|
סמרטוט אדום / טור שבועי | |||||
גדעון ספירו (שבת, 01/06/2002 שעה 14:04) | |||||
|
|||||
הצגת המאמר בלבד |
מהו הקשר בין חנייה אסורה למדינה גזענית? | |||
|
|||
אינני מבין על מה יצא קצפך בנושא אל''מ עימאד פארס. האם חשת להגנתו רק משום שהוא נמנה על קבוצות המיעוטים בישראל? תאר לך מצב בו אל''מ ישראלי ממוצא יהודי היה מחנה מכוניתו במקום אסור, וכתוצאה מכך נכנס לעימות רבתי עם המשטרה ושוטרים שונים במקום. האם גם אז היית טוען כי '...המדים והדרגות לא הרשימו את השוטרים, והם טיפלו בו בתקיפות שמזכירה יותר טיפול בעבריינות או בפלסטיני מהשטחים הכבושים מאשר בקצין בכיר בצה''ל...', ויוצא בכך להגנתו? מסופקני. זכותו המלאה של מר פארס לתבוע לדין את השוטרים, אך החיבור הבלתי אפשרי בין מוצאו לגזענותם והתנהגותם של השוטרים מריח מאוד לא טוב בנקודה זו בדבריך. יש לשער כי גם קצין ישראלי בכיר יהודי היה עלול להקלע לעימות עם סממנים פיזיים דומים, אשר הפרטים בו עדיין אינם ממש ידועים, עם משטרת ישראל. עימות או לא עימות, טוב עשה מר פארס שתבע את השוטרים שהתקיפוהו, ועל כולנו לקוות שאירוע זה ייחקר במשטרה ויובא להחלטת בית המשפט, ללא כל תלות מיותרת ברעיון הגזענות לכאורה. | |||
_new_ |
לקולונל יהודי זה לא היה קורה | |||
|
|||
אני לא מאמין ששוטר ישראלי היה מעז לעצור אלוף משנה ממוצא יהודי בגלל עבירת חניה. אני מתקשה להאמין שהשוטר הותקף, ואני חושב שהמעצר נובע אך ורק ממבטאו הבלתי מקובל של הקולונל. | |||
_new_ |
עדיין לא מאמין? | |||
|
|||
קישורים: ילד נפצע בינוני מירי של משטרת התנועה: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it... | |||
_new_ |
מסכים עם כל מילה אדמדמה | |||
|
|||
יתר על כן, אף כי תחושתי די ברורה שאותו יהוה אינו מצוי ביננו, אני רואה בלימוד תורה דבר חשוב. ובוודאי חשוב מעוד גל''צניקים מחוצ'קנים או מג''בניקים. כשם שאוזבקיסטן יתרונה הגדול הוא המסגדים היפים שבה, ויתרונה של יפן הוא בין השאר שירת ההייקו המסורתית, כך יתרון תרבותי ברור שלנו הוא - ירצה או לא ירצה מר פריצקי - היהדות. אני רואה בפחד מש''ס פרנויה גדולה יותר ממשהו שמבוסס על נתונים רציניים ואמינים. ואכן, לאחר שתוקם מדינה פלסטינית, אני צופה שהשמאל הישראלי האמיתי יצטרך לטפל בגזענות בציבור נגד מצביעי ש''ס - חרדים ומזרחיים שומרי מסורת. אינני חסיד של ש''ס, ברם מאז הקמת ש''ס והפיכתה ממפלגה בת 4 מנדטים (84?) למפלגה בת 17 מנדטים לא נפגם במאום אורח החיים החילוני שלנו. אלא להיפך: קבורה חילונית, קבלת ההומוסקסואליות כלגלית ולגיטימית וערוץ 1 בשבת בבוקר, תענוג מפוקפק אגב. קשה לי לחשוב על חוק אחד של ש''ס שפוגע בסדר יום החילוני. השנאה לש''ס קשורה למחלת הרדיפה של הציבור בישראל, שעסוק רובו ככולו בפחד, שקשוק ובהלה (ע''ע המחזה אטום) | |||
_new_ |
חוקי ש''ס: מדגם קטן | |||
|
|||
מס' חוקים פוגעים ולא שיוויונים שחוקקו ביוזמת ש''ס: 1. חוק שמירת הקדושה בכותל המערבי (מחייב לבוש צנוע, אוסר על תפילת נשים) 2. חוק לסגירת כבישים בשבתות: 3. לא ינתנו תקציבי מדינה להפקות אומנות עצמאיות שפוגעות בחלק מהציבור: כמובן יש עוד הרבה יותר. קל למצוא אותם באתר הכנסת. קישורים: חוק שמירת הקדושה בכותל המערבי: http://www.knesset.gov.il/privatelaw/data/1176.rtf חוק לסגירת כבישים בשבתות: http://www.knesset.gov.il/privatelaw/data/1370.rtf חוק נגד מימון הפקות אומנות עצמאיות, הפוגעות בחלקים מהציבור: http://www.knesset.gov.il/privatelaw/data/1178.rtf | |||
_new_ |
תמיכה בפטור לבחורי ישיבות | |||
|
|||
