פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
השבר איפוא? השטן הגדול והשטן הקטן, קיינס ותאולוגיה
מיכאל שרון ז''ל (יום ראשון, 02/06/2002 שעה 19:53)


מדוע נזקקים חוגים סוציאליסטיים בצפון אירופה למינוח תיאולוגי - החיצוני לכל קריטיקה חברתית -בהתייחסות להשפעת ארה''ב והתבססות מדינת ישראל, חרף הכוחות הגדולים העומדים מולה?

לעיתים, נוכח מציאות שהסכמות התאורטיות שבידינו כושלות מלהסביר, אף נוכח ''הרחבות'' תאורטיות והסברים מפולפלים אד-הוק - נעשה מעבר למושגים תאולוגיים שגורים מילדות, ה''מסבירים'' את אשר אינו קל להסבר.

ארה''ב מציגה אניגמה לפני האינטלקטואל השמאלי: זו מדינה שקיים בה איסור שביתות, אין בה חקיקה רבה ברוח הרפורמות הסוציאליסטיות של סוף המאה ה- 19 ותחילת המאה ה- 20. אף אל פי כן, בניגוד לתחזית של חקיקה אוטוקראטית אנטי-חברתית ונחשלת במקרה זה, הרי דווקא ארה''ב ואירגונים הקשורים איתה מעלים על נס את זכויות האדם, ובניגוד לציניות האירופית של ריאל-פוליטיק, דווקא ארה''ב מתערבת באופן אפקטיבי יותר מכל מדינה אחרת בנעשה אצל מדינות אחרות בתחום זכויות הפרט.
נכון, היו מיקרים של ''העלמת עין'' במקרים של משטרים שקודמו בחסות אמריקנית על מנת לבלום השפעות בריה''מ בדרום אמריקה (כמו במקרה של פינושה בצ'ילה) אך זה היה בעיצומה של המלחמה הקרה.

עושרה של ארה''ב ורמת החיים הגבוהה, כמו גם החירויות האזרחיות של אזרחיה, עומדת בניגוד לתחזיות של מרקס אודות השבר הלא נמנע של הקפיטליזם. האינטלקטואל האירופי יאמר אמנם כי ברנשטיין, הוגה הסוציאל דמוקרטייה, וכן תפיסותיו של מיינרד קיינס הם שהצילו את הקפיטליזם מקיטוב והתמוטטות. אבל, אבוי, בארה''ב מעולם לא יושמו תפיסות אלה באופן מקיף.

גם בתקופה בה אירופה ומדינות המזרח הרחוק היו במצב של נסיגה כלכלית, הת.ל.ג. בארה''ב המשיך לצמוח כל העת, מתוך עוורון לקריסה הסטיכית שציפתה לו לפי תחזיות אירופיות המעלות על נס את ''חוסר האנושיות'' כביכול של וול סטריט.

בנסיבות אלה של השבר באמונותיו הבסיסיות ביותר חוזר האינטלקטואל האירופי לגירסא-דינקותא של מרטין לותר קשישא, אודות העולם הארצי הנתון למרותו של נסיך העולם הזה, הסתרא אחרא, המעתיר עושר והצלחה על ההולכים בדרכו.
אם כן, משתדל האינטלקטואל האירופי להוכיח בכל מחיר כי חרף הגלוי לעין, ארה''ב הולכת אחר הכל בדרכו של השטן. מכיוון שאין, אבוי, ממצאים רבים התומכים בכך, הרי כאן קיימת הגזמה רמה סביב עובדות שוליות יחסית: עניין הסכמי קיוטו, תאוריות קונספירצייה אודות שטניות הגלובליזצייה, תאורים סוחטי דמעות אודות ניצול ילדים בעולם השלישי, וכן קציצות מקדונלד, המייצגות את המזימה השטנית להדיח את הטעם הגסטרונומי האירופי...

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  שכחת עוד דבר...  (אריה פרלמן) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי