פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_3301

הָלוֹךְ הָלְכוּ הָעֵצִים, לִמְשֹׁחַ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ
ישראל בר-ניר (יום שני, 26/12/2005 שעה 7:00)


הָלוֹךְ הָלְכוּ הָעֵצִים, לִמְשֹׁחַ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ

ד''ר ישראל בר-ניר



במלים אלו נפתח משל יותם בספר שופטים בתנ''ך:
הָלוֹךְ הָלְכוּ הָעֵצִים, לִמְשֹׁחַ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ; וַיֹּאמְרוּ לַזַּיִת, מָלְוכָה (מָלְכָה) עָלֵינוּ. וַיֹּאמֶר לָהֶם, הַזַּיִת, הֶחֳדַלְתִּי אֶת דִּשְׁנִי, אֲשֶׁר בִּי יְכַבְּדוּ אֱלֹהִים וַאֲנָשִׁים; וְהָלַכְתִּי, לָנוּעַ עַל הָעֵצִים. וַיֹּאמְרוּ הָעֵצִים, לַתְּאֵנָה: לְכִי אַתְּ, מָלְכִי עָלֵינוּ. וַתֹּאמֶר לָהֶם, הַתְּאֵנָה, הֶחֳדַלְתִּי אֶת מָתְקִי, וְאֶת תְּנוּבָתִי הַטּוֹבָה; וְהָלַכְתִּי, לָנוּעַ עַל הָעֵצִים. וַיֹּאמְרוּ הָעֵצִים, לַגָּפֶן: לְכִי אַתְּ, מָלְוכִי (מָלְכִי) עָלֵינוּ. וַתֹּאמֶר לָהֶם, הַגֶּפֶן, הֶחֳדַלְתִּי אֶת תִּירוֹשִׁי, הַמְשַׂמֵּחַ אֱלֹהִים וַאֲנָשִׁים; וְהָלַכְתִּי, לָנוּעַ עַל הָעֵצִים. וַיֹּאמְרוּ כָל הָעֵצִים, אֶל הָאָטָד: לֵךְ אַתָּה, מְלָךְ עָלֵינוּ. וַיֹּאמֶר הָאָטָד, אֶל הָעֵצִים, אִם בֶּאֱמֶת אַתֶּם מֹשְׁחִים אֹתִי לְמֶלֶךְ עֲלֵיכֶם, בֹּאוּ חֲסוּ בְצִלִּי; וְאִם אַיִן--תֵּצֵא אֵשׁ מִן הָאָטָד, וְתֹאכַל אֶת אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן.
שופטים פרק ט, ח' – ט''ו
משל יותם מתייחס לסיפור התנ''כי על אבימלך, צאצא של השופט גדעון מ''אם נוכריה'', שנטש את משפחתו, בה היה עליו להתמודד עם 70 מועמדים מתחרים בדרך להשגת השילטון. הוא פנה אל ''בעלי שכם'' (קרובי אמו) ושיכנע אותם שעדיף לחיות תחת שלטון יחיד [שלו] מאשר תחת השלטון הקולקטיבי של 70 מתחריו. לחיזוק דבריו הוא הוסיף ''וזכרתם כי עצמכם ובשרכם אני''. ''בעלי שכם'' סיפקו את המימון שהיה דרוש כדי לשכור ''אנשים ריקים ופוחזים'' ש''ילכו אחריו''. בעזרתם של אלה האחרונים נפטר מהמתחרים בני משפחתו, ומשנותר מועמד יחיד ללא מתחרים בעלי שיעור קומה, הוא הומלך ע''י ''בעלי שכם''.

למעט העובדה שהשיטות בהן נפטרו מיריבים פוליטיים בתקופת התנ''ך היו קצת יותר דרסטיות ממה שמקובל בימינו, אפשר לראות את המתרחש במציאות הפוליטית של מדינת ישראל במאה ה-‏21 כגירסא מודרנית של סיפורו של אבימלך. כדי להימנע מהצורך להתמודד בשנית על מעמדו כמנהיג הליכוד, נטש אריק שרון את מפלגתו ואסף סביבו מקבץ של גרוטאות פוליטיות שכדי להמשיך וליהנות ממנעמי השילטון, ''ילכו אחריו'' קדימה. בעזרת הסיסמה של ''רק אריק יכול'', התקשורת עמלה לשכנע את הציבור שעדיף שלטון יחיד של אריק שרון מאשר שלטונם של מתחריו בהנהגת הליכוד.