אין בליבי חיבה ייתרה לתופעת ש''ס, אך אין בדעתי להתעלם ממציאות מסויימת שהביאה ללידתה, לצמיחתה ולהמשך קיומה. ש''ס אינה תופעה העתידה להיעלם סתם כך ביום מן הימים, ולכן ההתמודדות עימה ועם רעיונותיה השונים חייבת להיעשות ברמות שונות. אחת מרמות אלו, אשר יש הגורסים כי היא החשובה ביותר, מתייחסת לשאלת חובת שירותם הצבאי של בני ישיבות ואברכים בשירות צבאי. בנקודה זו אני מצדד דווקא בדעתו של מר ספירו, אולם מסיבות אחרות משהו; תרומתם של חרדים צעירים למערכת הביטחון אינה משמעותית, ודומה כי אורח חייהם יקשה עליהם כל הסתגלות לתנאים חדשים אלו. גרוע מכך: הכנסת אלמנטים חרדיים למערכת הצבאית תסבך אותה בהוצאות ובעלויות כבדות במיוחד של תחזוקת מערכת כשרות שתענה לציפיות מתגייסים חרדים אלו. המסקנה המתבקשת מדבר זה היא שיש לפטור את החרדים משירות צבאי, ובהזדמנות זו לפטור גם כל קבוצה או אינדיבידואל אשר מטעמי מצפון, שייכות ואמונה אינם יכולים לקחת חלק במערכת זו. מדינת ישראל זקוקה לצבא מקצועי משומן ויעיל, אשר לא יהיה בחזקת 'כור היתוך' לכל קבוצה אפשרית, כי אם צבא מתנדבי העם, אשר יתוגמלו בהתאם. הקבוצות השונות של מתנגדי ודוחי הגיוס יעסקו בעבודת שירות לאומי אלטרנטיבי בתחומים סוציאלים שונים, בהתאם למקום מגוריהם ולאורח חייהם. שירות לאומי זה יקנה לחרדים אפשרות הוגנת להתוודע לדברים נוספים, מה גם שיוציאם מהתלות האיומה בראשי ישיבות אשר רושמים אותם כתלמידים פיקטיביים לצורך התחמקות מגיוס. גם ערביי ישראל וקבוצות מיעוטים אחרות יוכלו להינות מסידורים אלו, אך גם הם יצטרכו להשתתף שירות לאומי במקומות שונים שיועמדו לבחירתם. מדינת כל אזרחיה תעשה את צעדיה הראשוניים על ידי כך שתמנע מלהגדיר את 'כל אזרחיה' כ'כל חייליה' - דבר אשר יהווה הישג משמעותי עבור הדמוקרטיה הישראלית. | |||
_new_ |
(ללא נושא) | |||
|
|||
בנקודות: א. תראה לי איפה הצבא הזה כל-כך בזבזני, מה הוא בדיוק מבזבז? איפה הוא בדיוק פרזיטי? איך אדם *כמוך* היה רוצה לראות אותו? הרשה לי לענות [בערך] - הרי גם אם הוא היה הצבא הכי חסכוני בעולם, לא היית מעוניין בקיומו, אתה זורק מילים כדי שיהיה מאמר ארוך? לא יודע, תמוה מאד. ב. השבוע הייתי בהרצאה של קצין דרוזי, מפקדם של כ500 חיילים מאזור השרון. לאחר הרצאה על התרבות הדרוזית [וחזרה כמעט טקסית על הנאמנות מוחלטת למדינה שבה הם שוהים גם במחיר מלחמה באחיהם הדרוזים שבמדינה אוייבת, למשל סוריה, ללא קשר לשום אדונים יהודים. אם כבר אז אדונים קוסמופוליטיים או משהו בסיגנון]. לאחר ההרצאה שאלתי אותו האם הוא מרגיש אפליה כיום או בעבר - האיש הסתכל עליי במבט קשה מאוד, אפילו בעל מעין פאתוס, וענה בלי ניד - ''לא.'' לצערי הוא לא ממש הרחיב. לא יודע, כנראה אתה יודע הרבה יותר על מצבם של הדרוזים מאותו תושב דליית אל כרמל. ג. המשטר הנאצי הוציא להורג פאציפיסטיים, ולעניין זה ראה ספריו של ראלף גו'רדאנו. בישראל עוצרים אותם לשם הרתעה, לא מתוך זה שהם פאציפיסטיים דווקא, אלא כי הצבא מעוניין לוודא כי אדם זה באמת פאציפיסט על ידי הטלת עונש. אינני אומר כי זאת הדרך הצודקת ביותר, אבל פעמים רבות נחשפות תרמיות שונות ומגוונות. יש לי שאלה אלייך - האם אדם שאיננו מעוניין להתגייס לצבא מטעמים פרטיים ותועלתניים נחשב גם כן קדוש בעינייך? אם כן, לאחר שיסתיימו כל צרותינו החיצוניות, המדינה תשאר חסרת כל ערכים. [וחביבה עליי בנושא זה במיוחד היא דוגמתך על ואנונו המעוררת באמת ובתמים גיחוך] עוד דבר - לו היה נהרג היום נער העומד לפני גיוס בתאונת דרכים, האם היית שמח מאותה סיבה? ד. האם הצטרפות לאירגון שלום מהווה חסינות מפני תביעה כנגד פשעי מלחמה? איזה יופי! עכשיו אתה גם מציע להם פיתוי נחמד ותועלתני. מזכיר לי את כמרי המינות באיטליה של המאה ה12. ה. מר.מיכאל שרון הראה כאן כבר במאמר יפה מאוד על השוני בין ההתנחלויות לקולוניות. קרא בנושא גם את ספרו של לא אחר מיוזף סטאלין - 'על השאלה הלאומית והקולניאלית'. ו. מהי כמות כן שפויה של פצצות אטום? דרור שחק. | |||
_new_ |
תשובות לדרור שחק- צבא, ביזבוזים, גזענות, אטום | |||
|
|||
דרור שלום, להלן תשובותיי. א. מאחר שאינני רשאי לתפוש את כל הקיבולת של הפורום, אינני יכול להאריך יתר על המידה באשר לביזבוזים בצבא. אסתפק בדוגמאות על קצה המזלג. אם אתה רוצה לקרוא ביתר פירוט, אני מפנה אותך לדוחות מבקר המדינה על הצבא, שם תמצא ביזבוזים ''מכל טוב הארץ''. מדינה שמונה כ- 6 מיליון תושבים ומקיימת צבא, סדיר קבע ומילואים המגיע לסדרי גודל של מיליון חיילים, הוא על פי כל קנה מידה סביר צבא מנופח ושמן. כאשר אהוד ברק מונה לרמטכ''ל הוא דיבר דומני על רצונו ליצור צבא קטן חכם ורזה (ציטוט מהזכרון). הוא אמנם לא השיג דבר מכל זאת, אבל עצם האמירה מוכיחה כי גם הוא הכיר בכך, שיש לו צבא שמן, מנופח וטפש. הוא כמובן נכשל במשימתו, כי אין צבא כיבוש חכם. כל ישראלי ששירת בצבא יתן לך עשרות ומאות דוגמאות של ביזבוזים יומיומיים. החל ממזון, עבור למינהלות מנופחות, וכלה בשימוש לא מושכל ובזבזני ברכב, שעות אימונים וציוד לחימה. שוחחתי עם לא מעט מומחים בתחום החימוש וההצטיידות, והם היפנו את תשומת ליבי לרכישות מיותרות שהסתכמו במאות מיליוני שקלים. קצת מעל לחמישים אחוזים מתקציב צה''ל, מיועד למשכורות. שכרם של קציני צה''ל בכירים הוא גבוה עד כדי שערורייה. כל קצין בכיר, (אינני זוכר אם החל מסא''ל, אל''מ או תא''ל) זכאי לשנת חופשה בטרם שיחרורו עם כל התנאים הנלווים של רכב וכו'. לכל מ''פ במערך השדה יש רכב פרטי שהצבא מעמיד לרשותו. אלוף שהשתחרר ומצא עבודה ששכר יפה בצידה, ממשיך לקבל את הפנסיה האדירה שלו. כל ישראלי שנקרא למילואים, יודע לספר מנסיונו על ביזבוזים קשים בתחום גיוס כוח אדם. מספר האנשים הנקראים הוא מעל לדרוש, לא יודעים מה לעשות איתם, הם ממשיכים לשכב בטן גב ולא לעשות כלום, וכל זה עולה הרבה כסף. תכפיל את ימי קריאות השווא במאות אלפי ימי מילואים מיותרים ותקבל סכומי עתק. כל מנגנון הכיבוש, שאין בינו לבין תפקידי לחימה שהצבא לכאורה מיועד לו, גוזל סכומי עתק. זהו ביזבוז בתוך הביזבוז. הסכומים שמתבזבזים על ימי החיל השונים (תחשוב רק על יום חיל האוויר עם המטסים היקרים), הם בסדר גודל של מיליונים רבים. כל מערך ההסברה של הצבא, על מאות פקידיו ופקידותיו, קציניו, משרדיו, מנופח וחסר ערך. כל מערך הסדיר והמילואים הכרוך בקיומה של תחנת השידור הצבאית, עולה מיליונים ואין בו כל צורך. מערך הרבנות הצבאית וצבא משגיחי הכשרות מנופח להחריד. לרשותו כל אלוף, תא''ל, אלוף משנה, סא''ל, רס''ן ועד לרס''ר, עומד מערך משרדי מנופח של פקידים ופקידות שאין שום קשר בין גודלו לתפקידיו הממשיים. וזו רשימה חלקית. תצרף הכל ביחד, ותגיע לסכומים של מיליארדים שאפשר לחסוך. אילו כך קרה, לא זו בלבד שתפקידו המוצהר של הצבא (''הגנה'' אל תשכח) לא היה נפגע, אלא תיפקודו היה משתפר פלאים. הדוגמאות שהבאתי לעיל דיין להוכיח כי הצבא הוא גוף פרזיטי. אולם הוא גם פרזיטי במובן רחב יותר, מבחינה זו שהוא שואב סכומים אדירים מהתל''ג מבלי שהוא תורם אותם בחזרה. הצורך לקיים ולתחזק מחסני חרום, היא דוגמא להוצאת סרק כלכלית. בנוסף להיות הצבא גוף פרזיטי מבחינה כלכלית, הוא, להערכתי כמובן, גם גוף פרזיטי בהקשר תרבותי רוחני, משום שהוא מייצר ערכים רוחניים שליליים שמחזקים לאומנות, גזענות, זילות חיי אדם, האשה כמצרך מיני וכו'. (ראה במחנה, קצין חינוך ראשי, הרב הצבאי הראשי, פקודות יום למיניהן, ניצול מיני של חיילות בידי קצינים בכירים ועוד). ב) אתה צריך להיות נאיבי אם אתה מצפה מקצין דרוזי בשרות פעיל שיספר לך על האפליות שהוא נתקל בהן. סרובו לפרט באזניך בנושא, מאשר את מה שכתבתי, הוא מתוכנת עתה לסינדרום ''אהבתי את אדוני''. לאחר שישתחרר, אני מניח שזה יעבור לו. אם אתה רוצה לדעת מה קורה באמת עם הדרוזים בישראל, על יחס השלטונות אליהם, על יחסה של החברה היהודית אליהם, תיפגש עם הסופר סלמן נטור, עם המשורר סמיח אל-קאסם; תיפגש עם צעירים דרוזים שהשתחררו מהצבא ולא יכולים למצוא עבודה (הדרוזי הצעיר שהתפתה להאמין לתעמולת ההפרד ומשול הישראלית לפיה הוא ''לא ערבי'', לומד בדרך הקשה של האפלייה שהוא באמת ערבי); תדבר עם ראשי רשויות דרוזיות והם יספרו לך על האפלייה ממנה הם סובלים בהקצאת תקציבים בהשוואה לישובים יהודיים (למה הם ישבו בשביתת שבת לפני משרד ראש הממשלה? בגלל אפלייה). ואם אתה רוצה גם חווייה אישית, הרי היא לפניך. כאשר עליתי למטוס אל-על בחו''ל, עברתי בדיקה ביטחונית קלילה של קציני הביטחון, משום שעל פי שמי הסיקו שאני יהודי. אחריי היה אזרח ישראלי בעל שם ערבי. הוא אמר שהוא קצין דרוזי שמשרת בצבא והוא חוזר מחופשה. זה לא עזר לו. הוא נלקח לבדיקה יסודית משפילה. הבעתי מחאה, אבל זה לא עזר לי. מאז אותו מקרה הפסקתי לטוס אל-על. הדרוזי הזה אמר לי לאחר העלייה למטוס, שהוא עם המדינה הזו גמר. ג) בעניין היחס לפצפיסטים לא טענתי שישראל אימצה את כל השיטות הנאציות. ברוך השם, בישראל עוד לא מוציאים אותם להורג. תן לשר המתנחל הגנרל פיין זמן להתבסס בשלטון, אז אולי גם זה יבוא. מה שטענתי הוא, כי ישראל אימצה את האתוס הנאצי, לפיו הפצפיסטים הם אויבי החברה והמדינה, הם ראויים לגינוי והוקעה, הם עבריינים הראויים להישפט, וזה מה שעושים בישראל. מעמידים אותם למשפט ושולחים אותם לבית הסוהר, משום שאין בישראל חוק המכיר בזכותם שלא לשרת בצבא. ראה איזה אבסורד היסטורי שורר כאן. לישראל באים מדי שנה כמה עשרות פצפיסטים גרמנים, שקיבלו פטור משירות צבאי בגרמניה, והם עושים בישראל שרות אזרחי חליפי. ובאותה עת, כאשר ישראל נהנית מהשרות החליפי של פצפיסטים גרמנים, שולחת ממשלת ישראל וצבאה את עמיתיהם הישראלים לכלא. לכך התכוונתי כשכתבתי שבגרמניה למדו את הלקח הנכון מהמשטר הנאצי, ובישראל לא. וזה לא הנושא היחיד בו לא הפיקה ישראל לקחים מתקופת השואה. ד) מי שלא מוכן להתגייס מסיבות תועלתניות, כפי שאתה מכנה זאת, הוא לא קדוש בעיני, אבל הוא עדיף בעיני עשרת מונים מצעיר שמתנדב ליחידת החיסול דובדבן ומוכן לרצוח בני אדם. בהשוואה בין השניים, אין ספק שהסרבן התועלתני הוא הרבה יותר צדיק מהרשע הדובדבני. ה) אני מבין שבנושא ואנונו יש בינינו מחלוקת, וזה לא הנושא היחיד שבו אני מצוי במיעוט במדינה. כפי שכבר ציינתי, אני מוצא עוז ואמונה והשראה לעמדותי מהנביא הסוציאליסט עמוס וכמה מעמיתיו, שגם הם היו במיעוט מול השלטון וההמון הנבער והמוסת. לדידי ואנונו הוא צדיק, איש יקר שהקריב את חרותו למען רעיון נשגב של חיסול הנשק הגרעיני בישראל ובעולם. בקהילה הבינלאומית הוא זכה וזוכה להוקרה והערכה, הוא קיבל מספר פרסי שלום, כמו פרס הנובל האלטרנטיבי ופרס השלום הדני, ונימנה זה זמן רב עם המועמדים לפרס נובל לשלום. יבוא יום וגם בישראל יכירו בחשיבותו ואז יעניקו לו את פרס ישראל. ו) הצטרפות לארגון שלום אינה מהווה חסינות בפני העמדה לדין על פשעי מלחמה, אם אכן בוצעו, אבל בהחלט, זו הערכתי, עובדה זו יכולה להילקח בחשבון בשיקלול ההחלטה האם להעמידו לדין, ואם כן, בוודאי שזה יהיה נימוק להקלה בעונש. זהו כלל בסיסי במשפט בכל מדינה. גם בישראל מקלים בדין עם עבריינים שהוכיחו כי שינו מדרכם הרעה. אין לזה כל קשר לכמרים איטלקיים במאה ה- 12. ז) מאמרו של מיכאל שרון בו ניסה להציג את ההתנחלויות כשונות מהקולוניות של מעצמות קולוניאליות, שכה מצא חן בעיניך, לא הצליח לשכנע אותי. זהו נסיון אופייני של נץ ימני, בנוסח מאפיוזי, לשרטט מציאות פושעת ומכוערת בצבעים מרהיבים, בבחינת ''אנחנו לוקחים דמי חסות, ובכפייה? לא היה ולא נברא, אנחנו בסך הכל שומרים על בעלי החנויות והם משלמים לנו בתודה על השרות''. שנים רבות זה עבד, עד שהשלטונות החליטו להיאבק בפושעים בנחישות. ההתנחלויות היו במשך שנים קולוניות קלאסיות, בהן נוצלה עבודה זולה של ''המקומיים'', עגת כיבוש מקובלת בכל קולוניאליזם. ההתנחלויות גזלו את משאבי הטבע של ''המקומיים'', כמו קרקע ומים, כמקובל בכל קולוניאליזם. המתנחלים בעזה מנסים עד היום להמשיך ולנצל עבודת ''מקומיים'' זולה בחממות שלהם, באין להם תחליף תאילנדי. אחת הטענות הצדקניות בעזרתן ניסו המתנחלים להצדיק את מעשיהם, היתה: מה אתם רוצים, אנחנו באנו והבאנו ל''מקומיים'' עבודה ופרנסה, והם מאד מרוצים שאנחנו כאן. טענה שקולוניאליסטים בכל העולם השתמשו בה להצדקת כיבושיהם וניצול עבודת ''המקומיים''. בישראל שילבו המתנחלים את הניצול הכלכלי עם מלל תנ''כי, וגייסו למענם את הקב''ה כסוכן נדל''ן ובחסותו אף הקימו את משטר האפרטהייד בשטחים הכבושים. גם בזה לא היו המתנחלים אורגינליים. הקדימו אותם הבורים הלבנים בדרום אפריקה, אנשים דתיים, שבחסות הכנסייה ''ובעזרת השם'' והתנ''ך ביססו את משטר האפרטהייד שלא היה אלא משטר של טובות הנאה כלכליות מבוסס על עבודה זולה של ''מקומיים''. בדיוק כמו בישראל. מה שקרה וקורה בשטחים הכבושים, קרה גם בקולוניות אחרות. ''המקומיים'' החלו להתקומם, והיכולת של המתנחלים-קולוניאליסטים להינות מעבודה זולה