פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הָלוֹךְ הָלְכוּ הָעֵצִים, לִמְשֹׁחַ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ
ישראל בר-ניר (יום שני, 26/12/2005 שעה 7:00)


הָלוֹךְ הָלְכוּ הָעֵצִים, לִמְשֹׁחַ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ

ד''ר ישראל בר-ניר



במלים אלו נפתח משל יותם בספר שופטים בתנ''ך:
הָלוֹךְ הָלְכוּ הָעֵצִים, לִמְשֹׁחַ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ; וַיֹּאמְרוּ לַזַּיִת, מָלְוכָה (מָלְכָה) עָלֵינוּ. וַיֹּאמֶר לָהֶם, הַזַּיִת, הֶחֳדַלְתִּי אֶת דִּשְׁנִי, אֲשֶׁר בִּי יְכַבְּדוּ אֱלֹהִים וַאֲנָשִׁים; וְהָלַכְתִּי, לָנוּעַ עַל הָעֵצִים. וַיֹּאמְרוּ הָעֵצִים, לַתְּאֵנָה: לְכִי אַתְּ, מָלְכִי עָלֵינוּ. וַתֹּאמֶר לָהֶם, הַתְּאֵנָה, הֶחֳדַלְתִּי אֶת מָתְקִי, וְאֶת תְּנוּבָתִי הַטּוֹבָה; וְהָלַכְתִּי, לָנוּעַ עַל הָעֵצִים. וַיֹּאמְרוּ הָעֵצִים, לַגָּפֶן: לְכִי אַתְּ, מָלְוכִי (מָלְכִי) עָלֵינוּ. וַתֹּאמֶר לָהֶם, הַגֶּפֶן, הֶחֳדַלְתִּי אֶת תִּירוֹשִׁי, הַמְשַׂמֵּחַ אֱלֹהִים וַאֲנָשִׁים; וְהָלַכְתִּי, לָנוּעַ עַל הָעֵצִים. וַיֹּאמְרוּ כָל הָעֵצִים, אֶל הָאָטָד: לֵךְ אַתָּה, מְלָךְ עָלֵינוּ. וַיֹּאמֶר הָאָטָד, אֶל הָעֵצִים, אִם בֶּאֱמֶת אַתֶּם מֹשְׁחִים אֹתִי לְמֶלֶךְ עֲלֵיכֶם, בֹּאוּ חֲסוּ בְצִלִּי; וְאִם אַיִן--תֵּצֵא אֵשׁ מִן הָאָטָד, וְתֹאכַל אֶת אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן.
שופטים פרק ט, ח' – ט''ו
משל יותם מתייחס לסיפור התנ''כי על אבימלך, צאצא של השופט גדעון מ''אם נוכריה'', שנטש את משפחתו, בה היה עליו להתמודד עם 70 מועמדים מתחרים בדרך להשגת השילטון. הוא פנה אל ''בעלי שכם'' (קרובי אמו) ושיכנע אותם שעדיף לחיות תחת שלטון יחיד [שלו] מאשר תחת השלטון הקולקטיבי של 70 מתחריו. לחיזוק דבריו הוא הוסיף ''וזכרתם כי עצמכם ובשרכם אני''. ''בעלי שכם'' סיפקו את המימון שהיה דרוש כדי לשכור ''אנשים ריקים ופוחזים'' ש''ילכו אחריו''. בעזרתם של אלה האחרונים נפטר מהמתחרים בני משפחתו, ומשנותר מועמד יחיד ללא מתחרים בעלי שיעור קומה, הוא הומלך ע''י ''בעלי שכם''.

למעט העובדה שהשיטות בהן נפטרו מיריבים פוליטיים בתקופת התנ''ך היו קצת יותר דרסטיות ממה שמקובל בימינו, אפשר לראות את המתרחש במציאות הפוליטית של מדינת ישראל במאה ה-‏21 כגירסא מודרנית של סיפורו של אבימלך. כדי להימנע מהצורך להתמודד בשנית על מעמדו כמנהיג הליכוד, נטש אריק שרון את מפלגתו ואסף סביבו מקבץ של גרוטאות פוליטיות שכדי להמשיך וליהנות ממנעמי השילטון, ''ילכו אחריו'' קדימה. בעזרת הסיסמה של ''רק אריק יכול'', התקשורת עמלה לשכנע את הציבור שעדיף שלטון יחיד של אריק שרון מאשר שלטונם של מתחריו בהנהגת הליכוד.

וינס לומברדי (Vince Lombardi), אחת הדמויות הציוריות בעולם הספורט האמריקאי, טבע את האימרה שבספורט ''לזכות זה לא הכל, זה הדבר היחיד'' (Winning isn't everything, it's the only thing). בפוליטיקה, לעומת זאת, המצב שונה. הסיפור לא מסתיים עם הזכיה. בפוליטיקה, כשזוכים, הסיפור רק מתחיל.

כנאמר בסיפא של משל יותם, אחרי שממליכים את האטד, יש לחסות בצילו.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אז?  (ע.צופיה) (28 תגובות בפתיל)
  אם הדבר נכון לגבי ''קדימה''  (רום הראל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי