''אתרא קדישא'' ואת זק''א להפקיע זכויות ציבוריות? זאת בין אם מדובר בזכות הציבור שלא לשאת במימון מיותר של מחלף או של כביש אגרה. בכספים אלה אפשר היה להגדיל את סל התרופות לנזקקים ולהאריך את חייהם, לתמוך בנכים, בעניים שחיים, או בקשישים שבימים שנותרו להם רוצים לחיות בכבוד, שמגיע להם לא פחות מאשר למתים. התורה, תורת חיים היא למחזיקים בה.

מדי שנה פונים אלי מזק''א בבקשת תרומה ואני נענה בנפש חפצה. זאת בשל הרגש האנושי ולאו דווקא בשל החינוך החרדי שקבלתי. משום מה לא העליתי בדעתי כי בעצם המדינה היא שצריכה לשאת בעולה של מלאכה זאת. אך בתקופה הביביאנית ה''הפרטה'' הייתה סמל השלטון. אם יש תמחויים, וארגוני סעד וולונטריים, גם פעילות זק''א היא וולונטרית. אבל כאשר זק''א מתערבת בנושא כזה, שאין בו דבר וחצי דבר עם פעילותה בארץ, ועומדת בניגוד לעמדת ניצולי השואה, אני, למצער, אפסיק לתרום.

אשר להפסקת העבודות בכבישים, הרי הצביעות כאן חוגגת. על פי קביעה ברורה של החברה לעתיקות, אזורי מגורים נרחבים שבהם מתגוררים אותם חוגים קיצוניים אשר חרדים לעצמות שנמצאות באתרי קברים. בין אלה שכונת סנהדריה בירושלים, רבעים שלמים בבני ברק ובמזור. אגב רובם המכריע של השרידים הללו, לפי הנתונים, הם לא של יהודים (לדוגמה בשנת 1996 הועברו לידי משרד הדתות 306 מיכלים של עצמות אדם, מתוכם 296 של לא יהודים, 5 של יהודיםו- 5 לא מזוהים).

ככה או אחרת הגיע הזמן ליטול מחוגים אלה את המונופול שהם נטלו בכל הקשור למתים וחיים גם יחד. המתים לא יהללו אותם ואלה החיים, רובם, יתרחקו עוד יותר מהם ומן ההלכה המאובנת שהם מייצגים.







http://www.faz.co.il/thread?rep=71065
עניין ''המעשר'' הוא עוד סוג של צביעות
חזי (שבת, 03/12/2005 שעה 18:30)

מרגיז אותי לראות פירות וירקות אשר מושחתים במכוון, כיון שזה אמור להיות ''מעשר''.

האם אין בימינו ''גדולי תורה'' אשר יוכלו לשנות את הנוהג הנפסד הזה, ולהורות שיש לתרום את המעשר הזה למעוטי יכולת, אשר רעבים ?

http://www.faz.co.il/thread?rep=71069
כתבה מטופשת למהדרין
צדק (שבת, 03/12/2005 שעה 19:04)

אתה מערבב שני נושאים שונים לחלוטין כדי להכפיש,
אם הסיבה היא בורות זה עוד ניסבל,
ואם לא בורות, אז זה חמור עוד יותר.

להעביר עצמות של יהודי מחו''ל לקבורה בארץ ישראל מותר ורצוי,
כך שכל טענתך משוללת כל יסור יהודי הילכתי.

ומהצד המעשי, ברור שאין לך צל של מושג מה המצב
ומה נחוץ כדי להעביר עצמות של יהודי הנמצאים בקבר אחים,
מכיוון שלא התיחסת כלל לבעיות המעשיות המיוחדות למקרה כזה.

לסיכום עוד מאמר שמטרתו הכפשת היהדות והיהודים.
אבל רק בור ועם הארץ יסכים עם מאמר כזה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=71071
תגובה מטופשת למהדרין
יובל רבינוביץ (שבת, 03/12/2005 שעה 20:22)
בתשובה לצדק

היה יכול לעזור אם היית כותב מה לא בסדר והיכן הטעויות במקום לנסות להכפיש את הכותב.

http://www.faz.co.il/thread?rep=71072
הכל לא בסדר, הכתבה איננה ענינית.
צדק (שבת, 03/12/2005 שעה 20:42)
בתשובה ליובל רבינוביץ

דרישתך היא לכתוב ידיעה ולא להגיב.

אבל אתן מספר נקודות שיבהירו את ההבדל בין הידיעה המכפישה לבין המציאות.

1. בקבר אחים העצמות מפוזרות ולא ניתן להפריד בין עצמות שלד מסוים. הנקודה הבאה תבהיר זאת עוד יותר.

2. בדיקת DNA לעצמות בנות עשרות שנים איננה כמו בדיקה לאדם חי או גופה טריה.
יש צורך לחתוך עצם באורך של כ-‏10 ס''מ ולטחון אותה כדי לקבל מספיק חומר לבדיקה.
ואם נעשה זאת לכל חתיכת עצם נפרדת בקבר האחים,
יוכל לתאר כל אדם לעצמו, כיצד תיראנה העצמות והכבוד לאחר הבדיקה.

3. תקדים - באירופה קבורות עצמותיהם של מיליוני יהודים,
האם מישהו מתכוון לשעבד את תקציב המדינה עבור טיפול בעצמות כולן?

4. ההלכה היהודית איננה מתלהבת מטלטולי מתים ומאפשרת זאת במקרים מיוחדים בלבד.
הקבר איננו מקום לבכות בו, ובכלל ליהודי אסור לבכות יותר משלושה ימים לאחר מותו של קרוב.
החילוניים חסרי האמונה פתאום דואגים לעצמות יותר מהדתיים,
מי עובדי האלילים מבין השניים? מי מקדש עצמות?

http://www.faz.co.il/thread?rep=71073
אז בוא נעבור לשאלות ענייניות
יובל רבינוביץ (שבת, 03/12/2005 שעה 20:56)
בתשובה לצדק

מהם המקרים בהם מתירה ההלכה הוצאת גופה מהקבר?

http://www.faz.co.il/thread?rep=71075
אז בוא נעבור לשאלות ענייניות
צדק (שבת, 03/12/2005 שעה 21:08)
בתשובה ליובל רבינוביץ

תשובתי בודאי לא תהיה שלמה.

1. מעבירים מחוץ לארץ לארץ ישראל, כאשר זהות הנפטר ידועה.
2. מותר להעביר קברים לצורך ציבורי חשוב.
3. ויש תמיד אירועים מיוחדים כמו סכנה לחילול הקבר, קברים נודדים, ועוד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=71077
אז בוא נעבור לשאלות ענייניות
יובל רבינוביץ (שבת, 03/12/2005 שעה 21:20)
בתשובה לצדק

האם יש מגבלת זמן? האם כל קבר של יהודי בחו''ל ניתן להעביר לארץ, גם אם נפטר לפני זמן רב? האם יש מצווה לעשות זאת? אני מניח שלא.

היכן כתובות הלכות העוסקות בכך?

http://www.faz.co.il/thread?rep=71082
אז בוא נעבור לשאלות ענייניות
צדק (שבת, 03/12/2005 שעה 21:44)
בתשובה ליובל רבינוביץ

אין שום סיבה למגבלת זמן,
אם יש קבר ברור של יהודי,ויש מי שמעונין להעבירו לארץ ישראל,
אז ניתן להעבירו.

יש המכנים זאת מצווה, אבל לא מצווה במובן, שאם לא תעשה אותה אז תיענש.
אלא יותר במובן של חסד.

יהודי יודע שהמתים יסתדרו בכל מקום שבו ימצאו,
והבורא ימצא אותם ללא בעיה, כאשר יגיע זמן תחיית המתים.
הדאגה היא יותר עבור החיים מאשר עבור המתים.

איני יודע היכן כתובות ההלכות במדויק.
אך כמו כל הלכה הן נמצאות במשנה, גמרא, שולחן ערוך.

http://www.faz.co.il/thread?rep=71089
חיפשתי מקורות
צדק (יום ראשון, 04/12/2005 שעה 0:44)
בתשובה לצדק

והנה ציטוטים ללא פירושים:

''רצו בני העיר להוציא הקבר מן המדינה, מפנין אותו; וכל הקברות מפנין, חוץ מקבר נביא או מלך. קבר שהקיפתו העיר, בין מארבע רוחותיו בין משתי רוחות זו כנגד זו--אם היה בינו ובין העיר יתר מחמישים אמה לכאן וחמישים לכאן, אין מפנין אותו עד שירצו כולן; פחות מכאן, מפנין אותו.''

''מרחיקין את הנבילות ואת הקברות ואת הבורסקי מן העיר חמישים אמה.''

''כל הרוגי בית דין--אין קוברין אותם בקברות אבותיהם בכלל ישראל, אלא שתי קברות מתקנין להן בית דין: אחת לנסקלין ולנשרפין, ואחת לנהרגין ולנחנקין. ודבר זה, הלכה מפי השמועה. נתאכל הבשר--היו מלקטין את העצמות, וקוברין אותן בקברות אבותיהם. ויש לקרוביהן לעשות להם ארון ותכריכין.''

''אין מפנין את המת מקבר לקבר, אפילו מבזוי למכובד; ואם היה בתוך שדהו--מפנהו, אפילו ממכובד לבזוי. ואין קוברין מת על גבי מת, ולא שני מתים כאחד--ביזיון הוא. וקטן היוצא עם אימו, נקבר עימה.''