וקיום שקט ונוח התאדה. העובדה שאתה מציע לי להסתייע בספרו של הרודן סטאלין על השאלה הלאומית והקולוניאלית, מוכיח לאיזו מצוקה נקלעת. סטאלין לא היה עבורי מעולם עוגן הלכתי, וזה מאד מתאים לך ולשרון לגייס את סטאלין לעזרתכם. עכשיו יש לכם גם את הקב''ה וגם את סטאלין. בראבו. עוד מהלך ציני ימני. ח) אתה שואל מהי כמות שפוייה של פצצות אטום? ותשובתי כמתנגד לנשק גרעיני היא: אין כמות שפוייה. אבל יש דרגות של אי שפיות. אי השפיות הכרוכה במאות פצצות אטומיות גדולה בהרבה מאי שפיות המתמצית למשל בחמש פצצות, או שלוש כפי שהיו ברשותה של דרום אפריקה, בטרם עשתה את המעשה החכם וויתרה עליהן. ישראל נימצאת בדרגת אי שפיות גבוהה מאד. זה היה צריך להטריד גם אותך, אלמלא היית שטוף בתעמולת הזימה הגרעינית של ממשלות ישראל. לכן ואנונו יושב בכלא, ופרס בחוץ. | |||
_new_ |
על ואנונו, עמיר וצדיקים אחרים. | |||
|
|||
קודם כל, אני מודה לך שנתת לי תגובה כה מפורטת ומורחבת. אגיב בקצרה ובאותה מתכונת. לעניין הראשון - יש הבדל בין פראזיטיות לבין ביזבוז. כנראה שהשאלה שלי לא הייתה ברורה. גם בכנסת ישנו ביזבוז. ובעוד מקומות רבים, אבל הקריאות שלך במאמר לגבי הצבא לא חלות עליהם. אני מייחס את היחס המזלזל לנשים כבעיה שאיננה נובעת מערכים המשודרים בצבא, אלא כבן-כלאיים ברור מאליו של שילוב בין המערכת הצבאית של יחסי מפקד-חייל, ביחד עם יחסי גברים-נשים, כלומר השפעת יחסי כוח רשמיים על המפקדים הבכירים והחיילות. בקשר לצעיר המתגייס ליחידת דובדבן - אני חושש שאינך מפריד בין צבא בכלל לבין מדינת ישראל וצבאה שלה. הרג הוא הרג, לא משנה מהן הסיבות עבורו, לכן אין סיבה לתקוף את ישראל בנושא זה יותר משאתה יכול לתקוף אישה הנלחמת על חייה אל מול רוצח סדרתי, וכו'. ואנונו- ראשית, אינני משייך את עצמי להמון נבער מדעת. באמת ובתמים אינני מאמין לואנונו האידיאליסט. וגם אם כן - מה תגיד אם ימציאו מעין פרס עולמי ללאומן השנה, ולשנת 95 ייבחר לא אחר מיגאל עמיר? ואולי בשלב מסויים יעלה שילטון מוזר בישראל [כמו שרבים מעמיתך ממשיכים לטעון במה שמכונה - אסקפיזם של אידיאולוגיה שמאלנית] שייתן לאותו רוצח את פרס ישראל? האם זה יצדיק את המעשה שלו? ולהיפך כלפי שלטון שמאלני קיצוני שיצדיק את מעשי ההתאבדות של הפלשתינאים. כמובן שאני משווה את מעשיו של ואנונו לרצח, אבל דבר זה הוא בר תוקף לכל עבירה כלשהיא, כפי שמצויין באופן בהיר ביותר במאמרו המצויין של השופט בדימוס י. זמיר. [ונתעלם מזה שבמדינות מסויימות העונש על רצח הוא זהה לעונש על בגידה]. הצטרפות לשורות הדת הנוצרית למרות היותך יהודי, תעזור לך במשפט של האינקוויזיציה בספרד. בשני המקרים ישנה כפייה של מנטרה עבור גמול אישי. השיחה עם הקצין הדרוזי הייתה לאחר הכנס, ובאופן פרטי. מדוע אינך מתייחס לדברי המאד ידועים לגבי יחס הדרוזים לארצם? הבדיקה שאתה מציין היא אכן משפילה, פעמים רבות אני מתקשה לקבלה ואף מייחסה למעין וולגאריות ישראלית, אבל קיימת בי גם ההכרה כי אם בדיקה זו הצילה חיים, היא נחוצה ביותר. וראה את הבדיקות שמתרחשות בכל רחבי אירופה והעולם המערבי - אכן, קיימים מקרים רבים של פגיעה בזכויות הפרט, אבל לא מתוך אידיאולוגיה המעוניינת בפגיעה בהם אלא מתוך צורך. הצורך ברור וקיים. אולי במקרה שציינת באמת היתה התאכזרות - האם אותו חייל הראה תעודה כלשהיא המעידה על היותו חייל? אתה גם מתייחס לחברה הישראלית המתנהגת בצורה שגויה לחלוטין, אבל אינני רואה כל קשר למדיניות קונספירטיבית משהו של השלטון יחד עם התושבים. הדרוזים שירתו בצבא, ולאחר מכן קיבלו סטירת לחי לא מהמדינה, אלא מאזרחיה, שאת הסיבות לאפליות הגזעניות שהם מבצעים, אי אפשר לתלות באופן מוחלט בשלטון, וחלקו לדעתי הוא קטן מאוד. דבריי הם על הקמת ההתנחלויות על ידי מדינת ישראל, ולא על יחסי העבודה שנוצרו בכל רחבי המדינה, ולא הוגבלו לתחומי ההתנחלות. פועלים פלשתינאיים היו גם בשדות השרון ובגינות הציבוריות של עיריית תל-אביב. עובדה היא שראש הממשלה דאז, לוי אשכול, הציע למדינות הערביות החזרה מלאה של השטחים מלבד ירושלים בתמורה לשלום. גורמים אלו, ובראשם מצרים, סירבו כמעט מיד. עובדה נוספת היא שהתנחלויות הוקמו כצרכים ביטחוניים לצורך הגנה על ירושלים, על יישובים במרחב קו התפר, וכן בבקעת הערבה. לאחר מכן הגיעו היישובים המשיחיים. על אנשים אלו, לדעתי, מאד קשה להגיד שהם בעלי רצון לרווח פרטי, וראה מה שאתה אומר על ואנונו. זה כמעט יהיה, ויסלחו לי אנשי יש''ע על ההשוואה, להגיד שיגאל עמיר הוא הטיפוס שהיה רוצח את רבין עבור כסף. אני מתייחס כאן לסטאלין כ''בעל סמכות'' לקביעה מהי קולוניה [מדינות חבר-העמים - למשל אזרביג'ן ומקורות הנפט שלה], בדיוק כפי שאני מתייחס למוסוליני כאדם בעל ידע מסויים לגבי הלכות הפאשיזם. לפני שאדבר על תוכן הספר אני מעוניין לשאול - האם קראת אותו? דרור. | |||
_new_ |
מעצרו של אל''מ עמאד פארס | |||
|
|||
אני רוצה להיות זהיר, ולכן אני מציין זאת בהסתייגות, אם אינני טועה פורסם לאחר המקרה, שאל''מ עמאד פארס לא היה לבוש מדים בעת התרחשות התקרית. יתר על כן, צויין גם שהוא הגיע למקום עם מכונית פרטית אזרחית - ולא עם מכוניתו הצבאית. העתונאים עשו מזה סיפור שכך כאילו מתנהגת המשטרה עם קצינים דרוזים. ברגע שהאיש היה במקום בלבוש אזרחי, לא היה כל צורך לפרסם את הידיעה תוך ציון דרגתו הצבאית של פארס. יצויין שאין בדברי אלה משום תמיכה בהתנהגותה של המשטרה במקרה דנן. מן הדין היה שהעתונאים יתייחסו לסיפור ההתרחשות במלואו - מראשיתו ועד סופו. | |||
_new_ |
לא נעים אבל......זה קרה גם לי ולאחרים | |||
|
|||
ארצות-הברית מתפתלת בימים אלה בשאלת ''הפרופיילינג'' שאחת מתוצאותיה היא ''סימון'' בעלי מראה מזרחי,ערבי או מוסלמי,הנדרשים לחקירה ובדיקה מדוקדקת יותר בנמלי תעופה ובתחומים אחרים של היומ-יום הצפון-אמריקאי. לא נעים.... אני ''נלקחתי הצידה'' לבדיקה יותר מדוקדקת רק באחרונה וכל זה בגלל שתי עובדות: אני בעל מראה מזרחי ים-תיכוני מובהק...כולל זקנקן הדומה ''לסקסוכה''המצרית.... בדרכוני הקנדי מופיעה ''פלסתיין'' כארץ הלידה (הקנדים רושמים כך כל יליד ירושלים של המנדט ונמנעים במקרים אחרים להוסיף ירושלים את התואר ישראל). הדבר קרה בנמלי כניסה לאירופה, שם הייתי צריך להציג דרכון וגם בטיסות לארה''ב ובתוכה. מאד לא נעים אך מובן. --------------- ועוד: בתקופת שרותי בצהל, כמפקד איזור דרום לבנון,נעצרתי בקולנוע ארמון בחיפה מפני שמישהוא שמע אותי מדבר ערבית עם חבר לבנוני ובהפסקה ראה בעיני רוחו ''חבילה חשודה'' שכביכול נשא חברי בזמן שנכנסנו לאולם האפלולי. השוטרים לא היו נעימים ונרגעו רק אחרי שהצגתי תעודת קצין. ---------------------- ועוד: במהומות יום-האדמה הראשון,כשהייתי כתב הטלוויזיה בצפון,נקלעתי עם חברי הצלם משה אלפרט המקליט יוסי אלמקייס לכפר דיר- חנא. היינו שם כשהחלו היריות וכמובן שחשנו לחפש מחסה.בשלב הזה הצליחו חברי לחזור לרכב ואני נותרתי ''תקוע'' מעט מאחור.שוטר מג''ב צעק ''הנה אחד מתחבא'' והתנפל עלי.לו הייתי בלונדי עם עיניים כחולות היה השוטר פוסח עלי אבל אז הייתי ''חוטף'' מתושבי דיר-חנא....... ------------------- מציאות חברתית-פוליטית יוצרת מתחים קשים והרבה עוולות כתוצאה ''מפרופיילינג'' לא נעים....אבל.... | |||
_new_ |
חובת הציות לחוק או מילוי פקודות אוטומטי? | |||
|
|||
יורם שלום, בוא ואציג לך את השאלה הבאה: אתה נוסע בעיר כלשהי בישראל או בקנדה בבגדים אזרחיים או צבאיים בג'יפ, וחונה במקום אסור. שוטר שצץ לפתע במקום פוקד עליך לחנות במקום אחר. אתה מקלל בליבך ויודע שאולי אין מקום חנייה אחר, ומתווכח עם השוטר. השוטר מורה לך בכל זאת לעזוב את המקום. אתה חש שהשוטר לא מתנהג אליך יפה ואולי אף באופן מזלזל ומתנשא...כיצד מגיבים? יכול להיות שדבר דומה קרה לאל''מ פארס, או אולי אף חמור יותר. יכול להיות שמראש בחרו להעליב אותו ולצוות עליו לחנות במקום אחר. אולי קרה במקום משהו אחר לגמרי. כאמור, אינני בקיא בפרטים ואינני מתיימר לשפוט. דבר אחד, מכל מקום, אני יכול לבהחלט לומר לגביי - אם שוטר ניגש אליך ודורש ממך לחנות המקום אחר או כל דבר אחר, כדאי על פי רוב לשתף עימו פעולה גם בישראל וגם בחו''ל, גם אם הדבר נראה רחוק מלהיות הגיוני. לפחות אני נוהג כך, וממלא אחר פקודות נציגי החוק. זה לא מפריע לי, תיאורטית לפחות, לנסות ולהשיג אחר כך את זכויותיי, אם הללו נרמסו ביד גסה. מכל מקום אדרוש מהשוטר להזדהות. אגב, אם מה שגדעון ספירו טוען בתגובה אחרת נכון, שכל בעיותיו של פיראס התחילו אחרי שהציג תעודה מזהה, ללא כל קשר לנושא חנייה - זהו בהחלט דבר חמור, אשר יש לבדוק אותו לעומק. ובכלל, נתקלתי בישראל לא אחת בתופעה שנציג החוק דורש דבר מסויים, ואנשים שונים מצפצפים על כך, ואף מוכנים להתווכח ולהתעמת עימו במקום. יש אנשים שיגדירו זאת כדבר בריא והגיוני, אשר אינו מאפשר צמיחת מדינת ממלאי פקודות או מדינת משטרה, ויש אנשים שיתארו זאת כאנרכייה לשמה וביזוי החוק. מעניין אותי לדעת מה אתה ומשתתפים אחרים חושבים בנקודה אחרונה זו. שלך, אלכס | |||
_new_ |
למעצרו של אל''מ עימאד פארס | |||
|
|||
סרקתי את הידיעות שהופיעו על תקרית מעצרו של מפקד חטיבת גבעתי אל''מ עימאד פארס בידי שוטרי משטרת עכו, ולא צויין אם היה לבוש מדים אם לאו. אולם אין לכך חשיבות. (מתברר כי עם פארס נעצר גם תא''ל מעאדה חסבאני, ראש מטה פיקוד מרכז). בידיעה מיום 29.5.2002 של אתר החדשות Y-NET (שייך ל''ידיעות אחרונות'') על הגשת התביעה המשפטית נגד המשטרה בסך חמישה מיליון שקלים, מצוטט פארס בין השאר: ''השוטרים ביקשו ממני להזיז את המכונית (ג'יפ צבאי מסוג :איזוזו'' - ג.ס.). הצגתי את עצמי, הסברתי להם למה באתי (כנס קצינים דרוזים במסעדה בעכו-ג.ס.) ואמרתי שאין לי מקום אחר לחנות. בשלב מסויים הגיע למקום מהנדס העירייה. הוא הביט בי וצעק לעברי בטון מזלזל'' ובהמשך הידיעה נכתב כי ''בעקבות הויכוח הודיע השוטר לשני הקצינים שהם מעוכבים לחקירה והם נלקחו לתחנת המשטרה כשידיהם כבולות באזיקים''. ושוב ציטוט מפארס: ''הם תפסו אותי, אחד עיקם לי את את היד, שניים תפסו אותי מקדימה, אחד החל לחנוק אותי, ואחד ניסה לשים לי אזיקים על הידיים. בגלל המשיכות הדם הפסיק לזרום לי בידיים וניסיתי להתנגד להם. התנגדתי לאזיקים. בסוף הם הצליחו לשים לי אזיק רק על יד אחת והעלו אותי לניידת''. בהמשך הידיעה כותבת העיתונאית ורד לוביץ: ''לדברי מקורביו, פארס חש עלבון מהתנהגותם של השוטרים ומהעובדה שאיש בצמרת המשטרה, למעט מפקד משמר הגבול,(דרוזי אף הוא), לא טילפן ולא שוחח עימו באופן אישי על מה שקרה''. תאור הדברים בידי פארס לא משאיר ספק, כי היותו לא יהודי בעל חזות ושם ערבים, גבר על דרגתו ותפקידו הצבאיים, והיוו עבור השוטרים ''היתר עיסקה'' לנהוג באלימות ובזילזול. מה שלא מפריע לפארס ''לחוש תסכול שפירסום התקרית עברה למישור העדתי, כאילו התקרית התרחשה משום שהוא בן העדה הדרוזית''. פארס המסכן, הוא עדיין מצוי בשלב העבדות של ''אהבתי את אדוני'' ולכן גם כשהגזענות היהודית יורקת לו בפנים, הוא נוהג על פי המטאפורה המפורסמת -''יורד גשם''. הדוגמאות שמביא יורם המזרחי מנסיונו האישי, כמו בקשה להזדהות בנמל תעופה בגלל חזותו המזרחית, אינן ממין העניין. לאחר הצגת תעודה מזהה הוא ממשיך לדרכו. אצל עימאד פארס ההתעללות החלה דווקא לאחר שהזדהה ולא היה ספק לגבי זהותו. | |||
_new_ |
ואולי, לא היו הדברים מעולם | |||
|
|||
מה יהיה? חשבתי למצוא כאן קריאה ביקורתית יותר. פארס אומר שהוא נעצר על רקע גזעני, ומייד מתייצב ספירו ומוכן להאמין בכל דבר (בחינת 'שנאתי את אדוני' באופן פבלובי). הנה מה שהצלחתי להסיק כעובדות: עימאד פארס יכול לשטוח את טענותיו באוזני כתבי Ynet. לשוטרים שעצרו אותו אסור להגיב. זהו החוק, ונראה שמר פארס מנצל אותו כדבעי. בנוסף לכך, פארס עצמו מודה בשתי עבירות: הוא חנה במקום אסור כדי להיות בכנס, והוא התנגד למעצר חוקי בכוח. הוא גם טוען שעצרו אותו על רקע עדתי. בסדר. הטענה תיבדק, ואם היא תימצא נכונה, מדובר בעניין חמור שאני מקווה שמישהו יתן עליו את הדין. בינתיים מר פארס רחוק מלהותיר עלי רושם אמין. | |||
_new_ |
משא מעולה, הפעם. | |||
|
|||