וינס לומברדי (Vince Lombardi), אחת הדמויות הציוריות בעולם הספורט האמריקאי, טבע את האימרה שבספורט ''לזכות זה לא הכל, זה הדבר היחיד'' (Winning isn't everything, it's the only thing). בפוליטיקה, לעומת זאת, המצב שונה. הסיפור לא מסתיים עם הזכיה. בפוליטיקה, כשזוכים, הסיפור רק מתחיל.

כנאמר בסיפא של משל יותם, אחרי שממליכים את האטד, יש לחסות בצילו.







http://www.faz.co.il/thread?rep=72094
אז?
ע.צופיה (יום שני, 26/12/2005 שעה 7:40)


http://www.faz.co.il/thread?rep=72095
לדבריך
ישראל בר-ניר (יום שני, 26/12/2005 שעה 8:37)
בתשובה לע.צופיה

אתה מסתפק בוודאות של 70 אחוז שהאטד בכלל יהיה על מנת שתוכל לחסות בצילו . . .

http://www.faz.co.il/thread?rep=72096
לדבריך
ע.צופיה (יום שני, 26/12/2005 שעה 8:51)
בתשובה לישראל בר-ניר

70% זה עדיין פי 2.33 מהסיכוי האחר.
אתה ודאי יודע שזה הרבה מאוד.
לאור ההיצע במשתלה,כנראה שרבים,רבים כמוני,בלית ברירה יחסו בצילו ויתפללו לטוב.
אגב,מי הם הזית,התאנה והגפן בנמשל ש ל ך ?

http://www.faz.co.il/thread?rep=72099
משל העצים שלי
דוד סיון (יום שני, 26/12/2005 שעה 11:33)
בתשובה לע.צופיה

האטד שלנו ''קצת'' חולה וגם הזית, התאנה, הגפן ועצים אחרים רוצים במלוכה........ זה רק על פני השטח.

הבעיה שלנו היא שאין לנו ממש מושג מה בעצם קורה בבית השורשים של האטד. אנחנו יכולים קצת לנחש איזה שורשים יטפח האטד אם שוב יזכה במלוכה. מצד שני, אם מחלתו תחמיר הרי שלא נדע בבירור מה יש בבית השורשים של האטד היורש. הרי איננו יודעים בכלל מיהו ומה יקרה לחורשת האטדים אם מחלת האטד המולך עלינו תחמיר......

אבל הבעיה האמיתית היא שרמת הידע שלנו על בית השורשים של העצים האחרים עוד יותר ירודה ודלה. מכאן שכל האלטרנטיבות לא ''בריאות'' וקשות ללעיסה. הכי גרוע שהזמן קצר ואין זמן לבשל את האלטרנטיבות.......

טוב שזה רק משל. לא?

http://www.faz.co.il/thread?rep=72103
אני רואה את הדברים
ע.צופיה (יום שני, 26/12/2005 שעה 14:40)
בתשובה לדוד סיון

בצורה פשוטה יותר.
שרון שינה את עמדתו המדינית וביצע את ההתנתקות בכדי להקדים ''מכה'' ללחץ בינלאומי ולא להראות כנכנע לו.
המצב הזה לא השתנה, ובעיקר אם יזכה ב''גדול'' בבחירות,דבר שיוכיח לו(ולאחרים) כי גם העם תומך בכך.
יש רווח מההתנתקות וזו הכרה (בעיקר של האמריקאים,אך גם של הארופיים)כי אין חזרה לקווי 67.
וזה הרבה מאוד.
בהמשך כנראה ישאף שרון לקבל הכרה כזו מהפלסטינאים כנגד התנתקות נוספת.
מנגד,נתניהו נדחק לפינה הימנית של הזירה ובמידה ולא יחלץ משם,יובס בבחירות.
עמיר פרץ ילמד כי תושבי הפריפריות תומכים במצע העבודה ומצביעים לליכוד או לתחליפיו.
הציבור מודע לבעיתיות שבהצבעה לשרון,אך אין לו ברירות אחרות.
קדימה היא תופעה חולפת,אך הרוב מקוה שעד שתחלוף תספיק לבצע עוד צעד לשלום.

http://www.faz.co.il/thread?rep=72109
הבחנותיך הן מאוד חכמות ומוזרות
פרקש (יום שני, 26/12/2005 שעה 20:30)
בתשובה לע.צופיה

אז כמה שאלות:
מהיכן אתה יודע כיצד ולמה שינה שרון את מדיניותו? על איזה לחץ בינ''ל אתה מדבר ושלא היה ידוע עד כה לאף אחד ואפילו לא לשרון? איזו מדינה אירופאית ''הכירה'' שאין חזרה לגבולות 67' ואם תמצא לי שבריטניה, למשל, הכירה - אז מה שווה באמת הכרתה? האם ה''הכרות'' האלה לא יכולות להשתנות עם הזמנים והמאורעות וכל הבנות, אם בכלל היו, יתפוגגו?

איזו הכרה שואף שרון לקבל מהפלסטינים? האם אתה באמת חושב ששרון כזה תמים?

כיצד זה שביבי שנשאר במקומו במרכז הימין פתאום להבנתך ''נדחק לפינה הימנית'' ? ואולי דווקא אם ביבי יצטייר כ'ימני' למה אתה חושב שקולות יברחו מהליכוד?
ואני אחסוך את השאלה המתבקשת על עמיר פרץ. אני לא רוצה להתעלל בו.

http://www.faz.co.il/thread?rep=72117
הבחנותיך הן מאוד חכמות ומוזרות
ע.צופיה (יום שלישי, 27/12/2005 שעה 2:37)
בתשובה לפרקש

אני מקבל בתודה את הגדרתך לאבחנותי כחכמות ודוחה ב''שאט נפש'' את הגדרתך כמוזרות.
איך אני יודע? אני הקריש(אומרים שזה היה כריש)שהסתובב במוחו ויודע מה מתחולל שם.
ההבחנות שציינת הן מאוד אישיות שלי ונובעות כמובן מפרשנות אישית שלי למאורעות או הצהרות או מעשים שונים שמתחוללים מזה שנים בזירה הפוליטית העולמית,המזה''ת,והמקומית.

http://www.faz.co.il/thread?rep=72126
אז נרגעתי.......
פרקש (יום שלישי, 27/12/2005 שעה 9:03)
בתשובה לע.צופיה


http://www.faz.co.il/thread?rep=72129
אז גם אני (: --
דוד סיון (יום שלישי, 27/12/2005 שעה 10:10)
בתשובה לפרקש


http://www.faz.co.il/thread?rep=72108
לדעתי, התאנה זה האחד
פרקש (יום שני, 26/12/2005 שעה 20:21)
בתשובה לע.צופיה

עם השפם.

http://www.faz.co.il/thread?rep=72116
לדעתי, התאנה זה האחד
ע.צופיה (יום שלישי, 27/12/2005 שעה 2:29)
בתשובה לפרקש

ומי היתר?

http://www.faz.co.il/thread?rep=72250
לדעתי, התאנה זה האחד
פרקש (יום חמישי, 29/12/2005 שעה 14:22)
בתשובה לע.צופיה

שרון - הוא הפומלה.
ביבי - הוא פונץ' הבננה.
ביילין - הוא הלימון.

http://www.faz.co.il/thread?rep=72256
אתה צודק בהחלט
ע.צופיה (יום חמישי, 29/12/2005 שעה 17:53)
בתשובה לפרקש

הלימון הוא היחידי שיש בו שימוש ומביא תועלת מעשית .
פונץ בננה-רק במסיבות ולבליינים מומחים.
פומלה? רק אישתי אוכלת.
מסקנה-רק ביילין!!!
נ.ב.
או האטד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=72269
אתה צודק בהחלט
פרקש (יום שישי, 30/12/2005 שעה 0:11)
בתשובה לע.צופיה

התועלת היחידה שיש לביילין היא שהוא ממש חמוץ. בהחלט אפשר לקבל שהוא יעיל יותר בשתיית תה מאשר בעשיית שלום.
נ.ב
או האטד.

http://www.faz.co.il/thread?rep=72276
לא כל הנראה כלימון, לימון הוא
ישראל בר-ניר (יום שישי, 30/12/2005 שעה 5:28)
בתשובה לע.צופיה

נסית פעם לסחוט מיץ מאתרוג?

http://www.faz.co.il/thread?rep=72277
לא כל הנראה כלימון, לימון הוא
ע.צופיה (יום שישי, 30/12/2005 שעה 5:36)
בתשובה לישראל בר-ניר

לא.
אבל ניסיתי מלימון ולרוב הצלחתי.
חפש את האתרוגים אצל חובשי הכיפות ,שם תמצא אותם,תרתי משמע.

http://www.faz.co.il/thread?rep=72282
אכן הם המציאו את המושג
דוד סיון (יום שישי, 30/12/2005 שעה 6:47)
בתשובה לע.צופיה

היה זה ישראל הראל מראשי המתנחלים שהוא בעל טור קבוע ב''הארץ'' שהמציא את המושג ''עדיפה השחיתות שלי? במאמר שכתב בתחילת 2003. אברמוביץ, בשנת 2005, רק שיכלל את המושג וקרא לו בשם קצר יותר ''אתרוג''.