''כשחונין, חונין בכל מקום. ומי שנהרג במלחמה--במקום שייפול, שם ייקבר: קונה מקומו, כמת מצוה.''

--------------------

הלכות לומדים מהתורה, ושני סיפורים המוכרים לכל, גם מלמדים.

1. העלאת עצמות יוסף לארץ ישראל בזמן היציאה ממצרים.
2. קבורת משה רבנו ע''י הבורא, ומקום קבורתו לא נודע.

http://www.faz.co.il/thread?rep=71090
תודה
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 04/12/2005 שעה 1:31)
בתשובה לצדק

מילא בלי פירושים, אבל למה בלי קישורים?

הנה המקורות:
משנה תורה להרמב''ם, ספר עבודה, הלכות בית הבחירה, פרק ז', פסוק י''ד: http://kodesh.snunit.k12.il/i/8107.htm#14

משנה תורה להרמב''ם, ספר קניין, הלכות שכנים, פרק י', פסוק ג': http://kodesh.snunit.k12.il/i/c310.htm#3

משנה תורה להרמב''ם, ספר שופטים, הלכות סנהדרין, פרק י''ד, פסוק ח': http://kodesh.snunit.k12.il/i/e114.htm#8

משנה תורה להרמב''ם, ספר שופטים, הלכות אבל, פרק י''ד, פסוק ט''ו: http://kodesh.snunit.k12.il/i/e414.htm#15

משנה תורה להרמב''ם, ספר שופטים, הלכות מלכים ומלחמות, פרק ו', פסוק ט''ז: http://kodesh.snunit.k12.il/i/e506.htm#16

http://www.faz.co.il/thread?rep=71092
החומר נמצא אצלי במחשב
צדק (יום ראשון, 04/12/2005 שעה 1:49)
בתשובה ליובל רבינוביץ

אני עושה חיפוש במחשב ולא באינטרנט.
כך שאין לי קישורים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=71096
לפחות פעם אחת, לשם שינוי, שומעים מפיך דברים של טעם
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 04/12/2005 שעה 2:30)
בתשובה לצדק

''יהודי יודע שהמתים יסתדרו בכל מקום שבו ימצאו,
והבורא ימצא אותם ללא בעיה, כאשר יגיע זמן תחיית המתים''

באמת כל התעשיה של ''החי על המת'' מיותרת לחלוטין.

http://www.faz.co.il/thread?rep=71093
כתבה מטופשת למהדרין
Israeli101 (יום ראשון, 04/12/2005 שעה 1:59)
בתשובה לצדק

''להעביר עצמות של יהודי מחו''ל לקבורה בארץ ישראל מותר ורצוי''.

אין צורך להדיר או לקבל, מכיוון ''שרצוי או מותר''!
''רצוי או מותר'' אינם בהכרח.
יתרה מזאת, כל הנלווה לפרושך מבוסס על 'פיסקתו' של
זה או אחר ממתי שהוא!! ואין הכוְונה בנושא, לא בתורה שבכתב
(המקובלת על הרוב) או התורה שבעלפה
(שסייגים נלווים אליה מעצם העובדה שאין רוב העם היהודי מקבל
אותה(עובדה שמעלה את חמתך להשחית!!))
אי לכך, משתמע שאתה 'קורע' יהודי טוב, שבא מבית חרדי
על לא עוול בכפו, על סמך פסיקתו של 'מען דבעי' בן תמותה ממתי שהוא!!

שבוע טוב.

http://www.faz.co.il/thread?rep=71095
חמתי דוקא אישה נהדרת
צדק (יום ראשון, 04/12/2005 שעה 2:17)
בתשובה לIsraeli101

''רצוי או מותר'' אינם בהכרח ---???
וכי אתה מעביר שיעור בעיברית?

מה בדיוק אתה רוצה לחדש לי, ממש לא הבנתי?

http://www.faz.co.il/thread?rep=71121
חמתי דוקא אישה נהדרת
Israeli101 (יום ראשון, 04/12/2005 שעה 17:08)
בתשובה לצדק

הבנת אייזן למהדרין !!

http://www.faz.co.il/thread?rep=71099
אי אפשר בלי קצת הומור (מקאברי)
ישראל בר-ניר (יום ראשון, 04/12/2005 שעה 5:38)

בארה''ב הובלה אווירית של מטענים היא עסק משגשג. מטענים דחופים אינם נשלחים בטיסות מטען מפני שאין להן לוחות זמנים קבועים והן גם לא משרתות את כל היעדים. מטענים כאלה (דואר, עיתונים, או מוצרי חקלאות שחייבים להגיע טריים לשוק) נשלחים בטיסות נוסעים רגילות. מסתבר שעדיפות מס' 1 בין המטענים האוויריים האלה מוענקת למישלוח גופות Human Remains.
מדינת פלורידה, היא מדינה בה, בשל מזג האוויר הנעים, אוכלוסיית הפורשים גדולה במיוחד. מטבע הדברים, אנשים אלה, בהגיע זמנם להקרא לישיבה של מעלה, רוצים להקבר במדינות בהן הם נולדו גדלו וחיו. יש לכן שוק עצום להובלת מתים מפלורידה למדינות אחרות, והתחרות בין חברות התעופה היא חריפה במיוחד (המחיר של מישלוח גופה הוא לא זול במיוחד). אחד התמריצים המוצעים כדי למשוך לקוחות הם מיילים במיסגרת תוכניות ה''נוסע המתמיד'' שיש לכל החברות כאן.
מה שלא ברור זה על שמו של מי רושמים את המיילים - על שם הנפטר או על שם אחד מקרוביו (איך מחליטים למי זה מגיע?) . . .

http://www.faz.co.il/thread?rep=71101
איך מחליטים? פשוט
סתם אחד (יום ראשון, 04/12/2005 שעה 6:21)
בתשובה לישראל בר-ניר

הולכים אצל ראש ה''ישיבה של מעלה'' ושואלין.
הוא הפוסק, המחליט, המבצע.......

http://www.faz.co.il/thread?rep=71162
תגיד לא משעמם לך בחיים
מהנדס אזרחי (יום שני, 05/12/2005 שעה 5:05)
בתשובה לסתם אחד

לך תיקרא ספר או משהו כזה

http://www.faz.co.il/thread?rep=71177
אל תגזים
צדק (יום שני, 05/12/2005 שעה 10:10)
בתשובה למהנדס אזרחי

ספר יכול לסכן את דעתו ה''מוצקה''
ולהעשיר את ידיעותיו,
וזה דבר מאד לא רצוי עבור כופרים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=71185
העברת פגרים לארץ ישראל
עמיש (יום שני, 05/12/2005 שעה 19:31)

לפני זמן מה הלכתי לאזכרה (חרדית אגב...) בבית הקברות סגולה בפ''ת. אחר ששבעתי משניות ושמש הלכתי לכוון היציאה, שם שוכנים ראשוני פתח תקוה בחלקה צנועה. המצבות קטנות, הכיתובים מרתקים ובכלל מעניין.
והנה בפתח החלקה הקטנה הזו שוכנת לה מפלצת שיש אדומה, מצבה כפולה ונכבדה עד מאד של איזה צמד חמד שהלך לעולמו (ברומניה אם זכרוני אינו מטעה אותי יתר על המידה) לפני כך וכך שנים והנה עלה בדעת מישהו להעלות עצמותיהם ארצה ולתקוע אותם דווקא בלב החלקה ההיסטורית הקטנה.
אין ספק, הוא שילם על כך הרבה כסף.
אצל החברה קדישא הכסף יענה את הכל, גם את השחתת זכרם של מייסדי פתח תקווה.
ולמי שמתעניין, ילך לראות את מצבתה הקטנה של לאה ראב ולידה את מפלצת השיש האדומה ואולי יעלה בו איזה הרהור על מנין באנו ולאן אנחנו הולכים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=71196
אני מקווה שאתה יודע
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 06/12/2005 שעה 0:02)
בתשובה לעמיש

מה נאמר במישנה על ''מאין באת''

http://www.faz.co.il/thread?rep=71203
למה אתה מקווה?
עמיש (יום שלישי, 06/12/2005 שעה 7:16)
בתשובה לישראל בר-ניר


http://www.faz.co.il/thread?rep=71209
כי יש שם הגדרה שאיננה מותירה מקום לספק . . .
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 06/12/2005 שעה 8:08)
בתשובה לעמיש


http://www.faz.co.il/thread?rep=71223
נובמת מר ברניר...
עמיש (יום שלישי, 06/12/2005 שעה 13:01)
בתשובה לישראל בר-ניר

אני מקווה שאין לך כל ספק שאני יודע, שאלתי היתה למה אתה מקווה לכך, איזה אינטרס יש לך בעניין המביא אותך לכלל תקווה?

אני במקומך הייתי מקווה שעמיש לא אכלן גדול ככה שהסטייק לא יעלה לך יותר מדי

http://www.faz.co.il/thread?rep=71271
במחירים של סטייקים כאן
ישראל בר-ניר (יום שלישי, 06/12/2005 שעה 22:09)
בתשובה לעמיש

אין לי מה לדאוג. אומנם אני לא מכיר אותך, אבל יש לי ביטחון שבכל מה שקשור לאכילת סטייקים יש לך עוד הרבה מה ללמוד . . .

http://www.faz.co.il/thread?rep=71276
תתחיל לחשוב על מקום הגון
עמיש (יום שלישי, 06/12/2005 שעה 22:44)
בתשובה לישראל בר-ניר



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.