כאדם שעומד מן הצד השני של המתרס, עלי להודות: בטור זה, האחרון, משאו של מר ספירו מעולה שבמעולים, בפרט בנושא ש''ס. אכן, החברה הישראלית עתירה בתועמלנות אימים הדורת שגב, המקרבנת גורמים שונים. קרבון אימים כזה, שהינו וותיק במציאותנו, כולל קירבונים מערכתיים, נועד להסיח את הדעת מבעיות חברתיות אמיתיות. זאת תוך צדקתנות גודמת, המשתמשת במוטיבים תועמלנים נאציים (פארזיטים, מוצצים את לשד האומה) המופנית כלפי גורמים חרדיים, ללא קשר למשקלם המזערי בתקציב (בסביבות אחוז אחד, דומני) ובמספר הקטן אבסולוטית של הפטורים מגיוס. | |||
_new_ |
נחום-תקום מפוטר וחוזר למשרתו | |||
|
|||
מיכאל שלום, אינני מסכים לקביעותיך באשר לש''ס. התייחסותי בתגובתי לספירו כלפי תופעה זו מקבלת את ניתוחו בנקודה אחת ויחידה: אין שום טעם לנסות ולגייס חרדים לצבא הישראלי, או קבוצה אחרת אשר מטעמי מצפון או טעמים אחרים אינה מסוגלת לשרת באופן צבאי. האלטרנטיבה חייבת להיות מין סוג של שירות לאומי, במגזרים המתאימים לדרישות המופנות כלפי בני ובנות קבוצות אלו. על הצבא להיעשות ולהיהפך, ללא כל קשר, לצבא קטן וחכם, על תקן צבא מתנדבים מקצועי שיתוגמל בהתאם. תופעת ש''ס מעבר לנקודה אחרונה זו אינה תופעה אשר ניתן להתגאות בה, ואין בדעתי להיכנס לכל אי הסדרים והקומבינות המקופלות בתפישת העולם של מפלגה זו. הדבר המפליא באמת היא שהללו חזרו בזחילה אל משרותיהם בכנסת מהן פוטרו לכאורה; דבר זה למד על האתיקה הרווחת בפוליטיקה בכלל ובפוליטיקה ישראלית בפרט. ציפיתי ששרון, לפחות מבחינתו כרה''מ, יאותת וירמוז למפוטרים אלו כי אינו מעוניין בתמיכתם. לא מני ולא מקצתי. מבחינתי זהו דבר מופלא ובלתי נתפש. שלך בברכה אלכס | |||
_new_ |
ש''ס וחבורות השררה והגזל - מה יש פה להתגאות? | |||
|
|||
והאם חבורות השררה והגזל שהשתלטו על משאבי התקציב הציבורי, האקדמייה, והבמה הציבורית ומחלקים ביניהם את שלל המליארדים כן ראויים לגאווה? הנקודה היחידה הרלוונטית כאן הינה שש''ס משמשת כקורבן נוח להסתה. אין אנשי ש''ס נופלים מהם במאומה ביכולתם האדמיניסטרטיבית וביכולות אחרות שאין להתרשם שהינם מופלגות במיוחד, לפי הדרך הרשלנית בה הדברים מתנהלים (הכבישים הפקוקים ושאר המבולקה) | |||
_new_ |
מדוע נוחשלו העולים בהשוואה למהגרים לצרפת? | |||
|
|||
כמובן ששאלת הרקע הינה עניין תת מיצוי משאבי אנוש, וניחשולם של עליות שונות, למשל הדוגמה שהבאתי על ניחשול עליית והשפלת יהודי מרוקו, לעומת אלה שהיגרו לצרפת (אין הם היחידים, ראה עניין העלייה מרוסיה). מדיניות ההזזה ממוקדי העשייה והיעדר הקידום האנושי הינה בעייה קבועה של שחצנות משתלטת ריקה וסלקנית (אלימינטיבית) המפעילה, הן גזענות, והן דלגיטימציה, על פי טיבו של הגורם המוזז הצידה. כן, ברק אמנם אמר, אני מצטער ומתנצל, אז הוא אמר. | |||
_new_ |
מס' הערות למר ספירו | |||
|
|||
מס' הערות - צר לי על התגובה המבולבלת - הייתי קצר בזמן... 1. באשר לעמאד פארס - ראשית, היחס אליו היה אמנם מחפיר, אך יש לשים לב גם להתנהגות ''המופתית'' שאפיינה אותו - הוא התקומם על כך שהשוטר רוצה שיזיז את הרכב שחונה על המדרכה במקום אסור. זוהי לא תעודת כבוד לקצין צה''ל. שנית, וחשוב יותר - על פי הידוע לי, הדרוזים אינם רואים עצמם כערבים ובוודאי לא כפלסטינאים. זוהי דת נפרדת, בעלת זהות נפרדת. כך שגם אם בחירתם להיות בקשר הדוק עם ישראל נובעת משיקולים תועלתניים, אין כאן ''התנכרות'' לאחיהם המסכנים ומשת''פיות. 2. ש''ס - כיצד אתה מסוגל, מר ספירו, להלל את ש''ס על כך שבניה לא משרתים בצבא ולא להזכיר את העמדות שהיא מציגה בשנתיים האחרונות? הרי הדעה הרווחת בש''ס נעה בין מחיקת הבתים בשטחים לכיבוש מחדש של כל השטחים. הסירוב שלהם לשרת בשטחים נובע מטפילות. אני מוכן בהחלט לפטור אותם, אך לא מוכן שישיכו לקבל הטבות שמקבל יוצא צבא. לגבי הצבא - יש לעשות הבחנה, שאתה מקפיד לא לעשות, בין הצבא כגוף מוסדי גדול ושמן מדי, אשר חייב לעשות רבות כדי ליעל את פעולתו, לבין היותו ''צבא הכיבוש''. קשה לי להבין מדוע אתה סבור שרענון ימ''חים הינו צעד סרק בזבני. לגבי המשכורות - זוהי טענה מרושעת. קשה למצוא מקומות רבים במדינה בה אנשים עובדים כל כך הרבה שעות ובמקרים רבים גם עם קרבן אישי ומשפחתי גדול. מדוע אדם כזה לא צריך להיות מתוגמל כראוי? | |||
_new_ |
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים. |