http://www.faz.co.il/thread?rep=72283
אכן הם המציאו את המושג
ע.צופיה (יום שישי, 30/12/2005 שעה 6:50)
בתשובה לדוד סיון

הם גם הצרכנים הגדולים של האתרוג.
תרתי משמע.

http://www.faz.co.il/thread?rep=72289
לא נותר לי אלא לאחל לך
ישראל בר-ניר (יום שישי, 30/12/2005 שעה 7:33)
בתשובה לע.צופיה

שתשתה מיץ אתרוגים לרוויה אתרי ה 28 למרץ.

http://www.faz.co.il/thread?rep=72295
מעניין מה אתה תשתה אחרי ה-‏28 למרץ?
דוד סיון (יום שישי, 30/12/2005 שעה 10:01)
בתשובה לישראל בר-ניר


http://www.faz.co.il/thread?rep=72324
דיאט קוקה קולה
ישראל בר-ניר (יום שישי, 30/12/2005 שעה 20:55)
בתשובה לדוד סיון

את זה אני שותה כבר עכשיו . . .

http://www.faz.co.il/thread?rep=72296
למה? מה עשיתילך?
ע.צופיה (יום שישי, 30/12/2005 שעה 10:11)
בתשובה לישראל בר-ניר


http://www.faz.co.il/thread?rep=72306
גנבת לו את האתרוג
פרקש (יום שישי, 30/12/2005 שעה 13:46)
בתשובה לע.צופיה

ולקחת אותו קצת שמאלה.

http://www.faz.co.il/thread?rep=72307
שפת סתרים של שמאלנים.... ?
דוד סיון (יום שישי, 30/12/2005 שעה 14:02)
בתשובה לפרקש


http://www.faz.co.il/thread?rep=72308
גנבת לו את האתרוג
ע.צופיה (יום שישי, 30/12/2005 שעה 14:13)
בתשובה לפרקש

מה היה לו אתרוג?
או שהוא בעצמו אתרוג.

http://www.faz.co.il/thread?rep=72325
לך יש אתרוג, ועבורו כנראה גם תצביע בבחירות
ישראל בר-ניר (יום שישי, 30/12/2005 שעה 20:58)
בתשובה לע.צופיה

אני בסך הכל מצטט מהחדשות בארץ.

גם בחג הסוכות, לימון עונה על כל הצרכים שלי ואינני נזקק לאתרוג . . .

http://www.faz.co.il/thread?rep=72326
לך יש אתרוג, ועבורו כנראה גם תצביע בבחירות
ע.צופיה (יום שישי, 30/12/2005 שעה 21:09)
בתשובה לישראל בר-ניר

למען השקיפות:בחיים לא קניתי אתרוג ולא הצבעתי לאתרוג.
אך אם אתה כבר מצטט-צטט נכון ,בהגינות וביושר.

http://www.faz.co.il/thread?rep=72327
למען ההגינות
סתם אחד 3 (יום שישי, 30/12/2005 שעה 21:43)
בתשובה לע.צופיה

אני גדלתי בישוב שהתחיל להיבנות בגלל
פרדס אתרוגים..... אבל אלו הקדושים.

http://www.faz.co.il/thread?rep=72228
אם הדבר נכון לגבי ''קדימה''
רום הראל (יום חמישי, 29/12/2005 שעה 12:19)

הוא נכון גם לגבי הליכוד. הוא נכון לגבי מפלגת העבודה. ובכלל הוא מצביע על ''פרופיל הפוליטיקאי'' הכללי ולא על פוליטיקאי זה או אחר.

ואם כותב המאמר אינו מבין זאת שפוליטיקה היא קנוניה בין בעלי ההון [עשירי שכם] אנשים ריקים ופוחזים [ממליכי המלכים וחברי מרכזי מפלגות באשר הם] ואטדים שמתעתדים לשלוט עלינו ''בלית ברירה'', אזי הוא יכול לבחור לעצמו שיוך בהתאם לאחת מהקבוצות הנ''ל.

דאשל האמט היה זה שאמר פעם [אם זכרוני החמקמק אינו מתעתע בי] ש''זה תמיד אותו סיפור: הפושעים השוטרים והעשירים''. והפוליטיקאים יכולים לבחור ''להתאטד'' באחד מהתפקידים הללו....

עצוב מאד, ואחד נארגומנטים הכי חזקים לחופש אנרכי של אותם ימים [להזכירכם: ''איש הישר בעיניו יעשה'']


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.